‘Laat paarden landschap niet verrommelen’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

‘Laat paarden landschap niet verrommelen’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 15:17

HHD_Foto

Re: ‘Laat paarden landschap niet verrommelen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:20

Dat vind ik nu ook, dat die paarden zo'n rommeltje maken van het landschap, dan kunnen we het beter volbouwen met huizen e.d.

Ben benieuwd wat dat 'plan' inhoudt, zeker als de KNHS zich er mee bemoeit.

RanouK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:45

Haha goeie

Waar moeten de paarden dan heen?

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:47

Misschien dat we ze gewoon lekker de hele zomer achter tralies moeten houden, staat wel zo netjes!!
Ben ook benieuwd naar het hele verhaal!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:48

In mijn ogen is dit gewoon problemen zoeken terwijl ze er helemaal niet zijn.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:14

Wat een stomme sukkels! Moeten weer ergens over praten waar ze weer helemaal geen verstand van hebben! Heggen rond paardenweien, van taxus of buxus zeker!!!!!! Wat een stommerikken, dat is heel slecht voor paarden.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:53

Dit kun je in hetzelfde licht zien als de 'witte schimmel'; de nieuwe woonwijken van cataloguswoningen aan de randen van pitoreske cultuurhistorisch waardevolle dorpen.

Enerzijds moeten ze blij zijn dat de groeiende paardensector het landschap een nieuwe functie geeft, nu de boeren langzamerhand aan het verdwijnen zijn. Alleen dingen zoals het witte schrikdraadlint en bij elk huis een buitenbak met boxen zouden het beeld van het cultuurhistorische landschap aantasten. Ik vraag me alleen af of je dat kunt voorkomen. Groen lint zien de paarden minder goed en ze moeten ergens in wonen.

Ik vind het wel goed dat ze de kleur van het plastic waarmee kuilgraspakken worden verpakt, hebben veranderd van wit in (donker) groen.

Het blijft wikken en wegen. Je kunt geen stolp over het landschap heen zetten en er een openlucht museum van maken.

Edit: ik vind het een goed initiatief, zolangs alles maar in samenspraak met de paardsector gebeurt en hier en daar een subsidie kan ook geen kwaad anders gebeurt er niets.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:28

Tja, er zijn altijd verschillende waarheden.....
Ik zie liever paarden in de voormalige koeienweides dan b.v. bedrijventerreinen....
We moeten inderdaad rekening houden met het landschap en met natuurbeheer en cultuurwaarde. Houtwallen en heggen kunnen heel goed, een beukenhaag is een prima vorm van natuurlijke afscheiding en biedt veel plaats aan vogels, insecten, houdt bovendien wind tegen en ziet er fraai uit.
De gemeente waar mijn paard woont, is ook niet meer van plan om iedereen maar een vergunning voor een paardenbak te verlenen. Enorme "verhekking" is ook niet mooi, dat is zo. En zomaar in het wilde weg geplaatste paardenstalletjes(krotjes) in het land zijn niet fijn om te zien. Er zijn in de randstad al veel van dit soort weitjes en bakjes noodgedwongen opgeruimd, er moest gebouwd worden....woningen(ook hele lelijke) en bedrijven(ook hele vieze).
Met paarden houden we het land groen, dat is mooi! En in Nederland willen ze alles aan regeltjes binden, hoewel de overheid beweert meer verantwoordelijkheden bij de burger te willen leggen...
Het is gewoon een ouderwets politiek verhaal!

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:56

Jetta schreef:
T
Met paarden houden we het land groen, dat is mooi! En in Nederland willen ze alles aan regeltjes binden, hoewel de overheid beweert meer verantwoordelijkheden bij de burger te willen leggen...
Het is gewoon een ouderwets politiek verhaal!

Mee eens die regels wordt je soms erg moe van. Betuttelend en geen ruimte latend voor eigen verantwoordelijkheid. Anderzijds als je álles maar zijn gang laat gaan in de ruimtelijke 'ordening' krijg je wellicht een soort rommelige lintbebouwing zoals je dat in Vlaanderen ziet als je over (snel)wegen rijdt. Een aaneenschakeling van schuren, meubelhallen, huizen, enzovoorts. Je kunt niet meer vrij uit kijken over het landschap. De Nederlandse landschappen worden juist steeds meer gewaardeerd in het kader van identiteitvorming en vrijetijdsbesteding.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:04

Citaat:
...paarden zoveel mogelijk in te passen in de omgeving. Daarbij wordt gekeken naar de kenmerken van de streek (...) verrommeling kan met een paar kleine maatregelen worden voorkomen. Met simpele ingrepen als meer planten en bomen op het erf en de aanleg van heggen en houtwallen kan al veel worden bereikt. Bovendien zijn heggen een prima alternatief voor perceelafscheiding en veekering. Ook kunnen ze dienen als visuele afscherming zodat rust wordt geboden aan paarden...

Ik quote maar even uit het artikel. Dit lijkt me een hele goede ontwikkeling!! Er wordt helemaal niet gesuggereerd dat de paarden weg moeten, maar dat er met de aanleg van rijbakken, stallen en omheiningen rekening gehouden moet worden met de karakteristieken van de omgeving.

Tuurlijk is het zo dat een weiland met paarden een stuk minder storend zijn dan nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen; Maar ook die zijn steeds meer gebonden aan regels om ze passend in de omgeving te integreren. En wees nou eerlijk, gezien de huidige woningproblematiek in sommige streken, kunnen we niet zonder deze nieuwe woonwijken!

Ingeborg gaf al het goede voorbeeld; willen we dat het nederlandse landschap gaat lijken op het verrommelde belgische landschap dat we langs de snelweg zien liggen?? Volstrekt willekeurig liggen daar schuren, huizen, stalletjes als puisten in het landschap; waarbij ik me altijd afvraag of er eigenlijk ruimtelijke planologen zijn in belgië. In drukbevolkte landen als Nederland kunnen we niet zonder regels; en als we dan ter stimulatie subsidie aan kunnen vragen én zelf ook in een mooie omgeving kunnen wonen, dan is dit toch een goede ontwikkeling?

Sorry hoor, dat is ff de ruimtelijk planoloog die in mij wakker word

@Desiree: Haagbeuk is een prima alternatief om de wei te omheinen, het biedt zelfs de mogelijkheid uit de wind te staan. Vroeger werd er veel gebruik gemaakt van houtwallen en heggen, wat als leuk bijkomend effect heeft dat deze structuren als (kleine) ecologische verbindingszones kunnen dienen voor kleine beestjes.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:30

Gelukkig hebben we hier op BOKT mensen met goede ideeën! Natuurlijk zijn er huizen en bedrijven nodig en zijn er strenge normeringen! Dat weet ik maar al te goed! Waar ik woon, liep ik 25 jaar geleden nog tussen de boerderijen!

Ik wil geen" Belgische toestanden", dat heeft alleen zijn charme in België. Planologen houden tegenwoordig heel veel rekening met natuur- en cultuurwaarde van een landschap. Ik bedoel maar, ik woon er middenin, het Midden-Delflandgebied is een leuk voorbeeld.

Ik ben voor goede regulering van indeling van het landschap, met 16 miljoen mensen moeten we er een fijne plek van maken om te wonen, te werken en te recreëren.(moeilijk woord!?)
Die gedachte zie ik alleen liever in het gezonde verstand en goede bedoelingen van mensen, dan gevat in vele regeltjes, die elkaar vaak tegenspreken i.p.v. ondrbouwing aan elkaar te bieden.
Ja, ik weet, ik weet dat er mensen zijn met andere bedoelingen met ons landschap..........regels zijn dan nodig om de geldwolf het niet te laten winnen van de eerlijke mens!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:49

Ach ja, ik woon in Vlaanderen en daar kun je tenminste nog uitgestrekte stukken groen vinden en ergens in the middle of nowhere gaan wonen. Nederland is vanaf de snelweg helemaal afschuwelijk.
Als ik even naar Brabant kijk: Tilburg en Breda zitten gewoon tegen elkaar aan en er is niks anders meer dan bebouwing en industrieterrein waar vroeger bos was. Buitengewoon triest gezicht.
Na de boeren komen de hobbyisten aan de beurt, dat was een kwestie van afwachten.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:59

Kennisje van me wilde een huis kopen in gemeente vlist (zh). Ze wilde haar paard bij huis houden en dus ook een bak aanleggen. Bleek daar geen vergunning voor te krijgen ER WAREN AL GENOEG RIJBAKKEN IN VLIST. De koop van dat huis ging toen ook niet meer door, dat begrijp je wel.....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 07:50

Urielle schreef:
Ach ja, ik woon in Vlaanderen en daar kun je tenminste nog uitgestrekte stukken groen vinden en ergens in the middle of nowhere gaan wonen. Nederland is vanaf de snelweg helemaal afschuwelijk.
Als ik even naar Brabant kijk: Tilburg en Breda zitten gewoon tegen elkaar aan en er is niks anders meer dan bebouwing en industrieterrein waar vroeger bos was. Buitengewoon triest gezicht.
Na de boeren komen de hobbyisten aan de beurt, dat was een kwestie van afwachten.

Nederland bestaat uit meer dan de A2 en Brabant. Ik ben juist altijd verbaast over de prutperceeltjes en rommelhokken in Vlaanderen vanaf de snelweg.

On topic: wat een raar tendensieus artikel? In Gaasterland zouden de paardeneigenaren het landschap verpesten... Wat te doen aan de koeienflat van Jan Schep in Zandhuizen? Stel je een prachtig mooi landweggetje voor op de Friesezandgronden en bedenk dan een gigantische zilveren doos daar midden in. Een soort Ikea maar dan met koeien.
Dan kan onze clubinstructrice( die er tegenover woont) wel wat haagbeukjes planten maar ik denk niet dat het iets uit gaat maken.

Of te wel, Gaasterland is een stuk Friesland waar de beter gesitueerden wonen, de koue kak van friesland. Komt dit artikel daar vandaan? En is het volgende punt van aanstoot de gewone boeren die daar bedrijf voeren?, bah al die koeien. En dan nog, wat heeft de KNHS hiermee te doen? Stomme krant dat FD, stom artikel dit.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:52

amondi schreef:

Nederland bestaat uit meer dan de A2 en Brabant. Ik ben juist altijd verbaast over de prutperceeltjes en rommelhokken in Vlaanderen vanaf de snelweg.

off topic
Ja als je bijvoorbeeld vanaf Antwerpen over Boom naar Brussel rijdt (niet aan te raden als je verder moet dan Brussel btw.. ). Een snelweg met om de twee meter een stoplicht en idd die rommelhokken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:08

offtopic - idd zijn Drenthe, Groningen, Friesland en een stuk Zeeland nog de weinige stukken die mooi zijn.
De lijn Antwerpen-Brussel bijv. is te vergelijken met de lijn Amsterdam-Rotterdam dat is ook niet zo fraai. Maar bijv. in Oost- en Westvlaanderen zijn er nog prachtige stukken met kilometers puur natuur hoor De regio Antwerpen is volgens mij de lelijkste van heel Belgie (en waar woon ik? juist ja...)

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:47

Hola, regio Antwerpen is groot en er zijn ook nog héél mooie stukjes groen te vinden.
Persoonlijk zie ik niet zo een enorm verschil in België en Nederland, al hebben wij inderdaad die bekende lintbebouwing -wat op bepaalde plaatsen een 'mooier' effect geeft en op bepaalde plaatsen een 'lelijker' effect heeft- en iets minder water.
Overgens elke keer als ik met de trein door Nederland bol kijk ik op hoeveel er paarden worden gehouden in volktuintjes langs de spoorweg, die staan vaak pas in mini schuurtjes met bijna geen mogelijkheid tot beweging.
Waarmee ik niet bedoel dat elk paard dat in een volkstuintje staat slecht af is natuurlijk, en al ziet een stal er misschien niet helemaal netjes uit zolang hij maar degelijk is...
Ik wil alleen even aantonen dat Vlaanderen echt niet het horror-beeld is dat hier word opgehangen
En verder is België groter dan alleen Vlaanderen...Wallonië heeft toch ook echt prachtige plekjes denk ik...

On topic, ik ben benieuwd hoe dit afloopt...