Freund raakt medaille kwijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

A10

Freund raakt medaille kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 13:30

http://www.hoefnet.nl/pages/index-ned.html
hoefnet.nl

De Duitse vierspanrijder Michael Freund is zijn gouden medaille kwijt die hij won op het Wereldkampioenschap vierspannen in het Hongaarse Kecskemét in 2004.
De CAS, het internationale sportgerechtshof, besloot Freund te diskwalificeren zonder hem verdere straffen op te leggen of hem voor de gerechtelijke kosten op te laten draaien. Met deze beslissing stemt de CAS in met het protest dat de menners Zoltan Lazar en Felix Brasseur en de Hongaarse en Belgische federaties indienden tegen de beslissing van de FEI. Op 23 januari j.l. werd Freund door de juridische commissie van de FEI vrijgesproken nadat hij zelf alle mogelijke moeite had gedaan om te bewijzen dat de verboden stof valeriaanzuur niet opzettelijk aan zijn paard Mary was gegeven.
Freund, die afgelopen weekend voor de 12e maal werd gehuldigd als Duits kampioen, komt wel aan start tijdens de Wereldruitspelen in Aken over twee weken.
Zoltan Lazar krijgt nu goud, Ijsbrand Chardon zilver en Felix Brasseur brons.

Blue9

Re: Freund raakt medaille kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:33

Dat is me ook wat zeg!! Je zult maar net vierde zijn en dan toch ineens prijs hebben! ik vind het maar een raar verhaal!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:37

-> VN

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 13:48

Mijn bron was toch echt

www.horses.nl Lachen

Heb nu ook het hele Duiste verhaal gevonden:
CAS-Entscheidung im Fall Michael Freund

Thomas Hartwig 11.08.2006 09:52

Das Weltsportschiedsgericht (Court of Arbitration for Sport, CAS) im schweizerischen Lausanne hat die Entscheidung des Rechtskomitees der Internationalen Reiterlichen Vereinigung (Fédération Equestre Internationale, FEI), das Medikationsverfahren gegen den amtierenden Weltmeister der Vierspännerfahrer Michael Freund (Dreieich) einzustellen, aufgehoben. Das CAS sprach sich statt dessen für eine Disqualifikation von Michael Freund aus, ohne ihn jedoch zu einer weiteren Strafe oder der Übernahme der Verfahrenskosten zu verurteilen. Damit gab das CAS der Beschwerde von Zoltan Lazar (Ungarn), Felix Brasseur (Belgien) und der ungarischen sowie der belgischen FN gegen die Entscheidung des FEI-Rechtskomitees statt.

Der Hintergrund: Das Pferd Mary des Vierspännerfahrers war bei einer Medikationskontrolle anlässlich der Weltmeisterschaften im ungarischen Kecskemet (4. bis 8. August 2004) positiv auf die verbotene Substanz Valerensäure, einem Bestandteil bestimmter Baldrianpflanzen, getestet worden. Freund hatte daraufhin nachgewiesen, dass auf dem Gelände des WM-Austragungsortes auf einer bestimmten Fläche, die die Veranstalter als Weidefläche für die WM-Pferde ausgewiesen hatten, zahlreiche Baldrianpflanzen wild wuchsen. Das Rechtskomitee der FEI ordnete daraufhin im Juni 2005 an, einen Test durchzuführen, ob die Futteraufnahme der gefundenen Pflanzen zu einem positiven Medikationsergebnis führen kann. Bei zwei von Experten in Deutschland und Österreich durchgeführten Versuchen konnte dieser Nachweis erbracht werden. Das Rechtskomitee der FEI akzeptierte daraufhin diesen Beweis und stellte das Verfahren gegen Michael Freund ein. Hiergegen hatten die Zweit- und Viertplatzierten bei der WM, Zoltan Lazar und Felix Brasseur sowie die belgische und ungarischen FN beim CAS Beschwerde eingelegt.

Michael Freund in einer ersten Reaktion zu der CAS-Entscheidung: „Das Urteil des CAS stellt einen Freispruch mit Disqualifikation dar. Ich lasse zur Zeit prüfen, welche zivilrechtlichen Schritte gegen die CAS-Entscheidung beschritten werden können." Dr. Dietrich Plewa (Germersheim), der Rechtsvertreter von Michael Freund, äußerte sich ähnlich zur Entscheidung: „Das CAS spricht eine Disqualifikation aus, bei gleichzeitig anerkannter Unschuld des Betroffenen. Das CAS stellt in seiner Begründung eindeutig fest, dass Michael Freund weder fahrlässig noch vorsätzlich gehandelt hat. Das CAS vertritt jedoch die Ansicht, dass nach dem Regelwerk der FEI, beim Vorliegen einer positiven Probe immer eine Disqualifikation zu erfolgen habe, unabhängig davon, ob ein Verschulden oder Nichtverschulden des Betroffenen vorliegt."

Eine Stellungnahme zum weiteren Vorgehen wird Michael Freund im Rahmen der Weltmeisterschaftspressekonferenz abgeben, die die Deutsche Reiterliche Vereinigung am 15. August in Warendorf veranstaltet.

Bron:www.fn-dokr.de
http://www.fn-dokr.de/isy.net/servlet/broadcast/presseticker.html?id=5365

Dorian_Gray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:54

Niine schreef:
Je zult maar net vierde zijn en dan toch ineens prijs hebben!

Dat zal Brasseur ook zeker denken Haha!

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:11

Hoe blij zou die zijn met een bronzen medaille met een zwarte rand?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:35

Waarschijnlijk héééél gelukkig, anders dien je geen protest in Boos!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:01

Ijsbrand Chardon heeft geweigerd om aan de nieuwe huldiging deel te nemen, omdat dit ontzettend slecht voor de sport is......

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:22

Tja, maar ik vind het wel terecht. Lullig voor Freund, maar ondanks dat het niet express was had zijn merrie toch een voordeel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:28

Vertel jij mij dan maar eens wat voor voordeel je hebt aan valeriaanzuur in zo'n minimale dosis Verward
Dit is precies hetzelfde verhaal als van Ad Aarts, hij raakte zijn wereldkampioenschap 4-spanrijden kwijt doordat er cacaoschroot in het krachtvoer dat hij toendertijd voerde zat, dit was gewoon een bekend merk voer dat door heel veel rijders werd gevoerd.
Hierdoor zat er een minimale hoeveelheid cafeïne in de test en werd hij gediskwalificeerd, ook deze hoeveelheid had 0,0 invloed op de prestatie.
Ik vind zulke diskwalificatie's idd heel erg slecht voor de sport.
Wie laat elke partij voer dat binnen komt bemonsteren???
En vrijgesproken worden en toch gediskwalificeerd worden is natuurlijk sowieso ontzettend krom.
Stel je voor dat je moet voorkomen voor het veroorzaken van een verkeersongeval en je wordt vrijgesproken omdat het niet jouw schuld is maar je moet wel 1500 euro boete betalen Koe
Lijkt mij nogal krom.....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:46

karin1985 schreef:
Tja, maar ik vind het wel terecht. banketstaaf voor Freund, maar ondanks dat het niet express was had zijn merrie toch een voordeel!!

Welk voordeel dan wel?
Je kunt je sowiezo afvragen of valeriaan überhaupt werkt (niet dus....) en dan de hoeveelheden die zijn gevonden die zijn zo ontzettend laag daar heeft een muis zelfs geen baat bij, laat staan een paard!

Het is gewoon waardeloos voor de sport, laten ze aub testen op stoffen en concentraties die er werkelijk toe doen.

Harmonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:56

Met deze aktie/uitspraak van het CAS kent het WK 2004 alleen maar verliezers.
Freund heeft al heel veel jaar bewezen dat hij een top-menner is
en volgens mij heeft hij echt geen "doping" nodig om te kunnen winnen.

Vervolgens een Hongaar en een Belg die protest aantekenen tegen
Freunds eerdere vrijspraak.
Een Hongaar met zilver op het WK in Hongarije die protest aantekend tegen
Freunds eerdere vrijspraak.
Als je zo aan je gouden medaille moet komen zou ik me schamen.

Dan was Chardon toch een betere verliezer om het protest niet te steunen.

Zeer slechte zaak voor de internationale "men"sport.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 15:53

Billy schreef:
Ijsbrand Chardon heeft geweigerd om aan de nieuwe huldiging deel te nemen, omdat dit ontzettend slecht voor de sport is......

Kijk dat noem ik een sportman

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:37

Deze beslissing is gewoon te erg voor de topsport.
Over 5 jaar weet niemand meer dat Lazar goud won 2 jaar geleden alleen dat Freund na 2 jaar zijn titel in moest leveren.
Ik was erbij 2 jaar geleden en zal dit WK ook aanwezig zijn en heel mijn hart gaat uit naar Freund!

Als ik zo aan mijn gouden medaille moest komen dan hoefde het voor mij echt niet.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 09:27

karin1985 schreef:
Tja, maar ik vind het wel terecht. banketstaaf voor Freund, maar ondanks dat het niet express was had zijn merrie toch een voordeel!!

Kun je dat nog nader uitleggen, want nu zeg je wel iets, maar de verklaring waarom je dat vindt ontbreekt.

dus: Wat is het werkelijke voordeel dat Freund heeft overgehoduen aan het feit dat zijn paard hooi heeft gegeten waar Valeriaan in zat.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:52

Toch WK-zilver voor Chardon
LAUSANNE (KNHS) – Ysbrand Chardon moet de bronzen medaille die hij won tijdens het Wereldkampioenschap voor vierspannen 2004 in het Hongaarse Kecskemét inwisselen voor de zilveren medaille. De CAS, het internationale gerechtshof voor sport, heeft Wereldkampioen Michael Freund gediskwalifi-ceerd waardoor de Duitser zijn medaille verliest. De Hongaar Zoltan Lazar krijgt nu het goud, Chardon dus zilver en de Belg Felix-Marie Brasseur brons.

De CAS besloot Freund te diskwalificeren zonder hem verdere straffen op te leggen of hem voor de gerechtelijke kosten op te laten draaien. Met deze beslissing stemt de CAS in met het protest dat de menners Zoltan Lazar en Felix Brasseur en de Hongaarse en Belgische federaties indienden tegen de beslissing van de FEI. Op 23 januari j.l. werd Freund door de juridische commissie van de FEI vrijgesproken nadat hij zelf alle mogelijke moeite had gedaan om te bewijzen dat de verboden stof valeriaanzuur, dat gevonden was in de urine van zijn paard Mary 64, niet opzettelijk aan het dier was toegediend.

Freund, die afgelopen weekend voor de 12e maal werd gehuldigd als Duits kampioen, komt wel aan de start tijdens de Wereldruiterspelen in Aken over twee weken.

Aanstaande donderdag vindt er op verzoek van de eisers, Lazar en Brasseur, een nieuwe huldiging plaats in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Chardon laat weten de uitnodiging van de FEI om daarbij aanwezig te zijn af te hebben geslagen: ‘Het is ontzettend jammer voor de sport dat dit zo gegaan is. Ik heb mij destijds niet aangesloten bij het protest en ik zal nu ook niet aanwezig zijn bij de huldiging. Naar mijn mening is dit mosterd na de maaltijd en bovendien ben ik mij nu volledig aan het concentreren op het komende Wereldkampioen-schap waardoor ik hiervoor geen tijd wil vrij maken.’
Cindy Velstra-Timmer

dit stond op de site van Chardon!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 10:01

Dat is een nobel gebaar van Chardon.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:05

Super van Chardon!!!