WK Endurance: Jong talent trotseert woestijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

WK Endurance: Jong talent trotseert woestijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 01:14

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=23444&PCatID=1000
www.knhs.nl

BAHREIN - De 16-jarige Jarmila Lakeman (Zutphen) en de 18-jarige Caro de Boer (Enschede) kijken met een goed gevoel terug op hun deelname aan het WK Endurance voor Junioren en Young Riders (14 t/m 21 jaar) in Bahrein. Met de Arabische volbloedpaarden Czarownica LB en Candor HA behaalden de jonge amazones respectievelijk de 50e en de 56e plaats in een veld van 127 deelnemers.

Klik HIER voor het volledige bericht.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:13

Wat gaaf zeg, Nederland laat zich niet kennen! Geweldig al dat ze hem uitgereden hebben in die onbekende omgeving, maar ze hebben zich ook nog netjes geplaatst!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:18

Knap hoor, petje af
Jammer dat Carmen Römers paard afgekeurd werd.
Maar hoe kan het dat iemand start bij een WK junioren en het WK senioren?
Dat vind ik wel bijzonder.

*edit:typo*
Laatst bijgewerkt door Billy op 19-12-05 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:23

Volgens mij is het "gewone" Wk open voor alle leeftijden (?), en het WK junioren alleen voor de leeftijdsgroep 14 t/m 21.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 10:26

Dat mag zolang je aan de kwalificatie-eisen voldoet. J/YR is van 14 t/m 21 jaar. Voor Carmen is 2006 dus het laatste jaar bij de J/YR. Bij de J/YR rijd je op een kampioenschap 120 km, dus als je aan die kwalificatie-eisen voldoet (en in het A- of B-kader bent opgenomen) mag je daar starten.

Daarnaast mag je als J/YR ook gerust 'gewone' FEI-wedstrijden over 160 km rijden, de afstand die op kampioenschappen voor senioren wordt gereden. Weet je je op die afstand te kwalificeren (en in een kader te rijden) dan mag je ook uitkomen op kampioenschappen voor senioren, ook als je nog geen 22 bent.

Wat de FEI-reglementen daar exact over zeggen, dat heb ik niet zo bij de hand. Maar het mag dus. Caro de Boer zit ook in het B-kader bij de senioren.

Ik kan me voorstellen dat het heel simpel is zoals Chaai zegt.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:27

Maar volgens mij is er geen enkele andere tak van sport waar je zowel bij de senioren als de junioren uit mag komen.
Dat zou mooi zijn, dan zouden bijv voetballers ook op 2 kampioenschappen mogen uitkomen. Volgens mij is dat een beetje competitievervalsing.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 10:28

Dat zou best kunnen, Billy.

Het zijn FEI-reglementen, ik weet de achterliggende gedachte niet.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:28

Ik ook niet, maakt ook verder niet uit, maar het viel me op

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 10:36

Ik ben het trouwens niet met je eens dat het competitievervalsing is. Ruiters tussen de 14 en 21 jaar hebben zich in kampioenschappen voor senioren (overigens ook op gewone 4* CEI's) te conformeren aan de regels die voor senioren gelden.

Het belangrijkste verschil (op de afstand na, 40 km extra) is de gewichtseis: op een 160 km moet je hoe dan ook aan een minimum gewicht van 75 kg komen. Een lichtgewichtje als Carmen sleept meer dan 20 kg lood (= dood gewicht) mee op zo'n 160 en dat valt écht niet mee.

Dit zegt het FEI-reglement trouwens over leeftijden:

Article 825 Qualification
1. Any person from the year in which he/she reaches his/her 14th birthday
and who is duly authorised by his/her National Federation is allowed to take
part in all Endurance Rides (CEIs, CEIOs and Championships), either as an
individual or as a member of a team.

En als je nog binnen de grens 14-21 valt, mag je meedoen aan wedstrijden speciaal voor die leeftijdsgroep (120 km, geen gewichtseis). In feite zoals Chaai zegt.

Maar ik zal het eens navragen bij de bondscoach of bij de KNHS, daar zullen ze vast wel meer weten over de achtergrond van deze regel.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:59

gefeliciteerd dames!
Nette plaatsen

Nevermind85

Re: WK Endurance: Jong talent trotseert woestijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:05

Onze Belg heeft het knap gedaan! 4de met een niet-arabisch paard!!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 12:22

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:03

DE belg !!! woont bij mij in het straat :-p !!!! Als je ziet met wat ze dit hebben berijkt, is dit een MEER dan zeer knappe prestatie !!! Bij hen geen dure paarden, dure stallingen, dure materialen, dure camions enzo ! En je ziet, ook hij kan mee op een WK !!!

nog is, proficiat toon !

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:46

Ik vind dat onze meiden alledrie een superprestatie hebben geleverd, maar ik ben ook acuut fan geworden van Toon en Tinnie.

Op een forum waar veel Vlamingen komen, las ik dat hij nog maar 15 is. En zijn pony is geen typische endurance-Arabier, maar een 'gewone pony' zoals ze in de wandelgangen wordt genoemd.

Inmiddels heeft een van zijn grooms (zijn nicht volgens mij) een verslag geschreven. Dat is te lezen op www.eldra.be, de site van een van de Belgische enduranceverenigingen. De directe link naar het verslag is DEZE.

Geweldig beschreven, ik zie helemaal voor me hoe hij kort voor de finish de zoon van de grote Maktoum voorbij gaat...

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:13

Toon is inderdaad nog maar 15, je ziet hem ook nauwelijks lopen, hij is zeer kleein en super mager voor z'n leeftijd ! En Tinnie is een normale pony, die ook door de week in een normale stal/wei bij hem thuis staat. Vroeger werd er met Tinnie zelfs nog geen endurance gereden, maar gesprongen en dressuur gereden bij de lrv ! Super van toon !
(toon traint trouwes op leercontract ook nog renpaarden ergens in een stal in belgië naar het schijnt !)

Nevermind85

Re: WK Endurance: Jong talent trotseert woestijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:57

Wens hem maar een dikke proficiat!!

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:27

Dat is zeker netjes gereden! Erg knap hoor!

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:00

Ik vind het kei knap van Toon dat hji zo hoog gescoort was
(ik woon ook bij hem in de straat )
Ik vond het al heel wat toen hij mocht rijden, maar toen die vierde werd was hij nog beter

Hij is toen ook op tv geweest en dat zijn ze bij ons op de manege komen filmen
En de famillie is zeer blij want ze hebben een groot bord buiten gehangen

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 14:14

Toon zit bij de laatste drie genomineerden voor de VLP-Award 2005:

http://www.vlp.be/_ln/article.php?id=134

VLP schreef:

23-12-2005 Genomineerden VLP-Award!

De laatste 3 genomineerden VLP-award 2005 voor de sportprestaties zijn bekend... De eventingamazone Karin Donckers staat ook dit jaar in het rijtje van de drie laatst genomineerden. Dat de dressuurruiter Jeroen Devroe dit jaar bij de eindlaureaten hoort is ook niet echt een verrassing wanneer je zijn prestaties in 2005 bekijkt. De derde eindlaureaat is de jonge talentvolle enduranceruiter Toon Van Den Troost. Hij heeft voor een heuse verrassing gezorgd tijdens het WK in Bahrein waar hij als 4de over de eindstreep kwam.

De eindlaureaat wordt bekend gemaakt op vrijdag 30 december 2005 tijdens Jumping Mechelen.Dan wordt ook de VLP-sportpersoonlijkheid 2005 uitgeroepen.

Proficiat aan deze ruiters en amazone!

Zie ook http://www.endurance-elite.be/nieuws221 ... VLP-Awards met foto:

Toon en Tinnie tijdens de laatste teamtraining in België voorafgaand aan het WK

Afbeelding

En op http://www.lrvweb.be/artikel.php?id=491

LRV-web schreef:

Toon Van Den Troost vierde op WK Endurance

NATIONAAL - Toon Van Den Troost uit de ponyclub Oud-Turnhout werd afeglopen weekend vierde op het WK Endurance voor juniors in Bahrein met zijn merrie Tinnie. Daarmee was Toon de beste Europese ruiter. De dertienjarige pony van 1.47 m. legde de 120 kilometer af in iets meer dan zes uur.

120 kilometer is sowieso een krachttoer maar wat deze merrie zo speciaal maakt is dat ze naast het endurance-gebeuren ook nog regelmatig mooie resultaten bij elkaar sprokkelt in de jumping en dressuur. Toon bracht Tinnie in 2005 nog uit in de springklasse D-Licht en B2-dressuur.