Nederlanders als tweede van start in Super League

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Showjumper

Nederlanders als tweede van start in Super League

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 12:20

05/05/2006

Vandaag, gaat in de Franse badplaats La Baule, de eerste wedstrijd van start in het kader van de Samsung Super League. Deze cyclus over acht wedstrijden, waaronder het CHIO Rotterdam, kent dit jaar een hoofdprijs van 125.000,-- Zwitserse Franken voor het winnende team, terwijl daarnaast een extra prijs beschikbaar is van 50.000,-- Zwitserse Franken voor de beste individuele ruiter.

Gistermiddadg tijdens de loting kwam er voor Nederland de tweede startpositie uitrollen in het acht landen tellende veld. "Vorig jaar lootten wij de eerste startpositie en werden we laatste in de uitslag. Met de één na laatste plaats in de wedstrijd ben ik zeker niet tevreden, maar met een tweede plek kan ik goed leven", reageerde bondscoach Rob Ehrens op de uitslag van de loting.
Voor Nederland komen in deze eerste Samsung Super League wedstrijd van dit seizoen de volgende combinaties aan de start: Ten eerste Albert Zoer (Echten) met Okidoki. Ten tweede komt Leopold van Asten (Duizel) voor het oranje kwartet in actie met VDL Groep Fleche Rouge. Als derde ruiter gaat Jurgen Stenfert (Doesburg) BMC Octavia zadelen. De vierde combinatie is ook nieuw, alhoewel beiden een schat aan ervaring meebrengen. Gerco Schröder (Tubbergen) rijdt nu Eurocommerce Berlin.
"Ik denk dat het een sterk team is, dat er op gebrand is om een topprestatie neer te zetten", aldus bondscoach Rob Ehrens.

Startvolgorde teams in Samsung Super League:

1) Groot-Brittannië
2) Nederland
3) Zwitserland
4) USA
5) Duitsland
6) Frankrijk
7) Ierland
8) Zweden

De startvolgorde van het Nederlandse team is als volgt:

1) Leopold van Asten met VDL Groep Fleche Rouge (Duizel)
2) Jurgen Stenfert met BMC Octacvia (Doesburg)
3) Albert Zoer met Okidoki (Echten) (foto)
4) Gerco Schröder met Eurocommerce Berlin (Tubbergen)

Bron: KNHS

Showjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 12:22

Nederland laat winst in landenwedstrijd glippen in eerste manche 5/5/2006

LA BAULE (KNHS) - Na de eerste manche leek er weinig hoop op een goede klassering van het oranje kwartet in de openingswedstrijd van de Samsung Super League in het Franse La Baule. Het vaderlandse kwartet stond één na laatste, met alleen de Zweden achter zich. In de tweede manche hervond oranje zich en eindigde op een goede vierde plaats, die men moest delen met de Zwitsers.

De landenwedstrijd in La Baule was een zware wedstrijd, waarin in de eerste manche slechts zes combinaties van het 32 deelnemers tellende veld foutloos wist te blijven. In de tweede ronde waren dat er twee meer en alleen de Fransman Michel Robert met Galet d'Auzay en de Brit Tim Gredley met Omelli slaagden er in om dubbel foutloos te blijven. Niet alleen de hindernissen waren zwaar (met name de dubbel van steilsprongen en de driesprong), maar ook de tijd was een factor van betekenis. Maar liefst 23 combinaties kwamen in beide manches, dus over 64 combinaties, met tijdfouten door de finish.

In de eerste manche reed Albert Zoer met Okidoki een schitterende rit en leek foutloos te blijven. Maar een blik op de tijd leerde hem dat hij haast moest maken om de eindstreep te halen. Hij gaf net even te veel gas en moest daarop iets te veel terugnemen, waardoor een foutje werd gemaakt. In de tweede manche raakte Okidoki heel licht het eerste onderdeel van de driesprong aan, die prompt viel. Twee maal met vijf strafpunten aan de finish was in dit veld een goed resultaat.
Gerco Schröder die met Eurocommerce Berlin sinds kort een nieuwe combinatie vormt noteerde in de eerste omloop twee springfouten. De middelste van de driesprong werd heel licht getoucheerd en viel, terwijl ook, net als bij Zoer het geval was, de haast om binnen de tijd in de rush naar de laatste hindernis, een imposante oxer, te rijden te groot was. Schröder bleef binnen de tijd, maar noteerde wel een springfout.

Het grote leed in de eerste ronde overkwam de debutant op dit niveau Jurgen Stenfert. Afgelopen weekeinde reed hij met BMC's Ocatavia nog in Eibergen en toen pakte een experiment met een ander bitje boven verwachting goed uit. Daarom hing Stenfert dit bitje ook nu in de mond van zijn paard, maar dan blijkt dat een concours in Eibergen toch iets anders is dan een Samsung Super League wedstrijd. Na de sloot had Stenfert ineens geen controle meer en regende het fouten. Met een totaal van 23 strafpunten verliet de debutant aangeslagen de piste. In de tweede manche had Stenfert toch maar weer het 'oude' bit ingehangen, en zonder noemenswaardige inspanningen overwon BMC's Octavia nu het parcours. Met slechts één strafpunt voor het overschrijden van de tijd passeerde de Doesburger de eindstreep.

Even eerder had Leopold van Asten zich in de tweede manche met een foutloze rit gerevancheerd voor een matig optreden in de eerste. Daar sprong VDL Groep Fleche Rouge niet op de insprong van de dubbel steil combinatie en vloog de afgeworpen paal ook nog eens mee naar voren. Het paard landde daar bovenop, waardoor Fleche Rouge geen kans meer had om de uitsprong te maken. Een weigering was het gevolg. In de tweede ronde toonde Fleche Rouge zijn grote waarde door heel simpel over de hindernissen te springen en als enige Nederlander geheel foutloos te blijven.

Met deze foutloze rit van Van Asten en de twee strafpunten voor het overschrijden van de rijd van Schröder en Stenfert behoefde het oranje kwartet in de tweede manche slechts twee punten toe te voegen aan het resultaat van 23 in de eerste manche. Daardoor eindigde het Nederlandse team op 25 strafpunten. Dat hield in dat de Nederlandse kolonie bij alle andere ruiters de balken er af zat te kijken, en met succes! De Ieren, na de eerste manche met een punt voorsprong op de Nederlanders zesde, kregen er maar liefst 13 bij. De Britten leken de Nederlanders achter zich te houden, tot John Whitaker de laatste vier hindernissen vlak liep, waardoor de Engelsen maar liefst 14 strafpunten aan hun totaal van de eerste manche, ook 14, moesten toevoegen en eindigden op 28.
De Zwitsers, na de eerste ronde samen met de Franse equipe tweede, kregen maar liefst 16 punten aan hun totaal van negen toegevoegd, waardoor zij afzakten naar de gedeelde vierde plek met Nederland. De Fransen leken hard op weg om het de Duitsers erg moeilijk te maken. Florian Angot en Michel Robert reden in de tweede ronde foutloos, maar Christian Hermon noteerde vier afgeworpen balken en een strafpunt voor het overschrijden van de tijd. De Duitsers, die na de eerste ronde aan de leiding gingen met slechts één strafpunt, werden in de tweede ronde met tegenslagen geconfronteerd. Ludger Beerbaum, Marco Kutscher en Otto Becker gooiden met achtereenvolgens L'Espoir, Montender en Dobel's Cento allemaal een balk uit de lepels. Toen echter de laatste Franse ruiter Hervé Godignon in plaats van de thuiszege zeker te stellen middels een foutloze rit nu drie balken uit de lepels wierp behoefde de laatste ruiter van Duitsland, world cup winnaar Marcus Ehning, niet eens meer in actie te komen.

De tijdfouten die de Nederlandse ruiters hadden gemaakt braken achteraf in de uitslag het oranje kwartet zwaar op, want Nederland had zonder die tijdfouten heel gemakkelijk derde kunnen worden, achter Duitsland en Amerika, dat als tweede eindigde met een totaal van 16 strafpunten, terwijl Duitsland won met een totaal van 13. "Met deze equipe durf ik nu met een gerust hart over twee weken naar Aken", zei een tevreden bondscoach Rob Ehrens.

KNHS Mediavoorlichting,
Jacob Melissen

Uitslag La Baule, Samsung Super League landenwedstrijd:

1) Duitsland - 13 punten
2) USA - 16 punten
3) Frankrijk - 21 punten
4) Nederland - 25 punten
- Leopold van Asten - VDL Groep Fleche Rouge - 10 + 0
- Jurgen Stenfert - BMC's Octavia - (23) + 1
- Albert Zoer - Okidoki - 5 + (5)
- Gerco Schroder - Eurocommerce Berlin - 8 + 1
4) Zwitserland - 25 punten
6) Engeland - 28 punten
7) Ierland - 35 punten
8) Zweden - 58 punten.

Quotes:

Gerco Schröder:
"Eurocommerce Berlin gaf me een heel goed gevoel. In de eerste ronde wilde ik net even te hard naar de laatste hindernis toe, maar ik had achteraf toch net even die ophouding moeten maken. Dat foutje op de middelste van de driesprong dat was jammer, maar ik ben er in Kuala Lumpur wel aan gewend geraakt dat als mijn paarden, hoe licht ook, het hout raken, het valt, terwijl het bij anderen blijft liggen. In de tweede manche werd het goede gevoel dat ik over Berlin heb alleen maar sterker".

Leopold van Asten:
"VDL groep Fleche Rouge verkeek zich gewoon op de insprong van de dubbel steil. Ze sprong zeker een paal te laag, en als dan zo'n paal ook nog eens mee naar voren vliegt en mijn paard daar bovenop landt, is er geen enkele kans meer om de uitsprong te maken. In de tweede manche heb ik alles laten liggen en op die wijze een bijdrage kunnen leveren aan de vierde plek van het team. Daar ben ik blij mee!"

Jurgen Stenfert:
"De landenwedstrijd in een Samsung Super League wedstrijd zoals in La Baule is toch van een geheel andere orde dan een wedstrijd als in Eibergen, waar ik vorige week nog reed. Het is erg stom van mij geweest om van bit te veranderen. Dat doe ik dus nooit meer! In de tweede ronde hebben BMC's Octavia en ikzelf ons volledig gerevancheerd en daar ben ik blij mee".

Albert Zoer:
Okidoki sprong super, ik reed in de eerste manche net even te veel om binnen de tijd te komen. In de tweede ronde kreeg ik een fout op de insprong van de driesprong, maar als ik dat nu nog eens over zou moeten doen zou ik het weer net zo doen als ik het gedaan heb. Wedden dat hij dan zou blijven liggen?"

Emile Tacken, reserve ruiter:
"Toch een apart gevoel om bij de ruiters van de teams die boven Nederland staan de palen er af te willen kijken".

Bondscoach Rob Ehrens:
"Na de eerste manche dacht ik: toch niet weer hetzelfde liedje? Vorig jaar hadden we startnummer één en eindigden we als laatste. Nu hadden we startnummer twee en stonden we na de eerste ronde op de één na laatste plaats. Dat mag je progressie noemen, maar daar was ik niet blij mee".
"Ik heb tegen Gerco gezegd, toen hij de ring inreed, dat hij mij persoonlijk een groot genoegen zou doen met een foutloze rit".
"Ik denk dat ik heel rustig met deze equipe naar Aken kan vertrekken voor de landenwedstrijd op het CHIO, over twee weken".
"Ik ben blij met deze vierde plek. Het geeft aan dat we echt mee kunnen doen en dat, met net iets meer geluk, we ook heel goed derde hadden kunnen staan. Dat moeten we dan met dit oranje kwartet maar in Aken proberen".

Bron: KNHS

Laantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:08

Vind dat we best blij mogen zijn met een vierde plaats!
Het is een vreselijk irritant parcours daar...

moonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:14

en weer duitsland wat het hem flikt

Laantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:29

Duitsland heeft gewoon een goede bondscoach en goede ruiters...

moonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:30

daar zeg ik geen nee op maar nl doet het opzich ook niet slecht kan erger

Unfaithful

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:20

Laantje schreef:
Duitsland heeft gewoon een goede bondscoach en goede ruiters...

I agree
Daar is bijna geen enkel land tegen opgewassen

Showjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:24

Als we Henk Nooren nu eens als bondscoach hadden..

Laantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:28

Je wenst het onmogelijke
Nederland betaalt veel te weinig voor bondscoach..

zelfs Bert Romp loopt weg

Unfaithful

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:29

Laantje schreef:
Je wenst het onmogelijke
Nederland betaalt veel te weinig voor bondscoach..

zelfs Bert Romp loopt weg

En zijn zoon breekt in op andermans MSN. *offtopic.
Ontopic: Dat doen ze inderdaad ja... als je een goede bondscoach wil, betaal dan ook goed.

Showjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:40

Ach ja, dat is typisch Nederland..

Bert was ook een van de betere. (Was het iig vaak eens met zijn keuzes..)

Nonce

Re: Nederlanders als tweede van start in Super League

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:57

Vindt het toch wel ongelofelijk knap wat ze daar weer presteren!!
Ben ook echt trots op de Nederlandse ruiters, echt super goed gedaan!

NONCE