Rotterdamsche Manège Rijksmonument

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Rotterdamsche Manège Rijksmonument

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 10:49

www.bokt.nl
binnengekomen via boktredactie

Rotterdam, 23 juni 2006 - Het huidige complex van de Rotterdamsche Manège is onlangs opgenomen in het register van beschermde monumenten. De status Rijksmonument werd toegekend vanwege de architectuurhistorische betekenis van het complex- ontworpen door architect W. van Tijen- en de beeldbepalende ligging als onderdeel van het Kralingse Bos. Ook de zeldzaamheid in de monumentencategorie ‘maneges’ en het belang van het complex voor het hippisch sportverleden van ons land hebben bij de besluitvorming een belangrijke rol gespeeld.

“Het is gepast dat onze vereniging De Jockey Club, die als oudste rijvereniging reeds een monument is in hippisch Nederland, nu voortaan gevestigd is in een Rijksmonument.”aldus de heer Roelof Gortemaker, voorzitter van de vereniging.

Diverse gebouwen van de hand van van Tijen zijn al eerder aangewezen als monument, zoals de Roei- en Zeilvereniging en de flat aan de Kralingse Plaslaan. In 2002 ontstond het idee om ook zo’n status aan te vragen voor de manege. Weliswaar werd de Sociëteit in 1956 door brand verwoest en vervolgens herbouwd in een andere stijl, maar de Binnenmanege, de oude stal en de bedrijfswoningen zijn nog steeds in de oorspronkelijke staat.
Het onderzoek naar de mogelijkheden om de aanvraag in te dienen door een aantal architectuurhistorici werd bemoeilijkt doordat alle oorspronkelijke tekeningen van het complex tijdens het bombardement in 1940 zijn verbrand. Gelukkig kon op basis van oude foto’s en de herbouwtekeningen van 1957, beide afkomstig uit het Jockey Club archief, de oorspronkelijke situatie gereconstrueerd worden.

Willem van Tijen(1894-1974) was een sociaal bewogen mens die geloofde in een nieuwe tijd. In zijn vooroorlogse tijd was hij lid van De 8 en Opbouw en is aan hem de twijfelachtige eer om als uitvinder van de galerijflat te boek te staan. De nieuwe architectuurstroming waar hij deel van uitmaakte staat bekend als Het Nieuwe bouwen.
De Jockey Club is met haar 168 jaar één van de oudste verenigingen en sociëteiten van Nederland met unieke tradities. De kleurrijke historie heeft mede bijgedragen aan de diversiteit van de hippische disciplines die op dit moment binnen de vereniging beoefend worden. Midden in het Kralingse Bos beschikt de vereniging over twee binnenrijbanen en een buitenrijbaan. Een groot deel van het jaar kan bovendien op het omvangrijke CHIO-terrein gereden worden. De manege heeft een directe aansluiting op de ruiterpaden in het Kralingse Bos.

Rijlaarsdam

Re: Rotterdamsche Manège Rijksmonument

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:12

cool, m'n oude baan. het is ook wel een mooi gebouw.
alleen denk ik dat de stands nu nooit meer weg mogen, en dat is wel een beetje jammer....

gr.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:31

Ik vind dit heel goed, het is mijn manege, van de stands is jmmr maar je moethet zo zien een groot stuk geschiedenis heeft daar afgespeeld en is nog steeds te zien

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:00

Tja, wat kan ik zeggen... jammer dat je eerst geld moet hebben, dan door de ballatage-commissie heen moet, en vervolgens het beste van het beste moet hebben om erbij te horen..

Maar idd een knappe prestatie...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:43

Misschien moeten die stands wel blijven maar komt er ooit een wet die het verbied je paarden er in te stallen. Probleem ook opgelost. Ben nog nooit op die manege geweest maar lijkt mij wel interressant zo'n oud gebouw.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:10

jeske333 schreef:
Tja, wat kan ik zeggen... jammer dat je eerst geld moet hebben, dan door de ballatage-commissie heen moet, en vervolgens het beste van het beste moet hebben om erbij te horen..

Je hoeft ten eerste geen geld te hebben, die ballatage-commisie is er gewoon voor de traditie, en je hoeft al zeker niet het beste van het beste te hebben hoor. Ik heb er jarenlang gereden, en het is duidelijk dat jij dat niet hebt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:23

kvika schreef:
cool, m'n oude baan. het is ook wel een mooi gebouw.
alleen denk ik dat de stands nu nooit meer weg mogen, en dat is wel een beetje jammer....

gr.

Ja, daar ben ik ook bang voor, dat is erg jammer. Uitbreiden is ook praktisch onmogelijk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:25

Idd ik heb er niet gereden, wel gewerkt.. Bovendien ken ik een hoop mensen die niet goed genoeg waren voor de vereniging..

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:28

Het is een mooi gebouw (ben er trouwens maar één keer geweest) maar die stands zijn erg smal. Vraag me af of dat er ook bij hoort. Die ponystands lijken wel versmalde paardenstands (zijn die wel origineel?)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:46

jeske333 schreef:
Idd ik heb er niet gereden, wel gewerkt.. Bovendien ken ik een hoop mensen die niet goed genoeg waren voor de vereniging..

Nou dan vraag ik me af waarom een normaal iemand als ik daar wel mocht rijden Knipoog En al mijn vriendinnen daar waren ook niet rijk hoor Haha! Vreemd zeg!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:51

misschien is dat inmiddels veranderd.. het is ook al een tiental jaar geleden dat ik daar werkte..
En ook zolang dat ik de mensen daar kon..

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:09

Er is veel veranderd inderdaad, en het is allemaal wat normaler geworden. De tijd dat de rijke heren alleen maar hoefden te bellen en het personeel er voor zorgde dat hun paarden opgezadeld klaar stonden, is ver ver weg.

Wel zijn er nog veel tradities en zorgt de ballotage commissie er wel voor dat er een klein beetje eenheid blijft. Daardoor is het wel een hechte club en niet een enorme mengelmoes.

De kosten zijn niet veel hoger dan andere maneges in de buurt (met soortgelijke faciliteiten). Overal zijn er mensen die alles hebben en kopen en overal zijn er mensen die zich daardoor laten imponeren en er boos om worden. Als je echt stijl hebt, kijk je echter niet naar die dingen en ga je alleen af op hoe iemand van binnen is.

Als je je er thuis voelt heb je een wereldtijd op de Rotterdamsche en als je je er niet thuis voelt moet je er ook vooral niet willen rijden...................

PallyClaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:50

Heb er ook gewerkt. Heel apart! 22 jaar geleden.
Hoop geleerd en heel heel hard gewerkt.
Allemaal aparte namen voor verschillende lessen. Bij voorkeur frans Vingers aflikken
De kotertjes konden toen de naam van hun eigen ponyclub niet uitspreken Haha!
De Rotterdamse manege is met niets te vergelijken.
Vooral tijdens het CHIO was het er super!

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:33

jeske333 schreef:

Wat kan jij over dingen zeiken zeg(srry voor de worden), het is helemaal niet zo dat je veel geld moet hebben, je moet alleen het lidmaatschap kunnen betalen en dat is voor de meesten mensen die heel graag paard willen leren rijden geen probleem. dat over die commisie ja je moet mensen kennen die er rijden maar daar kom je ook wel aan dus ff niet zo zeuren

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:56

Voel je je aangesproken of zo???

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:26

Maak van een topic met een leuk nieuwtje nou eens een keer géén slagveld en als je iets negatiefs wil zeggen waarvan je wéét dat het een ruzie kan veroorzaken, hou het dan even voor je Knipoog

Verder, leuk dat het een beschermde monument word.. en ja, jammer van de stands maar het is en blijft een monument Knipoog