Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joeylover schreef:Dagblad van het Noorden - dinsdag 20 december 2005
Koekange - 2 Paarden op de stallen bij Benak in Meppel en Koekange zijn afgemaakt, nadat zij ernstig waren verlamd door een besmetting met rhinopneumonie.
De meeste wilde verhalen doen de ronde over de (pension)stallen bij Benak. Vooral op de internetsite www.bokt.nl. Zo zou Benak eerder de nek van een veulen hebben gebroken, om zo een besmetting met rhinopneumonie te verdoezelen. "Ongelooflijk, wat een gemeen volk", zegt Jan Benak. "Sensatie en afgunst. Schooiers zijn het. Dit is nog erger dan een rhino-besmetting."
"Dag en nacht zijn we nu bezig met de verzorging. Alle paarden krijgen medicijnen. Via het voer of met een spuit met roosvicee, als ze het niet opeten. 's Nachts om 3 uur ga ik mijn bed uit om te kijken hoe het met de paarden gaat. Negen van de 31 paarden hadden hoge koorts, dikke achterbenen en waren verzwakt. Twee konden ook niet plassen. Het ergste stadium is verlamming. Toen is besloten 2 paarden af te maken."
"Ik heb al 40 jaar paarden op stal en ik heb nog nooit zoiets gehad. Voor een dierenarts is het niet makkelijk te constateren, maar onze dierenarts Jan Glas zag het gelukkig meteen goed. Zo konden we direct met de behandeling beginnen. Het rare van de besmetting is dat sommige paarden er niet gevoelig voor lijken. Twee exemplaren die neuscontact hebben met een besmet paard, hebben bijvoorbeeld zelf nergens last van."
Vanaf het moment dat de besmetting is geconstateerd, gingen de staldeuren op slot. "Er komt geen paard meer de dam op of af De voltigeclub uit Ruinen komt hier in de winker elke woensdagmiddag, maar dat moet even stoppen. Bovendien heb ik nog paarden verkocht, maar die blijven nu 2 maanden staan. En dat de maneges nu dichtzitten, daar kan ik toch niets aan doen? Ik had het liever ook niet gehad. Iedereen mag hier komen kijken, de boel is hier brandschoon."
Eigenaar Jaap Westenbrink van manege Oosterboer zegt dat de mees wilde verhalen de rond doen. "Er is rhino in Meppel geconstateerd, dus heb ik rhino. Zo gaat dat. Het is een paniekreactie. Heel Drenthe is doodsbenauwd. Ik heb 50, 60 telefoontjes per dag gehad. Wij blijven open en ik geef m'n lessen, maar er komen hier geen vreemde paarden."
Trainer en paardenhandelaar Rob Besselink van stal Eurohill uit Veeningen zegt zonder werkt te zitten door de paniek. "Stallen sluiten de deuren voor vreemde paarden en mensen van andere stallen. Mensen weten er te weinig van. Dus als de deur op slot gaat, doe je het altijd goed."
Hèhè, was een heel stuk om te typen.
Ik vind het een goed stuk en nu is het ook allemaal duidelijk!
Ook vind ik het goed dat hij zich zo laat uitvallen over bokt, want er gingen verhalen over B rond dat echt niet kan
Fun_Fun schreef:Opzich wel terrecht van Benak dat hij het heeft gezegd.
Was ook niet normaal wat er allemaal vermeld over hem werd.
iski schreef:Komop mensen...we gaan het Dagblad van het Noorden nu toch niet serieus nemen of wel soms...Die krantenjongens leven sowieso bij de waan van de dag.
Hier zijn we toch echt te groot voor...
manie schreef:Ik hoop dat de mod's die topic gewoon verwijderen wat de honden lusten er geen brood van!
oneerlijk schreef:mensen om 22.15 op rtv drenthe stuk over rhino.
Benak komt aan het woord een dierenarts en een fokker.