Paard op hol na aanrijding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Paard op hol na aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 23:34

http://www.nhd.nl/Index
Noord Hollands Dagblad

schagen-een paardenspan, gemend door een 16-jarige meisje uit Schagen, botste maandag door onbekende oorzaak tegen een verkeerspaal op de Westerweg. Zowel de bestuurster als een 15-jarig meisje uit Schagen dat bij haar op de bok zat, werden van de wagen geworpen.

Het paard sloeg op hol en botste vervolgens nog tegen een ANWB-bord en een geparkeerde auto.

Het 16-jarige meisje is met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis in Den Helder. Het andere meisje raakte lichtgewond.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:37

moet ik hieruit opmaken dat dat meiden van 15 en 16, alleen op weg waren met een aanspanning van meer dan 1 paard?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:39

nee, er staat: het paard sloeg op hol. ik dacht dat eerst ook, toen ik las 'een paardenspan', maar ik denk dat het toch om één paard gaat.

Tries_en_Faf

Re: Paard op hol na aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 06:47

met een paard en twee meisjes ....

en dan ook nog tegen een paal aanrijden.....

het spijt me wel, maarre...... een beetje dom

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 07:06

Alsof een 16 jarige niet alleen zou kunnen mennen??
Als ze te paard had gezeten en het paard had haar afgeworpen en was er dan vandoor gegaan had iedereen er niks van gezegt.
Hier kom ik vaak paarden voor de kar tegen,die bestuurd worden door nog jongere meisjes...
Het had ook fout kunnen gaan bij een man van 50 hoor,waarom is dit nou meteen zo fout omdat ze 16 is?
Of is er misschien een regel (waar ik dus niks vanaf weet) dat je pas mag mennen als je 18 bent,en je rijbewijs hebt,of zoiets??
In ieder geval is geen enkel ongeluk leuk en zeker niet als er dieren bij betrokken zijn.
Ik hoop dat het paard ongedeerd is,en dat de meisjes er met de schrik afkomen...

Heike,ik heb je link bekeken,maar ik kan zo snel niks vinden over het voorval..waar staat het ergens op de pagina?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 07:40

Het hele artikel kun je hierboven lezen. het is zo'n lange link

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 07:45

Beetje weinig info daar.
Maar ben wel benieuwd WAAROM ze tegen die verkeerspaal botsten...
Misschien verkeerd gemend,misschien was het een jong of ongetraind paard,of moesten ze in draf uitwijken voor een hond of iets anders...
Er kan zoveel gebeurd zijn...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:12

Ik weet niet hoe de wetgeving bij jullie is maar in België mag je een span besturen op de openbare weg vanaf 16 jaar. Geen beperkingen vermeld in de wetgeving of dat een enkelspan moet zijn. Dus bij ons mag je als 16-jarige zelfs met een vierspan de weg op. Nergens in dat artikel staat waarom het paard op hol sloeg of waarom het tegen dat bord reed. Er kan gewoon een simpele reden voor zijn. Ik denk dat een 16-jarige minder dommigheden kan doen met een span dan met een bereden paard. Daar kunnen ze in mijn ogen meer dommigheden mee uitsteken zoals rijden op terrein die niet geschikt is of rijden op terreinen die pas gezaaid zijn of waarop maaigras groeit.

EngeltjeS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:32

ik woon in schagen, heb nog niks gehoord?
en ik ben ook zestien, maar ik ben het niet

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:40

Tinkerloos schreef:
Alsof een 16 jarige niet alleen zou kunnen mennen??
Als ze te paard had gezeten en het paard had haar afgeworpen en was er dan vandoor gegaan had iedereen er niks van gezegt.
Hier kom ik vaak paarden voor de kar tegen,die bestuurd worden door nog jongere meisjes...
Het had ook fout kunnen gaan bij een man van 50 hoor,waarom is dit nou meteen zo fout omdat ze 16 is?
Of is er misschien een regel (waar ik dus niks vanaf weet) dat je pas mag mennen als je 18 bent,en je rijbewijs hebt,of zoiets??
In ieder geval is geen enkel ongeluk leuk en zeker niet als er dieren bij betrokken zijn.
Ik hoop dat het paard ongedeerd is,en dat de meisjes er met de schrik afkomen...

Sluit ik me bij aan....

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:07

ik heb mn eigen pony zelf beleerd toen ik 16 was, niks mis mee toch? alles langzaam aangedaan en alles ging vanaf het begin super!,,

het paard kan natuurlijk van iets geschokken zijn of wat dan ook het kan met iedereen gebeuren !!

Chantal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:50

Een meisje van 16 kan toch best alleen de weg op, dan doen we toch ook bij paarden onder het zadel.

Het paard kan er vandoor zijn gegaan en dat hij de paal over het hoofd zag, met oogkleppen enz..

NOu hopelijk is het niks ernstig!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:56

Poeh zoiets kan gebeuren ja. Hopen dat het meisje er gauw weer bovenop komt!

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:15

Ik hoop dat de meisjes verder niks ernstig hebben. en natuurlijk dat het paard ook niks heeft op een paar schrammetjes na Veder sluit ik me aan bij Tinkerloos.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:23

tja kan iedereen gebeuren hoor. We rijden allemaal rond en we gaan er allemaal vanuit dat we geen ongelukken maken. Ongeacht je leeftijd, niemand is er op uit om je paard of jezelf/andere in gevaar te brengen. Hopelijk houden ze er weinig aan over, dan alleen schrik.

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:41

zo iets kan iedereen gebeuren.
Ik heb een paar maanden geleden ook een ongeluk gehad met de koets. ik ben 20 rij al 13 jaar en men 2 jaar en de man die mende op dat moment is 60 en ment al 30 jaar.
ook wij kregen een ongeluk.
Je blij toch met dieren bezig en je weet niet wat er in dat hoofd omgaat van je paardje.
http://delta.messageboard.nl/1752/viewt ... highlight=
Dit is de link van ons ongeluk.
zo zie je maar dat je het soms echt niet in de hand hebt.

braafpaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:46

Ja men ook al een aantal jaren maar net als onder het zadel zit ook bij het aangespannen rijden een ongeluk in een klein hoekje. Heb zelf gelukkig nog nooit eenongeluk gehad met een paard maar het hoeft echt geen onervarenheid van de meisjes te zijn geweest. Neem trouwens wel aan dat ze al wat meer ervaring hadden lijkt me niet dat je zo onervaren maar even de weg opgaat met een paard op welke manier dan ook.

Amytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:04

Sow, moet je maar hebben!

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:16

Wat erg...Ik hoop dat het letsel meevalt. De Westerweg is hier vlakbij maar ik denk dat ze een andere Westerweg bedoelen want vanuit Schagen is het toch 14 kliometer.

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:56

tsja kan gebeuren maar volgens mij moeten er nog een heleboel bokker leren lezen. wat ik uit het artikel begrijp sloeg het paard op hol en werden hun van de kar gelantseert.. (hoe kan dat? schijnt heel makkelijk te gaan kennisen van mij hebben dit een goed half jaar ook gehad) en vervolgens is dat paard tegen een bord gelopen en tegen een auto.
paard was waarschijnlijk in paniek en dan letten ze niet echt op of ze wel lang het bord komen.

het is vervelend maar je werkt met dieren en je weet dat zo iets kan gebeuren.

hopen dat alles weer goed komt.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:23

Oftewel, ga niet zomaar met een knol mennen, het lijkt zo simpel maar is het dus niet.

Zo gaan er hier dus ook per jaar een aantal van die meiden aan de hol. Zo van; We letten op alles, behalve wat belangrijk is om veilig rond te mennen.

RanouK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:30

Er is wel maar weinig informatie over de hele gebeurtenis.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:32

ik heb van me dierhouderij lerares gehoord dat het meisje bij ons op school zit.
ik weet verder niet hoe het met haar gaat of met het paard.
als ik meer hoor dan laat ik het weten

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:02

En het paard? Waarom lees ik daar niks over? Hoe is het daarmee?

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:45

***We letten op alles, behalve wat belangrijk is om veilig rond te mennen.***
Maar als een paard op hol slaat kun je nog zo veel op veiligheid letten maar dan ben je meer bezig om jezelf, je paard en andere geen letsel te brengen???