België ziet toppaarden over de grenzen vertrekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

België ziet toppaarden over de grenzen vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:15

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:21

eeh ja leuk allemaal hoor dat ze zoveel verkopen maar weetje wat ik niet snap? belgie maakt nog niet zo geweldig veel klaar in de sport., waarom verkopen ze die toppaarden van ze dan?

Charret

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:26

Blijven Belgen he

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:32

eehh.. idd charret haha

PrietPraat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:49

belgie heeft best wel toppaarden kijk maar in de jumping en eventing.

in de dressuur niet helaas, maar de dressuur is aan het op komen in belgië

wacht maar binnen een paar jaar

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:55

Helene_ schreef:
belgie heeft best wel toppaarden kijk maar in de jumping en eventing.

in de dressuur niet helaas, maar de dressuur is aan het op komen in belgië

wacht maar binnen een paar jaar

Idd! Het moet gewoon even de tijd hebben en dan komt ook België er wel aan met de betere combinatie's.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 08:33

cle0o_o0 schreef:
eeh ja leuk allemaal hoor dat ze zoveel verkopen maar weetje wat ik niet snap? belgie maakt nog niet zo geweldig veel klaar in de sport., waarom verkopen ze die toppaarden van ze dan?

geld?

een groot deel van de zeer goed presterende kwpn'ers staat ook in amerika, terwijl er in NL best een paar meer mogen zijn...
maar als je wil verkopen en vanuit het buitenland komt het hoogste bod is het toch logisch dat ze daarheen gaan.

Nevermind85

Re: België ziet toppaarden over de grenzen vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:17

En waarom maakt België niet zo veel klaar? Ik denk het juist wel! Je moet in het oog houden dat er héél weinig gedaan wordt voor de sport hier, in tegenstelling tot bij jullie!
Ik vind dat we best trots mogen zijn op ons Belgenlandje en meer Belgen zouden dat moeten doen!

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:46

En in de Prix St Georges zijn we toch maar mooi derde geworden ...

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:07

Belgie? Waar ligt dat dat kleine landje?

Tjah, geld is soms nog altijd belangrijker... (allé voor hen hé)

RanouK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:49

Zeg nou zelf, wat heeft meer zekerheid en brengt het meeste op? Handel in topsportpaarden...
Intelligentie alom.

In België is paardrijden als hobby stuk-ken duurder dan in Nederland, slechts een zeer klein aantal mensen kunnen zich het veroorloven om paard te rijden met een eigen paard.
Terwijl in Nederland paardrijden zeer populair ligt, waardoor je meer stallen hebt en de kostprijzen door de populairiteit lager liggen. Je hebt er ook véél meer mogelijken om te rijden.
Veel mensen hier mogen wel meer dan een uur rijden om naar de dichtsbijzijnde stal te gaan. Je kunt het geluk hebben om een weide te vinden, maar de mogelijk om aan een wei te geraken waar je iets van stal mag opbouwen is zeer gering. De weides worden hier niet zomaar weggegeven.
En zoals ik al eerder aangaf, de paardensport is hier enorm duur.
Maar het komt allemaal al op gang, er zijn al een tal van zeer jonge en zeer succesvolle ruiters die het enorm goed doen, dus afwachten.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:35

nou het is idd wel spijtig dat onze beste paarden verkocht worden... Niet veel kansen voor belgische ruiters eigenlijk. En ik vind dat belgie super paarden heeft! Kijk maar naar de olympische spelen 2004, Sapphire het paard dat de jumping goud won, is een BWP! Daar mag ons belgen landje trots op zijn!

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:48

innederland doen ze heel veel voor ruiters en paarden , zoals het rabobank talentenplan , en de eerste amazone op eventing ranglijst is Karin donckers een belgische dus , maar in belgie hebben we zoiets als rabobank helemaal niet !! En het incident dat er 2 ruiters uit belgie naar de dressuur in Aken mochten , maar door problemen met de federatie niet konden is ook niet iedereen vergeten. Ik denk dat als belgie een federtie zoals Nederland heeft , we het talent dat in de belgen zit meer zouden kunnen waarmaken , maar goede paarden worden altijd door mensen met veel geld opgekocht en mens moet zijn brood verdienen he ! lange uitleg maar k moest het evn kwijt !

Theake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:41

Qua jumpingpaarden hebben we zeker niet te klagen! Ze zijn zeer zeker van niveau. en ja, dat wordt verkocht he...

Dressuur, oke, maar dat komt wel

en zoals hier al eens gezegd is, de sport is hier totaal zo populair niet als bij jullie!

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 01:16

cle0o_o0 schreef:

Omdat het toch gaat om wie het meeste geld bied? Het buitenland heeft ook geld dusja...

België komt er wel hoor Op dressuurgebied liggen we wat achter maar het komt wel

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:51

dressuur is id nog zwak, we hebben ook helemaal geen top dressuur paarden op dit moment, maar ik weet dat de laatste jaren toch veel meer naar dressuur gefokt word, dus ik denk dat er nu wel al een hoopje talentvolle jonge dressuurpaarden zijn in belgie. Maar idd het is spijtig dat er zo weinig steun is voor de belgische ruiters!

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:02

Toppaarden genoeg in België, dat is net bewezen, maar het probleem zit hem bij de ruiters. In andere landen, waaronder Nederland een uitblinker is, wordt er aan scouting gedaan. Jong talent wordt gezocht, opgevolgd en getraind om uiteindelijk mee te kunnen draaien in het profcircuit. Daaraan ontbreekt het in België. Jacques Rogge heeft deze opmerking gemaakt tijdens de voorbije olympische spelen, er wordt gewoon te weinig geïnvesteerd in de Belgische sportende jeugd. Hierdoor krijgen vele talenten niet de kans zich te ontwikkelen tot echte profs op super-belgische paarden.

Vroeger won België altijd met Ludo Philipaerts, men gokte maar op één ruiter en dacht niet aan opvolgers. Maar aangezien LP ook op leeftijd komt en in een sleur terechtkomt, behaalt België geen deftige resultaten meer. Ik spreek hier dan wel over jumping.

Dressuur, daar snappen we nog niet veel van.
Maar vb. in de endurance hebben we ook al enkele talentjes zitten, maar die hebben er spijtig genoeg heel hard voor moeten knokken op het gebied van sponsors, goede training, paarden etc.

Puur mijn mening .

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:59

Ja onze jumpingpaarden zijn best goed
kijk maar naar Nagano die presteerd ook goed maar Cicero wordt nog beter

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:57

Belgen moeten meer op eigen houtje doen
ZELF meer investeren etc t.o.v. Nederland heb je veel meer gezocht achter talent
En ja als de markt in belgie voor zo'n paarden klein is wat moet je er dan mee doen ... buitenland verkopen ( hoogste bod wint )

springen moeten we toch niet onderdoen denk ik ?!
en qua dressuur ok we hebben geen Anky en weet ik veel
maar jeroen d. is zeer goed bezig ( waar we trots op kunnen zijn ) * en mss dat er zo wel meer interesse komt in de paardensport ( zie mr nr tennis Kim en justine => hier in rule wij !!! )

* Nederlands had toch ook niet ineens , 6 ( ofzo iets ) top GP ruiters
dat moet allemaal groeien

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:10

Het BWP fokt al jaren springgericht en staat, als ik me niet vergis, op dit moment vierde op de wereldranglijst springen van de stamboeken. Overal ter wereld wordt er gereden en gesprongen met BWP gefokte paarden. In elke Equitime staan er wel een paar bladzijden vol met de prestaties van BWP gefokte paarden op internationale wedstrijden. Ik denk dat we daar best wel fier mogen op zijn en dat het stamboek daardoor uitstraling krijgt tot ver buiten onze grenzen.

Die uitstraling mag niet ten koste gaan van onze eigen ruiters dus moet men constructies uitzoeken om de beste paarden in eigen land te houden.

Op een ander forum las ik onlangs een stuk over het economisch belang van de paardensector in Belgie.

Code
Vandaag in de Tijd, een artikel over een low-budget studie die aan de RUG gemaakt werd op vraag van de Belgische federatie van het Paard. Hierbij enkele kernpunten :
* In Nederland is de omzet in de paardensector groter dan in hun internationaal befaamde bloembollenteelt.
* In Duitsland zorgen elke 4 paarden voor één arbeidsplaats 
* Belgie bevat geschat 160.000 paarden waarvan 115.000 geregistreerd.
Vanaf 2008 zou het cijfer exacter moeten zijn 
* Grootste deel van de toegevoegde waarde (dus niet de omzet) in de paardensector komt uit de handel van paarden, tweede belangrijkste uit de paardenvoeding.
* Totale toegevoegde waarde van de paardensector is de helft van de rundveesector en maar vergelijkbaar met die van de kalveren, de suikerbieten en de boomkwekerijen.
* Aantal arbeidsplaatsen is 3.550 zonder subsectoren als transport, stalling etc. wat het uiteindelijke cijfer substantieel hoger zou brengen.
* de zwakke communicatie in de sector was opvallend.

Er zal gevraagd worden aan Fientje Moerman (Vlaams minister van economie) om deze studie uit te diepen en hiervoor geld beschikbaar te maken.

Dus momenteel wegen we met zijn allen hier economisch even zwaar als suikerbietentelers.

Ik denk dat onze regering dat zo stilaan moet gaan beseffen dat de paardensector een belangrijke economische sector is die de komende jaren alleen maar kan groeien.

Een dressuurpaarden leverancier zal het BWP stamboek nooit worden. Men heeft sinds enkele jaren wel de optie dressuur uitgevonden om de fokkers in eigen land te houden maar de nadruk blijft op het springen liggen. De kandidaat dressuurhengsten moeten zich bewijzen op de sprong en vallen qua dressuurkwaliteiten vaak magertjes uit in vergelijking met buitenlandse hengsten. Jammer genoeg kan ik de exacte afstammingen nergens vinden maar zo uit mijn hoofd durf ik toch wel zeggen dat heel veel paarden die in het BWP promoteam voor dressuur lopen niet echt BWP gefokt zijn en vaak komen uit de combi BWP-merrie en Duitse/Nederlandse hengst.
Zo heeft met ooit Weltmeyer II zijn goedkeuring terug afgenomen omdat hij de spring(!) wedstrijden voor jonge paarden niet had meegelopen en dus niet aan zijn verplichtingen had voldaan.
Toen het dan plots vol goed bewegende Weltmeyers II liep en die het dressuurkader bestormden...

De fokker wordt ook niet echt aangemoedigd om dressuur te fokken. Voor drie en vierjarige merries bestaat er nu een soort van exterieurbeoordeling met vrijspringen, ben de exacte naam vergeten, ik denk dat ze het merrierapport noemen. Als fokker van een dressuurgefokte BWP merrie had ik dan het stamboek gemaild met de vraag of er dan zo niks was voor de dressuurgefokte merries, vermits ze toch ook dressuurhengsten in het stamboek hadden. Ik zag mijn merrie niet vrijspringen, maar een beoordeling op dressuuraanleg zag ik wel zitten. Kreeg ik als antwoord terug dat ze een springstamboek waren.
Blijft mijn vraag, waarom dan hengsten in de optie dressuur goedkeuren als je de fokkers achteraf toch laat vallen bij het behalven van interessante "rapporten"

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:23

Als het goed gaat, start dit jaar op Jumping Mechelen 2006 opnieuw Arlette Holsters met haar nieuwe! Schijnt een héél goed paard te zijn, een hengst.

De bedoeling is dat ze in 2008 OS gaat rijden maar dat wacht ik nog wel ff af