Vanmorgen in de compleet nieuw aangelegde zandbodem op het hoofdterrein van het CHIO is het 58e CHIO Rotterdam geopend met de Grand Prix-dressuur waar een nieuw wereldrecord viel. Anky van Grunsven reed met Keltec Salinero een fantastische proef waarbij ze werkelijk geen moment in de problemen kwam. Toen de recordscore van 81,33% op het bord verscheen, was Anky niet eens verbaasd. "De hele proef kwam ik niet eens in de buurt van een fout, het voelde de hele tijd al fantastisch. Bij de slotpiaffe moest ik me zelfs herinneren om er weer uit te rijden, ik vergat gewoon de passen te tellen, we waren 'in the flow'", zei Anky. De voorzitter van de jury Beatrice Burchler-Keller had Salinero nog nooit zo 'overweldigend goed' gezien. "Het was adembenemend. Steeds was Salinero in een goede houding, steeds was hij verzameld, er bij, ik weet niet hoe dit nog beter kan", zei ze.
Edward Gal en de KWPN-hengst G4S Lingh werden derde (73,83%) na Isabell Werth en Warum Nicht FRH (75,95%).
Anky van Grunsven werd met de KWPN-hengst IPS Krack C ook nog vijfde (70,87%) na Nederlands kampioene Imke Schellekens-Bartels met Sunrise (72,50%). De KWPN-hengst Broere Jazz en Kirsten Beckers werden zesde na een hele mooie proef (69,33%), waarbij Jazz steeds mooi op lengte werd gebracht.
Coby van Baalen reed met de KWPN-hengst BMC Kigali haar eerste internationale Grand Prix. Een mislukte pirouette kostte erg veel punten. Ze eindigde met 62,83% op de 17e plaats.
Alex van Silfhout en Marlies van Baalen kwamen niet aan de start. Van Silfhout omdat hij de mond en tong van zijn Nimbly toch niet vertrouwde, Marlies van Baalen omdat BMC Relevant enkele bulten op zijn lijf vertoonde waardoor hij onvoldoende fit was.
bron:www.anky.nl