Aifa schreef:Er is ook een manege (Manege Groot-Zande) in Hummelo, vlakbij Doetinchem ingestort.
Alleen de kantine en de stallen zijn overeind gebleven. Alle paarden zijn veilig bij andere maneges ondergebracht.
Het dak van Groot-Zande is inderdaad zaterdagavond ingestort. Echt onvoorstelbaar, ik rij er nu meer dan 15 jaar en in één keer is alles verdwenen. Ik vond het zo verschrikkelijk om de verslagenheid bij de eigenaren te zien. De binnenbak was één grote ravage, het dak van de kantine grotendeels verdwenen en de stallen zo vreemd leeg. Waarschijnlijk moet het hele gebouw naar de vlakte, in een paar seconden tijd gewoon het hele familiebedrijf verdwijnen. Zoveel jaren hebben ze ervoor geleefd, al in hun tijd erin gestopt en nu is alles weg..
Ik heb gisteren de hele dag geholpen met alles weg halen wat er nog te redden viel. De kantine en tuigkamer is helemaal leeggehaald, zelfs het rattengif en de muizenvallen werden nog ingepakt. Er was gewoon geen tijd om alles rustig uit te zoeken, dus alles werd maar zo gauw mogelijk in de dozen gegooid. Ook de naambordjes in de kantine van de overleden paarden en de naambordjes in de stallen zijn weggehaald.
Het belangrijkste is dat er gelukkig geen gewonden zijn gevallen en de paarden ongedeerd zijn gebleven. Alle paarden zijn verhuisd naar andere maneges, alleen mijn leasepaard staat er nog en een ander paard. Deze konden nog even blijven staan, omdat ze buiten in containers stonden. Het is alleen nog even de vraag waar zij naar toegaan, ik heb begrepen dat er op de pensionstal geen plek meer was. Maar goed, dat is dus afwachten.
Voor meer informatie heb ik even het artikel uit de gelderlander gekopieerd:
Dak manege Groot-Zande bezweken onder sneeuw
Door ELLEN WILLEMS
HUMMELO - Het dak van manege Groot - Zande in Hummelo is zaterdagavond bezweken onder het gewicht van een dik pak sneeuw. Het dak van de binnenbak is geheel ingestort.
Niemand van de mensen of paarden is gewond geraakt.
"We zijn allemaal veilig", zegt Gwen Brinksma een dag na het drama. "Dat is het belangrijkste. Maar we vinden het wel allemaal vreselijk. Het is een enorme ravage." Vrijdagmiddag gaf Gwen nog les in de binnenbak van de manege aan de Rijksweg. "De storm ging zo ontzettend hard. Het kraakte en piepte. We hoorden geluiden die we anders nooit hoorden. Zelfs de paarden waren helemaal de weg kwijt. Het was toen al onwerkelijk."
Achteraf denkt de dochter van de manegehouder dat ze misschien op dat moment het dak hadden moeten controleren. "Toen is er waarschijnlijk al iets uit zijn voegen geraakt. Daar is een enorme berg sneeuw bovenop gekomen en ging het mis."
Het dak van de binnenbak is zaterdag rond half zeven 's avonds ingestort. Wilbert van Diest, de vriend van Gwen Brinksma, was terug van een concours. Hij had net een paard op stal gezet toen hij 'heel vreemde geluiden' hoorde. "Hij is hard gaan rennen. Het dak kwam met heel veel lawaai naar beneden."
De paarden zijn ongedeerd. Maar langer op stal staan in de ingestorte manege kon niet. Dus zijn de manegehouders gaan bellen voor hulp. Veertig paarden moesten zaterdagavond onderdak krijgen.
"Het is grandioos. We hebben zo ontzettend veel hulp gekregen." Ook namens haar ouders Toos en Dick, de manege-eigenaren, wil ze al die mensen bedanken voor de geboden hulp. "Toen we bij de maneges aankwamen stonden ze ons al op te wachten. Ze hadden al gestrooid tegen de gladheid en de stallen waren klaar. Echt super."
Manege Sueters in Hengelo bood onmiddellijk plek aan twaalf paarden, Manege De Liemers in Beek biedt onderdak aan zeventien paarden, de buren hebben twee paarden opgevangen. "En ook hebben heel veel mensen ons geholpen met het opruimen van de troep."
Brinksma benadrukt dat de lessen gewoon doorgaan. Daarvoor maken ze ook gebruik van de faciliteiten van de maneges die hen dit weekeinde voorthielpen. "We moeten maar gewoon doorgaan. We weten niet of we iets vergoed krijgen, dat zien we deze week allemaal wel."