Hongaren en Belgen tekenen protest aan tegen vrijspraak Freu

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Hongaren en Belgen tekenen protest aan tegen vrijspraak Freu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 12:06

http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?lang=1
kwpn.nl

Hongaren en Belgen tekenen protest aan tegen vrijspraak Freund
Vierspanrijder Zoltan Lazar, de Hongaarse Federatie, Felix Brasseur, de Belgische Federatie en de organisatie van het WK vierspannen in Kecskemét 2004 hebben protest aangetekend tegen de vrijspraak van Michael Freund, die eerder werd beschuldigd van het gebruik van verboden middelen bij zijn paard Mary tijdens het genoemde WK.
Bovengenoemde personen en instanties hebben het protest ingediend bij het internationale gerechtshof voor sport (CAS) en moeten nu hun motivaties op papier zetten. Nadat dit ingediend is, heeft de FEI 20 dagen de tijd om de CAS te antwoorden.

Unfaithful

Re: Hongaren en Belgen tekenen protest aan tegen vrijspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:19

OK

Hij is niet voor niets vrijgesproken.. en dan krijg je weer dit. Zit je ook niet echt op te wachten als Freund zijnde.

Dorian_Gray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:27

Dat je op zo'n manier alsnog een medaille die bijna twee jaar geleden is uitgereikt wil krijgen Siert de mensport wel...

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:48

Ik vind het ontzettend jammer voor de sport.
Hier krijg je toch wrijving van, terwijl de vierspantop vrij klein is.
De Nederlanders waren ook uitgenodigd om aan het protest mee te doen, maar wat ik begreep hebben die voor de eer bedankt.

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:02

_Lisanne_ schreef:
OK

Hij is niet voor niets vrijgesproken.. en dan krijg je weer dit. Zit je ook niet echt op te wachten als Freund zijnde.

Euhm ja, rare opmerking? Ik gebruik nu maar ene voorbeeld, maar een mogelijke moordenaar/verkrachter/dief whatever, die wordt vrijgesproken en waar de verdediging in beroep gaat, dat is dan ook maar raar?
Er is de mogelijkheid om protest in te dienen, dan doe je dat als je vindt dat je in je recht bent om het te doen.

Ghandy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:00

Dit stond vrijdag heel duidelijk in De Paardenkrant. Zoltan wordt Wereldkampioen en Brasseur wint Brons als Freund alsnog beschuldigd wordt. Ik zou (zoals Chardon die dan zilver heeft ipv brons) mezelf toch niet zo laten kennen, ook al weet je dat je gelijk hebt. Zo'n medaille krijgt dan volgens mij wel een nasmaak.

Ghandy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:03

Ik kon het stuk uit De Paardenkrant niet vinden, maar hier een heel beknopte samenvatting ervan wat op horses.nl stond:

09/03/2006 Protest tegen vrijspraak Freund

De Hongaarse en de Belgische menners hebben protest aangetekend tegen de vrijspraak van Michael Freund. De menner werd in januari vrijgesproken voor dopinggebruik bij zijn paard Mary.

Tijdens het WK mennen 2004 in het Hongaarse Kecskemet won Freund de gouden medaille. Later kwam naar buiten dat één van zijn paarden, Mary, positief was bevonden op de verboden stof Valeriaanzuur.
Na een lange strijd, waarin Freund beweest dat de stof afkomstig was uit het kuilvoer, werd hij uiteindelijk in januari dit jaar vrijgesproken.
Het protest van de Hongaren en de Belgen komt bij Freund hard aan.

Bron: De Paardenkrant

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:27

Nevermind85 schreef:
_Lisanne_ schreef:
OK

Euhm ja, rare opmerking? Ik gebruik nu maar ene voorbeeld, maar een mogelijke moordenaar/verkrachter/dief whatever, die wordt vrijgesproken en waar de verdediging in beroep gaat, dat is dan ook maar raar?
Er is de mogelijkheid om protest in te dienen, dan doe je dat als je vindt dat je in je recht bent om het te doen.

Daar heb je gelijk in. Maar het is ook vaak zo dat mensen vals beschuldigd worden. Dan zijn ze eindelijk vrijgesproken, en dan wordt er weer protest ingediend of ze worden nog een keer beschuldigd. Dat was destijds ook zo bij Meredith Michaels-Beerbaum, maar die had haar paard dan ook geen doping gegeven. Het zou natuurlijk goed kunnen dat Freund dat wel heeft gedaan, dus mijn opmerking was inderdaad niet erg gepast Wel is dat natuurlijk vervelend voor hem zelf, maar dat is een ander verhaal. Dat hangt er natuurlijk vanaf of hij inderdaad doping heeft gebruikt.

Edit: Ik vind alleen wel dat het erg lang heeft geduurd voordat hij vrijgesproken is.

Dorian_Gray

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:35

Het gaat mij een beetje te ver om Freund met een moordenaar of een verkrachter te vergelijken.

Dit is gewoon azen op een medaille door de belgische en hongaarse menners

Nevermind85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:13

Dorian_Gray schreef:
Het gaat mij een beetje te ver om Freund met een moordenaar of een verkrachter te vergelijken.

Dit is gewoon azen op een medaille door de belgische en hongaarse menners

Ja inderdaad ja, vooral dat er voor staat dat ik het al VOORBEELD gebruik . Een rechtssysteem is nu eenmaal op een bepaalde manier georganiseerd en daar mag van gebruik gemaakt worden. Om dan maar direct te gaan verkondigen dat de Belgen en Hongaren op de medaille, gaat mij ook wat ver.

Ghandy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:01

Ze worden er wel beter van

Dorian_Gray

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:08

Nevermind85 schreef:
[
Ja inderdaad ja, vooral dat er voor staat dat ik het al VOORBEELD gebruik .
[/quote]

Een niet relevant voorbeeld. Met termen als moordenaar en verkrachter trek je de zaak uit z'n verband. Dat je in europa na einde van een rechtzaak in hoger beroep kunt is wel algemeen bekend.
De onschuld of het gebrek aan opzet bij Freund is duidelijk, daarom is het misselijk van menners om schijnheilig bij hem informeren hoe het met m gaat en vervolgens in hoger beroep te gaan.

En dat Brasseur en Lazar indien Freund schuldig zou worden bevonden een medaille van een betere kleur zouden krijgen heeft ook totaal niks met hun aanklacht te maken
Komt toch op! Waarom denk je dat ze Chardon ook hebben gevraagd? Die stond ook op het podium.
Als het maar zou gaan om de eerlijke gang van zaken omtrent doping gebruik in de mensport zouden de teams/ menners die op een 13e plek stonden ook wel zijn gaan protesteren en vooralsnog hebben slechts twee landen een hoger beroep aangetekend.
Vast toeval dat die op het podium stonden....

zwartepanter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:31

Ik heb het stuk in De Paardenkrant ook gelezen.
Freund is zwaar teleurgesteld in zijn collega-menners. Hij denkt er zelfs over om te stoppen.

Hij geeft ook aan dat hij bewezen heeft dat hij zijn paard geen doping heeft gegeven. DAt het aan het kuilvoer lag. Heeft zelfs van eigen geld de onderzoeken betaald.