Brandweer redt opnieuw paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
o0eva0o
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:46

Het is wel te begrijpen van de brandweer,, stom dat die mensen niet gewoon een goed hek maken !!?

o0eva0o
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:46

Het is wel te begrijpen van de brandweer,maar het is toch je werk en dan moeten ze daar maar aan wennen, stom dat die mensen niet gewoon een goed hek maken !!?

tamary

Berichten: 29198
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:58

LCharlotte schreef:
Laten we het hopen, ik vind zo wie zo dat ze eens door heel nederland moeten controleren. Er zijn ook heel veel dieren die dagen achter elkaar in de volle zon staan zonder schuilplaats...


Ja, omdat de eigenaar van de gemeente geen schuilhok op het land mag plaatsen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:59

Hmm ik snap de situatie misschien niet goed, maar hoe komen die paarden in de sloot? Onze paarden staan ook in weiden omringt met sloten en daar drinken ze ook uit...

En het gebeurd 1 x in de 10 jaar afkloppen... dat er 1 in de sloot valt.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:10

Ik denk niet dat de brandweer het voor zichzelf zat is om paarden er uit te vissen, maar meer voor de paarden zelf.

Je moet altijd maar afwachten of zo'n dier weer op staat en of ie er boven op komt.

roxiie

Berichten: 7829
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Brandweer redt opnieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:25

Begrijpelijk..
Tis zo te lezen nog steeds goed afgelopen.
Erg lullig voor de paarden, maar misschien is het beter dat er eens wat gebeurd, dan gaan de ogen van de eigenaar misschien open..

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Brandweer redt opnieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:28

Ilindra schreef:
Nope, brandweer, ambulance en politie mogen geen rekeningen sturen voor ongevallen, maakt niet uit of het nu wel of niet "eigen schuld"is.


Wij hadden hier vlakbij een paardenopvangtehuis. Stel je alsjeblieft niets voor bij dat woord want je kon je paard echt beter naar de slacht brengen dan naar dat 'paardenopvangtehuis' te brengen

Ook zij hadden een compleet ondeugdelijke afrastering en hadden meerdere locaties waar zij de dieren opvingen.
Overal was de afrastering even beroerd en liepen de paarden en ponies om de haverklap op de openbare weg.

De politie heeft na de ...tigste keer de eigenaren gewaarschuwd dat ze wel degelijk een boete kregen als er weer meldingen kwamen van loslopende paarden, dus daar kon het wel.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:35

adriana schreef:
Hmm ik snap de situatie misschien niet goed, maar hoe komen die paarden in de sloot? Onze paarden staan ook in weiden omringt met sloten en daar drinken ze ook uit...

En het gebeurd 1 x in de 10 jaar afkloppen... dat er 1 in de sloot valt.



Het hangt er helemaal van af hoe stevig de slootkant is, als die gemakkelijk wegglijdt glijdt het paard mee de sloot in. Dat het bij jullie kan wil dus niet zeggen dat het ergens anders ook verstandig is.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: Brandweer redt opnieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:07

hoe vaak is het dan nu voorgekomen dat de brandweer het spuugzat is??

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:46

Best vervelend voor die brandweermannen.

Maar ik zou me toch ook afvragen (net als Adriana) waarom die paarden zo vaak in de sloot belanden. Hetzij weke slootkanten, misschien wel opjagen van kinderen, of roofdieren ofzo (weet ik het )

Aan de andere kant snap ik ook wel dat een natuurgebied natuurlijk moet blijven.. Maar verzin dan een ander soort omheining. Misschien kunnen ze wel een aarde verhoging maken en op sommige plekken een drinkgat. Maar als ze gewoon hun poot stijf houden, vindt ik wel dat de brandweer het recht heeft om een rekening te sturen.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:50

Ik vind het wel apart dat net daar de paarden steeds de sloot in geraken....
Volgens mij staan er nog veel meer andere paarden met een sloot als natuurlijk omheining, maar net hier is het steeds raak. Toeval?
Misschien dat in het weiland verder geen ras staat ofzo, dat de paarden bij de slootkant op zoek gaan naar voedsel, en is er ook een watervoorziening of moeten de paarden uit de desbetreffende sloot drinken? Dan is het idd wel logisch dat er wel vaker een paard in glijdt....
Mij lijkt zomaar een goede omheining een beetje kort door de bocht.

Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat die brandweermannen het spuugzat zijn

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Re: Brandweer redt opnieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:42

ik snap niet dat ze die brandweermannen geen cusus" paard uit het water trekken "geven, dat zou een hoop tijd , geld en paardenleed schelen.
Doen ze allemaal brandweer slangen onder het paard door , met gevaar voor eigen leven , want als die branweerman in het water staat bij het paard en het paard raakt in paniek dan weet je ook niet wat er allemaal kan gebeuren.
Ik heb zelfs een keer gezien dat ze de slang om beide voorbenen bonden om het paard eruit te trekken........hoe kan een paard in godsnaam zo de kant op klimmen !!!!
Knip gewoon een stevige lijn aan een band om z'n nek en trek hem er gewoon uit, je trekt er z'n kop echt niet af hoor , als je sommige paarden ooit aan een touw ziet hangen dan gebeurt er ook niks en op deze manier heeft hij nog vier benen om zelf mee te klimmen.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:06

je trekt zijn kop er niet af maar kan wel de gehele hals beschadigen of het paard verstikt(lijkt mij ook paardenleed)??een paard is een gebruiksdier en daarbij vaak erg kostbaar daarom moet het er zo heel mogenlijk eruit gehaald worden.koeien kunnen meer hebben dan paarden.

niet aan benen en hals dus.

de brandweer hier heeft een speciaal paardentuig wat ze door middels van een ijzeren gebogen stang onder paard doorkrijgen dooe de blubber heen en dan gaat paard er recht naar boven uit.

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:26

jeetje, wat kunnen mensen gierig zijn zeg!!

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Brandweer redt opnieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:34

Er is enige tijd geleden iets op de tv geweest over een brandweerkorps hier in de buurt (prov. groningen) die een cursus omgang met paarden kregen. Ze leerden inderdaad wat in dit soort situaties goede manieren zijn om het paard te redden zonder kans op letsel voor zowel paard als redders. Ze leerden lichaamstaal van de paarden te herkennen voor hun eigen veiligheid(laatst ook ergens een paard uit de sloot gered en viel een redder aan geloof ik?) en wat dichter bij paarden te komen. Voor velen is het niet de normaalste zaak van de wereld om zo dicht bij een paard te zijn laat staan in zo'n situatie! Dit is bij ons dus wel gegeven en zou inderdaad een aanrader zijn voor brandweerkorpsen in het gehele land!
On-topic: ik weet idd niet wat de situatie is van die man en ben het er mee eens dat de kosten best verhaald zouden mogen worden, hetzij bij natuurbeheer of bij de eigenaar (afhankelijk van wie blaam treft).
En over de mensen met sloten hier: iedere situatie is weer anders (wel of niet uit de sloot drinken, steile slootwand of niet, voldoende gras in de wei, verschillende paarden wat betreft karakter) dus dat valt niet over één kam te scheren denk ik...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:54

Wat ik me afvraag.. als er eens een paard zou verdrinken van deze eigenaar in deze situatie, zou er dán ineens wel voor andere afrastering worden gezorgd?

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:45

bij deze situatie: eigenaar heeft al 4x een paard in de sloot gehad,en zorgt niet voor afrastering,zo iemand verdiend een fikse boete, het gaat nog wel een x mis en er 1 verdrinkt.
jammer dat door de laksheid van zo iemand een dier het slachtoffer word!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Brandweer redt opnieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:35

als je deze situatie ziet, is de wal erg steil. dus als de eigenaar nu gewoon een stukje maakt wat minder steil afloopt, dan kan een te water geraakt paard eruit, plus dat ze de voorkeur zullen geven aan het drinken bij dat schuine stukje, en dus minder snel te water raken. ik zou het zelf doodeng vinden, mijn dieren naast zo'n sloot waar ze niet uitkunnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:54

Ik snap de brandweren wel ja. Arm paard

Anoniem

Re: Brandweer redt opnieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:57

ranna schreef:
Ilindra schreef:
Nope, brandweer, ambulance en politie mogen geen rekeningen sturen voor ongevallen, maakt niet uit of het nu wel of niet "eigen schuld"is.


Wij hadden hier vlakbij een paardenopvangtehuis. Stel je alsjeblieft niets voor bij dat woord want je kon je paard echt beter naar de slacht brengen dan naar dat 'paardenopvangtehuis' te brengen

Ook zij hadden een compleet ondeugdelijke afrastering en hadden meerdere locaties waar zij de dieren opvingen.
Overal was de afrastering even beroerd en liepen de paarden en ponies om de haverklap op de openbare weg.

De politie heeft na de ...tigste keer de eigenaren gewaarschuwd dat ze wel degelijk een boete kregen als er weer meldingen kwamen van loslopende paarden, dus daar kon het wel.



Een boete is iets heel anders dan een rekening voor een inzet bij een ongeval
De politie kan je bijv. een boete geven als je veel te hard rijdt, rijd je vervolgens door je veel te hoge snelheid tegen een boom en moet je door de brandweer uit je auto geknipt worden kan de brandweer je daar geen rekening voor sturen, ongeacht dat het je eigen schuld was........

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:42

Ja ik ben het wel eens met die brandweer die mensen moeten voor een goede omheining zorgen vind ik!!!!

LindaLinda

Berichten: 2600
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Oosterhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:29

Sommige mensen reageren hier wel btje raar, ze noemen het laksheid en het komt over als de eigenaaar niks om z'n paarden geeft!!

Maar in het stukje staat dat het gebied van natuurmonumenten is! en er dus misschien van natuurmonumenten uit wel helemaal geen omheining geplaats mag worden omdat die sloot er al licht als natuurlijke omheining!!

Wie weet zit de eigenaar er heel erg mee en zoekt hij naar oplossingen maar wordt hij tegen gehouden door natuurmonumenten en dan durven julli hier die persoon laks en onzorgzaam te noemen en moet hij een boete ervoor krijgen?!

het is niet echt fijn voro de brandweer dat ze 4x op de zelfde plaats paarden uit het water moetne halne, maar het is hun werk! handen ze maar geen brandweerman moeten worden denk ik dan!!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:54

Zo, dit is wel allemaal dichtbij
Heb bijna 3 jaar aan de Matsloot gereden...

Maar ik ken de situaties hier en daar wel aan de Matsloot en ik heb wel enig idee bij wie dit gebeurt zou zijn... en die zijn denk ik wel te beroerd om een stukkie land goed voor elkaar te hebben...

hel1

Berichten: 855
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groningen, Leek

Re: Brandweer redt opnieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:00

Hierbij even reactie op dit artikel via hat account van mijn zus.
Het paard maakt het goed, hij heeft hier verder niks aan over gehouden.
Het is het zoveelste paard al in korte tijd, op mijn site: www.smilda.net is 10 dagen ervoor ook te zien hoe al een paard te water ging van dezelfde eigenaar.
De eigenaar is een paardenhandelaar die de dieren alleen maar in het land heeft
staan ter stalling, zodra ze zijn verkocht brengt hij ze weer weg, het kan hem dus weinig schelen.
omwonenden en brandweer hebben de eigenaar al vele malen gevraagd voor afrastering te zorgen, echter vind hij dit niet nodig.
Ik verwacht dat er sancies zullen volgen mocht er weer een dier te water raken van dezelfde eigenaar.

www.smilda.net

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:07

Als ik zo die site bekijk, geloof ik dat deze brandweerploeg genoeg oefenmateriaal vindt in die sloot.

Het is een rotslootje ook, hoog gras, smal stukje water, ik denk dat je het vanaf een meter of 10 geeneens ziet.
Een beetje vrolijk paard schiet zo door. En aardig diep ook, daar komen ze zelf nooit uit.

Ik zie op de foto's trouwens wel een ijzeren paal staan, mag dat wel van natuurmonumenten?