Huwelijkscrisis leidt tot neersteken van minnaar
Door INGE LEPELAARS
bron: eindhovensdagblad.nl
Vrijdag 25 november 2005 - DEN BOSCH – Het was allesbehalve een lekker huwelijk, dat van een 51-jarige Waalrenaar en zijn vrouw. Het dieptepunt vond plaats op 6 augustus dit jaar, toen de man met eigen ogen wilde zien of zijn vrouw nou wel of niet overspel pleegde met de Eindhovenaar bij wie zij haar paard stalde. Na een stuk of vijf glazen bier gedronken te hebben en met een flink mes op zak, ging hij per auto op weg.
In het huis van de Eindhovenaar zag hij zijn vrouw en haar vermeende minnaar zo goed als naakt. Hij sloeg een ruit in en kwam oog in oog met de man, die herhaaldelijk riep dat er niets aan de hand was. Juist die uitroepen gaven de verdachte, die al maanden ontkenningen moest aanhoren, ’enigszins een waas voor zijn ogen’.
Hij stak meerdere malen in op het slachtoffer, dat er genadig van af kwam. Poging tot moord, aldus een stellige officier van justitie R. Schuurman. Hij eiste dertig maanden cel waarvan zes voorwaardelijk en een proeftijd van twee jaar.
’Benieuwd’
De Waalrenaar stond woensdag in de Bossche rechtbank ook terecht voor mishandeling van zijn vrouw en zoon en voor het stalken van zijn vrouw. „Stalken? Ik was gewoon benieuwd wie er in mijn huwelijk aan het rommelen was“, aldus de verdachte. „Ik heb mijn zoon wel een ooit een corrigerende tik gegeven die te hard uitgevallen is“, beaamde hij, waar het ging om bijvoorbeeld een gescheurd trommelvlies. En wat betreft de mishandeling van zijn vrouw (slaan met paraplu, in sloot gooien, hard beetpakken): „Mijn vrouw heeft mij verbaal mishandeld. Ze dreigde.“ Ook zou moeder af en toe gebruikgemaakt hebben van de, inmiddels verboden, corrigerende tik.
Spijt
Rechter I. Crombeen vond dat alles geen reden om geweld te gebruiken en de verdachte – volgens de reclassering volledig toerekeningsvatbaar – ging daar volledig in mee. „Ik heb verkeerd gehandeld, daar heb ik spijt van. Ik had eerder moeten ingrijpen in mijn huwelijk dat mis ging.“ Hij wil zijn emoties beter onder controle krijgen en aan zijn overmatig alcoholgebruik werken.
Advocaat L. Ruijters vond dat kosten noch moeite gespaard waren om zijn cliënt neer te zetten als agressief. Zo zouden zoon en dochter voordat zij gehoord werden, door moeder tegen hem zijn opgezet. Mede daardoor zou de officier van justitie niet akkoord zijn gegaan met de beslissing van de rechter-commissaris om de Waalrenaar eerder al vrij te laten. De man zit vandaag 109 dagen vast. Overigens is de echtscheiding in gang gezet en heeft de vrouw een relatie met de Eindhovenaar. Het contact tussen de verdachte en zijn vrouw is redelijk, omwille van de kinderen.