Daken manege's bezwijken onder het gewicht van sneeuw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cavaletti

Daken manege's bezwijken onder het gewicht van sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 19:14

ik hoorde net op het nieuws dat er ergens in enschede een manege was ingestort door de storm of sneeuw, helaas kwam ik halverwege het bericht binnen dus ben erg benieuwd wat er nu precies is gebeeurt en welke manege het is. hebben jullie misschien meer gehoort???? zo ja vertel vertel

Verzameling berichtgeving:
HUMMELO - Het dak van manege Groot - Zande in Hummelo is zaterdagavond bezweken onder het gewicht van een dik pak sneeuw. Het dak van de binnenbak is geheel ingestort.

28 NOVEMBER 2005 - HEETEN - Als gevolg van hevige sneeuwval in combinatie met wind en regen is zaterdagmiddag omstreeks kwart voor zes het dak van de inrijhal van de manege aan de Schöpkesdijk in Heeten ingestort. De schade is groot. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor.

Enschede, Manege Rutbeek
De binnenbak is ingestort met de kantine.
Alle paarden zijn gestalt bij andere mensen.
Voor zover ik weet zijn er geen paarden gewond.

Verdere nieuwsberichten staan in het topic.
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 28-11-05 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: even iets aangepast.

_Elaine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:16

welk nieuws was het ??kan ik misschien wat zoeken voor je op internet

Loje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:17

klopt, ik zag t ook. Het dak stortte in door het gewicht van de sneeuw die erop lag ofzo.

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 19:17

was op rtl 4, heb zelf ook al lopen zoeken, maar kan niks vinden, ik zat achter de computer en ineens schreeuwde mijn huisgenoot dat ik moest komen want er was iets op het journaal over een manege in enschede die was ingestort door het noodweer, maar ik was dus net te laat, ben gelijk gaan zoeken op internet bij nieuws maar kan tot nog toe niks vinden

Only_Tom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:17

Jah dat klopt!!

Manege het Rutbeek

Only_Tom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:18

Ik woon in Oldenzaal en zit in Enschede op school kom er zowat elke week langs

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 19:20

waar zit die ook alweer, is dat die langs de weg van enschede naar haaksbergen, ernaast zit zo`n handelaar en dan heb je de manege, geloof dat de eigenaresse in een oud huisje erachter woont en iets met endurance doet?? is dat die?? want er zijn een heleboel maneges daar in de buurt.

EvaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:22

Geert Jan en Moniek de Boer. Heb daar een hele tijd terug nog gelest. Vreselijk!

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:25

Is het Rutbeek ingestort? Wat precies? De bak, stallen?

_Elaine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:26

zo te zien heb je je info al

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 19:27

Serendipity1 schreef:
Is het Rutbeek ingestort? Wat precies? De bak, stallen?

nou ik ving nog net een glimp op en volgens mij is het de binnenbak met stallen, maar kon dus niet genoeg zien want toen was het alweer voorbij, maar hele dak is ingestort en ik zag allemaal stenen afgebrokkeld

EvaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:29

Mijn vader heeft het op het nieuws gezien en die zei dat het hele gebouw is ingestort.

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 19:30

maar wat is er met de paarden gebeurt?? en zijn er gewonden enz, jeetje het zal je maar gebeuren,
Is er nou niemand die iets meer weet

EvaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:31

Ik geloof dat het hele spul veilig is. Ik heb het nieuws gemist.
Heb jij daar ook gereden?

hubbie16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:37

Hoi

De binnenbak is ingestort met de katine.
Alle paarden zijn gestalt bij andere mensen.
Voor zover ik weet zijn er geen paarden gewond.

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 19:50

EvaloveSandy schreef:
Heb jij daar ook gereden?

nee ik kwam daar voor mijn werk wel eens, bij alle maneges en paardenbedrijven enz enz in gelderland overijssel en flevoland, dus vandaar dat ik benieuwd was welke manege het was want ik hoor ze allemaal te kennen.

MarleenM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:46

alleen de bak is ingestort, de stallen is niks mee aan de hand (een vriend van mij woont er tegen over) ze hebben 2 paarden tijdelijk bij die vriend neer gezet voor nood

groetjes

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:12

Ik hoor net dat het de bak bij de martiniruiters ook ingestort is?

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 11:01

Serendipity1 schreef:
Ik hoor net dat het de bak bij de martiniruiters ook ingestort is?

is dat in heeten?? ik las dat er in heeten ook een bak op instorten stond.
Het zal je maar gebeuren, pffff ben je echt klaar mee,

Aifa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:03

Er is ook een manege (Manege Groot-Zande) in Hummelo, vlakbij Doetinchem ingestort.
Alleen de kantine en de stallen zijn overeind gebleven. Alle paarden zijn veilig bij andere maneges ondergebracht.

JECKYLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:05

Bij ons op stal is het dak van de 'buitenstallen' ingestort.. gelukkig hebben de 14 paarden niets en zijn ze in de grote stal ondergebracht waar er gelukkig precies 14 leeg waren.

Dailonka

Re: manege in enschede ingestort?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:16

Nee, Martininruiters is niet in Heeten.
Hoewel het daar er wel uitziet dat het op instorten staat, is er voor zover ik weet niets aan de hand.

Wel wordt er een nieuwe binnenbak gezet in Heeten!
De oude inrijhal wordt afgebroken.....

maxi90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:22

Aifa schreef:
Er is ook een manege (Manege Groot-Zande) in Hummelo, vlakbij Doetinchem ingestort.
Alleen de kantine en de stallen zijn overeind gebleven. Alle paarden zijn veilig bij andere maneges ondergebracht.

Het dak van Groot-Zande is inderdaad zaterdagavond ingestort. Echt onvoorstelbaar, ik rij er nu meer dan 15 jaar en in één keer is alles verdwenen. Ik vond het zo verschrikkelijk om de verslagenheid bij de eigenaren te zien. De binnenbak was één grote ravage, het dak van de kantine grotendeels verdwenen en de stallen zo vreemd leeg. Waarschijnlijk moet het hele gebouw naar de vlakte, in een paar seconden tijd gewoon het hele familiebedrijf verdwijnen. Zoveel jaren hebben ze ervoor geleefd, al in hun tijd erin gestopt en nu is alles weg..

Ik heb gisteren de hele dag geholpen met alles weg halen wat er nog te redden viel. De kantine en tuigkamer is helemaal leeggehaald, zelfs het rattengif en de muizenvallen werden nog ingepakt. Er was gewoon geen tijd om alles rustig uit te zoeken, dus alles werd maar zo gauw mogelijk in de dozen gegooid. Ook de naambordjes in de kantine van de overleden paarden en de naambordjes in de stallen zijn weggehaald.

Het belangrijkste is dat er gelukkig geen gewonden zijn gevallen en de paarden ongedeerd zijn gebleven. Alle paarden zijn verhuisd naar andere maneges, alleen mijn leasepaard staat er nog en een ander paard. Deze konden nog even blijven staan, omdat ze buiten in containers stonden. Het is alleen nog even de vraag waar zij naar toegaan, ik heb begrepen dat er op de pensionstal geen plek meer was. Maar goed, dat is dus afwachten.

Voor meer informatie heb ik even het artikel uit de gelderlander gekopieerd:

Dak manege Groot-Zande bezweken onder sneeuw
Door ELLEN WILLEMS

HUMMELO - Het dak van manege Groot - Zande in Hummelo is zaterdagavond bezweken onder het gewicht van een dik pak sneeuw. Het dak van de binnenbak is geheel ingestort.

Niemand van de mensen of paarden is gewond geraakt.

"We zijn allemaal veilig", zegt Gwen Brinksma een dag na het drama. "Dat is het belangrijkste. Maar we vinden het wel allemaal vreselijk. Het is een enorme ravage." Vrijdagmiddag gaf Gwen nog les in de binnenbak van de manege aan de Rijksweg. "De storm ging zo ontzettend hard. Het kraakte en piepte. We hoorden geluiden die we anders nooit hoorden. Zelfs de paarden waren helemaal de weg kwijt. Het was toen al onwerkelijk."

Achteraf denkt de dochter van de manegehouder dat ze misschien op dat moment het dak hadden moeten controleren. "Toen is er waarschijnlijk al iets uit zijn voegen geraakt. Daar is een enorme berg sneeuw bovenop gekomen en ging het mis."

Het dak van de binnenbak is zaterdag rond half zeven 's avonds ingestort. Wilbert van Diest, de vriend van Gwen Brinksma, was terug van een concours. Hij had net een paard op stal gezet toen hij 'heel vreemde geluiden' hoorde. "Hij is hard gaan rennen. Het dak kwam met heel veel lawaai naar beneden."

De paarden zijn ongedeerd. Maar langer op stal staan in de ingestorte manege kon niet. Dus zijn de manegehouders gaan bellen voor hulp. Veertig paarden moesten zaterdagavond onderdak krijgen.

"Het is grandioos. We hebben zo ontzettend veel hulp gekregen." Ook namens haar ouders Toos en Dick, de manege-eigenaren, wil ze al die mensen bedanken voor de geboden hulp. "Toen we bij de maneges aankwamen stonden ze ons al op te wachten. Ze hadden al gestrooid tegen de gladheid en de stallen waren klaar. Echt super."

Manege Sueters in Hengelo bood onmiddellijk plek aan twaalf paarden, Manege De Liemers in Beek biedt onderdak aan zeventien paarden, de buren hebben twee paarden opgevangen. "En ook hebben heel veel mensen ons geholpen met het opruimen van de troep."

Brinksma benadrukt dat de lessen gewoon doorgaan. Daarvoor maken ze ook gebruik van de faciliteiten van de maneges die hen dit weekeinde voorthielpen. "We moeten maar gewoon doorgaan. We weten niet of we iets vergoed krijgen, dat zien we deze week allemaal wel."

TheSyllie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:50

Nou mijn paard staat op manege Het Rutbeek en de paarden zijn gelukkig met de schrik vrijgekomen. Ik ben gisteren even wezen kijken en je weet niet wat je ziet. De binnenbak is als een kaartenhuis in elkaar gestort.

Onder de kantine stonden wat pony's deze zijn ondergebracht bij de buren.

roxiie

Re: manege in enschede ingestort?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:56

Gelukkig hebben de paarden niks !! Wel sneu voor die eigenaren