Overheid: geen verantwoordelijkheid jacobskruiskruid

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Overheid: geen verantwoordelijkheid jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 20:45

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=153&menuid=1
dehoefslag.nl

De overheid kan geen verantwoordelijkheid dragen voor de verspreiding van jacobskruiskruid en de daardoor veroorzaakte ziekte bij dieren, aldus minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De minister wees op de verantwoordelijkheid van grond- en diereneigenaren. De ontkieming van jacobskruiskruid zou door een gesloten grasmat tegen kunnen worden gegaan. De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID), die onder LNV valt en met de Algemene Inspectiedienst (AID) samenwerkt, zal wegens de onbekendheid met de gevaren van jacobskruiskruid vooralsnog diereneigenaren niet beboeten als in hun weilanden met grazende dieren veel jacobskruiskruid wordt aangetroffen. De LID adviseert bedrijven en particulieren jacobskruiskruid met wortel en al uit te trekken.

Lees hier meer.

Toad

Re: Overheid: geen verantwoordelijkheid jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:54

Tsjaa hallo!!
Wij moeten al die planten uit onze grond trekken, terwijl ze weten hoe snel het vermenigvuldigt en mensen er eerst niets vanaf wisten.
Als zij er nou voor hadden gezorgd in het begin, dan was het nu niet heel het land door gegaan. Overal waar je gaat of staat is die plant!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:40

Dit is niets nieuws, maar het blijft natuurlijk een grof schandaal. JKK heeft zich de afgelopen decennia explosief kunnen verspreiden doordat het door wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat, de provinciale Diensten Wegen, Verkeer en Vervoer, lokale overheden (gemeenten, waterschappen) en last but not least de verschillende natuurorganisaties (Staatsbosbeheer, provinciale landschapsorganisaties) jarenlang verplicht voorgeschreven is geweest als component van o.a. bermmengsels.
Valt het nou alleen mij op dat dat allemaal overheidsinstanties of daaraan gelieerde organisaties zijn? En dan is het niet hun schuld? Witte boordencriminaliteit, dàt is het! Raar hè, dat de mensen steeds minder vertrouwen in de politiek krijgen...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:42

Je kan schelden, zeuren, boos worden, het helpt niets. Vóór de planten hun zaad verspreiden uittrekken met wortel en al, het is zo. Het is de meest efficiënte manier om de boel uit je wei te krijgen. Dat is heel erg balen als je er veel van hebt staan, maar misschien had je dan op tijd moeten beginnen(oef, nu worden ze boos).... We weten toch al jaren dat het een giftige plant is voor de paarden?
Ik ben wel blij hoor, dat we in november mogen stemmen. Misschien wil onze komende minister iets voor ons doen, maar zeg zelf, er zijn schrijnender gevallen waar nodig iets aan gedaan moet worden!

marilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:26

EricPrast bedoelt (denk ik) dat de Overheid (Gemeentes etc) er schuldig aan is dat het Jacobskruiskruid hier is gekomen, door middel van die 'leuke' bermmengsels. En nu trekt de Overheid hun handen terug. Dat vind ik zelf ook geen stijl hebben. De Overheid kan op z'n minst een beetje helpen om het Jacobskruiskruid te verwijderen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:56

Dank je, Marilse, dat bedoelde ik inderdaad. Vooralsnog blinken ze echter uit in het in onschuld wassen van hun handen en daarnaast ook nog eens in het geven van onnozele adviezen:
Citaat:
De ontkieming van jacobskruiskruid zou door een gesloten grasmat tegen kunnen worden gegaan.
Dat lukt met een gazon en misschien ook nog met een koeien- of schapenwei, maar iedereen die ervaring heeft met paarden op het land houden weet dat daarvan altijd beschadigingen aan de grasmat ontstaan. Er wordt gerend en gespeeld, vaak ook een kuil gegraven om lekker in het zand te kunnen rollen, dus: Gesloten grasmat? Ondoenlijk!
Citaat:
De LID adviseert bedrijven en particulieren jacobskruiskruid met wortel en al uit te trekken.
Dit moet met flink wat beleid gedaan worden, het is vreselijk hardnekkig klerespul. Als er restantjes wortel in de grond achterblijven krijg je er op de plek waar er eerst eentje stond 2 maanden later minstens 10 terug. En door de vorm van de wortelkluit is het zowat niet te doen om een JKK-plant dmv. uittrekken in één keer in zijn geheel, dus met alle worteltjes mee, te verwijderen.

Uittrekken is wel altijd beter dan laten staan natuurlijk, maar je moet dus niet denken dat je er bent als je dat 1 keer gedaan hebt. Als je een paar plantjes in de wei had kun je misschien nog wel onthouden waar ze stonden, of ze desnoods markeren met verplaatsbare schrikdraadpaaltjes, maar die plekken moet je na het constateren van de aanwezigheid van JKK minstens 2 jaar goed in de gaten blijven houden, om er tijdig bij te zijn als er weer nieuwe plantjes opkomen.

Verder is het natuurlijk dweilen met de kraan open als jij lekker aan het wieden bent in je weiland en de wegberm aan de andere kant van de sloot staat er vol mee, terwijl de wegbeheerder daar niets aan hoeft te doen en dan hoogstwaarschijnlijk dus ook niet doet. Er moet m.i. van (rijks-)overheidswege op zijn minst een verordening komen dat wegbermen en navenant openbaar groen gemaaid MOET worden voor het begin van de bloeiperiode van JKK.

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:31

En hoe zit het dan met de gene die het op zijn land laat staan, vervolgens maait en er hooi of kuil voor de verkoop van maakt.
De gene die kuil of hooi koopt voor zijn of haar dieren, loopt meestal niet eerst even over het land of er toevalig JJK op staat.
En als JJK gedroogd is eten de dieren het wel zoals we weten.
Hoe zit het dan met de verantwoordlijkheid???

Enya_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:10

het was mij ook al zo erg opgevallen ik was op vakantie in brabant en tot mijjn schrik zag ik dus ook overal langs de wegen het st. jacobskruid staan en ze waren aan het maaien en er allemaal balen kuil van aan het maken .
nou het eertse wat ik dus ook zei dat kuil wil ik dus nooit hebben dat gewoon langs de wegen gemaaid wordt het was helemaal geel van de st. jacobskruid en toch maaien en het verwerken tot kuil dat is toch vragen om moeilijk heden ??
ik vind het dan ook een slechte zaak dat daar niet wordt opgelet .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:46

Als er geen plastic om de balen heen zat wordt dat gewoon vernietigd. Het is een manier om het gemaaide gras zo te verpakken dat het makkelijk af te voeren is. In de meeste gevallen is het (hopelijk) niet bedoeld als voedsel voor de dieren.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:52

Nou ik huur nu een stukje grond met stallen, en tot mijn schrik staat er dus ook ONGELOVELIJK VEEL jacobskruid, ik wist geen eens zeker of dat het was, aangezien ik daar nooit op heb hoeven letten(stond op pension en werd in de gaten gehouden.), nou heb ik dus opgezocht of het jacobskruid was en inderdaad..

Kan ze er wel allemaal uittrekken(wat ik ook zeker ga doen) maar heeft dat zin? En wanneer krijgen ze het binnen? Alleen als ze de plant zelf eten? Of ook als ze van grond eten en er zitten zaadjes in? (doen ze vast niet maar even zekere voor het onzekere navragen, misschien weet iemand van jullie dit.) En als je het eruit trekt, hoelang duurd het voor het terug gegroeid is? Bloeit het ook in de winter op? Of is het zo dat ze wel de winter kunnen overleven, als ze er al staan, maar niet opkomen?

Graag wat reacties terug. Alvast bedankt!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:56

Ik heb ook JKK op stal ontdekt. Ben als n gek gaan zoeken naar info, veel gevonden op www.kruiskruid.nl. (Overigens kende ik de plant van vroeger langs de duinrand en herkende ik 'm pas toen ik die geelzwarte rups op een foto zag, omdat de plant zelf soms lastig te vergelijken is met websites) Volgens mij zit er maar één ding op: zo veel mogelijk mensen verzamelen, handschoenen aantrekken en de plantjes met wortel en al uitroeien! (heb maar zo'n ragfork aangeschaft, werkt erg goed..) Verder hard hopen dat het niet vlak bij in de vrije natuur lekker kan groeien... Pffffff....... Verdrietig

O ja... Het is belangrijk alles wat je plukt goed af te dekken. Een deel van onze 'opbrengst' had de ene dag nog gele bloempjes en is vrolijk ná het plukken pluisjes gaan maken om alsnog zaad te verspreiden.... Boos!

Anchieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:24

ons hele land staat er ook vol mee ! maar het is te veel om te verwijderen ! wat nu?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:29

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:50

Ook niet echt handig ,steeds weer nieuwe topics over JKK. Er zijn er hier al zoveel. Misschien ook handig als mensen eens op www.kruiskruidinfo.nl of www.kruiskruidforum.nl gaan kijken. Daar staat alle info plus hele goede foto's bijelkaar.
Hanneke

0nina0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:57

komt het ook (veel) voor in friesland? En wil iemand nog plaatjes posten? Ook hoe het eruit ziet als er nog geen bloemen aanzitten ofzo het blijft zo moeilijk om te herkennen! Mn pony mag geen bloemetjes meer eten brr :S En echt belachelijk; eerst wel het gifkruid verspreiden en daarna zeggen dat het hun pakkie aan niet is?! Stelletje Hufters!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:52

Er staan volgens mij overal op internet wel goede foto's, al raad ik dus persoonlijk aan vooral ook op de rupsen te letten (die er nu dan weer niet opzitten, maar als je 1x zo'n rups hebt gezien vergeet je m niet meer)... Wil evt wel van de week fotootjes maken, maar zit iemand daar op te wachten.....???

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:17

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:41

joy76 schreef:
Er staan volgens mij overal op internet wel goede foto's, al raad ik dus persoonlijk aan vooral ook op de rupsen te letten (die er nu dan weer niet opzitten, maar als je 1x zo'n rups hebt gezien vergeet je m niet meer)... Wil evt wel van de week fotootjes maken, maar zit iemand daar op te wachten.....???

Kijk hier eens naar het filmpje, een begrazing vol JKK, helaas geen rups te bekennen.
http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=742
Wel heeeeeeeeeeel veel kruiskruid en paarden.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:53

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 07:01

Tis bij ons in brabant inderdaad een traditie om JKK in gemeentelijke bermen te plaatsen maar van ons mag het echt weg. Bij ons op stal is het dwijlen met de kraan open. Naast de grote weides is de openbare weg met dat verrekte JKK.

Misschien dat meneer of mevrouw de minister eens zelf paarden moet gaan houden en kijken hoe fijn dat spul is in je weides. Duivel Oh nee verwende rijkelui zijn het zetten dan hun paardjes ergens op het droge ver uit de buurt van op een super de luxe stal waarby zoals gewoonlijk anderen mogen zwoegen en zien zij het wederom niet.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:40

Volgens mij moet je zelf bij het uittrekken van dit spul ook zeer goed uitkijken. Het is namelijk ook giftig voor de mens.
Dus handschoenen aan... en niet per ongeluk je vingers in je mond of aan je gezicht zitten tijdens het trekken. Goed je handen wassen daarna!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:12

Handschoenen aan is niet nodig, de PA's worden pas gevaarlijk op het moment dat ze in je spijsverteringssysteem terecht komen. Niet met je handen aan je gezicht zitten tijdens het plukken en als je klaar bent goed je handen wassen is dus wel raadzaam.

Edit: typo.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:08

Handschoenen zijn wel raadzaam, omdat je allergisch kunt reageren op de een stof uit de plant. Hierover is ook meer te vinden op onze infosite; www.kruiskruidinfo.nl.
Hanneke

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:59

AMSTERDAM - De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) waarschuwt voor het verwerken van wilde planten, zoals Jacobskruid, in het voedsel. Pyrrolizidine alkaloïden (PA), een mogelijk bestanddeel, komen voor in drie procent van in Nederland groeiende planten en zijn zeer giftig. PA's kunnen leverschade en kanker veroorzaken.

Jacobskruiskruid zou in Nederland vaker voorkomen dan voorheen. In het buitenland zijn PA's aangetroffen in melk en graan. In Nederland zijn de stoffen in ten minste één geval in honing gevonden.

De directeur van het bureau Risicobeoordeling van de VWA heeft het ministerie om 180 duizend euro om te onderzoeken in hoeverre deze stoffen voorkomen in honing, melk, melkproducten en diervoeders. Met de resultaten van dit onderzoek kan VWA aangeven of en hoe groot de risico's zijn.

http://www.nu.nl/news/797452/83/Waarschuwing_voor_Jacobskruiskruid_en_wilde_planten.html

Hmm, misschien dat er nu toch iets aan gedaan gaat worden, als het ook risico's voor mensen gaat opleveren. Maar vrees t niet Boos!

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:03

Naranga schreef:
AMSTERDAM - De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) waarschuwt voor het verwerken van wilde planten, zoals Jacobskruid, in het voedsel. Pyrrolizidine alkaloïden (PA), een mogelijk bestanddeel, komen voor in drie procent van in Nederland groeiende planten en zijn zeer giftig. PA's kunnen leverschade en kanker veroorzaken.

Jacobskruiskruid zou in Nederland vaker voorkomen dan voorheen. In het buitenland zijn PA's aangetroffen in melk en graan. In Nederland zijn de stoffen in ten minste één geval in honing gevonden.

De directeur van het bureau Risicobeoordeling van de VWA heeft het ministerie om 180 duizend euro om te onderzoeken in hoeverre deze stoffen voorkomen in honing, melk, melkproducten en diervoeders. Met de resultaten van dit onderzoek kan VWA aangeven of en hoe groot de risico's zijn.

http://www.nu.nl/news/797452/83/Waarschuwing_voor_Jacobskruiskruid_en_wilde_planten.html

Hmm, misschien dat er nu toch iets aan gedaan gaat worden, als het ook risico's voor mensen gaat opleveren. Maar vrees t niet Boos!

Zie meer hierover op http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=785