vogelgriep treft paardenhouders omgeving Voorthuizen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

vogelgriep treft paardenhouders omgeving Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 20:23

http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pag ... _id=128482
minlnv.nl

Op een bedrijf in Voorthuizen is een verdenking van laagpathogene vogelgriep geconstateerd. Deze variant maakt vogels nauwelijks ziek en is niet gevaarlijk voor mensen. Het onderzoek op aanwezigheid van virus moet nog worden afgerond. Het gaat in ieder geval om een variant op H7, en niet de voor mensen gevaarlijke H5N1 die vooral in Azië heerst. Het bedrijf wordt voor de zekerheid geruimd.

Om elk risico te vermijden is een gebied van circa drie kilometer rond het besmette bedrijf ingesteld, waarbinnen per direct maatregelen van kracht worden.
Elk vervoer van pluimvee en levende vogels, broed- en consumptie-eieren, gebruikt strooisel en mest vanuit, naar en binnen het gebied is verboden.

Lees hier meer.

milou123

Re: vogelgriep treft paardenhouders omgeving Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:35

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...dat wist ik al maar toch...gewoon k*t!!!!!!!!!!!!!!!!!waarschijnlijk geen nk dan he..Boos! en wij hebbe varkes..huppakee...weer minder geld Boos! rot ziekte!!!*MAAR GOED DAT IK MIJN PONY HEB:D:o*

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:03

Ik had er wel wat over gehoord maar nog niks van me vriendin gehoord die werkt op dressuurstal in voorthuizen, dat er maatregelen genomen zijn. komt nog denk ik

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:18

jemig wat verschrikkelijk erg!!! Gelukkig hebben wij koeien en wonen wij er ver vandaan... Maar wat is dit verschrikkelijk erg voor die boeren die daar wonen. Het zou je boerderij maar zijn!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:22

Ik word pislink om dit hele circus.
Laten we de boel maar weer gaan ruimen. Het zijn maar dieren, wat kan het schelen. Je oude sokken gooi je immers ook gewoon weg.
Ondertussen zeggen ze zelf dat het om een ONSCHULDIGE variant gaat maar ja om de burger toch het idee te geven dat deze regering slagvaardig en daadkrachtig optreedt jagen we gewoon weer een zootje dieren onnodig over de kling.

Het gesleep met dieren over de hele wereld gaat ondertussen onverminderd door. Vacineren? Daar doen we niet aan in het belang van het geld dat ermee verloren gaat en de schuld voor alle ellende schuiven we voor het gemak gegeven op de vogels die van noord naar zuid en weer terug vliegen, hoewel die trek nu allang weer teneinde is Verward Daarbij verspreidt het virus zich van oost naar west maar geen mens die daar verder over nadenkt!

Woest wordt ik van zulke gemakszuchtige 'oplossingen' Boos!

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:32

Het betreft inderdaad, voor zover ik de informatie heb gekregen, gelukkig de onschuldige variant. Echter deze variant KAN muteren naar de gevaarlijke variant. Om elk risico te vermijden is het bedrijf uit voorzorg geruimd. Ik ben van mening dat er geen andere oplossing hiervoor is. Hoe spijtig het ook is voor de dieren die afgemaakt worden.

Dit is verschrikkelijk voor de bedrijven die in dit gebied liggen. Ik hoop en duim heel hard dat het hierbij blijft...

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 00:15

Verschrikkelijk! vooral voor de boeren!

Ermelo ligt heel dichtbij! Dat wordt waarschijnlijk geen Nationale keuring op 12 augustus

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 00:20

Het beperkingsgebied:

Afbeelding

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:06

Vinka schreef:
Het betreft inderdaad, voor zover ik de informatie heb gekregen, gelukkig de onschuldige variant. Echter deze variant KAN muteren naar de gevaarlijke variant. Om elk risico te vermijden is het bedrijf uit voorzorg geruimd. Ik ben van mening dat er geen andere oplossing hiervoor is. Hoe spijtig het ook is voor de dieren die afgemaakt worden.

Dit is verschrikkelijk voor de bedrijven die in dit gebied liggen. Ik hoop en duim heel hard dat het hierbij blijft...

KAN inderdaad.
Dat is toch geen redenering om dan zulke belachelijk grove maatregelen te nemen.

Al sinds het voorjaar is de hele kermis en angsmakerij aan de.
Er KAN dit gebeuren en er KAN dat gebeuren.
Als we allemaal ons leven moeten inrichten en leven naar wat KAN gebeuren spring ik vandaag nog voor de trein ware het niet dat die misschien niet KAN komen en ik voor jodocus op het spoor sta te wachten.

Het was veel verstandiger geweest om desnoods een gebied tijdelijk te isoleren en dan grondig onderzoek te doen naar om welke variant het nu precies gaat.
Dit is echt weer met een kanon op een mug schieten.

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:15

ranna schreef:
KAN inderdaad.
Dat is toch geen redenering om dan zulke belachelijk grove maatregelen te nemen.

Als we allemaal ons leven moeten inrichten en leven naar wat KAN gebeuren spring ik vandaag nog voor de trein ware het niet dat die misschien niet KAN komen en ik voor jodocus op het spoor sta te wachten.

Het was veel verstandiger geweest om desnoods een gebied tijdelijk te isoleren en dan grondig onderzoek te doen naar om welke variant het nu precies gaat.

Dus jij hebt liever dat ze eerst uitgebreid de tijd nemen om te kijken waarom het gaat. Vervolgens komen ze tot dezelfde conclusie en zijn ze gewoon te laat. Het blijkt wel uit je reactie dat je geen idee hebt waarover je praat. Hoe denk jij dat de bedrijven die in dit gebied liggen voer gaan krijgen voor hun dieren? Als je een gebied isoleerd betekend dat dat je niets mag aan- en afvoeren. Jij kiest er dus voor om veel bedrijven kapot te laten gaan.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:30

Ben het wel met ranna eens......hoezo meteen ruimen
het gaat maar om dieren,,,,inderdaad dat denken de meeste mensen, maar waarom wordt er in deze tijd zo makkelijk gedaan over het even snel ruimen van 25.000 kippen. Moet je je eens voorstellen dat ze ter voorkoming v bv griep bij mensen eens 25.000 mensen gaan ruimen om ervoor te zorgen dat dit niet verspreidt!!! Kom op zeg ergens moet er wel een grens worden getrokken en natuurlijk moet je voorzichtig zijn en wil je niet dat iets zich verspreid (leid tot nog meer ruimingen) maar je kan je natuurlijk ook helemaal afsluiten voor etische dingen.

Tevens zal het pluimvee op deze manier nooit weerstand krijgen tegen het virus, wat de kans op meer besmettingen alleen maar groter maakt. Nee we ruimen meteen alles, krijgen een veestapel zonder immunitiet, dan hebben we straks vanzelf een grote epidemie waarin mens en dier in een keer zullen "uit"sterven, scheelt weer, hoeven we ons iig niet meer druk te maken om het ruimen van beesten

echt waar gaat het allemaal naartoe Boos!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:04

Een kip of een mens is nogal een verschil imo.
Heb je enig idee wat er gebeurt als er niet wordt geruimd en het zich verspreidt? Dan worden er nog veel en veel meer geruimd, en ook de hobbydieren waar mensen ook een band mee hebben. Je kunt in deze tijd geen risico meer nemen, alles is groots opgezet en zit heel dicht op elkaar. Denk ook eens aan de overige kippenboeren, wat moeten ze als het zich uitbreidt?
Het begon net weer lekker te lopen na 2003 en dan dit, dit is echt verschrikkelijk. Hier ga je aan kapot, helemaal kapot. Ik zit er midden in dus ik weet misschien meer hoe t voelt/ is.

Je kunt gewoon geen risico nemen, stel dat dit zich muteert tot een zwaardere variant? Ik heb geen idee of dat kan maar waarom zou je het grote risico nemen? Ik ben er van overtuigd dat er in de toekomst idd zo'n soort epidemie komt maar ik heb liever dat dat nog even duurt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:09

orsini schreef:
Ben het wel met ranna eens......hoezo meteen ruimen
het gaat maar om dieren,,,,inderdaad dat denken de meeste mensen, maar waarom wordt er in deze tijd zo makkelijk gedaan over het even snel ruimen van 25.000 kippen. Moet je je eens voorstellen dat ze ter voorkoming v bv griep bij mensen eens 25.000 mensen gaan ruimen om ervoor te zorgen dat dit niet verspreidt!!! Kom op zeg ergens moet er wel een grens worden getrokken en natuurlijk moet je voorzichtig zijn en wil je niet dat iets zich verspreid (leid tot nog meer ruimingen) maar je kan je natuurlijk ook helemaal afsluiten voor etische dingen.

Tevens zal het pluimvee op deze manier nooit weerstand krijgen tegen het virus, wat de kans op meer besmettingen alleen maar groter maakt. Nee we ruimen meteen alles, krijgen een veestapel zonder immunitiet, dan hebben we straks vanzelf een grote epidemie waarin mens en dier in een keer zullen "uit"sterven, scheelt weer, hoeven we ons iig niet meer druk te maken om het ruimen van beesten

echt waar gaat het allemaal naartoe Boos!

Ik ben bang dat wachten totdat ze weerstand hebben opgebouwd is wachten op meer elende. Een groter gebied waarin de dieren ziek (omdat het virus dan de kans krijgt) worden en dan hup nog even het agressieve virus erbij en we hebben in nederland echt de poppetjes aan het dansen.
Ik vind het ook heel zielig voor de dieren maar heel bot gezegd. over zo'n 14 maanden waren ze zowiezo het haasje geweest. De meeste kippen in nederland worden niet oud om dat ze geslacht worden. Ik vind het voor de eigenaar ook heel sneu. Die verliest weer veel geld.

Ik ben wel het gesleep met dieren. Gewoon in nederland opfokken en in Nederland slachten. Dat gesleep met slachtvee vind ik onnodig leed.

Ik ben ook voor enten, maar ja...dat mag weer niet.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:20

Mm ben geboren en getogen in Voorthuizen.... weet ook inmiddels om welke boerderij het gaat.. Erg hoor!!! En idd.. je krijgt het hele circus weer op gang.. ! Triest voor de boeren daar in de omgeving!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:38

Het gaat mij om het principe in dit hele verhaal.
Wij mensen veroorzaken dit.
Ja die kippen waren niet oud geworden maar is dat een reden om ze door een verdacht met een besmetting met een ONSCHULDIGE variant maar meteen direct de nek om te draaien?

Alles en iedereen krijgt de schuld bij zoiets maar mensen kijken niet naar zichzelf.
Wíj zijn het die met dieren van hot naar her slepen en allerlei ziektes e.d. volop de kans geven door niet alleen dát te doen maar ook nog de hele zooi bovenop elkaar te pakken zoals dat in de bioindustrie gebeurd.
Vacinatie mag niet i.v.m. economisch gewin.
Ik word er hondsberoerd van dat steeds geld het belangrijkste is. We moeten steeds maar meer, meer, meer. Het is nooit genoeg.
Zolang wij zo met dieren omgaan zoals we doen krijg je de ene ellende na de andere en we leren er helemaal niets van. We zijn 10x dommer dan een stel ezels.

Zoals ik al eerder schreef. Als ik mijn leven moet gaan inrichten op wat eventueel zou kunnen gebeuren maak ik er direct een eind aan. Dan heb je namelijk geen leven.

Je moet niet gaan lopen zeuren en 'ach en wee' roepen als je zo met dieren omgaat als hier gebeurd en dan het lit op je neus krijgt.

Ze schrijven duidelijk dat het hier gaat om een onschuldige variant. Dat kunnen ze snel genoeg vaststellen. Dat hoeft geen maanden te duren.
Dus er had helemaal niets kapot hoeven gaan, geen dier en geen bedrijf als er nuchter was nagedacht en er geen paniekvoetbal werd gespeeld.

Gewoon stoppen met dat gesleep met dieren. Dieren niet zo belachelijk op elkaar pakken en enten. Das de enige manier om zulke trieste zaken te voorkomen.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:11

Als ze geent worden, stopt de export..die willen geen ge-ent vlees. De meeste mensen willen dat sowieso niet.

De boeren hebben de bio-industrie niet bedacht, maar om te kunnen blijven bestaan kun je niet anders. Er zijn veel mensen, dus er is veel vlees nodig. Daarnaast is de concurrentie moordend uit landen zoals Thailand.
Daar is het veel goedkoper doordat er minder eisen worden gesteld aan huisvesting etc. Hier is het zielig voor die beesten als ze in een schuur zitten maar als het goedkoop uit een ander land komt dan maakt het niet meer uit. ( Ik herinner me iig de beelden nog dat de kippen in een ander land levend werden verbrand nadat de vogelgriep was geconstateerd..dat is veel erger dan vergassen)
Een betere wereld begint bij jezelf, dus je vindt het niet erg dat het wat duurder is of je wordt vegetarier. Maar zo blijkt het niet te werken.

Deze variant is nu nog onschuldig, maar wie weet hoe t muteert, dus je kunt er maar beter snel mee stoppen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:18

Vinka schreef:
ranna schreef:
KAN inderdaad.

Dus jij hebt liever dat ze eerst uitgebreid de tijd nemen om te kijken waarom het gaat. Vervolgens komen ze tot dezelfde conclusie en zijn ze gewoon te laat. Het blijkt wel uit je reactie dat je geen idee hebt waarover je praat. Hoe denk jij dat de bedrijven die in dit gebied liggen voer gaan krijgen voor hun dieren? Als je een gebied isoleerd betekend dat dat je niets mag aan- en afvoeren. Jij kiest er dus voor om veel bedrijven kapot te laten gaan.

Ranna heeft helemaal gelijk.
De spastische houding die Vinka en de overheid voorstaat slaat helemaal nergens op.
De kans is zowieso nihil dat er een mutatie optreedt en we praten hier wel over andere levende wezens, waarover wij even eenvoudig beslissen dat hun leven minder waard is dan dat van de mens Boos!

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:21

manie schreef:
De spastische houding die Vinka en de overheid voorstaat slaat helemaal nergens op.
De kans is zowieso nihil dat er een mutatie optreedt en we praten hier wel over andere levende wezens, waarover wij even eenvoudig beslissen dat hun leven minder waard is dan dat van de mens Boos!

Doe even normaal zeg! Als je niet weet waarover je het hebt kun je beter gewoon je mond houden. Praat eens met mensen die ermee te maken hebben. Ik spreek deze mensen dagelijks en ik weet dus wat voor problemen er zijn op deze bedrijven.

Het zou goed zijn als jezelf zoiets eens overkwam en jij het in je portemonee of persoonlijk zou voelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:57

manie schreef:

De kans dat er mutatie optreedt is misschien niet zo groot dat we nu allemaal in paniek moeten raken maar die kans is zeker niet nihil.Het is al eerder gemuteert dus waarom nu niet?

En wat dan? Mag je wel ruimen als er een gemuteert gevaarlijk virus blijkt te onstaan? Er gaan dan nog steeds duizenden gezonde dieren dood. En waarschijnlijk meer als nu.

Nee ik heb liever dat ze nu adequaat reageren en vind het heel vervelend voor alle direct betrokkenen die er weer financieel op achteruit gaan.

Een tip eet geen goedkoop vlees. Als we bereid zijn om minder vaak maar duurder vlees te eten dan is er geen masale bioindustrie nodig. Dan kan het weer kleinschalig. Is volgens mij ook beter voor de kwaliteit van het eten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:01

@Vinka ik weet prima waar ik het over heb, maar ik ben het gewoon totaal niet met je eens.
Mag ik!!

Tolstoi dat wat betreft kleinschaligheid en goedkoop vlees ben ik volledig met je eens.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:20

Ik heb het in een ander topic ook al eens gezegd.
De consument heeft zoveel macht maar ze gebruiken het niet Verdrietig dom, dom, dom.

Als de consument idd het bioindustrievlees eens liet liggen en een paar keer per week een maaltijd zonder vlees of met b.v. vleesvervangers at en de dagen dat ze wél vlees willen eten biologisch vlees zouden eten kreeg je al een heel andere manier van dieren houden met veel minder risico's op die ellendige dierziektes.

Maar helaas, van geld hebben we nooit genoeg. Het is onze nieuwe bijbel, onze afgod, we doen er alles voor, gaan er letterlijk voor over (dieren)lijken.
Iedereen heeft de mond vol van de afgrijselijke praktijken in de bioindustrie waar vogelgriep e.d. een logisch en triest gevolg van zijn maar ondertussen staat iedereen weer bij de slager het goedkoopste vlees uit te zoeken.
Men vergeet zo snel, té snel.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:43

straks komt er een paarden ziekte en dan gaan ze die ook maar ruimen moet je dan kijken dan breekt de hel los
ben het wel beetje eens met ranna

ze zijn gewoon de boeren kapot aan maken
gekke koeie ziekte ( is geweest)
mkz(is geweest)
nu dit
dan hebben ze toch alle boeren gehad

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:44

Dit komt wel heeeel dichtbij Scheve mond

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:39

Mensen, voordat jullie elkaar opvreten.... de intensieve kippenhouderij maakt zowiezo alle kippen dood! nu of over 4 a 5 weken en dan komen er weer nieuwe kuikens.... Dus voor die kippenhouder, die voelt het alleen in zijn portomonnee.

Mond en klauwzeer trof ook de boeren die al 5 generaties met dezelfde koeien fokten, dat was emotioneel veel erger!

Maar idd, laten ze het entings beleid aanpakken ipv het ad hoc beleid van nu: afwachten wie er ziek wordt en dan hele regio's uitmoorden! Voorkomen! dat lijkt me een beter plan.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:09

Ik kom ook uit voorthuizen en val ook binnen de straal van dit gebied, maar wij hebben gelukkig geen pluimvee op onze stalling dus kunnen we nog gewoon weg met ons paard.
Maar ik vindt het ook zwaar klote voor die boeren waar ze geruimd hebben en ze gaan nog 1300 bedrijven onderzoeken in de regio ppff het zal je bedrijf maar wezen.