Citaat:
Nou worden er wel vaker vijfde prijzen uitgereikt, maar slechts zelden, en misschien wel helemaal nooit aan een paard dat aan één oog blind is, zoals met Stouwe P het geval is.
‘Nu bijna twee jaar geleden kreeg Stouwe op de Sallandse Ruiterdagen in Mariënheem een klap van een ander paard tegen zijn hoofd’, vertelt de twintigjarige Noord-Hollandse eigenaresse van de zesjarige vosruin. ‘Het leek erop dat zijn oog eruit was, maar het bleek helemaal naar binnen geschoten te zijn. De veearts kon het oog weer op de plek zetten, maar Stouwe was er wel blind aan geworden.’
Ten tijde van deze dramatische gebeurtenis was Stouwe P nog in eigendom van zijn oude eigenaar en fokker Henk Praas uit Witharen. Nadat de ruin hersteld was, pakte hij het springen wonder boven wonder weer goed op. Zo goed zelfs, dat Stouwe P professioneel springamazone Mieke Bokma uit Den Ham opviel. ‘Wij waren op zoek naar een ander paard voor mij,’ vertelt Hamburg. ‘Omdat ik af en toe bij haar werk, wist Mieke daarvan. Afgelopen augustus belde ze met de mededeling: ‘Ik weet een paard voor je. Hij heeft alleen een oog eruit.’ Moet je nagaan! Maar ze was echt serieus en zei dat het paard heel braaf was. We zijn gaan kijken en hebben hem gekocht. Als je erop zit, merk je niet dat hij niks ziet met zijn rechter oog. Zelfs met springen merk je er niks van.’
Dat bleek gisteren ook wel in de barrage van het L-springen, waarin Stouwe P simpel kort draaiend en vlot galopperend naar de vijfde prijs snelde. Niet Hamburg zelf, maar Mieke Bokma reed de vos dit keer. ‘Ik had graag zelf gereden, maar ik kreeg m’n startcoupons teruggestuurd. Het zat vol. Gelukkig wilde Mieke hem wel rijden.’
Hamburg kende Indoor Meppel nog van vorig jaar, toen ze een jaar werkte bij internationaal springamazone Angelique Hoorn in Wanneperveen. ‘Toen mocht ik zelf ook rijden in Meppel. Ik wist dus dat het hier heel gezellig is.’ Als groom ging Hamburg mee naar o.a. de internationale wedstrijden in Barcelona, Rome, Sankt Gallen en La Baule. Toch koos de Hoornse definitief niet voor het paardenvak. ‘Ik vond het heel leuk om één jaar groom te zijn, maar het is niks voor mij om twintig jaar in dat vak te blijven. Ik doe m’n opleiding en geniet van Stouwe P.'