De wereldkampioen en miljoenenmerrie Poëtin kreeg corticosteroïden toegediend op het moment dat de ING-bank haar in beslag nam. Dat kwam dinsdag boven water in een kort geding dat de Franse koopster Xavier Marie aanspande tegen de ING-bank, de partij die Poëtin een korte tijd na inbeslagname in een veiling verkocht. Het is onduidelijk met welk type corticosteroïden de merrie is behandeld. Feit is wel dat bepaalde corticosteroïden de oorzaak kunnen zijn van hoefbevangenheid, en dat was volgens de geruchten de oorzaak dat Marie haar nieuw verworven merrie al na 100 dagen na de veiling moest laten inslapen. Officieel: vanwege ondraaglijke pijnen. Poëtin kwam in Nijkerk onder de veilinghamer nadat de ING beslag had laten leggen op de paardenstapel van Peter en Patty van der Zwan. De merrie vormde het spectaculaire hoogtepunt van de veiling toen de veilingmeester haar afsloeg op 900.000 euro. Tijdens de veiling kregen de potentiële kopers te horen dat Poëtin een lichte irritatie had van de sesamschede. In feite bleek het te gaan om een peesontsteking, iets wat pas afgelopen dinsdag in het kort geding boven water kwam. De merrie stond op therapeutische ijzers en had gezien haar blessure niet voorgereden en ook niet op transport gemogen. Xavier en haar advocaat voelen zich met de informatie die dinsdag op tafel kwam sterker staan. Als het puur om de verkoop van een paard gaat, is het immers niet toegestaan om gegevens over een behandeling met corticosteroïden te verzwijgen. De eisende partij heeft nu een bodemprocedure gestart en verwacht een fikse schadevergoeding. Hoe hoog is nog niet bekend. Op 18 mei is het vonnis.
ik voel me heel nijdig worden nou! Het gaat wel over een paard hoor niet over 1 of ander supermarkt product Ik dacht al dat er meer aan de hand was, zo toevallig vlak na die veiling