Oproep aan automobilisten na twee ongelukken met paarden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Oproep aan automobilisten na twee ongelukken met paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 12:47

http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/re ... 895658.ece
gooieneemlander.nl

Oproep aan automobilisten na twee ongelukken met paarden in de regio
hilversum -
Het gemotoriseerd verkeer moet meer rekening houden met paarden op de openbare weg. Dat zeggen paardensportliefhebbers uit de regio, naar aanleiding van twee recente ongelukken met paarden. Waarbij ze overigens ook nadrukkelijk wijzen op de eigen verantwoordelijkheid.

Afgelopen weekeinde was er op de Amsterdamsestraatweg in Naarden weer een paard in paniek. De ruiter raakte vrijdagavond gewond bij zijn val op het asfalt, terwijl het dier in de vaart terechtkwam en ternauwernood gered kon worden. Het paard is vermoedelijk geschrokken van een tractor.

Lees hier meer.

__Esther__

Re: Oproep aan automobilisten na twee ongelukken met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:52

Ik vind het wel een goed plan! de meeste automobilisten en scooters e.d zijn zich nog steeds niet bewust dat een paard ook maar gewoon een beest is wat ergens van kan schrikken Boos! Als ik buitenrijd en iemand op de scooter/moter/auto minderd vaart, glimlach ik altijd vriendelijk en steek ik mijn duim op dus als automobilisten het goed doen moet je ze ook zeker bedanken! i.p.v alleen maar die middelvinger opsteken als ze het verkeerd doen!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:54

deze mag van mij op de voorpagina van alle grote dagbladen Ja een paar pijnlijke voorbeelden van hoe andere weggebruikers niet met paarden in het verkeer om kunnen gaan

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:21

Tja al die campagnes van het KNHS hebben ook niet veel zin als ze het niet landelijk en naar het grote publiek communiceren...

De enigen die nu weten wat je moet doen als je een paard ontmoet zijn de ruiters zelf en een handjevol niet-paardenmensen.

Het heeft pas echt zin om geld en tijd te besteden als het overgebracht wordt op een groot punbliel

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:27

inderdaad laetitia of bij het CBR in de lesstof proberen te krijgen....

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:37

Laetitia, helemaal mee eens!! Leer het grote publiek eindelijk eens hoe ze zich horen te gedragen op de weg met paarden. Lijkt me zeer nuttig en heel hard nodig!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:45

Tja, de meeste weten inderdaad niet dat paarden ook kunnen schrikken en dat ze gewoon rustig en voorzichtig moeten passeren!

Ze moeten het zeker op alle voorpagina's zetten!

hubris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:52

Het zit al járen in de lesstof van het CBR!
De meeste lessende automobilisten zullen echter nooit een paard tegen
komen, daar ze ín de stad lessen en niet daarbuiten.
Kortom, gewoon via VVN (oude 3VO) een campagne opzetten!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:54

Jammer dat in dit geval net de boer op de foto staat die juist wel voorzichtig is met paarden
Degene van de trekker woont/werkt zelf op een boerderij met een een pensionstal voor zo'n 55 paarden.

Deze boer en zijn familie rijden juist altijd erg voorzichtig met hun materiaal en weten precies hoe paarden kunnen reageren.

We zijn er zeker van dat in dit geval de boer erg voorzichtig heeft gereden en wel degelijk rekening met paarden houdt.Als iemand dan erg zachtjes rijdt of zelfs stilstaat kan het paard nog schrikken.
Als het paard dan alsnog schrikt en dit vervolgens gebeurt is dan in dit geval niet te wijten aan de boer die ook gewoon op straat mag rijden met zijn trekker en deze man hoedt ALTIJD rekening met paarden en hun reacties.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:56

misschien een "wij gaan weer buitenrijden" campagne in het voorjaar ??????

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:01

ik ben voor alles in om het buitenrijden onder de aandacht te brengen !!!
Er wordt idd te weinig rekening gehouden met het feit dat paarden levende wezens zijn door de andere weggebruikers.
En ze moeten begrijpen dat je je paard nooit 100% onder controle kunt hebben als er iets gebeurt....

Zo vaak krijg je te horen "dat je niet de weg op moet gaan als je je knol niet onder controle hebt"
Alleen vergeten ze wel dat er situaties zijn waardoor je er niets aan kunt doen als je paard schrikt.
Mijn paard is redelijk bom-proof maar ik houd er ook rekening mee dat hij soms wel kan schrikken....als een of andere kl**zak weer eens toeterend langskomt of een fietser goedbedoeld vol in zijn remmen knijpt achter je en je en luid "ieieieiehieeee" hoort.....( snap je hem?)

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:02

Nou, Hubris, ik heb nog niet zo heel lang mijn rijbewijs, maar heb nog nooit iets over paarden gehoord, hoor, tijdens het rijden. Alleen dat ruiters bestuurders zijn, nou, dat is dus echt niet genoeg informatie, lijkt me.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:03

Een paard is een vluchtdier en ik irriteer mij dagelijks aan de hoeveelheid kleine meisjes die zomaar en zonder cap het verkeer in gaan. In het huidige straatbeeld passen geen paarden meer, zeker niet op de weg waar nu dit ongeval heeft plaatsgevonden.

De oplossing? Paard in de trailer en dan naar het bos. Want hoe je als automobilist ook oppast, een paard kan ook schrikken van een klapperend stukje plastic.

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:05

Nou, dat is wel heel zwart/wit gedacht. Ik woon in een dorp met veel ruiters en zie vrijwel nooit iemand zonder cap buiten rijden. Dus dat gaat niet overal op, hoor.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:06

janderegelaa schreef:
Een paard is een vluchtdier en ik irriteer mij dagelijks aan de hoeveelheid kleine meisjes die zomaar en zonder cap het verkeer in gaan. In het huidige straatbeeld passen geen paarden meer, zeker niet op de weg waar nu dit ongeval heeft plaatsgevonden.

De oplossing? Paard in de trailer en dan naar het bos. Want hoe je als automobilist ook oppast, een paard kan ook schrikken van een klapperend stukje plastic.

ja ik vind ook dat er altijd met een straffende vinger naar de automobilisten wordt gewezen maar wij ruiters dienen ook ontzag te hebben voor de auto's voor wie de weg in eerste instantie is aangelegd.

Lukt dat niet met je paard, kies dan een andere route of alternatief.

Mes snijdt aan 2 kanten.........

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:08

Ja, en wat als je je paard al wandelend aan het verkeer wilt laten wennen en sommige mensen 'grappig' willen zijn?? Dat maak ik helaas vaak mee..... Gelukkig heb ik een paard dat goed naar me luistert en rustig van me wordt, maar ik vind het schandalig hoe sommige mensen zijn op de weg.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:15

janderegelaa schreef:

Moet je wel een auto met trailer hebben om het bos in te gaan wat zo'n 40 kilometer verderop ligt. Wij hebben geen bos in onze omgeving of heide velden, zelfs om in de bak te rijden moet ik een stukje weg over, dus ik rij altijd op de openbare weg, en ja, het is best druk bij ons en ze rijden rustig 80 km p/u langs me, ook grote vrachtwagens en er komen heel veel trekkers langs met de meest onvoorstelbare aanhangels erachter. Gelukkig is mijn paardje goed bom-proof maar er kan altijd wel iets gebeuren, maar waar zou ik anders moeten rijden????

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:30

Natuurlijk zijn er ook gevallen waarin de automobilist niet fout zit en de ruiters beter op kunnen passen.
Het feit wel of geen cap heeft echter niets te maken met het gedrag van de automobilisten.
Dat is aan de ruiter of ouders van het kind.
Een pensionstal kan adviseren om een cap te dragen, maar ook dit is weer aan de ruiter zelf...
Verder wordt er op deze Amsterdamse straatweg door met name enkele bewoners veel te hard gereden ( er liggen niet voor niks 20 drempels in of zo..) en een doorgaand ruiterpad is er niet, alleen een pad pal naast de weg waar je ook nog regelmatig de straat op mot ivm bomen/struiken.
Dit is de enige aanrijroute naar het Naarderbos, Oud Valkeveen oid dus we kunnen niet anders.
Een beetje automobilist kan daar best rekening mee houden!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:36

Het mes snijd aan 2 kanten inderdaad maar ik denk wel dat veel automobilisten het ook gewoon niet weten. En sommige het niet willen weten. Ik ben 2 weken terug aangereden met mijn paard. De man reed in een busje op een sluiproute een weg waar je als je een auto passeerd meot afremen en beide een stukje de berm in moet en reed echt al veel te hard. Wij gebaarde of hij wat langzamer wilde gaan hier werd niet op gereageerd. Met als gevolg dat hij mijn stijgbeugel en paard raakte toen hij langsreed waarom mijn paard schrok omdraaide en er vandoor ging. Gelukkig kreeg ik haar op de rem en moest de automobilist alsnog heel hard remmen. Hij zei toen dat ik niet met een paard wat niet verkeersveiligop pas moest gaan!! Nou is mijn paard prima verkeers mak maar als een auto zo hard langsrijdt schrikken ze alle... plus hoe moet een paard verkeersmak worden als je niet kunt oefenen? Die man was gewoon echt onbeschoft nadat hij ook nog eens in de fout zat....
Dat vind ik gewoon echt erg, en zulke mensen moeten gewoon echt oppassen... dit had heel anders fout kunnen aflopen!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:38

ik denk dat het niet een probleem alleen in die regio is overal
er is nu volgends mij ook een campagne gestart weet wat je doet als je een paard ontmoet.
ik zie heel vaak dat scooters of zelfs fietsers gewoon flink voorbij je racen..

ik heb zelfs een keer meegemaakt dat ik met iemand reed en een fietser tussen ons door reed Verward nou dat noem ik nog eens lef hebben Lips are sealed
Tractors ook zoiets moois, sommige stoppen maar je hebt ook jongelui die geen rekening met je houden. mensen met karren achter hun auto's en dergelijke denk dat het inderdaad wel goed is als mensen eens beseffen dat het best gevaarlijk kan zijn. misschien hebben ze het niet eens door.

Vindt ook dat mensen die paardrijden altijd oplettend moeten zijn, en ook niet met zen drietjes op de weg moeten gaan rijden. als de een zich aanpast de ander dan ook!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:40

Ik rij vaak genoeg langs de weg, en heb nog nooit gehad dat ik vond dat mensen zich asociaal gedroegen in de auto.
Zorg gewoon dat je je paard goed voorelkaar hebt, vertrouw je het niet stap dan af.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:41

Ik vind dat er veel mensen zijn die echt meer rekening moet gaan houden, maar sommige als ik buiten aan het rijden ben, bedank ik zelfs!!
Zoals laatst: Ik was lekker met gizmo over de weg aan het rijden terug van de vlietlanden richting stal, komt een vrouw op de scooter me inhalen, ze reed zo zachtjes dat je het niet eens hoorde!! Toen ze 10 meter verderop was ging ze pas weer gas geven. Ik zelf heb het meest last van mannen in strakke pakjes op racefietsen (wielrenners toch?)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:46

Visconti schreef:
Ik rij vaak genoeg langs de weg, en heb nog nooit gehad dat ik vond dat mensen zich asociaal gedroegen in de auto.
Zorg gewoon dat je je paard goed voorelkaar hebt, vertrouw je het niet stap dan af.

Ik ga minstens 3 keer per week naar buiten met het paard en dit was voor mij ook het eerste ongelukje. Ik bedank ook alle mensen die remmen of uitwijken of voorrang geven... wel zo netjes niet?!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:48

Visconti schreef:

Misschien jou beleving, maar je hebt ook paarden die wat minder bom proof zijn toch?
en wat dacht je van jonge paarden die het nog moeten leren..
ik vindt zelf niet dat als je het niet genoeg voorelkaar hebt niet naar buiten kan, hoe moet mijn paard het dan leren dat het niet eng is wat ze ziet als je nooit kan gaan oefenen?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:49

TabeR schreef:
Visconti schreef:

Misschien jou beleving, maar je hebt ook paarden die wat minder bom proof zijn toch?
en wat dacht je van jonge paarden die het nog moeten leren..
ik vindt zelf niet dat als je het niet genoeg voorelkaar hebt niet naar buiten kan, hoe moet mijn paard het dan leren dat het niet eng is wat ze ziet als je nooit kan gaan oefenen?

juist Ja