Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Liezel1 schreef:de regering doet dingen nooit "zomaar"
Liezel1 schreef:sorry Alane niet persoonlijk bedoeld, maar ik heb meerdere van je reacties gelezen in meerdere topics en ik heb nogal moeite met jouw manier van reageren!
Citaat:het paspoort is GEEN juridisch bewijs van eigendom
Alane schreef:On-topic reactie over het geneuzel dat op www.paardnatuurlijk.nl staat...
1) De transponder en het paspoort zijn helemaal niet bedoelt als eigendomsbewijs... Sla je paardenpaspoort maar eens open en lees de toelichting in je paspoort maar eens door....Citaat:het paspoort is GEEN juridisch bewijs van eigendom
2) Door een transponder vind je geen gestolen paard terug... je kunt enkel een (vroegere) eigenaar vinden als je een paard gevonden hebt.
3) Transponder koppelt enkel paard en paspoort aan elkaar. niets meer en niets minder.
Op zich klopt de info wel die paardnatuurlijk schrijft dat hackers een eind maken aan die illusie dat een transponder als eigendomsbewijs kan dienen, maar die hackers hebben het niet over de transponders die gebruikt worden bij bijv. paarden. Maar over een industriele tag die oa gebruikt wordt als anti-diefstal methode (even in het nederlands: een methode wordt beschreven hoe je "simpel" de tag in het antidiefstallabel onklaar kunt maken zodat je "vrolijk en ongestoord" met je gestolen spullen een winkel uit kunt lopen).... Waarbij je je dus moet afvragen of je je als site wilt spiegelen aan dit soort mafia-praktijken en je bezoekers wilt voorzien van dit soort informatie....
Verder zal de beschreven methode toch op bezwaren en problemen stuiten en om die problemen op te lossen, zul je tot aan de grens van dierenmishandeling moeten gaan...
Immers hebben ze het op die hackersite over dat men het zelfgebouwde ding op de transponder moet "zetten" houden... Dit zal je niet lukken met een ingebrachte transponder, om toch het beoogde effect te verkrijgen zul je capaciteit van de stroomtoevoer moeten opvoeren die hoger zal zijn dan een "klap" die je krijgt van een schrikdraadapparaat (even ter zijde: van een tik van je stroomdraad op de weide gaat de transponder ook niet stuk) of je paard dat zo prettig vind en geheel schadeloos overleefd betwijfel ik...
Is het zo duidelijk en vooral vriendelijk genoeg
Alane schreef:Er is iemand op paardnatuurlijk.nl die gaat demonstreren dat het simpel is om de transponder te vernietigen zonder dat het paard er schade aan onder vindt.....
@Dance: er is maar 1 instituut die dat zou mogen doen..... en dan maar gokken dat er onderweg nergens iets mis is gegaan, daarbij zal er gen centrale databank komen voor "DNA-paardachtigen" en moet je alsnog chippen als je je paard aanbiedt te destructie of slacht (waarbij het laatste niet voor menselijke consumptie behoeft te zijn)
Dance schreef:Ja, en dat ene instituut is in NL voorgeschreven door????? En waarom?????
Er zijn meerdere erkende instituten die onder strengste controle en door de wereldwijd wettelijk geregelde en erkende GLP (Good Laboratorie Practices) werken.
Dance schreef:Het is namelijk van de gekke dat bijvoorbeeld in mijn geval, mijn veulens al bij registratie in het stamboek door een dergelijk laboratorium DNA laat testen.
Dance schreef:De uitslagen hiervan gaan direct vanaf dat laboratorium naar het stamboek, die de gegevens vergelijkt met de gegevens van vader en moeder dier. Voor je kunt fokken moeten zowel hengst als merrie een DNA test hebben ondergaan. Als ze daar een afwijking in vaststellen heb je de poppen aan het dansen. Nu zou ik dus een dergelijke test in NL moeten gaan herhalen omdat er alleen maar 1 instituut voor is aangewezen. "Men"stelt dat de andere instututen niet erkend worden.
Dance schreef:Dat is lariekoek, want in de internationale verdragen die men, ook Nederland, heeft ondertekend, moet men ook een ander instituut dat onder dezelfde strenge GLP regels werkt, wat continue gecontroleerd wordt overigens en behoorlijk streng, hier zowel als in de verdragslanden, gewoon erkennen.
Heb je zelf twijfels over afstamming, kun je altijd nog een keertje extra laten testen.
Dance schreef:Bovendien is de chipverplichting geen wettelijke verplichting. Het is voorlopig een EU richtlijn, die al heel lang nog niet als verplichting tot implementeren in de lidstaten is ingevoerd, vanwege allerhande moeilijkheden die dat met zich meebrengt.
Dance schreef:Onderweg kan er altijd iets mis gaan uiteraard. Maar dat kan altijd met alle zaken. Zolang er geen specifieke wetgeving voor is, dus een door de wetgevende macht ingevoerde wet, en alleen maar een voorschrift van het een of andere produktschap of een organisatie die wedstrijden organiseert, die je dat probeert op te dringen onder dreiging van uitsluiting van, waarmee ze zich boven de wet stellen, komen er geen transponders in mijn paarden.
Dance schreef:Aan de andere kant heb ik natuurlijk goed kletsen, ik zit voor deze zaken betrekkelijk veilig over de grens.
Maar als je dus uitgaat van de internationale wedstrijden die er ook in Nederland worden gehouden, waar dus ook buitenlanders met hun paarden die niet gechipt zijn, willen ze die dan ook aan de grens even dwingen zo'n ding in hun paard te laten planten?
Dance schreef:DNA liegt niet en verandert niet en je kunt er niks aan veranderen. Dat is de kracht van DNA. Mits de test uitgevoerd worden bij de juiste instituten.
Dance schreef:Tegenwoordig is een controle test bliksemsnel uitgevoerd met de huidige methodes en duurt het geen weken meer zoals een aantal jaren geleden.