Gewonde op dorpsfeest door paarden op hol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gewonde op dorpsfeest door paarden op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:17

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/re ... 763070.ece
haarlemsdagblad.nl

santpoort-noord - Twee op hol geslagen paarden met rijtuig hebben dinsdagavond tijdens het Dorpsfeest Santpoort een vrouw een hersenschudding bezorgd.
Mogelijk is ook een kind bij het incident gewond geraakt. Uit voorzorg, na klachten over hoofdpijn, werd het kind net als de gewonde vrouw naar het ziekenhuis vervoerd.
Tijdens het ringsteken sloegen rond 20 uur twee paarden in de Hoofdstraat ter hoogte van de Anemonenstraat met koets en al op hol. Ze misten rakelings een andere koets waarin kinderen zaten. De paarden liepen vervolgens aan weerszijden langs een boom waardoor de koets tot stilstand kwam. De paarden, nog aan het tuig, ook.

Sjoert

Re: Gewonden op dorpsfeest door paarden op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:29

-> VN
Bedankt voor het plaatsen van dit bericht!

Dani001

Re: Gewonde op dorpsfeest door paarden op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:43

OEPS! Moet ondanks alles best een grappig gezicht geweest zijn allebei langs één kant van de boom Haha!
Hadden de paarden iets ?

Hopelijk komt het helemaal goed met die vrouw en dat kindje!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:03

Dani001 schreef:
OEPS! Moet ondanks alles best een grappig gezicht geweest zijn allebei langs één kant van de boom Haha!
Hadden de paarden iets ?

Nou, grappig was het niet echt..

De paarden zijn eraf gekomen met wat schaafwonden, hoe het met de slachtoffers is, weet ik ( nu) nog niet.

Wat ik verder heb begrepen is, dat degene die dit veroorzaakt heeft, in een behoorlijk 'jolige' bui was.
De medeberijders hadden ws een slokje op, en gaven ook voor wat vertier..
Op een gegeven moment zijn de paarden aan de kletter gegaan, en is er een leidsel gebroken, zodoende was de controle weg.

Ikzelf reed ook mee, zoals elk jaar, en heb het niet zien gebeuren, maar zag alleen de toedracht, paarden om de boom.
Aangezien er een aantal jaren geleden een soort zelfde situatie was ontstaan, ook te maken met het harnachement, en hierdoor het paard van mijn vriendin is doodgereden, was ik zeer op mijn hoede om de plek des onheils snel te verlaten..

Helaas werd de rest ook meteen afgelast, wat ik, en mijn steekpartner als flinke deceptie ervaarden. We doen elk jaar mee, stoppen veel tijd in het verkleedwerk ( zie profiel) en het was ook nog eens ons tiende jaar..

Uiteindelijk blijven dit soort evenementen tricky, iedereen grijpt maar een paard ( of 2) en gooit ze voor de wagen, en gaat ff 'leuk ringsteken' overal langs de baan biertentjes, iedereen jolig en gezellig, dan zakt de concentratie enigzins... ( en dan nog meer niet te spreken over de elementaire onkunde.... Clown )

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:07

Ik snap niet wanneer ze een keer tot inzicht komen dat het levensgevaarlijk is, die kleine klote straatjes levens gevaarlijk.. om de 2 jaar gebeurt er wel een ongeluk.. snap niet dat het doorgaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:14

Die straatjes zijn niet gevaarlijk, als je je gewoon aan de menregels houdt is er niets aan de hand.
Ik zorg zelf altijd voor een groom, die houdt mijn paard vast, als we staan te wachten, in de straatjes.

Het vervelende is gewoon dat er een hoop onkunde voorbij komt rijden, de goede moeten weer onder de slechte lijden.

En, het laatste ongeluk was zeker 8 jaar terug, maar desalniettemin had het nooit hoeven te gebeuren.

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:15

Bitch schreef:
Dani001 schreef:
Hadden de paarden iets ?

Nou, grappig was het niet echt..

De paarden zijn eraf gekomen met wat schaafwonden, hoe het met de slachtoffers is, weet ik ( nu) nog niet.

Wat ik verder heb begrepen is, dat degene die dit veroorzaakt heeft, in een behoorlijk 'jolige' bui was.
De medeberijders hadden ws een slokje op, en gaven ook voor wat vertier..
Op een gegeven moment zijn de paarden aan de kletter gegaan, en is er een leidsel gebroken, zodoende was de controle weg.

Ikzelf reed ook mee, zoals elk jaar, en heb het niet zien gebeuren, maar zag alleen de toedracht, paarden om de boom.
Aangezien er een aantal jaren geleden een soort zelfde situatie was ontstaan, ook te maken met het harnachement, en hierdoor het paard van mijn vriendin is doodgereden, was ik zeer op mijn hoede om de plek des onheils snel te verlaten..

Helaas werd de rest ook meteen afgelast, wat ik, en mijn steekpartner als flinke deceptie ervaarden. We doen elk jaar mee, stoppen veel tijd in het verkleedwerk ( zie profiel) en het was ook nog eens ons tiende jaar..

Uiteindelijk blijven dit soort evenementen tricky, iedereen grijpt maar een paard ( of 2) en gooit ze voor de wagen, en gaat ff 'leuk ringsteken' overal langs de baan biertentjes, iedereen jolig en gezellig, dan zakt de concentratie enigzins... ( en dan nog meer niet te spreken over de elementaire onkunde.... Clown )

Tja op zich is het inderdaad ook niet grappig, zeker als er zoiets al eerder gebeurd is met een fatale afloop, wist ik niet sorry! (ik had al een beeld voor ogen van zo n onnozele film je weet wel...)

En superjammer als je dan zelf er zoveel werk ingestoken hebt, en wel je best doet, terwijl er mensen zijn die zich dan zo misdragen... Drinken en rijden doe je niet, niet met de auto/motor maar ook niet met paard, dan breng je die eerst veilig naar de stal, dat is mijn mening ... Helaas zijn er nog steeds mensen die te stom zijn voor het achterste van een varken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:23

De koetsier had niet gedronken, hij was in een jolige bui, maar, de politie heeft hem laten blazen, en hij had een P ( prima).
maar, het was gewoon een kutsituatie, hoe en wat, dat weet ik nog steeds niet, en de verhalen worden steeds wilder, het blijft een dorp....

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:25

tjee ... (ja weeral sorry, ik dacht dat 'jolige bui' mss wel een nederlands woord was voor als je wat gedronken hebt, en dan met die biertentjes...)

Hoe dan ook blijft erg voor alle betrokken partijen, gelukkig is er dan ditmaal nog een goede afloop voor iedereen ...

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:59

"gelukkig"maar dat het goed afgelopen is.
zo wordt iedereen wel weer even wakker een paard is en blijft een dier en kan op elk moment schrikken..
jammer dat zoiets toch gebeurd heel veel sterkte voor de vrouw en het kindje hoop dat ze er snel weer boven op komen Ach gut

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:41

Het lijkt me echt heel erg om erbij te zijn geweest !
Ik ben blij dat ik toch niet ben gegaan. Ik was lekker aan het douchek, toen ik gebeld werd door me moeder of ik er niet onder lag Ach gut

iilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:50

Echt ontzettend jammer dat er zoiets is gebeurt... helemaal voor de overige deelnemers. Gelukkig is er niemand ernstig gewond geraakt.
Ik was net voor 20.00 weg, maar hoorde nog wel de sirene's. Boos!

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:46

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article764636.ece
HaarlemsDagblad 2 augustus 16.09

santpoort-noord -
Een nacht met weinig slaap, terugdenkend aan het moment dat de boom onvermijdbaar en snel dichterbij komt. Bij de inzittenden van de koets die dinsdagavond tijdens het Dorpsfeest in Santpoort-Noord tegen een boom botste, zit de schrik goed in de benen. Menner Leo van Es werd gelanceerd en verdraaide zijn knie. ,,Ik ben 's avonds wel een keer wakker geschrokken'', zegt de Haarlemmer.

De twee paarden schrokken volgens hem van het joelende publiek dat de paarden zelfs aanspoorde. ,,Ik had ze daarna niet meer in m'n macht.'' Ze raken een stilstaand kinderkarretje dat ook meedeed aan het ringsteken. Er zat niemand in. Het karretje raakte fors beschadigd. Politie, twee brandweerwagens, een ambulance en de motorambulance reden naar het ongeluk dat daardoor veel bekijks trok.

naomi1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:48

Jeetje zeg... wist ik helemaal niet joh, tisdat ik het nu hier lees..
Ik ben net nadat het ringsteken te paard was afgelopen naar huis gegaan. Ik zou 's avonds nog terug komen voor de koetsen, maar was te moe...
het zit niet echt mee dit jaar..rottig weer :S afgelaste gymkana/stoelendans, ringsteken afgelast, ... mmm hopelijk kanpt het weer en beetje op deze laatste drie dagen , zou leuk zijn!!

raswantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:01

jeetje wist het ook niet blijf het eng vinden zo in die straatjes met al die paarden. ook al houd iedereen zich aan de regels het blijven paarden die het toch raar kunnen vinden en ergens van kunnen schrikken. ze kunnen het beter bij de ruïne(of hoe je dat schrijft) doen.
ben er wel weer van geschrokken
groetjes
ps het loopt een beetje in het water met dit weer het 2 jaar al

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:49

Altijd weer leuk die feestweek in Santpoort! Gelukkig gebeuren er nooit geen ongelukken...maar niet heus!!! Elk jaar weer is er wel een paard aan de hol met soms zelfs de dood als gevolg!! Het is een levensgevaarlijke situatie met al dat publiek aan de kant! Geen zand waar ze op lopen maar stenen en dan ook nog vlak bij een hoek zodat ze als ze te hard gaan uitglijden! Ik vind het onverantwoord!! Misschien een idee om alleen mensen mee te laten doen die een koetsiersbewijs hebben en niet mensen die het zo leuk vinden om voor een keer een paard of pony in te spannen!

veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:14

ahh ik heb het zien gebeuren ik stond in diezelfde straat eerst kwam het span al op ons af omdat ze moeste uitwijke voor een ander karretje... Het was best eng om dit te zien ze kwame namelijk al in gallop de hoofdstraat uit

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:42

aerdenhout1 schreef:
Altijd weer leuk die feestweek in Santpoort! Gelukkig gebeuren er nooit geen ongelukken...maar niet heus!!! Elk jaar weer is er wel een paard aan de hol met soms zelfs de dood als gevolg!! Het is een levensgevaarlijke situatie met al dat publiek aan de kant! Geen zand waar ze op lopen maar stenen en dan ook nog vlak bij een hoek zodat ze als ze te hard gaan uitglijden! Ik vind het onverantwoord!! Misschien een idee om alleen mensen mee te laten doen die een koetsiersbewijs hebben en niet mensen die het zo leuk vinden om voor een keer een paard of pony in te spannen!

Toevallig heeft deze menner al ruim 20 jaar zijn koetsiersbewijs.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, vond de uitleg van vandaag in de krant wel erg helder mbt de plaatsing van de schaats, de plek van de koetsier en de rem van de wagen.

Hoop dat de organisatie open staat voor de suggestie om de schaats zo te plaatsen dat de koetsier aan de kant van de rem kan zitten.

veulentjes schreef:
ahh ik heb het zien gebeuren ik stond in diezelfde straat eerst kwam het span al op ons af omdat ze moeste uitwijke voor een ander karretje... Het was best eng om dit te zien ze kwame namelijk al in gallop de hoofdstraat uit

Als ze in de hoofdstraat zelf al aan de hol gaan, kom je die lekkere haakse bocht ook vol gas in.

veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:59

jaaa ze vloge ook bijna uit de bocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 20:08

GvdT schreef:

Toevallig heeft deze menner al ruim 20 jaar zijn koetsiersbewijs.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, vond de uitleg van vandaag in de krant wel erg helder mbt de plaatsing van de schaats, de plek van de koetsier en de rem van de wagen.

Hoop dat de organisatie open staat voor de suggestie om de schaats zo te plaatsen dat de koetsier aan de kant van de rem kan zitten.

op zich heeft hij daar wel een punt, alleen ik heb al jaren met Peet de afspraak dat hij gewoon remt, dat gebeurt ook, vanaf de banketbakker en bij bartje loslaten, werkt prima.

maar ik heb er nu genoeg over gelezen, en geluld, we hebben er allemaal wat van geleerd, en ook ik, zal volgend jaar in draf de baan doorgaan, veiligheid doe je met ze allen.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:21

Ze hebben nog enorm geluk gehad. Vorig jaar is mijn bijrijdpaard verongelukt doordat het tweespan op hol was geslagen en ze ieder aan een kant van een paal waren gerend. Door de klap brak die van mij zijn been. Deze situatie is ongeveer hetzelfde, dus ze mogen nog van geluk spreken dat het niet slechter is afgelopen.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:03

Jemig mina dat is wat. je zou er maar bij staan