Hackers maken eind aan illusie dat chip als eigendomsbewijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Hackers maken eind aan illusie dat chip als eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:47

Net gelezen op www.paardnatuurlijk.nl

Hans van Keeken vrijdag 13 januari 2006
Hackers maken eind aan illusie dat chip als eigendomsbewijs van je paard kan dienen.

Om de toenemende aantasting van de privacy af te remmen is de portable RFID-Zapper ontwikkeld die chips permanent onklaar maakt. Het apparaat is zelf te maken met een wegwerpcamera van €7,=..Omkatten van een paard wordt zo een stuk gemakkelijker. Meer info op de site.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:52

wow.. dus alle paarden zijn voor niets gechipt!?

Sosha

Re: Hackers maken eind aan illusie dat chip als eigendomsbew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:54

Misschien handig als je aangeeft waar het op die site staat?

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:57

Als je het kopje "Het laatste nieuws" aanklikt dan staat het meteen bovenaan

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:10

Ik heb de bron grotendeels gelezen, maar ken deze verder niet, dus het kan net zo goed kletskoek zijn wat daar staat.

Verder gaat het over het onklaar maken van chips in kleding....... er wordt duidelijk afgeraden dit met chips in electrische apparaten te proberen, omdat het apparaat dan meer beschadigd zal raken dan alleen aan de chip.

Lijkt me dus ook niet werken bij een levend wezen.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:28

Ik werk toevallig in de electronica en weet daardoor dat veel chips gevoelig zijn.
Als ik met een magneet langs een geprogrammeerde chip ga, kan ik hem zo wissen en is de chip onleesbaar (en m'n baas een beetje boos).

Volgens mij kun je met een sterke magneet zo de code op de chip van een paard wissen.
Er zal heus wel een speciaal omhulsel omzitten, maar ik weet genoeg van electronica om te weten dat het niet altijd betrouwbaar is.

Laureentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:00

hyadden ze dit niet beter goed kunnen onderzoeken in plaats van iedere paardeneigenaar gek maken en op kosten jagen om zijn paard te chippen?
Als dit waar is, is alles voor niets gedaan en zit er een chip in, waar ik niets aan heb (mocht mijn paard gestolen worden). Waarom wil de Nederlandse regering toch zo graag het beste knulletje van de klas zijn?

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:03

de regering wil dat alle paarden gechipt zijn.... hoe zou dat toch komen???
Door de chips zijn alle paarden geregisteerd en de eigenaren ook.
Zo is makkelijk na te gaan van wie de paarden zijn en kunnen bijbeuners gepakt worden ("je kunt nooit zoveel paarden van een uitkering betalen")
en de belasting op paarden is makkelijk te heffen als alle paarden geregistreerd zijn!

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:05

Inderdaad Liezel1 het is een kwestie van tijd tot ze er belasting op gaan vragen, dus ze hebben dit echt wel goed bedacht.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:06

de regering doet dingen nooit "zomaar"

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:34

Liezel1 schreef:
de regering doet dingen nooit "zomaar"

Precies... en voor dat je gaat zitten speculeren en onzin neerzet is het mischien handig dat je je eens informeerd waarom de I&R-regeling er is, en hoe lang die al bestaat....

Denk je nu werkelijk dat 'de regering' niets anders te doen heeft dan zitten te bedenken hoe ze mensen kunnen "pesten" .

En wat betreft die site.... over die hackers.. ik vind het niet meer dan stennis schoppen en paniek zaaien... haalt de geloofwaardigheid van een site als paardnatuurlijk wel enorm omlaag als ze zich gaan bedienen van praktijken ala story en privé....

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:36

sorry Alane niet persoonlijk bedoeld, maar ik heb meerdere van je reacties gelezen in meerdere topics en ik heb nogal moeite met jouw manier van reageren!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:40

Liezel1 schreef:
sorry Alane niet persoonlijk bedoeld, maar ik heb meerdere van je reacties gelezen in meerdere topics en ik heb nogal moeite met jouw manier van reageren!

Ja en??
Sorry Liezel1 niet persoonlijk bedoelt maar mischien handig om niet vol vooroordelen te reageren maar inhoudelijk, want je reactie is wel persoonlijk [geintje]

Maar hoe wil je dan dat ik reageer?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:31

On-topic reactie over het geneuzel dat op www.paardnatuurlijk.nl staat...

1) De transponder en het paspoort zijn helemaal niet bedoelt als eigendomsbewijs... Sla je paardenpaspoort maar eens open en lees de toelichting in je paspoort maar eens door....
Citaat:
het paspoort is GEEN juridisch bewijs van eigendom

2) Door een transponder vind je geen gestolen paard terug... je kunt enkel een (vroegere) eigenaar vinden als je een paard gevonden hebt.

3) Transponder koppelt enkel paard en paspoort aan elkaar. niets meer en niets minder.

Op zich klopt de info wel die paardnatuurlijk schrijft dat hackers een eind maken aan die illusie dat een transponder als eigendomsbewijs kan dienen, maar die hackers hebben het niet over de transponders die gebruikt worden bij bijv. paarden. Maar over een industriele tag die oa gebruikt wordt als anti-diefstal methode (even in het nederlands: een methode wordt beschreven hoe je "simpel" de tag in het antidiefstallabel onklaar kunt maken zodat je "vrolijk en ongestoord" met je gestolen spullen een winkel uit kunt lopen).... Waarbij je je dus moet afvragen of je je als site wilt spiegelen aan dit soort mafia-praktijken en je bezoekers wilt voorzien van dit soort informatie....

Verder zal de beschreven methode toch op bezwaren en problemen stuiten en om die problemen op te lossen, zul je tot aan de grens van dierenmishandeling moeten gaan...
Immers hebben ze het op die hackersite over dat men het zelfgebouwde ding op de transponder moet "zetten" houden... Dit zal je niet lukken met een ingebrachte transponder, om toch het beoogde effect te verkrijgen zul je capaciteit van de stroomtoevoer moeten opvoeren die hoger zal zijn dan een "klap" die je krijgt van een schrikdraadapparaat (even ter zijde: van een tik van je stroomdraad op de weide gaat de transponder ook niet stuk ) of je paard dat zo prettig vind en geheel schadeloos overleefd betwijfel ik...

Is het zo duidelijk en vooral vriendelijk genoeg

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:27

Ze kunnen toch paard en paspoort koppelen aan een eigenaar via een databank.

Ze kunnen het wel met auto's.

Wat betreft belastingen: akkoord. Maar ik betaal dan nog liever belastingen en dat de regering daarbij ook een waterdicht systeem heeft, dan te moeten beseffen op een dag dat mijn paard weg is en verhandelt wordt en dat je niet weet waar het is.

De kans dat er mensen zijn die het plezant vinden om een systeem te verknoeien, dat zal altijd zo blijven. Maar die kans zal toch minder zijn, dan de "illegale" praktijken die nu gebeuren met paarden.

Denk ik, en hoop ik.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:49

Dat zou dan ook betekenen dat je een paard niet meer zo kan verhandelen en dat je moet gaan werken met vrijwaringsbewijzen, dus eigenlijk op dezelfde manier als bij de auto's.

op de manier als bij bijv. hondenbelasting zullen ze stuiten op dezelfde problemen, nl dat niet alles opgegeven wordt.

Daarnaast is bijv. hondenbelasting een gemeentelijke belasting en bestaat er nog altijd een wet die het verbied om belasting te heffen op dieren anders dan honden.
en een leuke wetenswaadigheid.. paardenbelasting bestaat eigenlijk al of nog steeds eigenlijk... in de vorm van de huidige motorrijtuigenbelasting (of welke naam het tegenwoordig heeft)

Vraag me daarbij trouwens af hoeveel paardeneigenaren met een trailer er op de hoogte zijn dat je voor je trailer ook belasting moet betalen
(geld dan voor Nederland)

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:51

Alane schreef:
On-topic reactie over het geneuzel dat op www.paardnatuurlijk.nl staat...

1) De transponder en het paspoort zijn helemaal niet bedoelt als eigendomsbewijs... Sla je paardenpaspoort maar eens open en lees de toelichting in je paspoort maar eens door....
Citaat:
het paspoort is GEEN juridisch bewijs van eigendom

2) Door een transponder vind je geen gestolen paard terug... je kunt enkel een (vroegere) eigenaar vinden als je een paard gevonden hebt.

3) Transponder koppelt enkel paard en paspoort aan elkaar. niets meer en niets minder.

Op zich klopt de info wel die paardnatuurlijk schrijft dat hackers een eind maken aan die illusie dat een transponder als eigendomsbewijs kan dienen, maar die hackers hebben het niet over de transponders die gebruikt worden bij bijv. paarden. Maar over een industriele tag die oa gebruikt wordt als anti-diefstal methode (even in het nederlands: een methode wordt beschreven hoe je "simpel" de tag in het antidiefstallabel onklaar kunt maken zodat je "vrolijk en ongestoord" met je gestolen spullen een winkel uit kunt lopen).... Waarbij je je dus moet afvragen of je je als site wilt spiegelen aan dit soort mafia-praktijken en je bezoekers wilt voorzien van dit soort informatie....

Verder zal de beschreven methode toch op bezwaren en problemen stuiten en om die problemen op te lossen, zul je tot aan de grens van dierenmishandeling moeten gaan...
Immers hebben ze het op die hackersite over dat men het zelfgebouwde ding op de transponder moet "zetten" houden... Dit zal je niet lukken met een ingebrachte transponder, om toch het beoogde effect te verkrijgen zul je capaciteit van de stroomtoevoer moeten opvoeren die hoger zal zijn dan een "klap" die je krijgt van een schrikdraadapparaat (even ter zijde: van een tik van je stroomdraad op de weide gaat de transponder ook niet stuk ) of je paard dat zo prettig vind en geheel schadeloos overleefd betwijfel ik...

Is het zo duidelijk en vooral vriendelijk genoeg

Dat ove eigendomsbewijs wou ik net zeggen.
Je bent me voor.
Maar je hebt gelijk paspoort is geen eigendoms bewijs.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:46

Weet je wat ik ook opmerkelijk vind.... Volgens de anti-chippers was het toch heel simpel om een transponder onschadelijk te maken en was er toch al een ding op de markt (behalve de magnetron) om dat ding stuk te maken?
En nu vragen ze om de anti-chip site iemand die verstand heeft van electronica om dat ding te bouwen en uit te testen op een transponder... (zonder paard eromheen, wat me dan weer hetzelfde lijkt als kijken of je boot blijft drijven zonder water) Immers lukt het met een magnetron ook wel om die transponder stuk te maken, alleen krijg je dan het deurtje niet meer dicht als het paard nog om de transponder zit

daantjuhhhJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 02:44

hahaha nee, dat lijkt me ook erg moeilijk..

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 02:29

DNA testje laten doen door een erkend instituut. DNA kan niet onklaar gemaakt worden.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 01:55

Er is iemand op paardnatuurlijk.nl die gaat demonstreren dat het simpel is om de transponder te vernietigen zonder dat het paard er schade aan onder vindt.....

@Dance: er is maar 1 instituut die dat zou mogen doen..... en dan maar gokken dat er onderweg nergens iets mis is gegaan, daarbij zal er gen centrale databank komen voor "DNA-paardachtigen" en moet je alsnog chippen als je je paard aanbiedt te destructie of slacht (waarbij het laatste niet voor menselijke consumptie behoeft te zijn)

10y

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 02:36

Alane schreef:
Er is iemand op paardnatuurlijk.nl die gaat demonstreren dat het simpel is om de transponder te vernietigen zonder dat het paard er schade aan onder vindt.....

@Dance: er is maar 1 instituut die dat zou mogen doen..... en dan maar gokken dat er onderweg nergens iets mis is gegaan, daarbij zal er gen centrale databank komen voor "DNA-paardachtigen" en moet je alsnog chippen als je je paard aanbiedt te destructie of slacht (waarbij het laatste niet voor menselijke consumptie behoeft te zijn)

Ja, en dat ene instituut is in NL voorgeschreven door????? En waarom?????
Er zijn meerdere erkende instituten die onder strengste controle en door de wereldwijd wettelijk geregelde en erkende GLP (Good Laboratorie Practices) werken.

Het is namelijk van de gekke dat bijvoorbeeld in mijn geval, mijn veulens al bij registratie in het stamboek door een dergelijk laboratorium DNA laat testen. De uitslagen hiervan gaan direct vanaf dat laboratorium naar het stamboek, die de gegevens vergelijkt met de gegevens van vader en moeder dier. Voor je kunt fokken moeten zowel hengst als merrie een DNA test hebben ondergaan. Als ze daar een afwijking in vaststellen heb je de poppen aan het dansen. Nu zou ik dus een dergelijke test in NL moeten gaan herhalen omdat er alleen maar 1 instituut voor is aangewezen. "Men"stelt dat de andere instututen niet erkend worden. Dat is lariekoek, want in de internationale verdragen die men, ook Nederland, heeft ondertekend, moet men ook een ander instituut dat onder dezelfde strenge GLP regels werkt, wat continue gecontroleerd wordt overigens en behoorlijk streng, hier zowel als in de verdragslanden, gewoon erkennen.
Heb je zelf twijfels over afstamming, kun je altijd nog een keertje extra laten testen.

Bovendien is de chipverplichting geen wettelijke verplichting. Het is voorlopig een EU richtlijn, die al heel lang nog niet als verplichting tot implementeren in de lidstaten is ingevoerd, vanwege allerhande moeilijkheden die dat met zich meebrengt.

Onderweg kan er altijd iets mis gaan uiteraard. Maar dat kan altijd met alle zaken. Zolang er geen specifieke wetgeving voor is, dus een door de wetgevende macht ingevoerde wet, en alleen maar een voorschrift van het een of andere produktschap of een organisatie die wedstrijden organiseert, die je dat probeert op te dringen onder dreiging van uitsluiting van, waarmee ze zich boven de wet stellen, komen er geen transponders in mijn paarden.

Aan de andere kant heb ik natuurlijk goed kletsen, ik zit voor deze zaken betrekkelijk veilig over de grens.

Maar als je dus uitgaat van de internationale wedstrijden die er ook in Nederland worden gehouden, waar dus ook buitenlanders met hun paarden die niet gechipt zijn, willen ze die dan ook aan de grens even dwingen zo'n ding in hun paard te laten planten?

DNA liegt niet en verandert niet en je kunt er niks aan veranderen. Dat is de kracht van DNA. Mits de test uitgevoerd worden bij de juiste instituten. Tegenwoordig is een controle test bliksemsnel uitgevoerd met de huidige methodes en duurt het geen weken meer zoals een aantal jaren geleden.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:50

Dance schreef:
Ja, en dat ene instituut is in NL voorgeschreven door????? En waarom?????
Er zijn meerdere erkende instituten die onder strengste controle en door de wereldwijd wettelijk geregelde en erkende GLP (Good Laboratorie Practices) werken.

min van LNV, maw NL overheid... Die hebben 1 instituut aan gewezen.... Lijkt me toch makkelijker dan 10 verschillende en dan maar zoeken waar iets is opgeslagen of gedaan is bij een controle

Dance schreef:
Het is namelijk van de gekke dat bijvoorbeeld in mijn geval, mijn veulens al bij registratie in het stamboek door een dergelijk laboratorium DNA laat testen.

En dat is niet omdat men alle leden vertrouwd kan vertrouwen of heeft kunnen vertrouwen... Daarbij is je stamboek niets meer of minder dan een vereniging en zou je als lid een voorstel kunnen indienen om het te veranderen zodat jij als lid niet dubbel DNA hoeft te laten bepalen (waarbij de PVE al schrijft dat de procedure anders is als voor het stamboek reeds DNA veplicht is)

Dance schreef:
De uitslagen hiervan gaan direct vanaf dat laboratorium naar het stamboek, die de gegevens vergelijkt met de gegevens van vader en moeder dier. Voor je kunt fokken moeten zowel hengst als merrie een DNA test hebben ondergaan. Als ze daar een afwijking in vaststellen heb je de poppen aan het dansen. Nu zou ik dus een dergelijke test in NL moeten gaan herhalen omdat er alleen maar 1 instituut voor is aangewezen. "Men"stelt dat de andere instututen niet erkend worden.

Niet in het kader van de I&R-regeling, of is dit nu de volgende samenzweringstheorie?
Eerst de KNHS en Virbac en nu ook met VHL?

Dance schreef:
Dat is lariekoek, want in de internationale verdragen die men, ook Nederland, heeft ondertekend, moet men ook een ander instituut dat onder dezelfde strenge GLP regels werkt, wat continue gecontroleerd wordt overigens en behoorlijk streng, hier zowel als in de verdragslanden, gewoon erkennen.
Heb je zelf twijfels over afstamming, kun je altijd nog een keertje extra laten testen.

De gehele I&R-regeling heeft niets te doen met wie de vader of moeder van een paard is.... De chip/DNA is er enkel en alleen om paard en paspoort aan elkaar te koppelen...

Dance schreef:
Bovendien is de chipverplichting geen wettelijke verplichting. Het is voorlopig een EU richtlijn, die al heel lang nog niet als verplichting tot implementeren in de lidstaten is ingevoerd, vanwege allerhande moeilijkheden die dat met zich meebrengt.

Een richtlijn die de richting aan geeft hoe een wet in een lidstaat eruit moet komen te zien... En in NL en bijv. België gewoon net zo wettelijk als het feit dat jij altijd een identiteitsbewijs bij je moet dragen ...

Dance schreef:
Onderweg kan er altijd iets mis gaan uiteraard. Maar dat kan altijd met alle zaken. Zolang er geen specifieke wetgeving voor is, dus een door de wetgevende macht ingevoerde wet, en alleen maar een voorschrift van het een of andere produktschap of een organisatie die wedstrijden organiseert, die je dat probeert op te dringen onder dreiging van uitsluiting van, waarmee ze zich boven de wet stellen, komen er geen transponders in mijn paarden.

Je hebt er echt geen kaas van gegeten he?
de NL-overheid heeft beslist dat alle paardachtigen geregistreerd en en geidentificeerd moeten worden...
De PVE is niets anders dan een instantie die het "regelt" net zoals ze meer zaken regelt, dat de KNHS al eerder over gegaan is op die methode van identificatie staat er geheel los van, fjorden en friezen worden ook al langer gechipt...
Je kunt ontheffing aanvragen en dan hoef je niet te chippen....

Dance schreef:
Aan de andere kant heb ik natuurlijk goed kletsen, ik zit voor deze zaken betrekkelijk veilig over de grens.

Maar als je dus uitgaat van de internationale wedstrijden die er ook in Nederland worden gehouden, waar dus ook buitenlanders met hun paarden die niet gechipt zijn, willen ze die dan ook aan de grens even dwingen zo'n ding in hun paard te laten planten?

Ik hoef mijn auto toch ook niet over te schrijven als ik van Nederland naar Duitsland ga, of mijn nationaliteit als ik op vakantie ga?

Dance schreef:
DNA liegt niet en verandert niet en je kunt er niks aan veranderen. Dat is de kracht van DNA. Mits de test uitgevoerd worden bij de juiste instituten.

De transponderr liegt ook niet en ben je met DNA en het juiste paard even afhankelijk van crimineel gedrag dan met een transponder...
en of DNA wel of niet te veranderen is.... daar zijn de meningen ook over verdeeld, zo zijn er ook uitzonderingen dat mensen 2 soorten DNA kunnen hebben... zou dat bij dieren ook kunnen? de geschiedenis zegt van wel... Dat betekent dat je veulen wel uit je merrie komt, maar het DNA wat anders vertelt...

Dance schreef:
Tegenwoordig is een controle test bliksemsnel uitgevoerd met de huidige methodes en duurt het geen weken meer zoals een aantal jaren geleden.

Is het juridisch dan wel correct dat een controlerende instantie haren uit mijn paard mag trekken zonder gerechtelijk bevel?
Ik hoef niet te bewijzen dat ik onschuldig ben...
En met zo'n reader hoeven ze mijn paard niet aan te raken om een controle uit te voeren

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:44

@Alane: vergeef mij, dat ik er geen kaas van heb gegeten. Maar nog altijd wil ik beweren dat een Ministerie richtlijnen kan uitvaardigen en voorstellen tot wetten doen, maar zelf geen wetten kunnen "maken".

(ik zal mezelf dan ook maar vergeven )

Natuurlijk ben en met transponder en met DNA test (waar een boel onderweg fout kan gaan) ook aan criminele activiteiten blootgesteld.
En daar heb ik wél kaas van gegeten, ben er namelijk nog volop mee bezig. Oplichters kennen meer kunstjes als goed voor ons is, totdat je er achter komt.

Dat er ook afwijkend DNA bestaat bestrijd ik zeker niet. Komt echter zoals bekend tot nog toe heel erg weinig voor (gelukkig).

En nee hoor je hoeft je auto niet over te schrijven en ook je nationaliteit niet te wisselen als je met vakantie naar hier komt. Alleen als je hier gaat wonen, zou je je auto wel moeten laten overschrijven, maar je rijbewijs hoeft weer niet, daar het een EU rijbewijs is. Je Nationaliteit kun je gewoon behouden.

Identificatieplicht was hier altijd al plicht, dus daar zit ik niet mee.

Je laatste alinea is inderdaad een heel interessante. Controle aan hand van het paspoort is net als controle van jezelf aanhand van jou paspoort of identificatie zonder meer mogelijk. Dat is geregeld. Maar zonder bevel mogen ze niet aan een zaak (sorry paard is een zaak) of aan jou komen, of er moest een gegrond verdacht zijn. Denk aan fouilleren.

Mijn probleem is, dat ik de NL nationaliteit heb, mijn paarden dus ook en ik af en toe met deze paarden op wedstrijd naar NL kom. Deze paarden hebben dus nog een NL paardenpaspoort (zonder chipverplichting toentertijd). Misschien is het dan verstandiger om hier een nieuw paspoort aan te vragen en de "oude" terug te sturen.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:57

Ze houden ten allertijde het oude paspoort, kan zijn dat er blz worden toegevoegd omdat die nu nodig zijn en je "oude" paspoort dat niet heeft.
Of je moet je "oude" paspoort kwijtraken en een duplicaat aanvragen....

De identificatieplicht voor paardachtigen bestaat in NL ook al langer dan de I&R-regeling, zoals we die nu kennen, van kracht is.

Dacht dat de cijfers vwb verschillend DNA in 1 dier groter is dan de kans dat je chip de geest geeft...
En is het gemakkelijker te frauderen met een DNA paard dan met een gechipte... Hups chip in het DNA paard, duplicaat paspoort en de nieuwe Fury is een feit, dat hij dan Salinero als naam droeg is dan een bijzaak

Een duitse ruiter die hier voor een x-aantal wedstrijden komt zal net zomin Nederlander hoeven te worden als zijn paard dat zou moeten...

Voor wedstrijden in Duitsland kun je nu nog kiezen tussen brandmerk of chip...... (voor de duitse ruiters dan)