KNHS ondertekent afsprakendocument Jakobskruiskruid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

KNHS ondertekent afsprakendocument Jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 22:09

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=30332&PCatID=1000
knhs.nl

Onlangs ondertekende John Bierling, directeur van de KNHS, het Afsprakendocument Jakobskruiskruid, dat is opgesteld door de provincie Gelderland. In dit afsprakendocument is vastgelegd welke maatregelen worden genomen om de sterfte van vee door Jakobskruiskruid in hooi en kuilvoer te voorkomen. Het afsprakendocument is ondertekend door beheerders en eigenaren van grond en terreinen in de provincie Gelderland, zoals de gemeenten, Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer, Stichting Geldersch Landschap, Natuurmonumenten en verschillende Waterschappen.

mjet

Re: KNHS ondertekent afsprakendocument Jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:27

joepie. eindelijk

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:04

goed! nu de rest van nl ook nog even?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 01:11

Mooizo dat het er is.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:10

Dat is een goed begin....nu al die stupide gemeenten nog...

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:25

Eindelijk een stap in de goede richting Lachen Hopelijk is het een voorbeeld voor de rest!

Predator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:57

Paardennamen schreef:
Eindelijk een stap in de goede richting Lachen Hopelijk is het een voorbeeld voor de rest!

idd! Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:41

Dit geldt alleen maar voor natuurgebieden onderbeheer van Gemeente etc. De partikuliere boeren vallen er nog steeds niet onder.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:08

Leuk voor hun daar, maar ik hoor dat er dus zelfs (malefide) natuurorganisatie's zijn die moedwillig het kruid verspreiden/uitzaaien. Vraag me niet waarom, maar het schijnt te gebeuren (uit betrouwbare bron). Hoe denken ze dat op te lossen? De veehouderijsector zit met z'n handen in het haar. Geldt uiteraard ook voor ons paardenmensjes. Let trouwens goed op met het aanschaffen van kruidenmengsels. Blijkt dat in sommigen daar ook J.K.Kruid in zit. Het is een groter probleem dan we denken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:18

@Duke: dat is zeker linke soep Verdrietig

Dat het in het verleden is uitgezaaid klopt, het was zo'n aantrekkelijk zonnig geel bloemetje en het trekt bepaalde schaarse vlinders aan.

De impact voor de paardenwereld had men even niet bij stilgestaan Boos!

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:05

Niet alleen de paardenwereld... Ook de veehouderij

Waarom ze dat dan nog steeds moedwillig uit zaaien Verward

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:07

Ja, dat vraag ik me ook af. Blijkbaar vinden sommige mensen het dus niet hun zaak dat vee eraan kan sterven. Ze denken misschien dat het geen kwaad kan, buiten de akkers of vinden dat ze geen rekening hoeven te houden met vee- en paardenmensen omdat ze wellicht vinden dat die al teveel land opeisen. Je hebt ze erbij hoor, die zo denken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:14

Het vervelende is dat de overheid het niet hun pakkie aan vindt. Op beleid, steun of actie vanuit de overheid, hoeven we niet te rekenen:
Hun reactie: "Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid (LNV) richt zich voor dierziekten uitsluitend op internationaal aangifteplichtige en bestrijdingsplichtige dierziekten. Vergiftiging met Jacobskruiskruid is bovendien geen ziekte die op de OIE-lijst voorkomt. Jacobskruiskruid is een algemeen voorkomende wilde plant zonder beschermde status, en qua giftigheid geen uitzondering", aldus LNV.
Verder stelt LNV dat er geen rijksoverheidsbeleid is dat er op gericht is giftige soorten verplicht te bestrijden, verwijderen of uit te roeien. De eigenaar/gebruiker is zelf verantwoordelijk voor de bestrijding van de plant. Tja, dus je eigen land kan je wel onder controle houden, maar verders...

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:40

EINDELIJK Pling

kwam er laatst achter dat de weide waar mijn paardje tot 2 dagen geleden stond, vol met jacobskruid staat. zeg tegen de eigenaar 'dat is jacobskruid, en voordat je daar de paarden erin doet zou ik het maar maaien en bespuiten'. zijn antwoord daarop, ooh ze gaan pas van een grote hoeveelheid dood, hij zei dat hij het zelfs bij de dierenarts had nagevraagd. jacobskruid is niet giftig, het stond daar nl al zo'n 10 jaar in de wei.

dus........... de langzame afsterving van de nieren??? hij laat het gewoon toe dat ze in een wei staan vol jacobskruid Boos!

mijn paardje staat nou per gister op een nieuwe stalling en gaat per november op me eigen weilandje Cool

sommige mensen, ik snap het niet (vooral als hij zijn paardjes oud papier noemt Hamer )

laat ze maar snel met die maatregelen komen Knipoog

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:51

Paarden kun je gerust in een wei met J.K.Kruid zetten hoor. Dan blijven ze er wel van af. Paarden weten instinctief dat het giftig is. Het is juist gevaarlijk als het in hooi zit, want dan vreten ze het wel op, omdat ze het niet herkennen of zien. En dan hoopt het gif zich op, tot op het punt dat het dodelijk is en sterft het dier.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:26

.. nou ben gisteren zelf aan de slag geweest, heb een uur lang in de sloot gestaan om dat stomme kruid te vermorzelen Hamer ... leek geen einde aan te komen. Het stomme is dat m'n paardje langs de rondweg staat en ze wel de bermen afmaaien... jawel, IEDERE WEEK, maar 'niet de moeite nemen of even langs de sloot kant te gaan.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:37

De gemeente Rhenen (net Utrecht op de grens met Gelderland) heb ik van de week voor het eerst JKK zien rooien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 08:52

Duke schreef:
Leuk voor hun daar, maar ik hoor dat er dus zelfs (malefide) natuurorganisatie's zijn die moedwillig het kruid verspreiden/uitzaaien. Vraag me niet waarom, maar het schijnt te gebeuren (uit betrouwbare bron). Hoe denken ze dat op te lossen? De veehouderijsector zit met z'n handen in het haar. Geldt uiteraard ook voor ons paardenmensjes. Let trouwens goed op met het aanschaffen van kruidenmengsels. Blijkt dat in sommigen daar ook J.K.Kruid in zit. Het is een groter probleem dan we denken.

En erger nog vervolgens te maaien en het hooi gewoon te verkopen ipv het te vernietigen.

Het moedwillig uitzaaien had mijn stalhouder het ook al over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 08:58

Duke schreef:
Het vervelende is dat de overheid het niet hun pakkie aan vindt. Op beleid, steun of actie vanuit de overheid, hoeven we niet te rekenen:
Hun reactie: "Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid (LNV) richt zich voor dierziekten uitsluitend op internationaal aangifteplichtige en bestrijdingsplichtige dierziekten. Vergiftiging met Jacobskruiskruid is bovendien geen ziekte die op de OIE-lijst voorkomt. Jacobskruiskruid is een algemeen voorkomende wilde plant zonder beschermde status, en qua giftigheid geen uitzondering", aldus LNV.
Verder stelt LNV dat er geen rijksoverheidsbeleid is dat er op gericht is giftige soorten verplicht te bestrijden, verwijderen of uit te roeien. De eigenaar/gebruiker is zelf verantwoordelijk voor de bestrijding van de plant. Tja, dus je eigen land kan je wel onder controle houden, maar verders...

De overheid heeft het niet op boeren, ze vervuilen teveel en het voedsel komt wel ergens anders vandaan. Lekker korte termijn denken van een stelletje wereldvreemde idioten. Dat de gemiddelde stadsbewoner het prachtig vind om dieren in de wei te zien (de lakenvelder koeien bij de buren zijn volgens mij de meest gefotograveerde koeien van amsterdam en omstreken) snappen ze in Den Haag toch niet.

Maar als de plant geen beschermde status heeft dan kan je hem dus wel gewoon verwijderen/vernietigen waar je hem tegenkomt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:36

tamary schreef:
De overheid heeft het niet op boeren, ze vervuilen teveel en het voedsel komt wel ergens anders vandaan. Lekker korte termijn denken van een stelletje wereldvreemde idioten. Dat de gemiddelde stadsbewoner het prachtig vind om dieren in de wei te zien (de lakenvelder koeien bij de buren zijn volgens mij de meest gefotograveerde koeien van amsterdam en omstreken) snappen ze in Den Haag toch niet.

Maar als de plant geen beschermde status heeft dan kan je hem dus wel gewoon verwijderen/vernietigen waar je hem tegenkomt.

Ja, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. Zeker als de plant moedwillig verspreid wordt. Zaden komen dan ook op de weiden van de boeren, en die moeten dus maar blijven bestrijden om de plant niet in hun kuil of hooi te krijgen. Vechten tegen de bierkaai. Er moet een landelijk bestrijdingsplan komen, maar zonder medewerking van de overheid, wordt dat moeilijk.

Ik koop iig geen hooi van onbekende afkomst en zeker geen bermhooi (ook niet vanwege de uitlaatgassen, maar da's wat anders) of hooi uit natuurgebieden. Op mijn weilanden die ik hooi, komt het (nog) niet voor, maar hier in de stad (Zoetermeer) staan de bermen er al vol mee. Kwestie van tijd, tot de plant ook in onze polder (Waddinxveen, 9 km verderop) voorkomt.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:36

Duke schreef:
Paarden kun je gerust in een wei met J.K.Kruid zetten hoor. Dan blijven ze er wel van af. Paarden weten instinctief dat het giftig is. Het is juist gevaarlijk als het in hooi zit, want dan vreten ze het wel op, omdat ze het niet herkennen of zien. En dan hoopt het gif zich op, tot op het punt dat het dodelijk is en sterft het dier.

Ben ik niet met je eens....

Uit de wei halen die troep...
Als ze gaan donderen in de wei lopen ze makkelijk wat plantjes om..met dit weer is het zo opgedroogt en voor je het weet staan ze ervan te eten plus dat het razendsnel verspreid(naar oa mijn wei Boos! die ik goed bijhoud)
Ik sta er soms van te kijken hoe mensen echt totaal gele weides hebben hier in de buurt en geen actie ondernemen om ook maar iets weg te halen.

Overigens meld het boekje van natuurmonumenten vol trots de prachtige polder van Ossendrecht waar de bermen zo mooi bloeien met JKK
Hamer

Ik heb de berm van huis naar de wei van de week zelf maar ontdaan van JKK..was wel even wat werk maarja....het verspreid zich als een gek hier in de omtrek.

Mijn hooiboer let wel op JKK maar als het in dit tempo op blijft rukken vrees ik dat er toch soms wat JKK in mijn hooi zal zitten.
Ik let er goed op maar blijf er bang voor(het is zo een vreselijke dood voor je paard...)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:37

Dit is iig al een goed begin Ja

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:53

Het werd tijd!!!! Nu de rest van nederland nog!!!!!

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:10

Duke schreef:

Oke, kom ik nog een keer. Het gif stapelt zich niet op in de lever, de schade is cumulatief en bij te weinig voedsel kan een paard de verse plant wel gaan eten. zie www.kruiskruidinfo.nl

Collane