Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:23

Lusitana schreef:
Je kunt je afvragen in hoeverre een verwonding in de mond pech is.
Ik vind "pure pech" een beetje vreemd gekozen. "Nederland verliest tweede plaats door diskwalificatie van een ruiter van het team" was een correctere titel geweest.


Tja, zou door mishandeling juister geweest zijn.
Helemaal omdat het vaker voorkomt en het arme beest gewoon op dezelfde manier behandeld blijft worden.
Triest staaltje van prioriteitenverschuiving.

HC

Maastricht17
Berichten: 118
Geregistreerd: 12-07-05
Woonplaats: Maastricht

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:41

Sorry hoor maar wat je nu zegt is echt de grootste onzin die eruit komt. Ik bijt ook wel eens op mijn tong, zonder dat ik een bit in heb. Ieder mens gebeurd dat wel eens. De een meer als de ander, en het op de tong bijten staat helemaal los van wat er van het paard gevraagd wordt. En om het dan mishandeling te gaan noemen tjah daar heb ik zelfs geen woorden voor, dat wijst meer op pure onkunde dan op liefde voor het paard.
De kan je eigen rijmethode hebben, maar ga niet de rest over een kam scheren als dieronvriendelijk.

PallyClaas

Berichten: 20
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:45

Ik bijt ook wel eens om mn tong......ben onhandig

Ik heb vijf jaar bij Alex getraind.
Als er iemand paardvriendelijk is.............dan is hij het wel !!!!!!!!

crabbybitch

Berichten: 1071
Geregistreerd: 18-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:53

hns schreef:
Dimitri schreef:
...volgens mij was al duidelijk dat het beestje op zn eigen tong had gebeten..jammer voor n'land....maar ben wel mee eens dat hij dan uit de wedstrijd wordt gehaald..kan ook een andere reden hebben


Ik zeg toch onder aanleiding, niet dat die dóór het bit is ontstaan.
Het zou toch kunnen dat het bit het paard de neiging geeft om op zijn tong te bijten?
IK zou het wel interessant vinden als iemand meer info hierover heeft.
Rijd die ook zonder bit en bijt die dan ook op zijn tong?

Zonder bit en zonder zadel,helemaal natural

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:16

Jeetje, balen zeg dat hij het alweer had. In Aerdenhout vorig jaar ook al. Ik denk dat dat paard gewoon erg loopt te rommelen met z'n tong.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:18

Maastricht17 schreef:
De kan je eigen rijmethode hebben, maar ga niet de rest over een kam scheren als dieronvriendelijk.

Het heeft niet rechtstreeks met rijmethode te maken, het is een reactie vanuit een verschil in perceptie van wat diervriendelijk/dieronvriendelijk is. Ik vind alle activiteiten waarbij financiële belangen primeren boven het welzijn van het dier (paard) ethisch niet correct, en wedstrijdsport met dieren dus ook niet. Alle activiteiten, niet alleen dressuur.
Ik vind daardoor beelden van de huidige dressuursport, waarbij duidelijk te zien is dat het welzijn van het paard niet het eerste belang is, ook moeilijk om aan te zien. En als er dan een beeld verschijnt met een paard met rood schuim aan zijn lippen dan is wat HC neerschrijft ook het eerste wat ik denk. Vanuit zo'n vertrekpunt
is hoe dat wondje dan precies ontstaan is, en bij wie, niet echt meer van belang.

De oorzaak doet verder ook niet ter zake wanneer deze beelden door een niet-ruiter gezien worden. Heb je al eens een dressuurfoto aan een totale leek voorgelegd? Bij 3/4 van de reacties die je krijgt zou je je spontaan gaan schamen dat je zelf ruiter bent. Ik zeg niet dat het in se allemaal dieronvriendelijk is, maar voor de buitenstaander ziet deze sport er op zijn zachtst zeer dwangmatig uit. En is dat nu van belang wat de leek er van vindt? Ja, in mijn ogen wel. Volgens mij heeft dit soort omgang met dieren geen toekomst op lange termijn als het beeld er van steeds verder wegdrijft van wat de samenleving als aanvaardbaar beschouwt.

michelle16
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:21

Het is gewoon heel erg jammer dat Alex is gediskwalificeerd.. De andere Nederlanders hebben netjes gereden, beter konden zei gewoon niet, misschien had Joy iets beter kunnen gaan, maar niet elk paard presteerd iedere x optimaal, zei hebben allen in ieder geval hun best gedaan, en iedereen weet heus wel dat Nederland het kan! En zo is het !

Groetjes Michellé

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:29

Tyrza schreef:
Ik vind het trouwens weer tekenend dat 4 juryleden Kyra op de eerste plaats zetten en ze als 2e eindigd....


Ze had van mij idd ook mogen winnen hoor, was een hele nette proef!

Maar ja blijf erbij dat ze daar het liefste een duitse (r) zien winnen.
Met een internationale jury gebeurd dat niet altijd gelukkig, maar helaas is het wel een feit.

Jan Brink ging best goed tot de wissel-series, daarna zakte de hele proef in. Anders was hij misschien nog wel een kanshebber geweest.
Isabell vond ik erg tegenvallen, kan veel beter. En tsja toch nog 3e worden dan he.....

Wat Edward betreft, tsja dat blijft gewoon een top-prestatie.
Alleen jammer dat d eorganisatie zo heeft lopen blunderen met de loting!
Was bedoeling dat hij als laatste Nederlander zou starten in tweede deel. Dus laat in de middag de proef.
De duitsers dachten, ach is leuk om loting om te gooien dus hebben ze de avond ervoor de loting nog helemaal veranderd. Gevolg was dat Edward ineens als allereerste de ring in moest. Omdat ze er tot die avond ervoor alleen op hadden gerekend om pas laat te moeten rijden moest Gribaldi nog helemaal van thuis af komen. Ze hebben nog geprobeerd de loting te wisselen, maar dat wilden de duitsers dus niet.
Tsja en dan zo vroeg weg, om 9 uur je proef en toch ruim 70 procent halen vindt ik knap hoor. En echt niet alleen omdat het Edward is......

albertnap

Berichten: 264
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Sliedrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:06

Wat vaag dan weer dat hele gedoe met die loting. Kan je toch eigenlijk niet maken zo kort voor de wedstrijd...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:14

hns schreef:
Ik zeg toch onder aanleiding, niet dat die dóór het bit is ontstaan.
Het zou toch kunnen dat het bit het paard de neiging geeft om op zijn tong te bijten?
IK zou het wel interessant vinden als iemand meer info hierover heeft.
Rijd die ook zonder bit en bijt die dan ook op zijn tong?


Zoals ik al eerder zei, wij hebben er ook eentje die dit doet. Thuis gebeurt het nooit, alleen op de wedstrijden. Het gaat hierbij dus om een hackney. Deze heeft een liverpoolstang in, met een opzetbitje, qua hoeveelheid in de mond dus gelijk. De reden waarom zij het doet is puur zenuwen. Op het moment dat die op een wedstrijd komt begint ze zo te stressen dat ze op het bit gaat bijten en gaat liggen klooien. En dan ook echt bijten! Tja, dan zit de tong er wel eens tussen. Bij haar gebeurt het alleen op het moment dat er geen aanleuning is, eigenlijk als ze opgesteld staat. Tijdens het rijden neemt ze aanleuning aan, en door de steun die ze krijgt in de mond is ze daar wel normaal. In het geval van Alex ging het goed tot de uitgestrekte stap, het moment dat er dus een losser contact met de mond ontstond. Ik zei nog tegen degene naast mij dat ie ineens wel erg aan het klooien was, mond iedere keer wijdt open, ik zag de tong alle kanten op gaan. Tja, en toen is het dus gebeurd.

Men kan het mishandeling noemen, maar de enige die ze dan aan kunnen klagen is het paard zelf.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:14

Schwung schreef:
MissJ schreef:

Dat vind ik een vreemde uitspraak, als de lage klassering komt omdat 1 van de ruiters gediskwalificeerd is.


de laagste valt altijd af. beste 3 tellen

En dan komt men dat de eerste plaats verloren is door pure pech? Hij is dan toch gewoon die niet meetelt?

Met andere woorden het is pech dat het paard net nu op de tong bijt en Nederland daarom geen punten haalt? HALLO, hoe zit het dan met de rest van het team, doen die mee voor spek en bonen?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:38

Oh wat jammer zeg....
En inderdaad een slimme Nimbly, als hij het al eerder heeft gedaan! In Den Bosch gelukkig niet
En Neonlight, je kan natuurlijk van een afstand niet zien of het een onschuldig wondje is, of een wond van "flossen" zoals jij dat omschrijft. Ik denk overgigens niet dat ruiters op dat niveau hoeven te "flossen" om iets te bereiken...

crabbybitch

Berichten: 1071
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:44

Koortje schreef:
Oh wat jammer zeg....
En inderdaad een slimme Nimbly, als hij het al eerder heeft gedaan! In Den Bosch gelukkig niet
En Neonlight, je kan natuurlijk van een afstand niet zien of het een onschuldig wondje is, of een wond van "flossen" zoals jij dat omschrijft. Ik denk overgigens niet dat ruiters op dat niveau hoeven te "flossen" om iets te bereiken...

Heb je niet gelezen koortje dat het paard niet slim is,en dit dus niet kan bedenken. En de meeste bokkers kunnen dat wel zien van een afstand

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:45

Alles goed Kees2?

Oh ik vind het knap van je, dat jij van een afstand (de jury) kan zien, waar een paard met strakke neusriem, in de binnenkant van zijn mond, last van heeft!

En een paard is overigens wel goed in dingen associeren, ook dat weten de meeste bokkers

crabbybitch

Berichten: 1071
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:48

Koortje schreef:
Alles goed Kees2?

Oh ik vind het knap van je, dat jij van een afstand (de jury) kan zien, waar een paard met strakke neusriem, in de binnenkant van zijn mond, last van heeft!

En een paard is overigens wel goed in dingen associeren, ook dat weten de meeste bokkers

Met mij wel ,ik denk er net zo over als jou.Alleen de reacties hierboven ,waar jij denk ik over heen gelezen hebt, zijn triest.
Ik denk dat jij mijn sarcasme gemist hebt

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:03

Ja behoorlijk Kees!

crabbybitch

Berichten: 1071
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:12

Koortje schreef:
Ja behoorlijk Kees!

Geeft niet hoor!Ik vind je toch wel aardig

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:02

Koortje schreef:
En Neonlight, je kan natuurlijk van een afstand niet zien of het een onschuldig wondje is, of een wond van "flossen" zoals jij dat omschrijft. Ik denk overgigens niet dat ruiters op dat niveau hoeven te "flossen" om iets te bereiken...


Lezen is ook een kunst geloof ik. Ik zei dus in die post waar jij op reageert dat alleen de onschuldige wondjes bloeden en juist de dingen waar de ruiter/amazone of wie dan ook van invloed op hebben (de niet onschuldige wondjes dus) niet bloeden!

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:26

Het is trouwens niet de eerste keer dat Nimbly gediskwalificeerd wordt omdat hij bloed in zijn speeksel heeft. Waarschijnlijk pure pech, maar als het zo vaak voorkomt zou ik toch flink balen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:06

Tanden eruit trekken

Balen zeg. Kan de jury dan niet kijken of er in de mondhoeken wonden zijn?
Zo zouden dit soort gevallen wel duidelijk worden. Voor velen die het paard en ruiter niet kennen zullen toch de gedachte van mishandeling door het hoofd gaan.....
Dat is ook geen goed beeld voor de dressuursport!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:04

Zoals je op de eerste foto kunt zien die ik geplaatst hebt kijkt de juryvoorzitter in de mond. Helaas wordt er inderdaad niet omgeroepen waarom Alex gediskwalificeerd was.

Wijzelf hebben dat ook een keer meegemaakt, gediskwalificeerd wegens bloed uit de mond (op tong bijten dus) op een ponyconcours. Pfff, toen ik het terrein af ging, al die mensen aan de kant (voornamelijk kinderen met ouders): "ooo wat zielig, die heeft de hele mond kapotgetrokken" en "dierenmishandeling als mensen zo aan pony's trekken" en zo nog een heleboel meer reacties. Heb daarna met de jury overlegd, dat het beter is voor het publiek om te melden wat er aan de hand is, dat wij als rijders geen boemannen zijn. Nu ook weer, hoeveel speculaties gaan er al niet rond?

En tanden eruit trekken wordt als grapje genoemd, maar ik ken paarden waarvan een gedeelte van de tong operatief is verwijderd om dit te voorkomen! Wij hebben dit ook als tip gekregen, maar daar beginnen we niet aan.

Shadow06

Berichten: 357
Geregistreerd: 25-04-05
Woonplaats: Tiel en Overveen

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:42

Ik vind t echt heel jammer dat er mensen zijn die denken dat alex hier zelf ook maar iets schuld aan heeft. Ik weet namelijk niet hoe je ervoor kan zorgen dat een paard op zijn tong bijt... Maar dit is inderdaad al een paar keer eerder gebeurd en alleen nog maar op concours. Thuis rijdt Alex Nimbly of op trens of op stang en trens (hetzelfde hoofdstel en bitten als op concours) en hier is nooit wat aan de hand. Dit duidt er dus op dat het te maken heeft met de stress die Nimbly krijgt als hij op concours is. Hierom zijn zoals bekend na de laatste keer, bij de veulenveiling, de voortanden, waarmee het sneetje in zijn tong steeds veroorzaakt werd (het is bijna altijd op dezelfde plaats), dan ook wat afgerond/geveild, om dit bijten te voorkomen. Dit heeft ongeveer een half jaar gewerkt, maar waarschijnlijk zijn de tanden nu toch weer zo scherp geworden (door het slijten met eten) dat hij weer op zijn tong kon bijten.

Ik vind het echt super jammer en heel erg sneu voor Alex. Want hij doet er echt super zijn best voor en idd als er iemand paardvriendelijk is, dan is het Alex wel, dus echt heel jammer dat dit dan net moet gebeuren als hij Nimbly zo fijn aan het lopen heeft. Ik hoop dat er niet teveel mensen zijn die denken dat de schuld van Alex is en hij niet paardvriendelijk rijdt, want het tegendeel is waar.

kimberley12
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:15

Nee idd, als je al een deel van een tong moet laten verwijderen, om te voorkomen dat een paard op zijn tong bijt, dat vind ik zelf ook een beetje te ver gaan, maar wel zonde voor Alex. Lijkt me ook een groot probleem als Nimbly dit elke keer gaat doen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:25

Ik vind het wel heel goed dat ze een paard met rozig schuim uit de wedstrijd halen. Heel sneu voor Alex. Maar beter voor het paard. Je kunt niet zien waardoor het komt he?

Jammer dat ze ruiters die lopen te zagen en te rukken er ook niet uithalen. We hebben een ruiter op stal die steeds zaagt. Maar die wint vaak wedstrijden. Paard heft totaal geen aanleuing. En die mogen dan wel verder rijden. Tja waar leg je als jury de grens. Wat kun je wel en niet verantwoorden. Andere ruiter op stal die heel netjes rijdt met een mooie aanleuning maar paard niet met neus op de borst legt het vaak af tegen de ander.

Maar dat is een hele andere discussie. Mijn moeder bijt trouwens heel vaak op haar tong. Haast dagelijks. Tja... Stukje tong verwijderen? tanden verwijderen? Gelukkig zijn de meeste mensen verstandiger en denken ze daar niet eens over na.

mellenoska

Berichten: 168
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Schagen

Re: Nederland verliest tweede plaats dressuur door pure pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:39

balen zoiets, maar het is wel terecht dat hij er uit word gehaald, ze zijn tenslotte het voorbeeld voor de basissport.