Bij de presentatie van de miljoenennota op prinsjesdag werd bekend gemaakt dat de regering voornemens is om op de levering van sportpaarden het BTW tarief te verhogen van de huidige 6 % naar het algemene tarief van 19 %.
Een verhoging van het BTW tarief is natuurlijk ongewenst omdat het de concurrentiepositie van de Nederlandse paardenhouderij aanzienlijk verslechtert. Nederlandse sportpaarden worden gewoon duurder en alleen de schatkist wordt daar beter van. Voor fok- en slachtpaarden blijft het 6 % tarief gehandhaafd. Maar dat wil niet zeggen dat fokkers geen nadelen zullen ondervinden van de wijziging. Uiteindelijk zullen immers veel van hun fokproducten op de markt voor sportpaarden terechtkomen. Als die markt stagneert zal het zijn uitwerking hebben op de fokkerij.
Ze worden in den haag (helaas) wakker dat de paardensport een zeer goed verdienende tak is. (geld alleen niet voor het personeel...daar moeten ze ook maar wat aan gaan doen)
Misschien eens nadenken over de inhoud van het partijprogramma voordat je gaat stemmen bij de volgende verkiezingen. Helaas vinden veel mensen dat te veel werk en kiezen ze voor een koppie dat ze aanspreekt, of wat pappa en mamma altijd stemmen. Deze maatschappij maken we zelf, dat heet een democratie.
Als dit door gaat zullen er een hoop creatieve varianten komen om eromheen te werken. Bovendien gaat een hoop paardenhandel volgens mij toch al via particulieren en het meeste daarvan is zwart.
De grote jongens registreren hun bedrijf dan waarschijnlijk in Duitsland en voila : laag BTW tarief en NL is ook meteen de rest van de belastinginkomsten kwijt.
En wat zijn we blij dat Veerman de paardentak helemaal wil opnemen in volledig beleid. Dit zat er zo dik aan te komen. Ben blij dat ik uit dat takkeland weg ben.
@Tamary, ik hoop dat een boel paardenbedrijven dat gaan doen en de NL regering zich dan nog eens achter het oor zal krabben. Het zijn echt dieven van het zuiverste ras.
Ik ben ook erg blij dat ik uit Harry Potterland ben vertrokken. Het wordt steeds gekker daar!!! Hier houden we geld over! vergeleken toen we nog in NL woonde.
Wel heel raar dat veel Nederlanders gaan emigreren Hoe zou dat nu komen oh ik ben er een paar vergeten Ik denk dat er nu ook weer een paar bij zijn gekomen Pff gaat hard daar hoor!
Ik denk dat de slacht en fokpaarden wel heel erg duur worden
Te Koop: Slacht/fokpaarden vanaf 15.000 euro. Foto's aanwezig! Tel: 06-........
WAt houdt dat in, een sportpaard? IS dat een paard waarmee men wedstrijden rijdt? En zo ja, zijn dat de professioneel gereden wedstrijdpaarden of ook door amateurs gereden wedstrijdpaarden? Of gelden recreatiepaarden ook voor de sport? Hoe wordt dat bepaald?
Hoe willen ze dat hard gaan maken? Als jij als particulier je paard verkoopt, al doe je dan voor 60K, dan hoef jij daar toch geen BTW over af te dragen, want je bent particulier? Of zou het criterium liggen bij "wanneer u per jaar meer dan zoveel paarden verkoopt, wordt u aangemerkt als handelaar dus dient u BTW af te dragen" Met auto's is dat iig wel zo.
VOlgens mij kunnen ze dat nooit hard maken. Dat is geen doen. HOe kun je nou bewijzen of iemand verdient aan een paard en of die het dier gebruikt als sportpaard of wat dan ook?
Bedenk wel dat er niet voor niets een registratieplicht geldt. Het gaat straks net als met auto's. Papiertje van overschrijving en naar het postkantoor of iets dergelijks. Handig hè, zo'n registratie.
Ik ben ook erg blij dat ik uit Harry Potterland ben vertrokken. Het wordt steeds gekker daar!!! Hier houden we geld over! vergeleken toen we nog in NL woonde.
Hoe hoog denk jij dat de BTW in Belgie is op een paard??