Brandmerken blijft verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Brandmerken blijft verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 16:00

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:04

En terecht. Naar mijn mening zou het voor alle dieren verboden moeten zijn . Ik vind het nogal Middeleeuws in deze moderne tijden van de chip (hoewel ik weet dat daar ook mensen tegen zijn). Maar nogmaals, zo denk ik er over, voordat ik half Bokt over me heen krijg .

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:05

Geef je groot gelijk!! -> OneDesire

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:06

Ik vind het ook.. En daarbij komt dat ik de chip veel accurater vind dan brandmerken.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:07

Ik ben er opzich niet op tegen omdat paarden zoveel lagen huid en leer hebben dat ze er weinig van voelen want het is eerste graads volgens mij.
2 van mijn paarden zijn wel gebrandmerkt met KWPN logo op de keuring toen dat nog mocht.
Alleen 1 die is nu 12 zie je het bijna al nie meer omdat het in de loop van de jaren toch vervaagd dus dat blijkt wel weer dat het geen pijn doet daarom ben ik er niet optegen.
Waarom is het eigenlijk verboden?

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:10

Ik vind het ook niet erg, Ik vind het ten eerste niet mooi staan, en ten tweede is het volgens mij ook vrij pijnlijk voor zo'n dier.

Er zijn eerdere discussies erover geweest maar ik kan me niet voorstellen dat ze van chippen meer last zouden hebben dan van brandmerken.

randalinpony

Re: Brandmerken blijft verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:16

Prima

En ik snap niet hoe iemand kan denken dat het geen pijn doet. Huidlagen en leer?
Een paard is geen olifant, gelukkig maar.
Chippie derin maar.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:18

Ja je zal het wel voelen maar het is heus niet dat ze verkrampen van de pijn.
Ik was er zelf bij en mijn paarden gaven geen kick en andere overigens ook niet.
En paarden hebben idd leer.. net als koeie..
Mijn paard heeft een heel groot litteken omdat ze een ongeluk heeft gehad en nu heeft ze heel veel lagen huid eraf en zie je idd leer, gewoon waar riemen en schoenen van worden gemaakt.. belachelijk natuurlijk maar het geeft wel aan dat paarden een hele dikke huid hebben!!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:21

of als je geen chip wilt via DNA een paspoort registratie...paar haren uittrekken valt dan nog mee, hihi.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik sommige brandmerken wel heel erg mooi vind bij de quarters. Vind het mooi staan bij sommige paarden, mits netjes gebrand

Neemt niet weg dat ik het niet erg vind at het verboden wordt hoor.
Maar ja.... oormerken vind ik ook erg, afbranden van snaveltjes ook, varkensstaartjes en tandjes afknippen ook.....misschien is dat nog wel erger dan een brand of vriesmerk.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:58

Bij mijn weten is het brandverbod niet EU geregeld alleen in NL verboden.

En verder kan ik alleen maar zeggen: www.invisio.nl/antichip

Als jullie die foto's hebben bekeken en verklaringen van DA gelezen worden de meningen wellicht iets genuanceerder.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:20

Ja als ik dat zo lees blijf ik bij mijn standpunt dat ik vind dat brandmerken gewoon kan.
Als je ziet hoeveel paarden er dan onder leden en brandmerken bijna gevoeloos is..

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:27

Over die site, tja, dat zijn dan natuurlijk wel weer rampverhalen, net zoals die bestaan over tatoo's laten zetten, implantanten in laten brengen enz.
Natuurlijk gaan er wel dingen fout, maar ik weet wel zeker dat er bij brandmerken ook wel dingen ernstig mis zijn gegaan.

Overal worden fouten gemaakt. Bij zowel brandmerken als chippen. Het is eigenlijk beiden niet leuk voor zo'n dier maar helaas moet je uit een van de twee kiezen.

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:28

Ik vind het raar dat een dier die een vlieg voelt zitten, een brandmerk niet zou voelen, dus geloof dat eerlijk gezegd ook niet.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:32

Ach, ik ben er niet zo op tegen.
Mijn paard heeft een prachtig brandmerk. (Vind ik zelf.)
En over de pijn, ik heb ook verhalen over de chip gehoord die mij niet bevallen.

Eigenlijk is het allemaal niks, en een DNA registratie is verdomde duur heb ik gehoord.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:36

Ja tuurlijk voelen ze een vlieg zitten dat kietelt toch..
Maar een brandmerk doet echt geen pijn hoor..
Geloof me ik ben vaak bij keuring en het branden van paarden geweest maar ze geven er niks om, ze staan echt niet te gillen ofzo..
Ik weet niet of je wel is wratten hebt laten wegbraden? Nou dat voelt het zelfde.. het is niet zo dat de stempel die erop gedrukt wordt heel heet is door het vuur maar dat wordt met stikstof gedaan.. voel je dus niks van..

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:36

Bij mij hebben ze geloof ik ook alles gemerkt:(
Ze hadden opeens zo'n raar geval op hun kont.

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:40

Ik vind het wél mooi!
Zoveel pijn zal het wel niet doen anders hadden die dieren er wel moeilijker over gedaan...
Maar ik ben het er wel mee eens dat het niet meer mag.
De boel kan allemaal weer gaan ontsteken en waarom?
Omdat wij het mooier vinden om naar te kijken?
Beetje middeleeuws inderdaad.

DNA-registratie is nog altijd de beste oplossing in mijn ogen..

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:28

kijk eens op deze site: http://www.lach.nu/cgi/search.php?table ... uery=paard

en dan het 4e plaatje van boven: brandmerken.
Dan mag jij van mij gaan raden of het pijn zou doen. ( iig voor die man wel)

Maarja, ik ben er dus wel op tegen. Ik bedoel: zie her als een tatoo zetten. Dat doe je vrijwillig. Een paard heeft geen keus. Vertrouwd zijn baasje dat hij hem geen pijn zal doen en dan flikt hij dat. Nou, ik zou hem geen blik waardig keuren.

Noraly

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:30

Over iemand die zei dat het weghalen van een wrat dat je daar niks van voelt is volgens mij ook niet helemaal waar.
Mijn zusje en mijn broertje hebben het beide laten doen en vlogen tegen het plafond van de pijn.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:32

haha, jh idd. Ik heb ook gevlogen:P

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:47

Nou ik niet..
En tatoeren is heel anders.. dan wordt er inkt met een naald ingespoten.. Branden gaat met stikstof.
Als het bij jullie pijn deed kan, maar hou er wel rekening mee dat een paard een veel dikkere huid heeft, zoals ik al vaker heb gezegd ook van leer, dus zal dit veel minder voelen dan een mens die maar 3 hele dunne lagen heeft!!

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:49

Ja, OK hij zal er MINDER van voelen maar niet helemaal NIX. Dat is dus mijn probleem. Ze hebben al geen keus en dan doet het ook nog eens ( een beetje) pijn!

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:52

En het kan natuurlijk ook in verhouding een dikkere huid hebben. Een paard is natuurlijk groter dan een mens.
Dus is zijn huid ook automatisch dikker. Toch?

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:07

Ja een paard heeft heel veel lagen huid dus.
Tuurlijk voelen ze er wat van maar dat is met chippen ook zo.
En ze houden er echt geen traumatische ervaringen aan over hoor of dat ze je niet meer vertrouwen.
De kans dat het gaat onsteken is ook veel kleiner dan met chippen. Met chippen kan je niet zien ALS het gaat onsteken want dat gebeurt dan onderhuids en al het zich bovenhuids gaat uiten is het al in een verder stadium, met brandmerken zie je het gelijk en kan je het schoonhouden als het onsteekt

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:37

Sisco4life, ik ben het volledig met je eens. Dat filmpje kende ik dus al, en het lijkt me toch heel duidelijk dat het paard er niet blij mee is. Ik heb ook absoluut geen medelijden met die man.

Wat wratten wegbranden betreft: ja, dat heb ik als kind zijnde regelmatig moeten ondergaan. En dat vond ik behoorlijk pijnlijk. Ik zat zowat tegen het plafond.

Ik denk idd dat de DNA methode het beste is.