Paard zakt weg in drijfzand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gertjuuh

Paard zakt weg in drijfzand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 09:58

Paard zakt weg in drijfzanddoor Wilma Valk

http://www.pzc.nl/multimedia/archive/00 ... 26661h.jpg

NIEUWVLIET - Was het zijn leeftijd of het vertrouwen in de mens? De ponyruin Amor bleef buitengewoon rustig tijdens de reddingsactie die gisteren rond het middaguur werd opgezet nadat hij was weggezakt in het drijfzand op het strand bij Nieuwvliet. „Dit heeft hem zeker zijn leven gered“, was de stellige reactie van dierenarts M. van de Vijver uit IJzendijke.

De in het drijfzand gevangen ponyruin Amor bleef tijdens de hulpactie op het strand bij Nieuwvliet buitengewoon rustig, wat volgens een dierenarts achteraf zijn redding is geweest. foto Wilma Valk ©
M. van der Woude van een camping in de buurt waarschuwde de brandweer en de reddingbrigade van Cadzand. „Ik heb zelf paarden en weet wat er dan moet gebeuren. Zoiets hadden we al geruime tijd verwacht. Een paard, een kind - na het verdiepen van de geul is het hier levensgevaarlijk geworden.“

Amor (30) is eigendom van toeristen uit het Duitse Wuppertal die op manege De Vallei bij Sluis verblijven. „Ze reden met zijn vieren naast elkaar“, weet van der Woude. „Twee zijn er goed doorgekomen, eentje kon zichzelf bevrijden en de laatste zakte er helemaal in. De verraderlijke plekken zijn hier niet te zien. Daardoor is het hier zo gevaarlijk.“

Borden

„De borden die er nu staan zijn misschien te onduidelijk“, bevestigt F. Moens van de brandweer Sluis. Hij vindt dat de borden in overleg met de gemeente Sluis en waterschap Zeeuws-Vlaanderen moeten worden aangepast en dat er duidelijke teksten op moeten komen.

Iedereen was het erover eens dat het onfortuinlijke avontuur van Amor dramatisch had kunnen aflopen. „Ongelooflijk zoals het paard dit heeft doorstaan. Hij heeft haast een vol uur in het koude slik gelegen“, aldus Van de Vijver. „Ik zal later op de dag nog even kijken hoe het met hem is gesteld. Vooral zijn stofwisseling moet gecontroleerd worden. Om de spieren op gang te helpen, heb ik hem na zijn bevrijding nog even laten stappen.“

Amor kreeg ook medicijnen tegen een shock. Hierop reageerde hij volgens Van de Vijver bijzonder goed. „Het is goed dat het paard niet heeft gevochten. Dan zou hij kansloos zijn geweest.“ Amor was gistermiddag terug in de manege bij zijn eigenaren.

http://www.pzc.nl/zeeland/zeeuws-vlaand ... 315979.ece

gertjuuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 09:59

Dit las ik vanmorgen in de krant! Wat een verschrikking, je zal er maar aan het rijden zijn! En wat stom dat die borden zo onduidelijk zijn. Gelukkig is deze pony er goed vanaf gekomen!

Kim_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:08

Dan schrik je je ook dood! Gelukkig is het goed gegaan, wat een goede pony dan toch!

Unfaithful

Re: Paard zakt weg in drijfzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:12

Wow, dan zit de schrik er toch goed in! Gelukkig is het goed afgelopen.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:32

Hier staan tenminste nog borden, waar ik met Thomas vast heb gezeten, stond helemaal niets.

Gelukkig wist Thomas eruit te komen, maar als ze in shock raken ben je ze gewoon kwijt.

Ik hoop dat er landelijk iets aangedaan wordt, niet alleen voor de paarden, maar voor iedereen is dit gevaarlijk.

Goed dat dit paard zo kalm is gebleven, het zal je gebeuren dat je je paard moet achterlaten tijdens een strandrit.

lytse2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:04

Ik zou me rot schikken als het mij zou gebeuren eigenlijk is zand best weleng

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:12

Ik kan merken dat Thomas van ons avontuur ook wel een soort zand trauma heeft opgelopen.

Als ie zacht zand onder z'n hoeven voelt, aarzelt ie toch even.