Ponykamp met sektarische trekjes.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Ponykamp met sektarische trekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 09:50

http://www.ad.nl/denhaag/stad/article425311.ece
ad.nl

DEN HAAG - Jongeren die de ponyzomerkampen van de Haagse stichting Baruch bezoeken, lopen de kans te worden gehersenspoeld.

Dat zeggen sektedeskundige S. Drenth-Bruintjes, ouders en ex-medewerkers van Baruch. Ze waarschuwen voor leider/prediker ’oom Guus’ Hoddenbagh, omdat hij ’op intimiderende wijze’ evangeliseert. Drenth-Bruintjes: „Ik heb drie cliënten die het contact zijn verloren met hun kinderen. Mijn indruk is dat zij door Hoddenbagh hun zelfbeschikkingsrecht hebben verloren. Een grens is overschreden.’’ Algemeen meldpunt kindermishandeling, de politie en stichting Jeugdzorg weten ervan, maar kunnen niet ingrijpen omdat wetgeving ontbreekt. Wel is Hoddenbagh in 2003 veroordeeld tot een taakstraf van 30 uur wegens een zedenmisdrijf.

Lees hier meer.

Met dank aan bokker "Woogy" voor de melding.

Frantic

Re: Ponykamp met sektarische trekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:55

ja, er is al eens een topic over geweest, een z.g. gristelijk ponykamp waar je iedere dag bijbellezingen e.d. kreeg.

Dat was waarschijnlijk dezelfde.... eng verhaal.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:00

haha valt allemaal wel mee hoor...ik heb er jaren gereden...bij nieuws en maatschappij heb ik er een topic over gemaakt dat het allemaal wel meevalt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:01

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:06

Ik weet niet wat ik ervan moet geloven. Ik sta met mijn paard ook bij de stal waar his horses lessen verzorgd. Tot gister dan. Want ze zijn weggegaan. Ik weet het hele verhaal niet maar ik weet niet of ik alles moet geloven. Tijdens de lessen was het geloof helemaal niet zo heel erg. Ik vond wat ik kon zien dan vergeleken met andere manege's dat ze de kinderen goed leerden dat er bij paardrijden veel meer komt kijken dan rijden.Ze zijn wel gelovig maar wat maakt het uit als het maar niet te ver doordrijft. Ik heb ook verhalen gehoord maar ja wat moet je geloven. Attie de vrouw die les geeft is aardig. De man waar jullie het over hebben heb ik nog nooit gezien.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:07

Toch komt het raar over Nagelbijten / Gniffelen
Maarja zoals Woogy ook zegt, er zal wel meer achter zitten dan je denkt... Toch ben ik wel benieuwd naar de werkelijke gang van zaken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:13

Nja, vreemd allemaal, maar ze zullen dit niet verzonnen hebben denk ik, of toch niet helemaal...
Wat ik jammer vind, is dat zo het christelijk geloof weer een slechte naam krijgt (niet dat ik godsdienstig ben, wel zo opgevoed) en dat er mensen de christenen nog maar eens door het slijk gaan halen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:15

sorry woogy, ik heb je link gelezen en het valt helemaal niet mee, eerder tegen.
Een ponykampleider behoort nooit en te nimmer tegen de wil van de ouders in te gaan! En al helemaal niet door dat z.g. op gods wil af te wentelen.....
En 2 uur preken en gebedsgenezingen terwijl je denkt op ponykamp te gaan? Dat is wel degelijk heel eng, juist door die pony's zullen veel kinderen toch gaan. Die pony's worden dus misbruikt voor de evangelisatie, het doel heiligt de middelen.

Dat heeft niks met cristenen en hun geloof te maken, alleen met zo'n enge prediker die het verpest voor 1000den gelovigen zonder enge bijbedoelingen. Die veroordeling voor een zedenmisdrijf maakt hem alleen al totaal ongeschikt om met kinderen om te gaan.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:17

Ik ben hier ook 1 of 2 keer heen geweest. Het meeste wat hier geschreven wordt klopt helaas weldegelijk..

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:18

die oom guus had toch ook een meisje aangerand ofzo? alleen hij vond dat wat hij had gedaan gewoon was, ik weet niet hwat hij had gedaan maar goed

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:30

amondi schreef:
sorry woogy, ik heb je link gelezen en het valt helemaal niet mee, eerder tegen.
Een ponykampleider behoort nooit en te nimmer tegen de wil van de ouders in te gaan! En al helemaal niet door dat z.g. op gods wil af te wentelen.....
En 2 uur preken en gebedsgenezingen terwijl je denkt op ponykamp te gaan? Dat is wel degelijk heel eng, juist door die pony's zullen veel kinderen toch gaan. Die pony's worden dus misbruikt voor de evangelisatie, het doel heiligt de middelen.

Dat heeft niks met cristenen en hun geloof te maken, alleen met zo'n enge prediker die het verpest voor 1000den gelovigen zonder enge bijbedoelingen. Die veroordeling voor een zedenmisdrijf maakt hem alleen al totaal ongeschikt om met kinderen om te gaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens .. Die pony's werden gewoon gebruikt om kinderen tot een geloof te bekeren.!! Die mensen moeten een dikke celstraf krijgen!!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:31

dit is echt ziek gewoon....

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:34

Ik vind echt vreemd, als je op hun site kijkt heb je al snel door dat het gaat om het geloof en dat ruiterkampen een grote bijzaak is (http://baruch.nu/index.html)
Geloof heeft toch niks te maken met paardrijden?

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:43

Hmm dit vind ik ook echt heel raar Nagelbijten / Gniffelen ,lijkt me best dat het waar kan zijn!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 10:49

Kimmie_Paard, als je niet weet wat er gebeurd is, lijkt het me niet de bedoeling om hier van alles te gaan roepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:54

oei, wat een vage website, dat zou ouders toch wel aan het denken zetten, wanneer ze een kind op ponykamp sturen.

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:03

Ik zelf weet sinds kort wat er is gebeurd op de kampen en ik zou dus aan alle ouders willen adviseren om toch maar heel goed na te denken of ze wel weten waar ze hun kinderen naar toe sturen. Iedereen kan een kamp organiseren.

Deze Stichting huurde sinds van de week stallen op onze pensionstal.

Ik ga hier niet verkondigen wat ik allemaal weet en heb gehoord over deze stichting, maar wat ik nog wel kwijt wil, is dat Dhr. Hoddenbagh sinds zijn veroordeling van 2 jaar geleden niet meer bij ons op het terrein mag komen. Op onze pensionstal zijn ook nooit vreemde dingen gebeurd, alleen dat de kinderen niet met de pensionklanten mochten praten omdat wij heidenen uit de andere wereld zouden zijn.

Dhr. Hoddenbagh had in een brief naar de eigenaresse toe te kennen gegeven dat hij weer les ging geven op haar pensionstal, terwijl hij hier al 2 jaar niet mocht komen. Daarna hoorden we de verhalen van meiden die wel eens mee waren geweest op kamp en dat was voor de eigenaresse de reden om de stalhuur van deze Stichting op te zeggen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:05

weet je wat is, ik ben een jaar meegeweest toen guus er niet bij was, wat een geweldig kamp zeg. hij heeft veel rare gebruiken en dat vindt attie zelf ook. Als je niet wilde meebidden voor het eten vond zij het geen probleem, guus wel.
Attie gewoon graag les aan kinderen over paardrijden en paarden en guus verziekte er nogal wat van. Mobieltjes mochten niet gebruikt behalve als het echt belangrijk was, dit om de kinderen juist te leren dat er ook momenten zijn dat je best zonder alles kan.

wat guus en de aanranding betrefd weet ik het niet, maar geloof het wel. het was een rare snuiter
Laatst bijgewerkt door Woogy op 25-06-06 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:06

jeetje heb het ook op televiesie gezien vd week. stal meyvliet reed ik toen der tijd wel eens op eigen paarden en toen zag ik de ponyclub gerelmatig, apart zooitje vond ik het toen al maar dit!!! maar het komt vaker voor dan je denkt"misbruik" door lok middel paarden.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:10

Woogy schreef:
haha valt allemaal wel mee hoor...ik heb er jaren gereden...bij nieuws en maatschappij heb ik er een topic over gemaakt dat het allemaal wel meevalt

Idd, ik heb er een ponykamp gehad, en ik had het reuze naar m'n zin en heb er veel geleerd (nee, niet (alleen) over het geloof Tong uitsteken)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:14

precies, en tsja een completer kamp ken ik ook niet, met veel uren paardrijden spelletjes met paarden en van alles en nog wat

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:22

Ik ben hier zelf ook geweest en ben echt over mijn toeren thuis gekomen hoor. Helaas klopt het dus wel...
Het paardrijden was opzich wel aardig, maar daar werden ook rare dingen in gebruikt, dan moest je je paard sturen zonder teugels en lukte dat niet dan had dat ook weer iets met God te maken ofzo.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:24

AAAAHHHHHH Daar heb ik een keer op ponykamp gezeten, en vond het vreselijk daar!!!
Wist ik veel waar die his horses voor stond Verward Eenmaal daar was het wel duidelijk, vrselijk wat was dat erg zeg!
Dat gebulder van die man, en die dreigementen och zou je zowat nachtmerries van krijgen brrrr.
Ik was toen een jaar of 14 geloof ik, en heb er nog foto's van liggen ergens. Brrr de rillingen liepen over mijn rug toen ik dit las. Ik wist direct dat het over deze man moest gaan, kon gewoon iet anders..... en jawel.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:25

Ik heb eens goed allerlei sites bezocht, informatie gezocht over die organisatie en die man, en ik moet zeggen dat het me toch geen prettige kerel lijkt.

Ik las een stukje van een meisje die daar op ponykamp is geweest ''s Avonds waren de preken vreselijk. De helft van de kinderen zat te huilen, helemaal overstuur, over de toeren. En inderdaad dan de dreigende woorden en als je, je leven wilde beteren mocht je naar voren komen voor een gebed en soort hand oplegging.

Ik ben mijn ouders gelukkig niet kwijt geraakt, maar ik kan jullie zeggen dat, dat niet heel veel heeft gescheeld. En ik weet van meerderen dat het zo is. Dat je inderdaad gehersenspoeld wordt. Nu er zoveel instanties van op de hoogte zijn, waarom wordt er niets aan gedaan? '
Klinkt mij behoorlijk dreigend en eng.

Ook als je die site ziet. Er is 1 kopje wat gaat over de ponykampen, en de rest gaat het over 'de islam onthuld' 'huis van god' enz.

Ik geloof best dat het daar niet echt prettig is, om op ponykamp te gaan. Zelfs begleiders die daar hebben geholpen zeggen dat het er zo aan toe gaat.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:31

OH HAHAHAHAHA HELEMAAL VERGETEN Haha!
Na mijn vertrek bij die ellendige mensen, hebben ze de folder aangepast Haha! Vegetariers waren niet welkom Haha! Haha! Haha! Die konden maar beter een ander kamp gaan opzoeken. Tja dat heb ik kunnen merken. Ik MOEST vlees eten, al zat ik tot 's morgens vroeg nog aan de tafel dat spul zou perse naar binnen. Mijn vriendin die mee was was ook vega, en die had het na 2 dagen gezien, en ik naar huis gegaan.
Ik deed het anders, ik at het vlees een heel klein beetje op, liep naar de wc, en kotste het gewoon weer uit. Of ik wisselde van bord met de gene naast me die het vlees al wel op had Haha!
En maar lopen prediken dat hij ooit een jongen had die niet tegen pasta kon. DEZE pasta was gezegend, en daar kon hij WEL tegen.... tot 3 uur 's nachts heeft die jongen aan tafel moeten zitten met zijn bord. En plots had hij het op, en hij was er niet ziek van geworden...
Ik denk dat dat ergens anders is beland dan ion de maag van die jongen Haha!