Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 13:23

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=31036&Pc ... omStyle=11
knhs.nl

ERMELO (KNHS) - De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) geeft een vervolg aan de vorig jaar gelanceerde landelijke verkeersveiligheidcampagne "Weet wat je doet als je een paard ontmoet". Met deze campagne vraagt de KNHS aandacht van automobilisten, vrachtwagenchauffeurs en andere weggebruikers voor paarden en pony's in verkeer.

Klik HIER voor het volledige bericht.

Karin

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 13:24

Citaat:
Momenteel kent Nederland ruim 456.000 paardensporters. Hiervan rijden zeker 362.500 ruiters en menners regelmatig op de openbare weg. Volgens de Nederlandse verkeerswetgeving zijn ruiters en koetsiers bestuurders, net als automobilisten, fietsers en vrachtwagenchauffeurs. Dit betekent dat zij gebruik moeten maken van de openbare weg en dezelfde rechten en plichten hebben als alle andere bestuurders. Een goede samenwerking en begrip voor elkaar is daarom in het belang van de verkeersveiligheid. Vooral omdat de kans dat een paard en auto elkaar ontmoeten steeds groter wordt.

De kwetsbaarheid van paarden en hun ruiters of menners staat centraal in de campagne. Een paard is geen auto of vrachtwagen met een rem- en gaspedaal. Een paard is een levend wezen met een eigen wil die soms kan schrikken van onverwachte situaties. Veel automobilisten en andere weggebruikers realiseren zich dit niet en weten vaak niet wat ze moeten doen als ze een paard in het verkeer tegenkomen. Door paarden rustig te benaderen, met voldoende ruimte te passeren en niet overbodig te claxonneren kunnen veel gevaarlijke situaties worden voorkomen.

Voor de campagne zijn spandoeken, posters, brochures en stickers ontwikkeld. De spandoeken worden opgehangen bij onder andere hippische accommodaties waar paarden vaak de weg opgaan. Op www.paardopdeweg.nl staat meer informatie over de campagne.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:29

OK dan! Super!
Nu nog een commercial voor op TV!

hophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:49

niet verkeerd er rijden een hoop mafkezen vol gas langs paarden af!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:51

vind het echt een goede zaak.
ik rijd ook wel eens op de openbare weg, en vaak houden mensen rekening met je maar je hebt er ook
lui tussen zitten die lokken de confrontatie gewoon uit! scooters enzo die even moeten toeteren of een auto die gewoon niet aan de kant gaat

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:07

Heel goed! Heel vaak rijden mensen zo hard langs je,of vrachtwagens die gewoon doordenderen,ik ben zo al 5x "bijna" verongelukt. Rijd ook niet graag meer langs de weg.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:11

Super OK dan!

Wel blijft het denk ik ook zaak voor ruiters om even na te denken en op situaties te anticiperen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:13

Het ziet er goed uit, nu maar hopen dat onze medeweggebruikers ook echt voor deze campagne open staan.
Maar goed, het begin is er.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:15

Mistic schreef:
Het ziet er goed uit, nu maar hopen dat onze medeweggebruikers ook echt voor deze campagne open staan.
Maar goed, het begin is er.

echt wel hopen dat ze er voor openstaan want het is wel erg slecht gesteld met veel medeweggebruikers. Er zijn er maar weinig die begrip hebben voor anderen op de weg.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:18

Ik wist helemaal niet dat er VORIG jaar al een campagne geweest was? Waar dan? Niets van gemerkt, en hoop dat het dan dit jaar duidelijker wordt! De tolerantie wat betreft paarden in het verkeer holt achteruit..................

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:20

hopen dat deze inderdaad werkt, die vorige ging nergens over... een site met een suf testje Verward

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:42

Heb tot nu toe ook nog niets van een campagne gehoord/gezien. Moet er wel een beetje meer ruchtbaarheid aan gegeven worden dan.

Het zou nog beter zijn als er aandacht voor was bij het rijlessen e.d.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:44

Ik denk dat er best veel mensen voor open staan, een heleboel weten gewoon simpelweg niet wat ze moeten doen als ze een paard tegenkomen. Of rijden er uit angst heel snel langs om er maar voorbij te zijn.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:46

hehe eindelijk!
Hoop dat alle idioten op de weg daar wat van leren

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:16

Ik ben vóór! Maar ik vraag me af of het door de massief houten koppies doordringt die bij het zien van een dier anders dan hond hun drang om te "toeturuh" niet kunnen onderdrukken.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:26

Helemaal goed!! Inderdaad een spotje op tv zou ook goed zijn.. Maar stiekem denk ik dan: de types die altijd als een gek langs mijn paard heen scheuren en toeteren zullen er waarschijnlijk alleen om moeten lachen...helaas...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:40

Zo'n actie lijkt me helemaal niet verkeerd, veel mensen hebben volgens mij geen flauw benul van hoe te handelen als ze een dier zien in het verkeer wat nog wel eens tot vervelende situaties kan lijden.
Gelukkig is die van mij letterlijk bomproof, maar dat zijn ze lang niet allemaal!

JoyMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:58

Super (karin) dat dit bericht ook op bokt bovenaan staat!!
Ook op de KNHS site staat het bovenaan en bij "Blik op de weg" ligt ook het verzoek om er aandacht aan te besteden.
Kan er alleen maar aan toevoegen: ZEG HET VOORT!!!!
BV Hang het op school / werk / rijvereniging op het prikbord. Mail het door aan je (niet paarden) vrienden... enz enz!!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:59

Super! OK dan!

Mijn paard is af en toe niet zo bomproof dusja, is wel prettig. Nagelbijten / Gniffelen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 16:02

JoyMarit schreef:
Super (karin) dat dit bericht ook op bokt bovenaan staat!!
Ook op de KNHS site staat het bovenaan...

Daar blijft het niet staan hoor. Knipoog

Het staat zowel op de KNHS-site als op Bokt bovenaan omdat het een kakelvers bericht is: het persbericht is vanmorgen verstuurd vanuit de KNHS. Het wordt straks ingehaald door versere berichten. Knipoog

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:07

Ik vindt het een super actie!! OK dan!

Ook al zou het een verkeersmak paard zijn, het is en blijft een vluchtdier waardoor ze kunnen onvoorspelbaar reageren als er iets plotseling zou gebeuren..

En hoewel sommige automobilisten wel netjes rekening houden, de grootste percentage helaas dus niet..

Ik geloof dat veel bokkers weleens een nare ervaring heeft gehad met het gedrag in het verkeer, dus zo'n campagne als dit is hoog nodig!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:22

Ik vind het wel een goede actie! Veel mensen weten namelijk ook niet wat ze moeten doen als ze een paard tegen komen. De types die het leuk vinden om paarden aan het schrikken te maken zullen zich denk ik alleen niet veel van de campagne aantrekken.

En ik vind dat ze beter idd een spotje op tv ofzo hadden kunnen maken. Nu hebben ze het (als ik het goed gelezen heb Clown ) verspreid over KNHS verenigingen. Maar volgens mij weten de meeste mensen die paardrijden wel wat ze moeten doen Haha!
Ze zouden het dan beter nog bij rijscholen ofzo kunnen verspreiden..

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:57

Om heel eerlijk te zijn geloof ik niet meer zo in deze campagnes.... Jaren geleden toen de Stichting Recreatie Ruiter er nog was, zou er ook campagne gevoerd worden. Nooit wat van gezien.
Vorige jaar wisten veel ruiters en amazones van de campagne, maar die weten wel hoe een paard te benaderen. En wat ik in het artikel van nu lees.... Ze gaan posters en spandoeken ophangen op hippische accomodaties... Komen daar niet juist de mensen die het al wel weten??

Ze moeten het groter aanpakken, voorlichting op tv. Een stukje bij je rijbewijs theorie, enz. Dan berijk je wat, niet door mensen te gaan voorlichten die het al wel weten.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:01

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:44

Ik heb er weinig vertrouwen in na de vorige campagne.

En spandoeken ophangen in de omgeving van hippische accomodaties?

Ik zie het al gebeuren, automobilist leest spandoek en ziet niet dat jouw paard de weg opspringt omdat het schrikt van hetzelfde wapperende spandoek Gestoord