Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:14 NOVEMBER 2005 - OXE - Boer zoekt vrouw, maar dan door middel van een mendag in het zonovergoten Sallandse landschap. Zoiets hadden Henk en Carolien Schoneveld voor ogen toen ze een aantal maanden geleden wat advertenties plaatsten voor hun zelfbewustzijnstrainingen.
Het Oxer paar geeft al jaren mentrainingen met hun paarden rondom de boerderij aan de Oxersteeg tussen Bathmen en Deventer. Veelal zijn dat managementtrainingen omdat bij het besturen van paarden snel duidelijk wordt hoe iemand reageert. En mensen zich bovendien heel snel bewust worden van de gevolgen van hun eigen handelen.
‘Ik kwam eigenlijk op het idee door dat tv-programma’, vertelt Schoneveld terwijl de acht deelnemers van deze zondag een broodje eten en met elkaar kletsen over de ervaringen van de ochtendles. ‘Altijd kom je weer terug bij communicatie. Relaties lopen stuk op miscommunicatie. Voor ons zijn de managementtrainingen die we geven eigenlijk een beetje hetzelfde: je bent bezig met het verhaal erachter. Je leert mensen anders kennen.’
Het is de tweede keer dat Mentraining Salland een ‘Bewust Partner kiezen’-dag organiseert. ‘Het gaat er niet om dat mensen hier hun partner vinden’, zegt Schoneveld. ‘Het gaat om de bewustwording dat je dingen kunt sturen. Vroeger was het idee veel meer dat ‘het’ op je pad moest komen. Daar moeten we vanaf.’
De cursisten zijn in ieder geval enthousiast, hoewel ze niet met naam in de krant willen.
‘Henk legt verbanden en gaat terug naar de basis’, vertelt één van de vrouwen. ‘En dan denk je: zo zit het inderdaad wel.’ Ze woont in het westen en zou eigenlijk wel graag het jachtige leven achter zich laten. ‘Ik ben alleenstaand, ben gek op paarden en de boerderij...Dit is op mijn pad gekomen. Hartstikke leuk.’
De mannen zijn deze keer toevalligerwijs inderdaad stuk voor stuk boer. ‘Voor hen is het toch lastig om een partner te vinden’, zegt Schonevelds vrouw. ‘Zo vaak komen ze geen mensen tegen.’
Vreemden
De mannen vinden het ondertussen fantastisch om in de buitenlucht te zijn, net anders dan anders met dieren om te gaan en daarnaast met totale vreemden op de bok te moeten plaatsnemen. ‘Juist daardoor ga je anders naar mensen kijken’, filosofeert Schoneveld. ‘Mensen die je normaal gesproken na een eerste blik niet meer aan zou spreken zijn nu ineens heel aardig. Of slagvaardig door wat ze laten zien.’
De Schonevelds zoeken net zo lang totdat ze groepen van vier mannen en vier vrouwen in dezelfde leeftijdscategorie kunnen samenstellen. ‘Het moet natuurlijk wel een beetje passen. Nu hebben we een groep tussen de 45 en 55 jaar. We hebben al een paar aanmeldingen voor de categorie eronder.’
Uiteindelijk willen de ondernemende menners terugkomdagen gaan organiseren waar alle cursisten elkaar kunnen treffen en het mennen nog eens kunnen oefenen. ‘Je weet dat iedereen vrijgezel is’, geeft Schoneveld glimlachend als voordeel.
‘Je moet vooruitkijken en sturen’, weet één van de dames ondertussen na de eerste lessen. ‘Op een gegeven moment wist ik niet zo goed wat ik moest doen en toen liep meteen alles in het honderd. Je moet de touwtjes flink in handen houden. Ik heb hier al heel wat geleerd.’
In de keuken wordt, terwijl de groep de paden van Oxe gaat verkennen, hard gewerkt aan het avondmaal. Op de warmgestookte deel staat aan het einde van de dag een stamppotbuffet klaar.
Meer informatie op:
www.menheren.nl