_Anke_ schreef:Is het duitse stamboek voor friezen. Daar kun je fries laten registreren als je bijvoorbeeld met Abel Boszorg hebt gedekt.
Het is
één van de duitse stamboeken voor Friesen!
Je hebt ook nog het DFZ , dat staat voor Deutsche Friesen Züchter en is de duitse tak van het FPS.
Die houden de FPS-richtlijnen aan en de keuringen worden door de keurmeesters van het FPS gedaan.
Ik ken hier in Dld ook wel een aantal mensen, die een merrie met FPS papieren hebben en die ook gedekt hebben met een FPS stamboekhengst, maar die des-ondanks hun merrie en/of veulen bij het FPZV hebben laten inschrijven.
Vaak is dat omdat de merrie bij het FPS (of in dit geval DFZ) niet ster verklaard werd, maar ook omdat het DFZ hier nogal dun gezaaid is en dat de keuringen hier nogal eens uit de buurt gehouden worden
.
Als ik bijv. naar een keuring van het DFZ wil, moet ik in sept. naar Eging am See, wat voor mij ong. 180 km rijden is!
Ga ik naar de keuring van het FPZV, kan ik naar Kreuth, wat voor mij net 50 km verderop is!
loveblacky schreef:... maar nu een tweetal van deze hengsten op de Nederlandse markt wordt aangeboden is het KFPS genoodzaakt hiertegen in verweer te komen.
Ben trouwens erg nieuwsgierig welke 2 hengsten dit zijn!