Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 08:26

http://www.barneveldsekrant.nl/
barneveldsekrant.nl

KOOTWIJKERBROEK - Een 53-jarige inwoonster van Kootwijkerbroek is donderdagavond ernstig gewond geraakt toen ze werd overlopen door vier op hol geslagen paarden.

Het ongeval gebeurde rond 22.30 uur toen de vrouw de paarden in de stal wilde gaan zetten. Een overvliegende luchtballon leidde er volgens de politie toe dat de paarden schrokken en er vandoor gingen. Daarbij werd de Kootwijkerbroekse onder de voet gelopen.
Haar echtgenoot wist de vrouw nog thuis naar de slaapkamer te brengen en waarschuwde de hulpdiensten. Al gauw bleek dat de verwondingen - vermoedelijk rug- en nekletsel - zodanig waren, dat de vrouw snel naar het academisch ziekenhuis in Utrecht moest worden overgebracht. Daarbij moest ze horizontaal vervoerd worden. De gevraagde inzet van een hoogwerker om haar uit huis te halen werd gezien de toestand van de vrouw niet meer afgewacht, ze was toen niet meer aanspreekbaar, zo meldt de politie.
Over de actuele stand van zaken kon de politie vanmorgen nog geen mededelingen doen.

Noukie

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:39

fijn die luchtballonnen..
heb zelf ook al regelmatig in enge situaties gezeten door die dingen en hoor van kennissen ook veel (bijna) ongelukjes.. en nu is het dus een keer goed mis (ok, waarschijnlijk door de luchtballon, niet zeker, maar kan me voorstellen dat paarden daarvan aan de kletter gaan)
Wat dat betreft blij dat ik aan de kust woon.

Wens vrouw en man veel sterkte..

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:41

Het zou verboden moeten worden om luchtballonnen over weides met paarden te laten vliegen.
Er zijn al zoveel ongelukken gebeurd,onverantwoordelijk vind ik het.

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:46

Belachelijk!!
Dat ze nog steeds erover heen mogen vliegen.
Is het ook nog steeds zo dat ze in iedere wei mogen landen?? Voor een paar jaar terug is er ook zo'n groot ongeluk gebeurt, waarbij een aantal paarden in het prikkeldraad vast kwamen te zitten!
Schandalig.
Heidie

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:49

Ik begrijp niet dat dit nog steeds mag, gisteravond stond er een bijna op het dak van onze stal Boos!
Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik op het paard had gezeten.

Je mag bijna nergens rijden in de natuurgebieden want dan verstoor je het wild Verward maar je mag er wel met zo'n ballon overheen vliegen. Dan al die boeren die melk koeien hebben die van de stress van de melk af raken, hoeveel paarden er niet gewond raken doordat ze aan de kletter gaan.............

Ergens mis ik iets Ja

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:59

Ik vind het helemaal niet raar dat luchtballonnen nog steeds over weiden met dieren/paarden mogen vliegen. Als dat niet meer mag, dan blijft er bijna geen plek meer over.. Wel moeten ze zo hoog, dat 't bijna ongemerkt is.. Maargoed, wel heel erg dat dit is gebeurt! Ik wens de desbetreffende vrouw en haar echtgenoot veel sterkte!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:03

Idd Tavanta, rare regel.

Ik ken wel een hengstenstation wat ontheffing heeft gekregen. De ballonnen mogen niet meer daarover heen vliegen en ook niet landen in de weilanden of bak. Denk alleen dat dit onmogelijk is voor particulieren om te realiseren.

Laat alle ballonvaarders maar eens een filmpje zien of laat ze deelnemen aan een cursus "vluchtgedrag van paarden en koeien" dan weten ze wel beter. Oke ze zijn afhankelijk van de wind, maar met een beetje wijsheid, kom je een heel eind.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:10

Wat vreselijk voor die vrouw en haar man zeg!

Bij ons mogen ze in een wei opstijgen naast die waar de paarden staan (maar niet landen). Je merkt wel dat de paarden er daardoor aan wennen. Als er nu 1 overvliegt kijken ze er niet eens naar. Alleen de eerste paar keer als die ballon van de grond komt gaan ze een keer rennen, maar inmiddels geven ze er niets meer om.
Nou heb ik net een nieuw paard dus die zal het nog wel eng vinden, gelukkig heeft hij dan steun bij de rest Knipoog

Ben het er wel absoluut mee eens dat ze regelmatig te laag over weilanden vliegen waardoor paarden en koeien in paniek raken. Levensgevaarlijk!

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:11

Sfiejj schreef:
Ik vind het helemaal niet raar dat luchtballonnen nog steeds over weiden met dieren/paarden mogen vliegen. Als dat niet meer mag, dan blijft er bijna geen plek meer over.. Wel moeten ze zo hoog, dat 't bijna ongemerkt is.. Maargoed, wel heel erg dat dit is gebeurt! Ik wens de desbetreffende vrouw en haar echtgenoot veel sterkte!

Ik vind het ook helemaal niet zo raar dat het mag. Meestal vliegen de luchtbalonnen ook wel vrij hoog maar als ze moeten landen zullen ze wel laag moeten gaan vliegen. Onze paarden reageren er nauwelijks op (er is vorige week nog een luchtbalon aan de overkant van de sloot geland) en de koeien hebben we binnen dus bij ons kunnen ze ongestoord landen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:23

Bij ons komen er meestal 3 op een zomerse avond over de weilanden heen. Ze stijgen of landen daarbij meestal in een van de omringende weilanden. Ze kijken wel maar raken niet in paniek. Ik denk dat het heel lastig is om dit te verbieden. Dan zou de buurman ook niet meer met zijn tractor het land op kunnen en de andere buurman heeft een schietvergunning. Daar reageren ze eigenlijk meer op. En wat te denken van auto's met daarachter een klapperende aanhanger.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:37

Fijn zo luchtballong,
Arme vrouw hopen dat het maar wel helemaal goed komt met haar

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:10

Mijn vorige verzorgpaard was behoorlijk kijkerig en schrikachtig maar aangezien er wekelijks ballonnnen overvlogen schrok ze daar niet meer van. Maar één keer vloog een ballon wel erg laag langs. Je hoorde toen ook de gasbranders aangaan om weer hoger te komen en dat vond ze wel een eng geluid. Ze reageerde dus niet meer op de balllon zelf maar wel op de gasbranders.

Maar ja paarden zijn dieren die gauw schrikken dus vind ik wel dat ballonnen er rekening mee moeten houden door niet te laag over te vliegen of te landen in weilanden tussen/naast paarden.

Vreselijk ongeluk wat die vrouw is overkomen. Snap alleen die echtgenoot ook niet. Mensen met vermoedelijk nek/rugletsel mag je niet verplaatsen en hij heeft haar gewoon naar binnen gezeuld en nog een trap op ook. Als hij gelijk de ambulance had gebeld ipv dit soort akties had de vrouw in ieder geval meer kans gehad om het er beter af te brengen. Hoewel je dat natuulijk ook nooit met zekerheid kan zeggen. Dus de ballonvaarders waren misschien niet al te slim bezig maar haar man ook niet. Hoewel als die ballonnen er niet waren geweest had de man niets hoeven te doen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:17

Idd Lindsey, ik snap ook niet waarom die man haar heeft verplaatst. De eerste regel die je leert bij EHBO is dat je het slachtoffer nooit mag verplaatsen.
Waarschijnlijk heeft hij het met alle goede bedoelingen gedaan, maar ik hoor helaas te vaak dat dit soort acties slecht aflopen. Misschien dat mensen hierover beter voorgelicht moeten worden.
In ieder geval sluit dat niet uit dat dit echt een verschrikkelijk ongeluk is. En het bevestigt maar weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit met paarden.
Ik vind trouwens dat je moeilijk de schuld kan geven aan een luchtballon. Het paard waar ik op rijd slaat ook wel eens op hol van een vrachtwagen met een sputterende uitlaat, of klapperend zeil. Ik kan moeilijk verwachten dat alle chauffeurs de geluiden aan hun wagen controleren omdat er toevallig paarden langs de weg kunnen staan.
In ieder geval voor hopen dat ze opknapt en veel beterschap!

Think

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:17

Ben het helemaal met je een Tavanta. Gek wordt je van die dingen, vooral in regio Barneveld. Iedere avond hangen er weer een stuk of 10 in de lucht. Als ze laag overkomen trekken ze ook nog ff dat gasding open, die beesten schrikken zich dood.

Zal best wat jij allemaal schrijft Sfiejj, maar als je van dichtbij meemaakt dat beesten door de draad gaan (dure melkkoeien, paarden of andere dieren) dan piep je wel anders. Nu is er zelfs iemand zwaar gewond geraakt. Leuk joh......

Nee, van mij mogen ze verboden worden in bepaalde regio's. Ze mollen ook nog je wei doordat die mand een meter of 5 over je gras schaaft. Die gasten houden met niemand rekening, vinden het allemaal wel best. Nou, zo werkt het niet.

Hoop voor die vrouw dat het allemaal weer goed met haar komt, en tevens mogen ze van mij die belonnenmaatschappij een dik proces aan hun broek hangen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:24

Think schreef:
Nee, van mij mogen ze verboden worden in bepaalde regio's.

Daarmee bedoel jij zeker de regio Barneveld. Dus of ze er in andere delen van het land wel last van hebben kan je niet schelen zolang het maar niet bij jou voor de deur gebeurd?

Er is in nederland geen gebied waar geen weiden met dieren zijn. Dan zou je dus ballonvaarten in heel Nederland moeten verbieden. Aangezien er vooral zo veel langskomen omdat er zo veel mensen zijn die wel eens een ballonvaart willen maken zal dat verbod er niet gauw komen. Volgens mij zijn er ook heel wat bokkers die wel eens een ballonvaart hebben gemaakt.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:46

punt is dat je er vaak zelf voor kiest om langs een vrachtwagen met klapperend zeil oid te rijden.
Als jij denkt dat je paarden veilig op wei staan en zo'n malloot krijgt zn ballon de lucht niet meer in, waardoor hij vlak over de paarden komt... Kijk, hoog in de lucht is het inderdaad niet zo'n probleem, maar vlak boven je hoofd is een ander verhaal. Niet heel vreemd dat een paard daarvan gaat rennen.
En wat te denken van een ballon die niet meer omhoog wil en in een mailsland terecht komt, waar een boer dus toevallig wel zn geld mee had willen verdienen? die halve schade vergoeding is echt niet in verhouding tot de rotzooi die ze maken vaak.

Maar ach, ieder zn lol gaat voor een ander zn veiligheid of brood, zo gaat dat wel vaker hier.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:49

Bij ons vliegen ze alleen erg hoog over, en dat zien ze dus niet. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt, als ze een keertje laag overvliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:00

Mijn buren hebben herten, die man is in staat zo'n ballon uit de lucht te schieten als die in de buurt komt. Herten kunnen niet naar boven kijken en gaan dus helemaal uit hun dak! Er staat 2 meter hoog gaas omheen, maar als ze echt in paniek zijn gaan ze daar overheen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:06

ballonnen hebben een speciale koeiebrander geloof ik. Die moeten ze gebruiken wanneer ze te laag over een wei met koeien vliegen. Verder heeft elke ballon een kenteken net als een vliegtuig zodat men ze aansprakelijk kan stellen wanneer er schade is geleden.

Maar misschien een idee om bij obstakel en schriktraining een ballon over te laten vliegen sorry varen.

Hoop dat de verwondingen "meevallen" in hoeverre je van meevallen kan spreken

Think

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:06

Nee hoor Lindsey, waar die dingen te veel vliegen.

Paar x een luchtballon is niet erg, maar iedere avond een rits van die dingen is minder. Er wordt trouwens altijd een paar dagen in barneveld georganiseerd dat ze opstijgen. Erg leuk voor veel mensen, en vaak wordt er ook rekening mee gehouden. Zodat in bepaalde regio's de dieren naar binnen gaan.

Maar op dit moment is het te populair en gebeuren er te veel ongelukken bij het dalen van een luchtballon.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:10

@Think: kijk, dat zou inderdaad een prima plan zijn, als er alleen op bepaalde momenten gevlogen wordt kunnen dieren eigenaren er rekening mee houden.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:17

tsjonge dan heb ik gisteren nog vreselijk veel geluk gehad dat ik maar door 1 paard die op hol sloeg omver ben gelopen. Alle hoeven die ik echt overal op mijn lijf heb gevoeld ... afschuwelijk was dat. Ik ben nu bont en blauw maar heb gelukkig geen verder letsel. Stel je voor 4 paarden. Ik hoop dat het goed komt met die vrouw

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:24

@ Noukie: onze bak ligt niet zo ver van de weg en de wei ligt aan de weg, dus die keuze van wel of niet een vrachtwagen horen/zien is hier niet. Ze scheuren gewoon met een noodgang voorbij Boos! , maar ja het is ook de openbare weg hè!
Nou moet ik zeggen dat wij nooit last hebben van balonnen hier in de buurt. Ik heb ze denk ik nog nooit zien overvliegen. Ik heb het wel een paar keer gehad dat er een traumaheli naast de bak neerkwam, om de hoek bij ons is een kruispunt waar heel veel ongelukken gebeuren. Ik moet zeggen dat het paard er totaal niet op reageerde. En dan natuurlijk nog alle zweefvliegtuigjes, maar daar zijn ze ook wel aan gewend.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:35

erleyne schreef:
@ Noukie: onze bak ligt niet zo ver van de weg en de wei ligt aan de weg, dus die keuze van wel of niet een vrachtwagen horen/zien is hier niet. Ze scheuren gewoon met een noodgang voorbij Boos! , maar ja het is ook de openbare weg hè!
Nou moet ik zeggen dat wij nooit last hebben van balonnen hier in de buurt. Ik heb ze denk ik nog nooit zien overvliegen. Ik heb het wel een paar keer gehad dat er een traumaheli naast de bak neerkwam, om de hoek bij ons is een kruispunt waar heel veel ongelukken gebeuren. Ik moet zeggen dat het paard er totaal niet op reageerde. En dan natuurlijk nog alle zweefvliegtuigjes, maar daar zijn ze ook wel aan gewend.

ja, ok, moet ook bekennen dat ze nu naast onze bak de kassen aan het afbreken zijn en die mensen doen ook gewoon maar hun werk, dus kan ze niks verwijten. Maar betekent voor ons dat ze glas naar beneden slaan in grote bakken (lawaai), graafmachines en zelfs slijptollen waar de vonken vanaf vliegen op een paar meter van de bak..
En inderdaad, ook dat is niet zo heel fijn.
Maar ik heb altijd nog zoiets van ja, die mensen (en ook vrachtwagen chauffeurs) doen iig nog hun werk...

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:42

Iemand al iets over die mevr gehoord???