Een vrouw uit Den Ilp is dinsdag aan het begin van de middag ernstig gewond geraakt nadat zij van een paard was gevallen en het paard vervolgens op haar is gaan staan.
Het ongeluk gebeurde in de rijbak van Stal De Vries. De bemanning van de traumaheli heeft eerste hulp verleend. Daarna is het slachtoffer onder politiebegeleiding per ambulance naar het AMC in Amsterdam gebracht. Zij heeft een klaplong en gekneusde ribben aan het ongeval overgehouden.
Jeetje. Dat is echt vervelend zeg! Dan besef ik maar weer eens dat ik geluk had toen ik er alleen met wat kneuzingen vanaf kwam toen mijn pony op me stond.
Een klaplong is wel ernstig ja maar komt wel goed meestal mijn neef ahd het ook een tijdje terug maar is wel wer goed gekomen Sterkte voor die mevrouw..
Wat zijn zulke verhalen toch vervelend! bij ons op stal is ook zoiets gebeurd, pas nog. zij ligt nog steeds in het ziekenhuis en ik duim heel hard voor haar! het paard struikelde, zij kukkelde eroverheen en hij viel vervolgens op haar.... bbrrrr ben blij dat het mij nog nooit is gebeurd!
Hee das ook bij mij in de buurt wat erg zeg. Stal de vries heeft al die mooie friezen paarden staan. Ik hoop dat die vrouw er bovenop komt want een paard boven op je is geen pretje
Hee ik kan dat heb gister de traumehelie ook gezien ken ndie mensen oiok vraag me af welk paard en met wie want die paarden zijn juist heel rustig misschien geschrokke Sterkte voor diegene!
tjee wat naar zeg,ja die friezen zijn altijd heel erg braaf maar ook die kunnen schrikken natuurlijk maarja ze zijn wel erg zwaar en hebben grote voeten Ik wens de mevrouw in kwestie heel veel beterschap toe en dat ze maar weer snel erop mag klimmen
Tsja... heeft de vader van een vriend van mij ook gehad. Nou hij kan niks meer! Niet praten, alleen maar geluiden maken. Lopen nog wel maar voor de rest helemaal niks... Het zal je maar gebeuren.
Bah dat lijkt me vreselijk.. Gelukkig reageert mijn pony hier snel op, ben al eens vlak voor haar gevallen, maar ze stond meteen op de rem. Maar ken wel paarden die zoiets nooit zouden doen.. doodeng..
Het kan elk paard gebeuren mijn vorige pony was ook zo als ik viel stopte hij meteen, totdat het een keer glad was er een vogel opvloog uit het riet vandaan en hij schrok en weg spurte waarbij ik hem rustig terug wilde nemen maar hij uitgleed en zo bovenop me lag en bleef liggen in de eerste instantie beste paard kan dat gebeuren.
Nou inderdaad behoorlijk pijnlijk , maar je kunt er nog wel slechter vanaf komen. Ik ken maar weinig paarden die niet opzij gaan of remmen of proberen over je heen stappen als je er afvalt.... het zit toch niet echt in de aard van het paard om ff lekker op je te gaan staan
auw tja kan gebeuren paard zal het niet met opzet gedaan hebben heb het ook een keer gehad had alleen een paar hoef afdrukken in me kuit staan
Dat vind ik eigenlijk ook, 9 van de 10 keer zal het paard het NIET met opzet hebben gedaan. Maar laat niet weg dat het wel heel pijnlijk en vervelend is, hopelijk gaat het allemaal snel over
Weet er alles van alleen was het bij mij tijdens een buitenrit en in volle galop viel er voorover na een paar rare sprongen ervan af (hij is dus echt helemaal over mij heen gegaan). Was bont en blauw, arm waar een ijzer tegenaan (nog steeds een litteken) is gekomen en cap kapot (hoef erop). Maar ben weer opgestegen en rit afgemaakt (had nog zo'n 1,5 uur te gaan). Uiteindelijk nog niet eens bij de huisarts geweest, want op een beetje bont en blauw en schrammen en krassen na helemaal niets aan de hand.
En het belangrijkste vind ik nog steeds dat die fjord weer terug naar me toe kwam en heb die even een knuffel gegeven, want hij kon er niets aan doen.
Sterkte toegewenst aan die vrouw! Ben zelf laats van een pony gevallen, hij is toen ook op m'n been gestaan, daar zat een kleinscheurtje in (4 weken gips) maar dat valt harstikke mee.. Echt zo erg!!
AU! ik weet helaas hoe dat voelt; ben toen ik elf was ook een keer van een dikke haflinger gerold, die vervolgens stijgerde en op mijn borst landde: stond precies de afdruk van z'n hoef op mijn borstkas... had gelukkig alleen al m'n ribben gekneusd, wel pijnlijk maar niet ernstig. heb wel opnieuw m'n vertrouwen terug moeten krijgen, want was echt bang geworden na dat rotgeintje
De klaplong zal de oorzaak zijn van de ribben die gebroken zijn. Over het algemeen doe je niks aan ribben die gebroken zijn. Rust. Zo ongeveer 6 weken niks oden en daarna weer opbouwen. Je zult ze nog zeker een half jaar kunnen voelen, maar dat zijn ook de ribspieren die een optater hebben gehad. Een klaplong voelt erg vervelend aan, maar de ernst valt mee. Als een long helemaal is ingeklapt, adem je eigenlijk maar met één long, en dat is zwaar. Voelt als of je erg buitenadem bent. Inspanning zal voor haar de komenende weken zwaar zijn. Ik verwacht dat zij ongeveer 2 weken bedrust zal moeten. Met een ingeklapte long krijg je een drain in je long waar een vacuumpomp op zit. Die zorgt ervoor, dat je long weer tegen je borstkas wordt gezogen. Als het gaatje in je long (door de gebroken rib die dat waarschijnlijk veroorzaakt heeft), weer heel is (geneest vaak vanzelf met rust, soms moeten ze het plakken), mag de drain uit de long. De drain zit tussen je ribben. Voorlopig mag je dan niet bukken of tillen. Dus de eerste 2 maanden, misschien wel 3, zal zij geen paard rijden of uitmesten.
Ik wens haar heel veel sterkte! Ondanks dat het misschien heel ongelukkig is wat er gebeurd is, ik denk dat ze blij is dat het zo is afgelopen en niet anders. Want dit geneest over het algemeen voor 100%. Een breuk in arm/rug/been moet je maar afwachten.... (ps. heb zelf ribben met springongeluk gebroken. mijn rug door een andere val. en overige info weet ik, omdat ik in ziekenhuis op rontgen werk, dus veel long en rib-foto's maak.....)