Varkenspestmaatregelen raken Oost-Achterhoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Varkenspestmaatregelen raken Oost-Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 09:50

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=24886&PCatID=1000
knhs.nl

De PVE hebben grote zorgen over de ontwikkeling rond de Klassieke Varkenspest in de Duitse deelstaat Noordrijn Westfalen vlak over de Nederlandse grens. Zo spelen er vragen over het doorvoeren van de maatregelen en de handhaving daarvan alsmede vragen rond het verloop van de controle-onderzoeken. Doordat de besmetting nog dichter bij de Nederlandse grens is gekomen, zijn nu ook in de Achterhoek maatregelen van kracht geworden. Op dit moment betreft dat een relatief klein toezichtsgebied ten zuiden en oosten van Winterswijk, dat direct aansluit aan het toezichtsgebied in Duitsland. Het gaat dan om het gebied tegen de grens tussen de buurtschappen Woold (Oude Bocholtsebaan), Brinkheurne, Kotten (Kottenseweg) en een stukje Ratum.

Lees hier meer.

Dinopino

Re: Varkenspestmaatregelen raken Oost-Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:22

ja en in dat gebied is gisteren dus mijn trailer in beslag genomen. Gelukkig mocht ik mijn paard wel mee naar huis nemen.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:44

Je trailer in beslag genomen??
Door dat verbod...??

Ik hoop trouwens niet dat het doorzet... krijgen we weer al dat gedoe!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:59

ja ik reed gisteren bij kotten de grens over naar nederland en hebben ze me in winterswijk aangehouden. Ze wilden eerst ook mijn paard in quarantaine nemen maar daar hebben ze gelukkig van af gezien. moest vervoer regelen voor mijn paard en direct 250 euro boete betalen omdat ik een duits kenteken heb. Goh dat bedrag had ik toevallig niet op zak en ik mocht het ook niet ophalen.

in duitsland mag je in de gebieden gewoon rijden met je auto en trailer en ook buitenrijden.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:02

Maar er staat dus dat je paarden in het desbetreffende gebied in Nederland niet mag vervoeren...dus terecht dat je dan beboet bent zou ik zeggen. Al zie ik zelf nog niet echt het nut ervan dat je dan je paard wel mee mocht nemen, dan had de trailer idd ook wel mee gemogen van mij!!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:29

terecht. ik kom uit duitsland volg geen nederlands nieuws en de informatie die ik nu weet wist ik gisteren echt niet. Stond bij de grens niet duidelijk aangegeven. Dus terecht nee. Zet dan een groot bord voor de grens. ik woon in duitsland en volg dus het nederlandse nieuws niet en met mij vele duitsers.

db1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:30

Er is toch het weekend van de 21e wedstrijd in Winterswijk?? Gaat deze dan wel door??

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:36

ik denk dat dat niet doorgaat, vossie.

db1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:38

Hmmmm, jammer voor de organistie!!

Maar gelukkig voor mij, ik twijfelde nl opgeven in Winterswijk of Westervoort. Westervoort is stuk dichter bij maar Winterswijk is mooier en betere bodem, maar heb uiteindelijk toch voor Westervoort gekozen.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:39

Kan me ergens ook voorstellen dat het stom is ja, vooral omdat je aangeeft dat het niet echt aangegeven was... dat moeten ze dan maar eens snel doen...Wanneer krijg je je trailer nu terug dan?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:58

in ieder geval niet voor 7 dagen en volgende week ga ik naar frankrijk met mijn paard.

Dat wordt een lange wandeling

x_Irisje_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:59

ownee toch niet weer he Krijgen we dat weer grr
Ik weet nog goed hoe dat de vorige keer ging *zucht*
Krijgen we dadelijk weer een verzamelverbod

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:12

jullie zitten nu te zemelen over niet met je paard weg ect. Sorry dat is erg egoistich, die boeren zijn hun inkomen kwijt!!! Dus die hebben grote zorgen. (geen inkomen=geen eten op plank=geen geld=ect) Denk gewoon even verder dan je paard lang is

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:24

En wat te denken van de koelhuizen. Die hebben er bij de vorige varkenspest 200 miljoen winst op gemaakt.

zo kan je wel effe doorgaan. Wanneer er geen vervoer van mest mag plaatsvinden hebben ook niet varkenshouders een probleem.
De varkenshouders zijn er voor verzekerd maar de vrachtwagens die leeg stilstaan omdat ze hem wilde repareren in nederland en dus niet gebruikt kunnen worden voor koeievervoer krijgen niets van de verzekering.

En als je wil voorkomen dat varkenspest in nederland komt dan helpt 1 grensovergang afsluiten en de mensen pas pakken als ze in nederland zijn niet echt. als je wil voorkomen dat een virus je land bereikt neem dan ook deugdelijke maatregelen. Jij mag rustig uit een besmet gebied in nederland op bezoek gaan bij een varkenshouder. Varkenspest heerst al een tijdje in duitsland maar ik geloof niet dat je uit medelijden met die boeren daarom in winterswijk maar niet naar een concours moet gaan. Schieten die boeren niets mee op.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:26

hallo, ik hoor dit sinds gisteren dat het nu dichterbij komt en ik baal er als een stekker van. mijn paardje staat bij een boer die een zeugenproductiebedrijf heeft en dus van zijn varkens moet leven en hoop niet voor hem dat hij ook getroffen word. de mkz heeft hij gelukkig ontlopen maar ik hoop dat dit ook hier wegblijft. dit is in gelderland dichtbij apeldoorn dus best in de buurt.. ik hoop dat hij het niet op zijn dak krijgt want dan is hij al zijn inkomen kwijt. ik ging vroeger nog weleens bij zijn biggetjes kijken maar daar mag ik helaas niet meer bij wegens de varkenspest. dit kan ik ook heel goed begrijpen.. t is alleen wel jammer al die lieve kleine biggetjes maja. ik hoop dat het hier niet dicht in de buurt komt.!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:32

Esmeralda schreef:
jullie zitten nu te zemelen over niet met je paard weg ect. Sorry dat is erg egoistich, die boeren zijn hun inkomen kwijt!!! Dus die hebben grote zorgen. (geen inkomen=geen eten op plank=geen geld=ect) Denk gewoon even verder dan je paard lang is

helemaal mee eens,
Voor hun is het 10 keer erger,
ik rij wel ergens anders buiten...

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:37

Heb net me kippen buiten,, mag me varken weer na binnen. Me varken wordt echt agressief! me kippen zijn door de ophokplicht er ook niet beter op geworden.

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:38

Me buurman werkt bij de ki dus die moet helemaal oppassen die loopt bij 4 mensen in de stallen en bij hem thuis ook. Ja die boeren hebben het er wel moeilijk mee.

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:51

Het is idd erg voor de boeren die getroffen worden. Het zullen weer moeilijke tijden worden. Hopelijk wordt het gebied niet te groot en wil de Staat al die getroffen boeren tegemoet komen met een goede vergoeding.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:04

Mustang2006 schreef:
Het is idd erg voor de boeren die getroffen worden. Het zullen weer moeilijke tijden worden. Hopelijk wordt het gebied niet te groot en wil de Staat al die getroffen boeren tegemoet komen met een goede vergoeding.

die vergoeding zal misschien net genoeg zijn om niet helemaal naar de "klote' te gaan. Maar goed, beter iets dan niets

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:05

Dinopino schreef:
terecht. ik kom uit duitsland volg geen nederlands nieuws en de informatie die ik nu weet wist ik gisteren echt niet. Stond bij de grens niet duidelijk aangegeven. Dus terecht nee. Zet dan een groot bord voor de grens. ik woon in duitsland en volg dus het nederlandse nieuws niet en met mij vele duitsers.

Het nieuws over Duitse varkenspest wordt alleen maar verspreid via de Nederlandse media.

Vervoerverbod gold al voor bepaalde gebieden in Duitsland. De beruchte 3 km zone.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:50

Jeetje zeg, als ze maar niet beginnen te enten.
Zou je zulke dingen kunnen voorkomen. Mag er niet aan denken. Geen duizenden / miljoenen varkens afmaken enzo.

Achterlijk gedoe met dat niet enten vanwege het marktaandeel dat je anders mis zou lopen. Ooooww ik kan er zo kwaad om worden Waarom worden entstoffen ontwikkeld als we ze toch niet gebruiken.
Dat heilige geld ook altijd, ik word er sch*tziek van.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:15

hoi tienus ben je blond? het gaat hier niet over de varkenspest in duitsland maar over het feit dat er plots van de ene op de andere dag in nederland een vervoersverbod was. Ik was er de dag ervoor nog met mijn paard over de grens geweest. Daar heerste toen echt geen varkenspest. In de nederlandse media is het schijnbaar allemaal duidelijk kenbaar gemaakt maar hier in duitsland wist ik van niets. Het was simpel voorkomen geweest wanneer er gewoon een duidelijk bord voor de grens had gestaan dat er een vervoersverbod heerste. Aan het eind van de dag gingen ze dan geloof ik ook bij de grens staan om te voorkomen dat men nederland in rijd. Volgens mij heeft dat ook meer nut dan mij eerst helemaal door te laten rijden. En zover mij bekend kunnen de mensen in de gebieden in duitsland waar varkenspest heerst met hun paarden overal komen. Er is ergens in de buurt varkenspest uitgebroken en ze trekken dan een straal van 10 km.
Ja nu weet ik er ook meer over maar wel te laat.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:30

@ dinopino
De opmerking bedoelde ik niet persoonlijk gericht.

Ik doelde meer op het feit dat het al langer in Duitsland heerst, en dat daar zover mij bekend dezelfde regels worden gehanteerd als hier in Nederland in zo'n situatie.
Dus binnen een straal van 3 km vervoersverbod van alle vee, en ruiming van alle varkens.
En binnen een straal van 10 km een toezichtsgebied waarin beperkingen gelden voor varkens en varkensbedrijven.

Ik bedoelde het niet rot, blond was bedoeld met een knipoog.
Hierbij mijn excuses.

Ik weet nog van de varkenspest hier in "97 ?? dat mensen die op weg naar huis waren van een concours, rigoreus van de weg werden gehaald. Ze konden de paarden terplekke ergens zien onder te brengen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:41

ben geloof ik nog eenbeetje gestresst van gisteren. Maatregelen moeten genomen worden dat begrijpt iedereen. Maar het lijkt wel of ze er een spelletje van maken. Hup slecht aangeven dan kunnen we er tenminste weer een paar pakken. Je had hun mannelijke jachtinstinct gisteren eens moeten zien. En waarom gewoon niet duidelijk voor de grens aangeven. Wat is er mis met mensen waarschuwen voordat ze het gebied in rijden.
terwijl ze bij mij stonden konden andere vrachtwagens gewoon doorrijden die ze eigenlijk achtervolgden en aanhouden moesten.