Rutjes pleit voor paardvriendelijke veterinaire regels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Rutjes pleit voor paardvriendelijke veterinaire regels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 22:57

http://www.hoefnet.nl:591/nieuws02/FMPr ... 018&-find=
hoefnet.nl

Tweespanrijder Riny Rutjens is boos. Al ruim drie jaar moeten de klasse 4 menners rijden volgens een veterinair reglement, dat volgens hen in de praktijk niet werkt. Afgelopen weekend escaleerde de situatie tijdens de klasse 4 menwedstrijd in Exloo.
De oud-wereldkampioen vertelt:
“Ik kwam binnen bij de rust en hoorde de discussie tussen een collega-rijder en de veterinair over de temperatuurverhoging van zijn paard. Ik haakte daar meteen op in en vertelde dat dit al drie jaar speelt en dat het nu maar eens afgelopen moest zijn. Ook bij een van mijn paarden was de temperatuur 0.5 te hoog. Er werd me verteld dat ik nog tweeënhalve minuut had voor ik in het hindernistraject mocht starten. Ik heb mijn paard gekoeld, maar niet op de manier waarop het hoort. Ik heb dit toch gedaan, maar meer als protest tegen dit veterinaire reglement, waar overigens alle klasse 4 rijders tegen zijn. Ik heb voldaan aan de eis van veterinairen en de temperatuur binnen anderhalve minuut van 39.7 naar 39.0 gebracht. Ik heb de jury en de dierenartsen verteld hoe ik dit gedaan had, namelijk door extreem koelen met water uit een brandslang, en hen gevraagd of het nu echt de bedoeling was om op deze manier aan de gegevens van de veterinair te voldoen.
Vervolgens mocht ik starten in het E-traject. Bij de finish bedroeg de temperatuur van een van mijn paarden 40.1 en moest ik een half uur daarna het dier opnieuw aanbieden. Ik heb dit echter verzuimd omdat ik het paard op mijn manier wilde laten recupereren, zoals het hoort. Toen werd ik gediskwalificeerd!

Zie hier het hele verhaal.

Neverhere

Re: Rutjes pleit voor paardvriendelijke veterinaire regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:37

De man heeft helemaal gelijk.
Ik snap ook niet waarom het KNHS hier niet de FEI reglementen volgt en zelf weer regeltjes opstelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:05

Hoog tijd voor Rini Rutjes de oorzaak bij zichzelf te zoeken. Hoe is het mogelijk dat zijn paarden na twee miezerige trajectjes, waarvan een nog stap ook, met te hoge temperatuur binnenkomen. Dan heb je in mijn ogen gewoon niet getraind.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 18:13

Helemaal mee eens Ilindra.
Maximaal 9 km draf over straat, 1 km stappen, extra rust en dan nog niet aan de waardes voldoen
De eisen van de KNHS mogen dan strenger zijn dan de FEI regels, maar er is prima aan te voldoen.
Strengere eisen moeten de menners juist als een voordeel zien!
Dan is het internationaal immers NOOIT een probleem.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:59

Ilindra schreef:
Hoog tijd voor Rini Rutjes de oorzaak bij zichzelf te zoeken. Hoe is het mogelijk dat zijn paarden na twee miezerige trajectjes, waarvan een nog stap ook, met te hoge temperatuur binnenkomen. Dan heb je in mijn ogen gewoon niet getraind.

Ja want er zijn idd nog maar 2 trajecten, 6km draf en dan 1km stap.

Als ze daaarna al te warm zijn en niet binnen 12 min herstellen, is er iets mis met de paarden.

Dhr Rutjes kreeg de EL trouwens niet voor de temp. na de wedstrijd, maar omdat hij weigerde voor hercontrole te komen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 09:34

Tuurlijk, Rini Rutjes zou ook gewoon rustiger aan kunnen doen, maar dat is natuurlijk geen winnaars mentaliteit.

Volgens mij gaat het erom dat sommige kl**tzakken een brandspuit op een heet paard zetten zodat deze binnen een paar minuten is afgekoeld. En daar is hij zo fel op, niet op de controles, maar dat er op het afkoelen zelf geen straffen/toezicht of regels zijn.... En dat iedere Jan Amateur zijn paarden afgekoeld krijgt binnen de tijd, ook al is het dierenmishandeling.

En dat van beter trainen.... ik ben er niet bij geweest, ken de man ook niet, maar als hij wereldkampioen is geweest zal hij heus wel een beter trainingsschema hebben dan de gemiddelde bokker....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:57

De heer Rutjes weet net zo goed als ieder andere menner dat je gewoon uitstel van starttijd krijgt als je paard nog niet voldoende hersteld is, zonder dat dit enige consequentie heeft op je resultaat. Om dan met je kwaaje kop de brandslang er op te zetten is buiten proportie. Zeker als hij er bij aangeeft dat hij weet dat het slecht voor zijn paard is. Vervolgens weigert hij zijn paard ter controle aan te bieden na de wedstrijd, een maatregel die ook de heer Rutjes als diervriendelijk heeft omschreven in het verleden. Ik zit in de organisatie van een samengestelde wedstrijd en het is om dit soort geneuzel van toprijders dat veel organisaties de klasse 4 er uit gooien. Krijgt hij last van steralures of is hij in de penopauze? Dik verdiende diskwalificatie. Van mij mag hij lekker thuis de topper uithangen.
Dat hij in ieder geval eens mag gaan trainen lijkt mij buiten kijf. Kom op zeg, één draftrajectje van 7 km lengte over de verharde paden in Exloo (15km/u) en één staptraject van 1 km over een harde weg (7 km/u) en dan al te hoge temperatuur?? Dan kan je niet met droge ogen beweren dat je getraind hebt.
En dat terwijl een SGMW 5 trajecten hoort te hebben. Of gaan onze topmenners nu ook beweren dat 3 trajecten te zwaar is?