Drempel naar dressuurkader ligt voor velen te hoog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Drempel naar dressuurkader ligt voor velen te hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:43

http://www.brabantsdagblad.nl/sport/article169295.ece

Hele bericht

Aan de ZZGP-wedstrijd in manege Rust Roest in Maren-Kessel zat afgelopen weekend een speciaal tintje. Bondscoach dressuur Sjef Janssen bombardeerde het dressuurconcours tot observatiemoment voor het A- en B-kader. Slechts enkele ruiters haalden de ’drempel’ naar het nationale kader. Marlies van Baalen won met BMC Relevant de Grand Prix met 70,21 procent. Gevolgd door Anky van Grunsven met IPS Painted Black (68,13 procent).
Anne van Uytert uit Heerewaarden kwam met paard IPS Lucky Times (64,17 procent) een kleine vier procent te kort om zich wéér te plaatsen voor het B-kader. De 35-jarige dressuuramazone: „Vorig jaar reed ik al kaderdressuur, maar toen kreeg Lucky Times last van een oude blessure. Nu heeft hij een half jaar rust gehad en heb ik deze wedstrijd gereden om weer te oefenen en in het wedstrijdritme te komen. Het was niet mijn bedoeling me direct terug in het nationale kader te rijden.“
Het resultaat stemt tevreden. „Alleen moeten nu nog de puntjes op de i worden gezet. De paar kleine foutjes die er in zaten hoop ik door weer veel wedstrijdervaring op te doen, eruit te kunnen halen.“ De kritieken van de drie juryleden waren lovend. De ruin heeft veel potentie in hun ogen en mist alleen nog ervaring. „Ik ga me nu richten op het NK in Eindhoven, vorig jaar in Nijmegen werd ik zesde. Ook wil ik in het A-kader rijden, maar daarvoor moeten de percentages nog een stukje omhoog.“
Van Uytert runt met haar man Joop een hengstenhouderij. Ook Anky van Grunsven en Hans-Peter Minderhoud hebben ’Heerewaardense’ hengsten onder het zadel. „Tijdens de finale van de hengstenkeuring in Den Bosch hebben twee van onze springhengsten een eerste en tweede plaats behaald. Een andere dressuurhengst werd tweede. Lucky Times gebruiken we specifiek voor de sport“, vervolgt Van Uytert, die zelf weer traint bij Van Grunsven in Erp. Goede kans dus dat de amazone dit jaar, na een rustperiode, alsnog weer in het kader belandt.