Giftig kruiskruid op politieke agenda

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Giftig kruiskruid op politieke agenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:25

http://www.kruiskruidinfo.nl/
kruiskruidinfo.nl

Het giftige jakobskruiskruid krijgt aandacht van de politiek. De werkgroep Kruidkruid heeft daar gisteren de Tweede Kamer om gevraagd door aanbieding van een petitie en 8.000 handtekeningen. Volgens de werkgroep zijn er de laatste jaren al veel slachtoffers gevallen na het eten van jakobskruiskruid. De plant is doelbewust uitgezaaid in bermen en verspreidt zich snel door Nederland.

In het volgende bericht volgt de complete petitie -->

Sjoert

Re: Giftig kruiskruid op politieke agenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:25

Complete petitie:

Citaat:
Geachte leden van de Tweede Kamer,

De petitie die ik u zo dadelijk namens de Werkgroep Kruiskruid ga overhandigen heeft veel losgemaakt bij de mensen in Nederland.
Toen we ermee begonnen hadden we niet verwacht dat er zoveel informatie boven zou komen. Informatie die u allen krijgt in een rapport.

Jakobskruiskruid is een twee jarige inheemse plant die giftig en dodelijk is voor dieren. Deze plant bevat een aantal verschillende gifstoffen, Pyrrolizidine Alkaloïden genaamd. Pyrrolizidine Alkaloïden worden in de lever omgezet. Door deze omzetting worden ze geactiveerd en hebben ze schadelijke effecten op de lever, waardoor levercellen doodgaan en een ontsteking van de lever ontstaat.
Omdat de lever een heel belangrijk orgaan is, zal een aantasting ervan ernstige gevolgen hebben voor het betreffende dier.

Zowel de opname van Pyrrolizidine Alkaloïden in een grote hoeveelheid in één keer, als de opname van kleine hoeveelheden over langere tijd leiden onherroepelijk en onomkeerbaar tot beschadiging van de lever. Afhankelijk van die schade kunnen ziekteverschijnselen nog behandeld worden maar bij voortgaande vergiftiging en dus beschadiging overlijdt het dier
op afschuwelijke wijze.

In hooi behoudt de plant zijn giftige werking en wordt het niet herkend en gewoon gegeten. Aanvankelijk werd ook gedacht dat dieren de giftigheid van de plant herkennen en het vers niet eten, maar.... helaas is al gebleken dat ze dat soms wel doen, waarna ze er een voorkeur
voor kunnen krijgen. De plant heeft ook hierdoor al vele slachtoffers gemaakt.

Jakobskruiskruid is enorm toegenomen in Nederland. Na het bestuderen van de wijze waarop de plant zich verspreid is het niet voor de hand liggend dat de wind de grootste oorzaak is, het zijn eerder aanwijzingen dat mensenwerk hier de grootste oorzaak is geweest van de
enorme toename. We hebben nagevraagd bij de Universiteit Leiden of de klimaatverandering ook een rol speelt, maar dit is niet waarschijnlijk. Dat Jakobskruiskruid uitgezaaid is wordt ook door diverse instanties, waaronder de provincie Drenthe, bevestigd. Dit uitzaaien heeft ervoor gezorgd dat het evenwicht verstoord is geraakt, omdat de natuurlijke vijanden geen kans hebben gehad zich snel genoeg voort te planten, om zodoende de plant te bestrijden.

Wij kunnen moeilijk bevatten waarom organisaties als Stichting Beheer Natuur en Landelijk gebied, de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie, de Land en Tuinbouw Organisatie en de Gezondheidsdienst voor dieren niet serieus genomen zijn toen zij enige tijd geleden bij het Ministerie van Landbouw aan de bel trokken. Jakobskruiskruid heeft zich hierdoor nog jaren verder kunnen verspreiden.

We maken ons ernstig zorgen over het welzijn van onze dieren, maar ook of er straks nog wel voedsel voor hen te krijgen is. Steeds meer hooileveranciers haken af, omdat het Jakobskruiskruid buiten hun perceel hun weides besmet. Het land Jakobskruiskruid vrij houden wordt hen daardoor nagenoeg onmogelijk gemaakt.

Ook zal de bodem, door toename van het gebruik van de gifspuit, steeds meer verontreinigd worden. Een hooileverancier kan onmogelijk handmatig elke plant gaan verwijderen, want wie betaalt die kosten? Hoe duur zal het hooi dan worden?

Uit onderzoek is gebleken dat ook de mens gevaar kan lopen. Wanneer een dier Jakobskruiskruid heeft gegeten kunnen deze toxines namelijk ook in de melk terechtkomen. Granen kunnen besmet raken, waardoor de biologische teelt weer onder druk komt te staan.

Wij zijn van mening dat "Jakobskruiskruid" een type uitdaging is waarmee de overheid in de toekomst nog vaker te maken zal krijgen. De oorzaak ligt in het actuele beleid (o.a. op het gebied van natuurbeheer) en de Europese regelgeving. Deze Europese regelgeving eist
immers dat de primaire sector de risico's voor de diergezondheid en de voedselveiligheid op een transparante en betrouwbare manier borgt.

Wij vragen u serieus naar onze bevindingen te kijken en wat wij onder andere voorstellen is:
• een verbod op uitzaaien
• een betere regelgeving voor diervoeders
• een betere landelijke voorlichting
• een meldingsysteem voor gestorven dieren
• beheersing in risico gebieden d.m.v. een maaibeleid
• diverse onderzoeken, bijvoorbeeld:
o milieuvriendelijke bestrijdingsmethodes, zodat het weer mogelijk is, dat natuurlijke vijanden van de plant deze onder controle houden
o een onderzoek over een langere periode naar de mogelijkheden die schapen zouden kunnen bieden als ecologische bestrijder zonder dat deze schapen risico lopen. Dit onderzoek zou uitgevoerd kunnen worden door de Animal Sciences Group van de Universiteit Wageningen in samenwerking met de faculteit diergeneeskunde.

Bij deze overhandig ik u de petitie uit naam van de Werkgroep Kruiskruid, Capita en de vele andere slachtoffers die door Jakobskruiskruid zijn gemaakt.

venga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:31

Ik hoop dat er wat aan gedaan kan worden. Ik wist trouwens helemaal niet dat deze giftige rommel doelbewust geplant was! Jek!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:42

Jacobskruiskruid wordt inderdaad veel terug gevonden in ecologische bermen die door gemeenten en ander overheden bewust zo worden beheert.

Goed dat ze deze petitie in de tweede kamer hebben aangeboden. het wordt tijd voor een landelijke aanpak tegen dit dodelijke kruid!

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:44

Ik hoop heel hard dat er inderdaad wat mee gedaan gaat worden!

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:57

kan je de petitie of zo nog signeren?

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:00

Nee er kan niet meer worden getekend, maar het kruiskruidforum blijft wel bestaan.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 11:02

Weet ik niet.
Dat zou je eventueel op de site na kunnen zoeken, maar het lijkt me eigenlijk niet meer te kunnen aangezien de petitie al is ingeleverd.

//edit
Falka was me voor.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:16

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:16

Gelukkig wordt het nou zo onder de aandacht gebracht dat het (bijna) niet meer te missen is.
onwetendheid maakt de meeste slachtoffers...

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:23

Gelukkig dat er nu in de tweede kamer aandacht aan wordt besteed!
Zoals eerder gezegd; ik wist ook helemaal niet dat het bewust wordt gepland..
Hopelijk wordt er wat aan gedaan!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:28

Wij hebben nu nog bermkuilgras maar volgend jaar gaat de staleigeaar toch verder kijken dit vooral omdat het in Rotterdam steeds erger wordt.
Mijn weiland stondt vorig jaar ook al helemaal vol

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:30

Ik ben dat K plantje meer als zat dus ik hoop echt dat de Tweede Kamer nou eens luistert!

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:31

Hier ben ik blij mee om te horen hopen dat er iets aan kan worden gedaan

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:35

Goed dat het nu eens goed onder de aandacht is gebracht bij de regering. Nu alleen nog hopen dat er ook echt iets mee wordt gedaan.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:58

Wij zijn nu ook al onze voorbereidingen aan het treffen. Afgelopen jaar er vreselijk last van gehad. Nu staan er schapen op het land om het egaal te maken, later steken we de jonge planten uit en uiteindelijk spuiten wij er gif overheen.

Kolereplanten

lellemel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:29

chips wordt die plant gewoon geplant in de bermen door gemeentes enz ???? zijn ze gek ofzo ? nouja hopelijk gaan ze er snel wat aan doen !!!!!!!

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:43

zo yeaahh eindelijk:p (al een jaar geleden getekend ofzo)

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:01

Gisteren de overhanding van de petitie op het nieuws gezien!!

Zahlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:23

Als het goed is bestaat er nog een nederlands wetgeving van ergens in 1800 dat mensen verplicht waren Jacopskruiskruid te bestrijden.
Heb gegrepen dat deze wet in ruste is gezet omdat JK vrijwel niet meer voorkwam doordat er toen met man en macht Jk verwijderd werd.
Milieubewegingen vonden dat JK voor hoort te komen in de nederlands landschap, wat ook de rede is dat men het weer is gaan zaaien.
Het is niet alleen een probleem voor paardenhouders, koeien varen ook niet wel op JK.

Ik heb ruzie gehad met onze weggeheerder, die ook de bermen beheert, over het uitzaaien en maaien van de berm.
Mijn geluk is dat de berm in mijn eigendom is en dat ze er nu niet meer in de buurt durven te komen, de grapjassen hadden al mijn net aangeplantte boomjes weggemaaid.
Maar door dit soort grapjes heb ik dus ook JK in mijn weiland gekregen (tot nu toe lijkt het maar op een heel klein stukje te zitten) en kan ik ieder jaar weer elke dag 4 ha contoleren en de gevonden planten opbranden.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:35

Ja, op die manier hebben al meer mensen JKK in de wei gekregen. Ben je klaar mee
Bij ons is het gelukkig (nog) nergens te vinden!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:37

Zahlina schreef:
Als het goed is bestaat er nog een nederlands wetgeving van ergens in 1800 dat mensen verplicht waren Jacopskruiskruid te bestrijden.

Is dat in Nederland ook zo? Ik weet dat in Engeland daar wel en nog steeds verplichting toe bestaat.

palmira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:56

Compliment aan de opstellers van de petitie. Helder verhaal waarin de noodzaak tot actie duidelijk naar voren komt. Hopelijk wordt hun initiatief beloond en komt de overheid nu in beweging.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:00

AMEN!

Ik hoop dat er nu idd wat aan gedaan word
want dat filmpje wat ik heb gezien
was toch wel erg ,21 paarden ,moet je toch niet aan denken

Zahlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:07

Cassidy schreef:
Zahlina schreef:

Is dat in Nederland ook zo? Ik weet dat in Engeland daar wel en nog steeds verplichting toe bestaat.

Ja voor zover ik heb begrepen geldt dit ook in nederland.
Ik heb die info zo'n drie jaar geleden gekregen van een kennis die in de materie zit.
Zal eens gaan navragen hoe het allemaal zit en in welk wetsartikel dit staat.
Ik kan jammer genoeg niet meer in de online wetgevingen database.

De wet is toender tijd op rust gezet omdat het allemaal niet meer nodig was en JJK bijna niet meer voorkwam in Nederland.

Als ik wat meer weet kom ik er op terug.

Maar eigenlijk wel een raar idee dat een plantjes waarvan al zo lang bekent is dat het schadelijk is en dat we vroeger bestreden hebben door milieuorganisaties aanbevolen wordt om weer uit te zaaien.
Want zo kan je bezig blijven...

Gr Em