Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arabesk schreef:Dat zou ik toejuichen!
Hoewel ik weer niet voor de registratie drift van Nederland ben. Wat is de volgende stap?
KimH schreef:Die van mij is gechipt.. maar wat ik even niet begrijp (blond) is dit een anders soort chip en wordt die ook verplicht?
pintj schreef:daar hadden ze dan ook wel eerder mee kunnen komen, nu zijn heel veel paarden al gechipt..
nog even terugkomen op dat van die koeien/schapen met oornummers. het voelt voor hun ong. net zo als dat wij oorbellen krijgen,
dus ik vind het niet zielig. verder is het ook een stuk herkenning voor de boer(je kan zo de koe makkelijk van anderen onderscheiden,,
maar dat is allemaal wel erg offtopic
ranna schreef:dat zal weer een hoop leed voorkomen.
ranna schreef:
Ik snap echt niet hoe je dat kunt zeggen. Enig idee hoeveel oren erg pijnlijk gaan ontsteken na het inbrengen van de oormerken? Hoeveel er uitscheuren en dan ook nog vaak meerdere malen?
Snap echt niet hoe je dat níet zielig kunt vinden.
Over het chippen. Dat systeem is zo ondeugdelijk en fraudegevoelig als je maar kunt bedenken en wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!) in de halsspier wordt gedrukt!
Met de irisscan is niet te frauderen, je brengt geen lichaamsvreemd iets in en de scan maken is een kwestie van seconden.
De NL regering had er goed aan gedaan verder te kijken i.p.v. een halfslachtige systeem in te voeren dat rammelt aan alle kanten.
Ik hoop dat de irisscan doorgaat, dat zal weer een hoop leed voorkomen.
Sjaan schreef:ranna schreef:
Ik snap echt niet hoe je dat kunt zeggen. Enig idee hoeveel oren erg pijnlijk gaan ontsteken na het inbrengen van de oormerken? Hoeveel er uitscheuren en dan ook nog vaak meerdere malen?
Snap echt niet hoe je dat níet zielig kunt vinden.
Over het chippen. Dat systeem is zo ondeugdelijk en fraudegevoelig als je maar kunt bedenken en wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!) in de halsspier wordt gedrukt!
Met de irisscan is niet te frauderen, je brengt geen lichaamsvreemd iets in en de scan maken is een kwestie van seconden.
De NL regering had er goed aan gedaan verder te kijken i.p.v. een halfslachtige systeem in te voeren dat rammelt aan alle kanten.
Ik hoop dat de irisscan doorgaat, dat zal weer een hoop leed voorkomen.
De irisscan lijkt mij ook beter/fijner als een chip en bovendien betrouwbaarder. Ik heb mijn paarden allemaal gechipt, maar ben zeker vóór de irisscan.
Maar ik vind dat jij wel een beetje vooruitstrevend reageert op de oornummers bij koeien ed. Ik woon op een boerderij en werk iedere dag tussen de koeien. Ik kan dus als geen ander weten hoe het er met oornummers aan toe gaat. En geloof me dat uitscheuren valt wel mee en het ontsteken helemaal! Schiet ze gewoon op de goede plaats in het oor en er gebeurd niet vaak wat. Tuurlijk scheurt er wel is een oor uit en is er héél af en toe wel is een oor ontstoken maar ik vind dat dit gebeurd bij een minimaal aantal koeien. Uiteraard stribbelen de kalveren even tegen als je een oormerk in een oor wilt schieten, maar dat is ook niet zo gek, ze snappen niet wat hun overkomt. Met het maken van een irisscan zal hetzelfde gebeuren, ook dan zullen ze even tegen stribbelen. Eenmaal het oormerk goed in het oor geschoten zie je er niet vanaf dat ze er pijn aan hebben.
fjordnina schreef:Vorige week pas mijn paarden gechipt, omdat mijn dierenarts ermee kwam dat als je met een niet gechipt paard de weg op gaat en je wordt aangehouden, je paard een enkeltje slachthuis krijgt.