Staatsbosbeheer moet beter zorgen voor kuddes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Staatsbosbeheer moet beter zorgen voor kuddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 21:48

http://www.planet.nl/planet/show/id=629 ... /sc=737f6e
planet.nl

DEN HAAG (ANP) - Staatsbosbeheer moet beter passen op de kuddes grote grazers in het Flevolandse natuurgebied Oostvaardersplassen. De heckrunderen, edelherten en koninkpaarden hoeven niet te worden bijgevoerd, maar moeten zo nodig tijdig via afschot uit hun lijden worden verlost.

Dat oordeel velt een internationale commissie van deskundigen (ICMO) onder voorzitterschap van voormalig staatssecretaris van Landbouw Dzsingisz Gabor.

In de Oostvaardersplassen gaat de natuur zoveel mogelijk haar eigen gang. Zo moeten dieren hier zomer en winter zonder bijvoederen hun eigen kostje bij elkaar zoeken. Barre, lange winters kunnen zodoende een slachting onder te grote kuddes aanrichten. Vorig jaar nog verhongerden enkele honderden edelherten, konikpaarden en heckrunderen.

Zie verder: klik

Albert

Re: Staatsbosbeheer moet beter zorgen voor kuddes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:01

beantsje schreef:
http://www.planet.nl/planet/show/id=629 ... /sc=737f6e
planet.nl

DEN HAAG (ANP) - Staatsbosbeheer moet beter passen op de kuddes grote grazers in het Flevolandse natuurgebied Oostvaardersplassen. De heckrunderen, edelherten en koninkpaarden hoeven niet te worden bijgevoerd, maar moeten zo nodig tijdig via afschot uit hun lijden worden verlost.

Dat oordeel velt een internationale commissie van deskundigen (ICMO) onder voorzitterschap van voormalig staatssecretaris van Landbouw Dzsingisz Gabor.

Waarmee ook deze "kenner" aangeeft dat er van natuurlijke omstandigheden nauwelijks sprake is.
Citaat:
In de Oostvaardersplassen gaat de natuur zoveel mogelijk haar eigen gang. Zo moeten dieren hier zomer en winter zonder bijvoederen hun eigen kostje bij elkaar zoeken. Barre, lange winters kunnen zodoende een slachting onder te grote kuddes aanrichten. Vorig jaar nog verhongerden enkele honderden edelherten, konikpaarden en heckrunderen.
Zie verder: klik

Het is een schande dat Staatsbosbeheer een stukje voor wild onplezierige en veel te natte polder bestempeld als natuur en er vervolgens veel te veel dieren in laat lopen om die te laten kreperen. De dieren kunnen geen kant op in dit omheinde weiland, van natuurlijke omstandigheden is geen sprake en het lijden is in de late winter en vroege voorjaar werkelijk schandalig. Afschot voordat het kreperen begint is, net als op de veluwe noodzaak. De wildstand moet zeker 80% verkleind worden om de dieren fatsoenlijk de winter door te laten komen. Natuur haar gang laten gaan? Onder deze omstandigheden vee houden, dat moeten wij eens proberen! Pas als de dieren van ellende en ondervoeding niet meer op hun poten kunnen staan komt er iemand een genadeschot geven, wat denken ze te doen aan de overdaad aan parasieten door deze overbegrazing? Ik walg hiervan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:21

Als je de wildstand wilt verkleinen heeft preventief afschieten of bijvoeren totaal geen zin. Het gevolg is meer dan voldoende voedsel tijdens die strenge winter voor de daar levende dieren en als gevolg een geboortegolf het volgende voorjaar (een puur biologisch mechanisme dat de populatie aanpast aan het beschikbare voedsel).

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:44

Ik snap het probleem beter nu ik een heel stuk op tv had gezien. Ik dacht eerst. "Natuurlijk bijvoeren, arme beesten" Maar dat is het probleem verleggen. Op die manier komen er teveel dieren. Die dan niet aan voedsel kunnen komen.

Volgende gedachte was " Op tijd afschieten dus". Maar afgeschoten vee, moet men meteen opruimen. Terwijl dieren die zelf overleden zijn mogen blijven liggen. Waardoor er weer dieren op af komen om het karkas op te ruimen. (grote aasdieren en kleine)

Maar zo laten lijden is natuurlijk geen oplossing. Men wil de natuur zelf zijn gang laten gaan. Maar er is geen sprake van een natuurlijk stuk. Daarvoor is het te klein. Ze komen ook ieder jaar in het nieuws omdat paarden niet op tijd op een droog stuk kunnen komen. Volgens mij horen paarden een veel groter stuk te hebben. Bijv de hele provincie groningen en leeuwarden. (ik noem maar wat). Maar dat is niet te doen.

Waarom zo vasthouden aan het idee "De natuur helemaal zijn gang laten gaan". Waarom niet gewoon een mooi stuk natuur maken die een handje geholpen moet worden op zijn tijd. Dus eventueel bijvoeren en dieren slachten. Of castreren of steriliseren.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 19:05

Ik kan een heel eind met je meegaan heike, alleen castreren heeft niet zoveel zin (tenzij je alle hengsten castreert). Ik weet niet of sterilliseren mogelijk is, en dan houd je maar een kleine groep over met in de toekomst veel inteelt.
Kunnen paarden niet aan de prikpil ofzo? Dan zou je elk jaar een beperkt aantal merries kunnen laten dekken, en elk jaar een andere groep.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:28

Je moet realistisch blijven, niet elk wild dier kan een humaan eind krijgen. Als door verscherpte controle van februari tot april 90% van de door verzwakking stervende dieren afgeschoten wordt, dan denk ik dat dat acceptabel is.

Misschien zou je dat percentage nog iets kunnen verlagen door aan actieve geboortebeperking te gaan doen, maar het nadeel daarvan is dat mensen ingrijpen in de kudde en gaan bepalen welke dieren drachtig mogen worden of mogen dekken. Daarmee ga je als mens weer de kwaliteit van de kudde bepalen. Als er minder veulens zijn, zal een zwakker veulen een grotere kans krijgen om te overleven, waardoor de kwaliteit van de kudde omlaag gaat. Terwijl dit normaal gesproken perfect door de natuur gereguleerd wordt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 22:52

Op zich is het idee van zelf reguleren heel aardig en bijv. voor de koniks die gefokt zijn en nu weer uitgezet zijn in Mongolie (of where ever) zal dat heel goed werken.
maar de oostvaardersplassen is nauwelijks een natuurlijke situatie te noemen. Als voedseltekort dreigt, kunnen de paarden niet op zoek naar betere terreinen.
Zelfs in oost-Finland, waar enorm uitgestrekte natuurgebieden zijn, wordt jaarlijks vastgesteld hoeveel dieren afgeschoten moeten worden omdat men zelfs daar de situatie niet natuurlijk (lees: groot) genoeg vindt voor zelfregulatie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:40

Beantsje, de jagers zijn niet voor niet de grootste voorstanders van preventief afschieten. Daarmee stimuleer je extra geboortes en hou je dus teveel dieren die ze dan weer kunnen afschieten.

Als je afschiet, kan je dat nu eenmaal beter pas doen op het moment dat de voedselvoorraad te laag begint te worden. Als je dan de zwakste dieren afschiet die niet meer voldoende voedsel kunnen vinden wordt de kudde sterker en beïnvloed je de geboorteregulatie niet.

Als je met verbeterde controle 90% van die zwakke dieren tijdig afschiet, dan zie ik meer voor- dan nadelen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:06

Je moet geen nepnatuur willen. Typisch weer Nederland. Alles binnen hekken willen plaatsen. NL is te klein geworden voor echte natuur. Overal moeten snelwegen, zelfs in de kleine stukjes 'echte' natuur die we hier en daar nog wel hebben. Niet met grote kuddes van weet ik wat voor dier maar vogels en reeën en zelfs hen wordt het niet gegund dat ze met rust gelaten worden.
Wil je dieren zoals in die zgn natuurparken dan kan dat alleen door castratie en goede voeding, noodgedwongen er een soort dierentuin van maken waar geen overdadige mensenstroom komt maar de dieren in rust kunnen leven maar waar er wel goed voor gezorgd wordt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:59

Ik heb een scriptie geschreven over de "problemen" in de Oostvaardersplassen...
Als afstudeeropdracht onderzoek gedaan... en Staatsbosbeheer moet wel degelijk beter zorg dragen voor haar dieren... Helaas worden ze telkens in het gelijk gesteld door de rechtbank, dus je kunt er weinig tegen doen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 02:06

ranna schreef:
Je moet geen nepnatuur willen. Typisch weer Nederland. Alles binnen hekken willen plaatsen. NL is te klein geworden voor echte natuur. Overal moeten snelwegen, zelfs in de kleine stukjes 'echte' natuur die we hier en daar nog wel hebben. Niet met grote kuddes van weet ik wat voor dier maar vogels en reeën en zelfs hen wordt het niet gegund dat ze met rust gelaten worden.
Wil je dieren zoals in die zgn natuurparken dan kan dat alleen door castratie en goede voeding, noodgedwongen er een soort dierentuin van maken waar geen overdadige mensenstroom komt maar de dieren in rust kunnen leven maar waar er wel goed voor gezorgd wordt.

hier ben ik het helemaal mee eens ..

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:20

~Hopelijk heeft dit enig effect, maar volgens mij is het dweilen met de kraan open.