Altijd oppassen, het is een vluchtdier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Altijd oppassen, het is een vluchtdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:10

Sjoert

Re: Altijd oppassen, het is een vluchtdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:11

Citaat:
13 DECEMBER 2005 - VELUWE - Paardrijden is en blijft een niet ongevaarlijke sport. Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo bewijst de tragische val van een amazone afgelopen weekeinde in Doornspijk. Veiligheid is in de paardensport een belangrijk thema geworden, met name omdat het paard van nature een vluchtdier is.

Jaarlijks komen zo’n tienduizend slachtoffers van een ongeval tijdens paard- of ponyrijden op de afdeling spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Ongeveer 1100 moeten na behandeling worden opgenomen vanwege de ernst van het ongeval. Dat is elf procent van alle slachtoffers die na een ongeluk met paarden worden behandeld en maar liefst 15 procent van alle ziekenhuisopnamen na een sportongeval.

Alleen al op de Veluwe was er in het afgelopen jaar sprake van een serie (ernstige) ongevallen in en rond de manege. In november viel een vrouw van haar paard in Doornspijk. Zij raakte daarbij ernstig gewond. Met hoofdletsel werd zij naar het ziekenhuis gebracht.

Schrikreactie

Afgelopen zomer raakte een 36-jarige vrouw uit Heerde gewond bij een val van haar paard nabij de schaapskooi aan de Elburgerweg. Vermoedelijk schrok het paard van het klapperen van een parasol. Ook deze vrouw moest met een ambulance naar het hospitaal worden vervoerd.

Van de paardrij-ongevallen vindt 12 procent plaats op de openbare weg en tien procent in een natuurgebied. De meeste slachtoffers vallen van het paard en lopen daarbij botbreuken op.

Ook is het percentage met ernstig hoofdletsel relatief hoog bij de ongevallen op de openbare weg, namelijk tien procent, zo blijkt uit de cijfers van het LIS, het Letsel Informatie Systeem van Consument en Veiligheid. Hierin staan slachtoffers geregistreerd die na een ongeval, geweld of door zelfverwonding op een spoedeisende hulpafdeling belanden.

Niet altijd zijn de ruiters het slachtoffer, ook het paard komt er soms slecht van af. Tijdens de paardenvierdaagse van Epe kwam in juni van dit jaar een paard om het leven. Het dier was losgebroken en in paniek over een hek gesprongen. Daarbij brak het paard z’n nek.

In september sloeg een paard op hol tijdens een koetsentocht op de Bathmense kermis. Drie kinderen raakten daarbij gewond.

Volgens Christa van Duin van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie te Ermelo moet je altijd op je hoede zijn bij het rijden met een paard. ‘Het is van nature een vluchtdier. Wegrennen zit in z’n bloed’.

Aansluitend artikel, zelfde auteur:

Citaat:
13 DECEMBER 2005 - VELUWE - Veiligheid is een belangrijk begrip geworden in de paardensport in de afgelopen jaren. Dat zegt Christa van Duin, woordvoerster van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) te Ermelo.

Zo heeft al een groot deel van de maneges en pensionstallen in ons land een zogeheten veiligheidscertificaat waarbij de accommodaties aan allerlei eisen moeten voldoen. Per 1 januari 2008 wordt dit certificaat zelfs verplicht. ‘Iedere vereniging moet daaraan voldoen’, aldus Van Duin.

Bij wedstrijden is volgens Van Duin al lange tijd het dragen van een veiligheidscap verplicht en bij een military draagt de ruiter een bodyprotector. ‘Het zijn allemaal maatregelen waarmee wij proberen om de veiligheid te verbeteren’, aldus de KNHS-woordvoerster.

Ook Ankie van Grunsven, Olympisch kampioene paardendressuur, stelt dat er in de afgelopen jaren steeds meer aandacht komt voor het verbeteren van de veiligheid. Dat is volgens Van Grunsven ook nodig: ‘Paardrijden heeft altijd een risico. Je moet je steeds bewust zijn van de gevaren die het met zich meebrengt. Zelf heb ik dat twee jaar geleden nog ervaren toen ik mijn been brak’.

Concoursen

Van Grunsven is ook blij met de veiligheidscampagne in de paardensportwereld. ‘Vanuit de bond wordt veel actie ondernomen. In de manege zie je het weer terug doordat bij concoursen vaker de bodyprotector wordt gebruikt. Maar het blijft zaak om goed op te letten’.

Dat vindt ook Van Duin. ‘Een paard is natuurlijk geen schoothondje. Het is een sterk dier en van nature een vluchtdier. Wegrennen zit in z’n bloed. Het blijft altijd oppassen. Je moet moet steeds op je hoede zijn’.

Van Grunsven benadrukt nog eens dat mensen zich soms niet bewust genoeg zijn van de gevaren. ‘Ongelukken kunnen altijd gebeuren’.

Volgens de Olympisch kampioene is het in dat verband goed om zoveel mogelijk aandacht te besteden aan het veiligheidsaspect. ‘Zorg dat je als beginner op een ervaren en betrouwbaar paard start. Of ga niet alleen de weg op met een paard. Is niet verstandig, die dingen’.

Ervaren

Het ongeval in Doornspijk is volgens Van Duin van de KNHS niet gebeurd tijdens een wedstrijd. Het vond plaats bij een particulier. Zij noemt het een zeer tragisch ongeval.

‘De amazone uit Nunspeet stond bekend als een ervaren rijdster. Zij kon goed rijden’, weet Van Duin.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:33

Goed geschreven berichten. Het is en blijft een risico sport dat weet iedereen. Ik weet het zelf ook maar al te goed, heb al meerdere keren op een op hol geslagen paard gezeten, met goede afloop overigens.

Heel vaak gaat het goed, maar als het een keer slecht afloopt, loopt het ook heeeeeel slecht af...

Ik draag altijd een cap en met crossen (toen ik dat deed) altijd een bodyprotector. Die draag ik neit met springen...

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:42

Sjoert schreef:
Citaat:
Volgens de Olympisch kampioene is het in dat verband goed om zoveel mogelijk aandacht te besteden aan het veiligheidsaspect. ‘Zorg dat je als beginner op een ervaren en betrouwbaar paard start.
Of ga niet alleen de weg op met een paard
. Is niet verstandig, die dingen’.

Wat weet van Grunsven daar nu van?! Zelf komt ze nooit op de weg met een paard.
De mijne loopt alleen op de weg rustiger.

Meer aandacht voor de bodyprotector vind ik wel een goede zaak.

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:44

Denk dat ik maar stop met paardrijden...haha nee hoor! Maruh een ongelukje zit idd in een klein hoekje...maar als je daar mee moest gaan leven dan kon je niet een meer op een stoel gaan zitten stel je voor dat tie doorkrakt....nek gebroken en dan ben je dood of hevig verlamd...zo denk ik altijd maar!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:46

Dat paardensport risico met zich brengt weet iedereen. Dat je je best kan doen om jezelf zo goed mogelijk te beschermen (met cap, bodyprotector, verlichting en reflectie) weet ook iedereen. Helaas heb je andere verkeersdeelnemers niet in de hand. Dit heb ik zelf meermalen aan den lijve ondervonden: Auto's / brommers / fietsers die onvoldoende afstand houden of agressief gedrag vertonen indien ze naar hun mening opgehouden worden. Mensen die met opzet je paard laten schrikken, etc. etc. Als er een ongeval gebeurt heb je ook te maken met politie, die niet begrijpt dat je niet op een bromfiets of motor zit en bij een stapje opzij al oordelen dat je je paard niet in de hand hebt en dus schuldig bent aan het ongeval. En last but nog least: gemeenten die slecht (of niet) meewerken om veiligheid te faciliteren rondom maneges in stedelijk gebied. Er kan (en moet) dus duidelijk nog veel verbeteren om de veiligheid in de omgeving te vergroten.

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:48

Ja nee dat wordt niet meer paardrijden voor mij.. Zeg alles meteen op

Nee ik ben er echt blij mee dat hier aandacht aan wordt besteed!

Sieltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:15

Babootje schreef:
Helaas heb je andere verkeersdeelnemers niet in de hand. Dit heb ik zelf meermalen aan den lijve ondervonden: Auto's / brommers / fietsers die onvoldoende afstand houden of agressief gedrag vertonen indien ze naar hun mening opgehouden worden. Mensen die met opzet je paard laten schrikken, etc. etc. Als er een ongeval gebeurt heb je ook te maken met politie, die niet begrijpt dat je niet op een bromfiets of motor zit en bij een stapje opzij al oordelen dat je je paard niet in de hand hebt en dus schuldig bent aan het ongeval.

Goed gezegd Er zijn genoeg mensen die eigenlijk totaal geen begrip hebben voor de paardensport. Ik vind het dan ook niet meer als normaal dat als iemand bv met een grote vrachtwagen ons tegen komt en netjes inhoudt en je de tijd en ruimte geeft om te kunnen passeren met je paard, om daar een vriendelijk hand naar op te steken.
Ik zeg altijd; ik hou rekening met het verkeer, als het verkeer ook rekening met mij houdt. Komt iemand op een open B-weg (waarbij hij ons dus al van 500 meter afstand ziet aankomen) aanrijden met 90 km/u, dan kan hij van mij verwachten dat ik ook niet eerder aan de kant ga, zodat hij met die rotgang door kan blijven rijden. Remmen ze af en passeren ze netjes, krijgen ze weer "die hand".
Buiten rijden met je paard is, vind ik, een stukje geven en nemen, naar andere weggebruikers toe.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:02

het komt nog eens zover dat je alleen maar in bepaalde gebieden meer mag komen als je buiten maneges wilt rijden en er naar toe moet met de trailer.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:11

Mooi geschreven en het zit vol met waarheden. Ik hoop dat mensen zich er ook echt goed van bewust blijven hoe gevaarlijk paardrijden KAN, en dus niet HOEFT te zijn.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:27

Ook ik realiseer me het gevaar van paardrijden,
ben ook een tijd angstig geweest,
echter heeft mijn paard me dit gelukkig afgenomen,
Maar in mijn achterhoofd weet ik dat er altijd iets kan gebeuren,

Goed dat dit even in het openbaar word gesteld,
zodat iedereen zich even bewust word van de gevaarlijke sport !

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:30

Saskia9 schreef:
Ook ik realiseer me het gevaar van paardrijden,
ben ook een tijd angstig geweest,
echter heeft mijn paard me dit gelukkig afgenomen,
Maar in mijn achterhoofd weet ik dat er altijd iets kan gebeuren,

Goed dat dit even in het openbaar word gesteld,
zodat iedereen zich even bewust word van de gevaarlijke sport !

Hiero op de veluwe, vooral dus in de buurt vanhet ongeval van pas is dit alleen maar aan de sprake. Gelukkig. Mensen gaan hier spontaan allemaal netjes met cap rijden enzo. Vind ik opzich wel goed!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:33

Wel een beetje raar dat Anky de veiligheid zo benadrukt. 9 van de 10 keer staat ze zonder cap op de foto (en dan bedoel ik niet de concoursfoto's)

Ik rij altijd met cap en ik ben van plan om ook nog een bodyprotector aan te schaffen. Ik heb dan wel een ontzettend braaf paard maar toch ga ik nooit zonder cap rijden!

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:10

Ik las dit stukje vanmorgen ook in de krant.
Staan wel goede punten in !!
Maar als iemand de veiligheid zo benadrukt en zelf dan vaak tezien is zonder bescherming denk ik: heb jij wel het recht om zo te reageren?
Zulke dingen gebeuren kan je niet voorkomen.
Dan kan je je nog zo beschermen.
En aangezien het vluchtdieren zijn kan zelfs het oudste/makste paard er vandoor gaan ruiter eraf werpen en eroverheen lopen en wat heb je dan? Met veel geluk een levende amazone.
Ik blijf een cap dragen en als ik van de dokter nieuws heb over me rug hoe het verder gaat schaf ik nog een bodyprotector aan.
Maar voorlopig is dat niet nodig kan toch niet meer als stappen wat ik eens in de maand doe.

Groetjesssss

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:23

paardrijden wordt in dit stukje tekst wel heel slecht afgeschildert, natuurlijk zitten er risico's aan, maar dat weet je wel. ik vind dit allemaal weer zo overdreven.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:26

Tja, je kan ook van je fiets vallen denk ik dan maar...
Dat gezeur over het gevaar... Bah!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:28

Klopt,mijn vriend woont in de veluwe en ik ben daar afgelopen zomer op vakantie geweest met mijn haf,

Van alle mensen die ik tegen ben gekomen was ik de enigste die met cap reed!!

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:32

Paardrijden is samen met bergbeklimmen en parachutespringen de gevaarlijkste sport haha, ik rijd paard en mijn vader is 10 x (echt waar!) nederlands kampioen geworden met parachutespringen! 7 keer met het 'team' en 3 keer alleen haha we zijn een gevaarlijke familie

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:58

Jammer vind ik toch dat iedereen gelijk weer over die cap begint. Die cap heb je nl. pas wat aan als het al is mis gegaan.

In mijn omgeving zie ik steeds meer mensen met een paard die er werkelijk geen bal van snappen hoe je met zo'n dier om moet gaan. Ze dansen er aan alle kanten omheen, zetten paarden niet goed vast, leiden ze op de verkeerde manier en vertroetelen ze alsof het hun eigen kinderen zijn. De lichaamstaal van het paard wordt niet begrepen en een beetje slim paard legt zijn grenzen steeds verder.

Tot het op een gegeven moment (bijna) mis gaat; dan is het paard een rotbok en staatsgevaarlijk.... Maar ze hebben het zelf zover laten komen. Sommige mensen kunnen maar beter goudvissen nemen.

Ik doel met dit stukje echt niet op het noodlottige ongeval van afgelopen week. Dat was helaas een tragedie van alle tijden.

Sieltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:24

Anne_GTI schreef:
Jammer vind ik toch dat iedereen gelijk weer over die cap begint.
Die cap heb je nl. pas wat aan als het al is mis gegaan.

Wat bedoel je hier precies mee? Als je op je hoofd valt kan het maar net verschil maken of je wel of niet een cap op hebt, toch?
Ik bedoel het niet aanvallend hoor, maar ik begrijp gewoon niet precies wat je er mee bedoelt.

Zelf rij ik trouwens áltijd met cap. En dan zijn er nog mensen die aankomen met dat een cap niet comfortabel zit. Ik heb een verstelbare Casco en ik moet zeggen dat ik er werkelijk echt geen last van heb.

[edit]Ik begrijp nu wat je bedoelt Ik las het op de verkeerde manier. Daar heb je idd een punt Ben het me je eens

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:48

Anne_GTI schreef:
Jammer vind ik toch dat iedereen gelijk weer over die cap begint. Die cap heb je nl. pas wat aan als het al is mis gegaan.

Net zoals Sieltjuh al zei, wat bedoel je daarmee? :?:? Mijn zus is van een paard afgevallen (buiten, blauwe draad in rhenen, in het bos) en had een hersenschudding, als ze geen (veiligheids)cap had was het erger geweest, dus srry hoor maar ik vind het een beetje onzin...

Sieltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:55

melisje999 schreef:
Anne_GTI schreef:

Net zoals Sieltjuh al zei, wat bedoel je daarmee? :?:? Mijn zus is van een paard afgevallen (buiten, blauwe draad in rhenen, in het bos) en had een hersenschudding, als ze geen (veiligheids)cap had was het erger geweest, dus srry hoor maar ik vind het een beetje onzin...

(ik begreep het later... ben traag van begrip)
Ze bedoelt hier mee dat als je je cap nodig heb je ál van je paard bent af gevallen, dus dat er ál wat is mis gegaan Ik begreep het in het begin ook niet, maar je moet de zin net wat anders lezen. Als je het zo leest heeft Anne_GTI wel een punt vind ik

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:34

en daar hebben jullie inderdaad een punt,
Sommige mensen gaan op pad met paarden waarvan ze niet eens weten hoe ze zijn,
Sommige mensen kunnen inderdaad neit met paarden omgaan,

Maar dan kun je eigenlijk alles verdraaien,
want zelfs anky kan door een stom ongelukje van het paard afvallen en dat kan ook leiden tot het noodlottige,

Dus het hoeft niet altijd aan de rijkunsten van een ruiter te liggen !

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:39

Saskia9 schreef:
en daar hebben jullie inderdaad een punt,
Sommige mensen gaan op pad met paarden waarvan ze niet eens weten hoe ze zijn,
Sommige mensen kunnen inderdaad neit met paarden omgaan,

Maar dan kun je eigenlijk alles verdraaien,
want zelfs anky kan door een stom ongelukje van het paard afvallen en dat kan ook leiden tot het noodlottige,

Dus het hoeft niet altijd aan de rijkunsten van een ruiter te liggen !

Helemaal mee eens, maar een paar jaar geleden ben ik met paard en al over de kop gegaan en als ik die cap niet op mn kop had gehad, weet ik niet hoe ik hier nu gezeten zou hebben!

Maar sommige mensen vinden het stoer zonder cap ofzo....Toen ik 18 werd vroegen sommige mensen zich af waarom ik nog met cap reed? Pardon? Ik wil ook namelijk graag ouder worden als 18!!
Ik vind cap dus puur eigen keus....maar kijk anderen er niet op die hem wel netjes op hebben, dat vind ik kwalijker!!!

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:05

paardrijden is zeker gevaarlijk maar om nou te zeggen dat het op de veluwe vooral gebeurt (zonder cap rijden) ... ook ik rij op de veluwe en MET cap!!! ik rij nooit zonder cap echt nooit!!!!!!