Paardrijdster Venlo buiten levensgevaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Paardrijdster Venlo buiten levensgevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 22:52

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:57

Ohw jeetje.
Sterkte allereerst aan familie, vrienden

Ik hoop dat ze volledig zal herstellen, fijn wel dat ze uit haar coma ontwaakt is

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:58

dan heeft ze nog heel veel geluk gehad dat er mensen waren die haar hebben zien liggen op de grond.
voor hetzelfde was ze er niet meer.
(als je al die rare dingen tegenwoordig op het nieuws hoort )

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:05

Ik hoop ook echt dat ze weer volledig kan herstellen!
11 jaar is nog hardstikke jong...

Wat zullen familie en vrienden geschrokken zijn!

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:41

zoo hee dat is goed nieuws!! er gingen hier al zulke verhalen rond!!
voor de hele familie nogmaals sterkte gewenst! De schrik zat er hier bij iedereen goed in!!!

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:35

hoop day het meisje weer helemaal hersteld!
heel veel sterkte voor het meisje en familie

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 07:39

Veel sterkte voor de familie,ik zal mee hopen op een volledig herstel.
Was ze helemaal alleen buiten met haar paard?
Ik dacht dat je om alleen te gaan rijden 14 jaar moest zijn.
Zo is mij toch steeds voorgehouden.
Maar dat ligt buiten de kwestie.

Geluk dat er wandelaars voorbijkwamen.
Veel beterschap!!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 07:46

jeetje, gelukkig maar, maar wie laat er in godinsnaam een kind van 11 alleen buiten rijden?

petraaken

Re: Paardrijdster Venlo buiten levensgevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 07:51

Fijn voor het meisje dat ze buiten levensgevaar is. Maar ik stel toch een kanttekening. Hier in België mag een 11 jarige niet eens een buitenritje maken. Dat mag pas als ze 12 zijn en dan nog met een begeleider van minstens 21 jaar. Ik weet niet of het meisjes op eigen terrein is gevonden zoniet stel ik mij toch serieuze vragen wat een 11 jarige alleen deed op de weg met haar pony.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 08:08

Zou het verschil uitmaken of ze 13 of 11 is met zo'n val? Wat zou een begeleider kunnen doen? Die fietst ernaast en kan misschien Ho zeggen.
Okee, als het mis gaat is er iemand bij die de ambulance kan bellen, maar verder? Ik heb vaak zat op 100 meter achter mijn dochter en shetlander aan gefietst omdat ze veel harder gingen dan ik! Als het mis zou zijn gegaan had ik niks kunnen doen.
Begeleiding is schijnveiligheid! Buitenrijden blijft een risico, 11 of 81 jaar maakt dan weinig uit.

Het is en blijft een ongeluk.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 08:43

Ah wat zielig voor dat meisje!
Ik hoop voor haar dat ze weer helemaal goedkomt.
Enne, fam. vrienden, en kenissen enzo: Sterkte ermee!
En natruurlijk ook aan dat meisje zelf he!

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:23

irish_lady schreef:
jeetje, gelukkig maar, maar wie laat er in godinsnaam een kind van 11 alleen buiten rijden?

Je zou ze eens de kost moeten geven
Bovendien vind ik het geen fluit uitmaken of je 11 of 40 of 80 ben, iedereen kan van zijn paard vallen. Ongeacht of je veel of weinig (dan heb je wel meer kans) ervaring heb. Maar dit allemaal terzijde

Fijn dat het meisje weer bij kennis is, hopelijk herstelt ze goed en houdt ze weinig over, van haar val.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:46

het maakt inderdaad niet uit of je 11 of 80 bent,maar het gaat om verantwoordelijk heid.
en al fiets je er 100 meter achteraan,dan ben je er wel bij,maar zo alleen,en vreemde die haar vinden!

als er stond 15 jarige die met een auto een ongeluk maakt,dan had je hier wel veel commentaar gelezen over verantwoordelijkheid.

en nu is het net of het normaal is dat je een 11 jarige alleen buiten laat rijden met een paard(pony)

ik vind het heel erg wat gebeurd is,maar ik stuur mijn kind niet alleen buiten voordat ze de leeftijd van 14 heeft.
natuurlijk met begleiding van de ouders is het een ander verhaal.
Het had haar val waarschijnlijk niet vermeden,maar dan was er wel de nodige verantwoordelijkheid geweest.

Tien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:04

savath schreef:
als er stond 15 jarige die met een auto een ongeluk maakt,dan had je hier wel veel commentaar gelezen over verantwoordelijkheid.

en nu is het net of het normaal is dat je een 11 jarige alleen buiten laat rijden met een paard(pony)

Het verschil is in ieder geval dat je als 11 jarige wel mag paardrijden, maar als 15 jarige niet mag autorijden

Maar ik ga er niet over oordelen, want ik weet niet hoe het gebeurd is.

Gelukkig is ze buiten levensgevaar.

oOoKellyoOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:08

idd erg allemaal.
Ik ben 21 en mag nog niet alleen uitritten maken

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:08

je mag als 15 jarige best met een auto rijden op je eigen prive terein.
wij hadden als kind enkele oude auto's waar we in de weide mochten crossen,zolang je niet op de openbare weg komt geld die wet niet.

en je mag geen risico nemen dus geen passagiers in de auto.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:12

Het is vreselijk voor de familie en het meisje, ik hoop dat ze goed herstelt.

Het goede van het plaatsen van zo´n bericht is dat er verder bij nagedacht wordt.
Er kan zo gewezen worden op de gevaren van het alleen rijden. Geldt voor alle leeftijden. Je kunt niet zoveel doen als er wat gebeurt met iemand waar je bij bent, maar wel een ambulance bellen en eerste hulp verlenen. Trouwens, nog een kanttekening, reed ze al of nier met cap/helm? Want daar gaan ook veel discussies over, hoe nodig dat zou zijn. Persoonlijk denk ik dat het ´t verschil is tussen een hersenschudding en een coma.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:16

Echt vreselijk zeg! Hopen dat ze weer helemaal herstelt.
Wel fijn dat ze buiten levensgevaar is maar hoop dat ze ook mag herstellen.

Ramsesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:21

wat erg... gelukkig is ze weer bij bewustzijn, ik hoop dat alles goed met haar komt

en over het alleen rijden... ik ben 18 en ga nooit alleen naar buiten, je weet nooit wat er gebeurt en dan sta je daar alleen.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:56

Idd erg! Gelukkig is ze nu buiten levensgevaar!

pedegreepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:09

Fijn dat deze kleine meid weer bij kennis is, en er hopenlijk niets aan overhoud!

We kunnen haar en de ouders steun bieden door te zeggen dat we het erg vinden maar wanneer wordt er eens wat aan gedaan ..??? zodat dit niet zo snel weer gebeurd en dan misschien met een verkeerde afloop ....

Het is in ons huidige drukke gestreste verkeer onverantwoord om buiten te gaan rijden met een paard of pony.

Maakt niet uit hoe oud je bent want als je paard schrikt( en dat kan zelf het makste en dufste paard overkomen!!!!!!!!) is er geen houden aan. (Of je nu een sterke vent bent of een wurm van 14 , tegen enkele honderden kilo's spierbundel leg je het altijd af.) Het dier hoeft alleen maar even opzij te springen terwijl er een auto passeerd....

De bestuurders van auto's houden daarnaast totaal geen rekening met dieren in het verkeer omdat zij dat niet gewend zijn.

Ik spreek uit ervaring want een vriendin van mij is tijdens een buitenrit dodelijk verongelukt ( haar paard geleed alleen maar uit met zijn hoefijzer op het wegdek) , mijn neefje aan de dood ontsnapt toen zijn pony door onbekende reden ineens op hol sloeg !! Ikzelf op het nippertje toen mijn pony ineens voor een vrachtauto overstak zonder enige aankondiging.
Bij mijn andere vriendin gooiden een stel langsfietsende goosers gewoon een paar rotjes onder zijn kont. Een wonder dat zij het heeft overleefd !
Dan heb ik het nog niet over toeterende auto's, auto's die bijna tegen je kont aan plakken, vlak voor je de bocht om gieren, met gierende banden langs scheuren etc etc.

Ik zie veel meiden lekker kletsend rondrijden , vaak omgedraaid om met de meiden achter haar te kunnen kleppen, losse teugel, geen cap.
Het verkeer met 80 km p/u dendert gewoon langs. ( vaak schrikken paarden van de vreemste dingen die jouw zelf niet eens opvallen dus je moet altijd op je hoede zijn)
Kortom, onverantwoord en dom !!

Het antwoord wat je krijgt is steevast hetzelfde " mijn pony doet dat niet.....!!"

Hoe komen ze aan de leeftijd van 14 jaar overigens, hebben die kids ook een verkeers examen afgelegd net als brommers??
Een paard is gevaarlijker omdat het een levend wezen is waar de medeweggebruikers geen rekening mee houden en dus is een goed examen daarvoor wenselijk!!

Puntje van verbetering en wellicht wat meer info voor de ouders, die meestal niets van de paardenhobby van dochter of zoonlief afweet. En dus ook geen flauw benul hebben wat er kan gebeuren.

Ik vraag me af hoeveel ruiters er nog moeten verongelukken voor er serieuze maatregelen worden genomen..........

Wat begeleiding betreft, dat heeft als preventie weinig nut. Je hebt alleen iemand bij je die een ambu kan bellen als die daar zelf al toe in staat is.

Oja, ernaast fietsen als begeleiding is niet zo slim. Mocht het paard opzij springen lig je samen onder de auto. Dat heb ik ook al eens gezien.
Met de fiets en een touw al helemaal niet, wanneer je pony aan de ren gaat is de fiets te langzaam en ligt de fietser op z'n snuit.

Met een ander paard mee als begeleiding is ook niet zo geschikt om ongelukken te voorkomen omdat het andere paard wordt " aangestoken" door het paard dat schrikt en meestal ook aan de kletter gaat.

sesiel_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:52

Ik woon in venlo en het is in 't Ven gebeurd
Ik wens haar veel sterkte aan haar familie ook

-XxX-

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:38

pedegreepal schreef:
Fijn dat deze kleine meid weer bij kennis is, en er hopenlijk niets aan overhoud!

We kunnen haar en de ouders steun bieden door te zeggen dat we het erg vinden maar wanneer wordt er eens wat aan gedaan ..??? zodat dit niet zo snel weer gebeurd en dan misschien met een verkeerde afloop ....

Het is in ons huidige drukke gestreste verkeer onverantwoord om buiten te gaan rijden met een paard of pony.

Maakt niet uit hoe oud je bent want als je paard schrikt( en dat kan zelf het makste en dufste paard overkomen!!!!!!!!) is er geen houden aan. (Of je nu een sterke vent bent of een wurm van 14 , tegen enkele honderden kilo's spierbundel leg je het altijd af.) Het dier hoeft alleen maar even opzij te springen terwijl er een auto passeerd....

De bestuurders van auto's houden daarnaast totaal geen rekening met dieren in het verkeer omdat zij dat niet gewend zijn.

Ik spreek uit ervaring want een vriendin van mij is tijdens een buitenrit dodelijk verongelukt ( haar paard geleed alleen maar uit met zijn hoefijzer op het wegdek) , mijn neefje aan de dood ontsnapt toen zijn pony door onbekende reden ineens op hol sloeg !! Ikzelf op het nippertje toen mijn pony ineens voor een vrachtauto overstak zonder enige aankondiging.
Bij mijn andere vriendin gooiden een stel langsfietsende goosers gewoon een paar rotjes onder zijn kont. Een wonder dat zij het heeft overleefd !
Dan heb ik het nog niet over toeterende auto's, auto's die bijna tegen je kont aan plakken, vlak voor je de bocht om gieren, met gierende banden langs scheuren etc etc.

Ik zie veel meiden lekker kletsend rondrijden , vaak omgedraaid om met de meiden achter haar te kunnen kleppen, losse teugel, geen cap.
Het verkeer met 80 km p/u dendert gewoon langs. ( vaak schrikken paarden van de vreemste dingen die jouw zelf niet eens opvallen dus je moet altijd op je hoede zijn)
Kortom, onverantwoord en dom !!

Het antwoord wat je krijgt is steevast hetzelfde " mijn pony doet dat niet.....!!"

Hoe komen ze aan de leeftijd van 14 jaar overigens, hebben die kids ook een verkeers examen afgelegd net als brommers??
Een paard is gevaarlijker omdat het een levend wezen is waar de medeweggebruikers geen rekening mee houden en dus is een goed examen daarvoor wenselijk!!

Puntje van verbetering en wellicht wat meer info voor de ouders, die meestal niets van de paardenhobby van dochter of zoonlief afweet. En dus ook geen flauw benul hebben wat er kan gebeuren.

Ik vraag me af hoeveel ruiters er nog moeten verongelukken voor er serieuze maatregelen worden genomen..........

Wat begeleiding betreft, dat heeft als preventie weinig nut. Je hebt alleen iemand bij je die een ambu kan bellen als die daar zelf al toe in staat is.

Oja, ernaast fietsen als begeleiding is niet zo slim. Mocht het paard opzij springen lig je samen onder de auto. Dat heb ik ook al eens gezien.
Met de fiets en een touw al helemaal niet, wanneer je pony aan de ren gaat is de fiets te langzaam en ligt de fietser op z'n snuit.

Met een ander paard mee als begeleiding is ook niet zo geschikt om ongelukken te voorkomen omdat het andere paard wordt " aangestoken" door het paard dat schrikt en meestal ook aan de kletter gaat.

Sorrie, maar volgens mij doe jij er het beste aan om thuis voor de TV te blijven zitten.
Moet ik je wel vertellen van die kennis die ternauwernood uit een brandend huis kon vluchten, oorzaak de TV...........

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:40

Ik wil toch even reageren op het punt van begeleiding.
Ik denk dat wel zeker nut heeft.

Bij ons op de manege mogen we alleen onder begeleiding mee naar buiten. Dit zorgt ervoor dat :

* Enkel ruiters die al goed controle hebben in de bak meemogen.
*Enkel ruiters met een goede zit meemogen.
* Enkel ruiters vanaf 12 jaar
* De begeleidster kent de paarden door en door
* We gaan alleen langs wegen die we kennen en die we veilig achten, ook de paarden kennen die wegen
* Alle paarden zijn verkeersmak
* Er wordt altijd op niveau van de minste ruiter gereden (dus stappen wij ook vaak over paadjes waar we anders galopperen, zo leren de paarden, ook dat gras niet per sé gelijk staat aan galopperen)
* Iedereen blijft achter de begeleidster, ik ben al vaak mee geweest, en ik heb haar nog NOOIT de controle zien verliezen over een paard, zelfs niet toen haar eigen paard aangereden werd door een camionet.

Zo, er zijn wrs wel nog dingen.
Ik wil maar zeggen: in bepaalde situaties zal het idd niet veel uitmaken (want ondanks alle voorzorgen hebben wij ook wel eens bange momenten, maar nog nooit super erg gelukkig).

MAAR: met dit soort begeleiding verklein je de kans op ongevallen wel drastisch.
En daar draait het om.
Ongelukken kunnen altijd gebeuren, gelijk wanneer, in gelijk welke sport, activiteit, ...

Maar zolang we het een beetje verantwoordelijk aanpakken...

Zeggen dat begeleiding geen nut heeft is zeggen dat caps geen nut hebben omdat de ruiter met cap zich ook wel eens bezeert.

Verder heel veel sterkte gewenst aan de familie van het meisje.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:08

Ik vind dat begeleiding wel nut heeft al is het maar om de kinderen te wijzen op hun vaak onverantwoordelijke gedrag op de weg zoals omgekeerd zitten, zonder cap op de weg rijden en dergelijke.