Half blind paard springt sterren van de hemel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Half blind paard springt sterren van de hemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:52

Sjoert

Re: Half blind paard springt sterren van de hemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:53

Citaat:
Nou worden er wel vaker vijfde prijzen uitgereikt, maar slechts zelden, en misschien wel helemaal nooit aan een paard dat aan één oog blind is, zoals met Stouwe P het geval is.

‘Nu bijna twee jaar geleden kreeg Stouwe op de Sallandse Ruiterdagen in Mariënheem een klap van een ander paard tegen zijn hoofd’, vertelt de twintigjarige Noord-Hollandse eigenaresse van de zesjarige vosruin. ‘Het leek erop dat zijn oog eruit was, maar het bleek helemaal naar binnen geschoten te zijn. De veearts kon het oog weer op de plek zetten, maar Stouwe was er wel blind aan geworden.’

Ten tijde van deze dramatische gebeurtenis was Stouwe P nog in eigendom van zijn oude eigenaar en fokker Henk Praas uit Witharen. Nadat de ruin hersteld was, pakte hij het springen wonder boven wonder weer goed op. Zo goed zelfs, dat Stouwe P professioneel springamazone Mieke Bokma uit Den Ham opviel. ‘Wij waren op zoek naar een ander paard voor mij,’ vertelt Hamburg. ‘Omdat ik af en toe bij haar werk, wist Mieke daarvan. Afgelopen augustus belde ze met de mededeling: ‘Ik weet een paard voor je. Hij heeft alleen een oog eruit.’ Moet je nagaan! Maar ze was echt serieus en zei dat het paard heel braaf was. We zijn gaan kijken en hebben hem gekocht. Als je erop zit, merk je niet dat hij niks ziet met zijn rechter oog. Zelfs met springen merk je er niks van.’

Dat bleek gisteren ook wel in de barrage van het L-springen, waarin Stouwe P simpel kort draaiend en vlot galopperend naar de vijfde prijs snelde. Niet Hamburg zelf, maar Mieke Bokma reed de vos dit keer. ‘Ik had graag zelf gereden, maar ik kreeg m’n startcoupons teruggestuurd. Het zat vol. Gelukkig wilde Mieke hem wel rijden.’

Hamburg kende Indoor Meppel nog van vorig jaar, toen ze een jaar werkte bij internationaal springamazone Angelique Hoorn in Wanneperveen. ‘Toen mocht ik zelf ook rijden in Meppel. Ik wist dus dat het hier heel gezellig is.’ Als groom ging Hamburg mee naar o.a. de internationale wedstrijden in Barcelona, Rome, Sankt Gallen en La Baule. Toch koos de Hoornse definitief niet voor het paardenvak. ‘Ik vond het heel leuk om één jaar groom te zijn, maar het is niks voor mij om twintig jaar in dat vak te blijven. Ik doe m’n opleiding en geniet van Stouwe P.'

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:54

Wat knap zeg!!
Heel leuk dat zulke dingen gebeuren!

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:55

DAT BEDOEL IK!!!! blind /halfblind wil niet altijd zeggen dat je er niks meer mee kunt. Ik vindt het heel knap van dit beestje!!!

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:56

geweldige prestatie

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:58

Bij ons in de buurt is er ook een pony met een oog eruit, die springt ook gewoon vrolijk een parcoursje rond

Maar inderdaad erg knap, lijkt me lastig om met een oog diepte in te schatten

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:01

wat een onwijs mooi beesje!!
en hij kkan nog springen ook

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:07

Wel gaaaf zeg dat het paardje zo springt! Goede prestatie en inderdaad, wijst je er weer op dat ook halfblinde/blinde paarden nog wat in hun mars hebben!!

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:16

Joepie , op naar L springen met mijn halfblinde paardje

Super gewoonweg!

BarbaLala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:22

das nou sport!

LoveElmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:42

Geweldige prestatie voor zo'n paard.Wel erg toevallig afgelopen zondag toen ik op de manege was hoorde ik mijn instructrice praten over Falkor.Falkor is een pony en hij mist 1 oog.maar springt de sterren van de hemel.Kijkt ook zelf naar de volgende hindernis en heeft een goede springtechniek..

Monchou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:44

Mijn paardje is ook half blind...
En de vorige eigenaar heeft haar verkocht omdat de DA nogwel zei, dat je er niets meer mee kon...
Nou ik rij toch echt super lekker op haar hoor;)
Ze kan niet echt springen, maar ja...daar hebben de meeste Friezen toch niet echt aanleg voor...

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:48

Waarom zou een half blind paar niet kunnen springen? Die van mij is ook half blind en heb er een keer 1.20 mee gesprongen, vond het wel doodeng en doe het nooit meer, maar als je je paard goed begeleid kan die makkelijk springen hoor.

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:51

Idd! Wat een fantastische prestatie!
Ik geloof dat de verzorgpony van Dreamy hier op bokt, Shalimar, één oog eruit heeft, en dat gaat ook super, toch Cher? .

vanini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:52

Mijn vroegere pony was ook blind aan een oog. IK sprong met haar in het Z en heb veel gewonnen met haar. Ze was sowieso ook heel bijzonder. Toen ze van mij werd,was ze al 28 jaar. Hier kwamen we later via via achter. Tijdens een uitrit heeft ze een klappees opgelopen,maar heeft hierop nooit kreupel gelopen. De pees bleef wel dik,maar ze had gewoon geen last ervan. Ze vond het heerlijk om te lopen. Het enige waar ik mee op moest letten,was dat ik in de barrage niet te kort linksom naar een hindernis reed,omdat ze de sprong dan te laat zou zien. Ze was nl links blind.

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:59

Wat fantastisch knap!!
Zulke paarden moeten echt uitgebreid beloond worden!

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:07

Ik vind het knap, maar een meisje uit me kring springt ook L met een halfblinde pony en zit regelmatig in de prijzen, dus apart vind ik het niet.

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:07

vanini schreef:
Mijn vroegere pony was ook blind aan een oog. IK sprong met haar in het Z en heb veel gewonnen met haar. Ze was sowieso ook heel bijzonder. Toen ze van mij werd,was ze al 28 jaar. Hier kwamen we later via via achter. Tijdens een uitrit heeft ze een klappees opgelopen,maar heeft hierop nooit kreupel gelopen. De pees bleef wel dik,maar ze had gewoon geen last ervan. Ze vond het heerlijk om te lopen. Het enige waar ik mee op moest letten,was dat ik in de barrage niet te kort linksom naar een hindernis reed,omdat ze de sprong dan te laat zou zien. Ze was nl links blind.

wat super knap!!!!

ook het paard helemaal onderaan de toppic vind ik gewoon super

RanouK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:18

Zo zie je maar dat je zelf met een paard met een gebrek de krant kunt halen.

Luci

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:58

Leuk! Niet heel erg uniek inderdaad maar dat geeft niet.

Ik heb zelf ook een tijdje een half blind paard gereden. Super koele kikker, zette zelde een pas verkeerd en sprong ook nog eens fijn.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:03

Heel leuk maar niet apart. Bij ons in de kring springt een paard in de M en die heeft maar 1 oog. Hij heet ook One Eye. Hij zit ook vaak in de prijzen.

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:07

HUH... Da's mijn zussie met haar paard!! Dat het helemaal zo op internet staat wat leuk zeg.
Ja, het is inderdaad een heel bijzonder paard. Super braaf en je merkt er werkelijk niks van het blinde oog.

Clyde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:11

Hoi,

Wat leuk om te lezen, mijn paard is ook aan 1 oog blind. Hij kan ook springen (alleen ik niet) en met dressuur loopt hij ook M2 (alleen ik nog niet) Gefeliciteerd met de knappe prestatie.

groetjes Linda

Amytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:29

ja en als er een blind veulentje word geboren dan dumpen ze die zonder moeder in een weiland zie je wel!
Wel leuk

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:39

wat grappig om dat hier allemaal te lezen .
zo zie je maar er zijn meer paarden en pony's die een oog missen of aan 1 kant blind zijn.meer dan iedereen denkt.zelf hebben we ook een grote d-pony van 6 jaar oud met 1 blind oog en ja ze kan ook super springen dit doet ze ook liever dan dressuur.