Mega-uitkering voor gifkruid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Mega-uitkering voor gifkruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 13:00

http://www.bndestem.nl/binnenland/article584056.ece
bndestem.nl

Zaterdag 19 augustus 2006 - BREDA – Een beplantingsbedrijf uit Hoogerheide moet aan drie boeren uit Woensdrecht ruim 370.000 euro schadevergoeding betalen voor de levering van met Jacobskruiskruid vergiftigd gras. Door het eten van het hooi kwamen 130 runderen om het leven.
De rechtszaak over de hoge sterfte onder de melkkoeien van de maatschap Bogers heeft jaren aangesleept.

Al vanaf begin 2001 werden de gebroeders Bogers geconfronteerd met een onverklaarbare sterfte van hun veestapel. Anderhalf jaar later stelde een team van vijf dierenartsen vast dat ‘de bedrieglijke schoonheid St. Jacobskruiskruid de lever van de beesten vergiftigde’. Dat werd als doodsoorzaak vastgesteld.

Lees hier meer.

Nistria

Re: Mega-uitkering voor gifkruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:06

dat is dan 2846,15 per koe...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:36

+ de kosten die de boeren VOORAF moesten betalen aan hun (5) vee-artsen om het uit te zoeken en de ingeschakelde advocaten!!!
Leuk als je als advocaat deze zaak gewonnen hebt!!!!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:25

Fijn voor de boeren dat er een schadevergoeding betaald gaat worden. Alleen zijn ze zelf in dit geval ook goed fout geweest.

De boeren hebben namelijk zelf het stuk land gemaaid en hebben dus vooraf ook niet gekeken hoe het gras erbij stond.

Beide partijen zijn in dit geval dus fout, de boeren mogen in hun handjes klappen dat ze de rechtzaak "gewonnen" hebben.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:34

Maar een aantal jaren geleden was het probleem van JKK en de ernst van de gevolgen nog niet zo aan de orde en bekend als nu, want toen is de zaak al begonnen! En JKK is pas dodelijk als er een bepaalde, na verloop van tijd opgebouwde, hoeveelheid in het lichaam en met name de lever zit.
Misschien dat door deze zaak de overheid nou ook eens zijn ogen opent en maatregelen gaat nemen, alleen is het alleen al omdat ze bang zijn voor hun rechtzaak aan hun broek.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:46

Mmm... zouden waterschappen ook aangeklaagd kunnen worden voor het zaaien en daarmee helpen verspreiden van dit gifkruid en de daarmee veroorzaken doodsgevallen onder vee?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:53

Dit is natuurlijk een mooie "testcase", want als een particulier bedrijf aangeklaagd en schuldig bevonden wordt zal een slimme advocaat datzelfde met overheidsinstanties moeten kunnen bereiken.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:46

Nu hopen dat het voor de overheid een eye opener is!!
Want wat bij een particulier kan, kan net zo goed en beter bij de overheid!
LNV, VenW en VROM zijn net zo goed schuldig!!!(en nog wel schuldiger aangezien hun de planten hebben gezaait op duizende en duizende plekken!)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:01

ElCid schreef:
Maar een aantal jaren geleden was het probleem van JKK en de ernst van de gevolgen nog niet zo aan de orde en bekend als nu, want toen is de zaak al begonnen! En JKK is pas dodelijk als er een bepaalde, na verloop van tijd opgebouwde, hoeveelheid in het lichaam en met name de lever zit.

Het zal echt niet overal hetzelfde zijn geweest, maar het niet juist om te veronderstellen dat het jaren geleden niet zo bekend was als nu. Ik ben als zeer jong meisje meerdere keren gewezen op de gevaren van JKK. OOk door huis tuin & keuken mensen die gewoon die info kregen door op te letten wat anderen vertellen. Ik ben nog steeds in de veronderstelling dat als (paarden)-eigenaren hun eigen weilanden na zouden (blijven) kijken, in plaats van een beschuldigend vingertje te wijzen naar al die mensen die JKK als natuurschoon zien, er veel leed bespaart zou kunnen blijven.
Wel jammer dat er 130 runderen overleden voordat dierenartsen in de gaten kregen dat het aan JKK lag.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:18

En ondanks dat zijn er toch nog veel mensen die de gevaren ervan niet kennen. Ik kan veel zien als natuurschoon, maar een plant die levensgevaarlijk is voor mens en dier en die door verkeerd natuurbeheer de overhand lijkt te krijgen vind ik daar niet onder vallen.
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid, probleem is dat de overheid en andere instanties zich er nu met een jantje van leiden af proberen te maken. Het plantje is willens en wetens uitgezaaid, ik vraag me af of degenen die dat op hun geweten hadden wisten hoe gevaarlijk het is.
@Ekkie, ik weet niet hoe oud je bent, dus ik kan ook niet schatten wanneer jij al wist dat het gevaarlijk was, maar dan zouden degenen die dit op hun geweten hebben toch ook al jaren op de hoogte moeten zijn van hun zeer grove fouten.
Het nakijken van weilanden is natuurlijk belangrijk maar als die k*tplant overal blijft groeien omdat die van overheidswege niet bestreden wordt of hoeft te worden, wordt de bestrijding ervan een onmogelijke zaak, dus uitroeien die handel Boos! .
Overigens is het toch echt pas sinds een aantal jaren dat er zoveel bekendheid aan wordt gegeven en aangezien dit niet via grootscheepse warschuwings acties gaat ( zoals bijv. voor een processie rups) zullen er altijd veel te veel mensen die er niet of te weinig van af weten.
Ook nu nog wordt er gedacht dat het wel meevalt en dat de dieren er wel "omheen eten".........

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:36

Duivel AMEN ElCid Extreme duivel
Ben het helemaal met je eens!

Laten we ook niet VERGETEN onder wat voor omstandigheden de paarden, koeien en ander vee de dood in "lijden"!!!
De dieren hebben pijn, veel PIJN alvorens ze dood gaan.

INDERDAAD dus radicaal UITROEIEN. Al heb je maar een donkerbruin "vermoeden" dat het HET FATALE PLANTJE / BLOEMETJE is:

Extreme duivel MET WORTEL EN AL ERUIT TREKKEN Extreme duivel

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:56

ik ben het ook met ElCid eens!

en idd als dit bekent wordt bij de overheid komt er misschien eindelijk aktie al is het alleen maar uit angst voor een rechtzaak maar waarom dat gif wordt bestreden zal me een zorg zijn als het maar wordt bestreden Clown

ik vraag me trouwens af of dit melkkoeien waren en of dat gif dan ook in de melk/kaas/boter is terecht gekomen??

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:16

En waar is die meneer van een aantal weken geleden nou met zn mooie praatjes over het behoud van dit kruid?!?!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:17

alex66 schreef:

ik vraag me trouwens af of dit melkkoeien waren en of dat gif dan ook in de melk/kaas/boter is terecht gekomen??

Nou idd, zou op die manier de mens er ook iets aan overhouden? Lijkt me wel toch? Nou lekker dan Clown

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:12

schaapjuh schreef:
alex66 schreef:

Nou idd, zou op die manier de mens er ook iets aan overhouden? Lijkt me wel toch? Nou lekker dan Clown

Het VWA laat het RIVM onderzoek doen naar PA's in menselijke en dierlijke voeding, zie http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=785

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:41

Sypheron schreef:
En waar is die meneer van een aantal weken geleden nou met zn mooie praatjes over het behoud van dit kruid?!?!

teveel melk gedronken Ziek Clown

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:50

Vreemde uitspraak, een maatschap is ook een bedrijf. Zelfs eentje die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en gras oogst op een vliegbasis..... uitlaatgassen,kerosine etc... Dus die had zelf ook beter moeten uitzoeken of deze grassen niet schadelijk konden zijn voor het vee.

Daarbij heb ik een oudere determineergids en ook daar staat al in dat jkk giftig is, ook gedroogd en in gedroogde vorm wordt opgegeten door vee....

Dus het is bepaald geen nieuwtje waarop je kan zeggen: ich habe es nicht gewusst....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:58

van de week hier ook een aantal planten uitgetrokken en de boer van het land op de hoogte gebracht, alles is gelijk bespoten/weggehaald/omgeploegt

weg met JKK Boos!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:45

amondi schreef:
Dus het is bepaald geen nieuwtje waarop je kan zeggen: ich habe es nicht gewusst....

Pling
Triest dat er een dikke 100 koeien moesten doodgaan eer er bij iemand een lampje ging branden....
Het is zeker prettig voor de boer(in ons durp) dat hij gewonnen heeft maar mijn mond viel echt open.....

Het is een vliegbasis die amper gebruikt word maar het landschap is wel zo ver je kunt kijken GEEL.....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:47

En die man met al die paarden dan die dood zijn gegaan aan JKK??

(met die belgen was dat geloof ik?)

EDIT: ik bedoel, gaat hij ook nog naar de rechter??
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 24-08-06 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 00:32

Dat het de schuld van de boeren is? Dacht het niet! Het werd verkocht door het beplantingsbedrijf, en zal dus ook eerst door dit bedrijf gecontroleerd moeten worden. Als jij je auto of wat dan ook verkoopt, weet je toch ook in wat voor staat deze is? Daar hoeven deze boeren naar mijn idee helemaal niet eens op te letten! Uitkeren die hap! En ik hoop dat er nu eindelijk eens een belletje gaat rinkelen bij verschillende instanties, want dit is levensgevaarlijk!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:14

Jij koopt toch ook geen auto zonder deze uitgeprobeerd te hebben. Je laat deze toch ook apk keuren.
De auto kan er namelijk goed uitzien, maar voor het zelfde geldt is de bodemplaat verrot.

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:56

De verkoper hoort dit nog steeds te vermelden. Doet hij dit niet, dan is hij wettelijk verplicht aan de onkosten te voldoen of de auto terug te nemen!