Onderzoek naar het gevaarlijke Jakobskruiskruid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Onderzoek naar het gevaarlijke Jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 13:25

http://www.nrc.nl/binnenland/article403628.ece
nrc.nl

Rotterdam, 1 aug. Waterschap Rivierenland begint deze maand met een onderzoek naar de effectieve bestrijding van het Jacobskruiskruid, een bloeiend onkruid dat bij consumptie dodelijk is voor mens en dier. Het Jacobskruiskruid is in Nederland de laatste jaren wijd verspreid. Zuid-Europa onderkent men al langer de problemen met het kruid, dat vooral grazend vee bedreigt. Het gif stapelt zich op in de lever van de dieren. Neemt het 4 tot 9 procent van het lichaamsgewicht in dan is het dodelijk.

Lees hier

Sjoert

Re: Onderzoek naar het gevaarlijke Jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:01

-> VN

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:14

Word weleens tijd ook zeg Verward
Als ik op de weg zit ,zie ik alleen nog maar kruiskruid !!!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:18

zo is het hier in belgie ook,heb dit jaar voor het eerst 9 planten moeten verwijderen,kijk nu met argus ogen uit naar dat stuk ON kruid

linda1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:27

Dit is geweldig nieuws. Ik woon zelf op het eiland Goeree-overflakkee en bij mijn merrie en shetlander is ongeveer twee maanden geleden een verhoogde leverwaarden vastgesteld. Dit kwam d.m.v. jacobskruid. De merrie was lusteloos, snel uitgeput en raar in haar gedrag. gelijk de dierenarts er bijgehaalden die vermoedde het gelijk, ze hadden namelijk geel tandvlees en het oogwit was ook geel. Een maand lang prednison toegedient
en het heeft gelukkig verder geen gevolgen gehad. We waren er gelukkig snel bij. Later bleek dat zij er overgevoelig voor is, zij had namelijk de meeste verschijnselen maar de laagste leverwaarden van de drie (er staat nog een shetlander bij ons). Dat is hun redding geweest.