Dressuur voor gehandicapten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Dressuur voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:37

www.barneveldsekrant.nl
barneveldsekrant.nl

BARNEVELD- Rijvereniging De Vrijheid uit Terschuur organiseert aanstaande zaterdag in de manege aan de Nijkerkerweg een dressuurwedstrijd voor ruiters en amazones met een beperking. Uit het hele land komen paardenliefhebbers strijden om de grote prijs van Gelderland.

Afbeelding
Foto: Voorthuizenaar Erik Monster is één van de deelnemers aan de dressuurwedstrijd voor gehandicapten.

Sjoert

Re: Dressuur voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:38

Hele artikel, met dank aan NoireIdylle!

Citaat:
BARNEVELD- Rijvereniging De Vrijheid uit Terschuur organiseert aanstaande zaterdag in de manege aan de Nijkerkerweg een dressuurwedstrijd voor ruiters en amazones met een beperking. Uit het hele land komen paardenliefhebbers strijden om de grote prijs van Gelderland.

De nu 38-jarige Erik Monster zal ook zijn opwachting maken. Deze Voorthuizenaar kreeg, toen hij zeven maanden oud was, een ontsteking aan de hersenschors. De oorzaak was een kwaadaardige bacterie. Daardoor werden belangrijke delen van zijn hersenen onherstelbaar beschadigd. Monster kan niet goed praten en heeft een spasme aan zijn rechterzijde. Hierdoor kan hij niet goed lopen en is zijn rechterhand beperkt. Vader Arie legt uit: ,,Hij wilde als kleine jongen graag voetballen, maar dat werd niets omdat hij niet goed lopen kon. Een buurjongetje nam hem mee naar een manege en zette hem op een paard. Dat is de beste zet in zijn leven geweest. Hij ging iedere week naar les en kreeg van die manege een hengstveulen. Ondertussen reed hij bijna iedere dag paard op de manege.”
Monster ging ook meedoen aan onderlinge wedstrijden en kreeg door het paardrijden veel sociale contacten. ,,Black Beauty werd zadelmak gemaakt op de militaire manege Marcoix in Amersfoort. We reden ieder weekend van het westen naar Amersfoort zodat Erik les kon krijgen op zijn eigen pony. Op zijn 18e kwam hij van de mytylschool in Delft af en zou hij moeten gaan werken op een sociale werkplaats. Erik hoorde dit en zei meteen ‘schiet mij dan maar dood’. Ik kan daar toch niet gaan werken.”
Ritmeester Jan Went van Marcoix nam hem in dienst en Erik had de verantwoording over de ponystallen. Ze verhuisden naar Hoevelaken. ,,Doordat Erik iedere dag paardrijdt, is hij nooit meer geopereerd of naar een therapeut geweest. Het is erg goed voor zijn gezondheid, en dit gegeven is bekend bij veel ruiters met een beperking.”
Monster is een fanatiek wedstrijdruiter die veel prijzen in de wacht sleept. Ook op de reguliere wedstrijden rijdt hij niet onverdienstelijk. Zaterdag zal hij ook een proef rijden.
De wedstrijd aanstaande zaterdag wordt georganiseerd door Marlous Klein en Silvana Wiedeman. Beide dames zijn lid van de landelijke rijvereniging Vrijheid. Er worden dressuurproeven gereden op diverse niveaus. Om 12.00 uur begint de wedstrijd met het laagste niveau en om 15.30 uur zullen de ruiters met het hoogste niveau de wedstrijd afsluiten. Het hoogste niveau is gelijk met het Z in de reguliere wedstrijdsport. Daarna volgt de prijsuitreiking. Klein: ,,Ik heb met mijn man Maurice een pensionstal. Erik staat met zijn paard bij ons in pension. Dan zie je van dichtbij hoe het is om paard te rijden met een beperking. We werden benaderd of we een wedstrijd wilden organiseren voor ruiters en amazones met een beperking. Ik vond dat een goed idee. Mijn lesgenoot Silvana was ook meteen enthousiast en we zijn het een en ander gaan regelen. We hadden het bestuur van Vrijheid achter ons staan en we konden aan de slag.” Het is natuurlijk anders dan een wedstrijd te organiseren voor mensen zonder een beperking. ,,Die beperkingen zijn erg divers. We hebben deelnemers die ledematen missen, of visueel beperkt zijn, maar ook verstandelijk gehandicapten. Je moet voor veel deelnemers andere dingen regelen. We hebben gelukkig een aantal sponsors bereid gevonden. We hopen op veel publiek zaterdagmiddag. De wedstrijd zal vanaf nu ieder jaar worden georganiseerd door Vrijheid.”

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:50

oooh wat leuk voor die mensen

mariekie1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:25

ja heel goed dat ze zoiets organiseren, het lijkt mij ook heel tof om zoiets te organiseren of een manege te beginnen die speciaal aangepast is voor mensen met een beperking!

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:52

Heel mooi dat dit gedaan wordt!!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:56

bij mij op stal rijd er ook een meisje die der onnderarm mist rijd toch zelf der pony in en naar de l

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:53

indd leuk voor die mensen zeg!! is heel dicht bij mij, waarschijnlijk ga ik er wel kijken! een nicht van me rijd daar ook

zorro_loveee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:54

haha wij hier hebben een manege voor de gehandicapten mensen errug leuk hoe je ze ziet genieten .:d

Stippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:04

is ook erg goed voor die mensen om zo toch bezich te kunnen zijn met vanalles, helpt hun ook geestelijk en lichamelijk!
op een van mijn paarden rijd sins kort ook een meisje die in een rolstoel zit en haar handen moeilijk kan bewegen.
ik moet haar dus op me paard tillen en dan maken we haar vast aan het zadel zodat ze wel los kan als het moet maar niet zomaar kan vallen, en ze vind het heerlijk!
en mijn paardje vind het ook allemaal wel best, al durf ik haar nog niet los te laten rijden.
maar het is echt super haar zo te zien genieten van het rijden!
gelukkig voor haar heb ik een paardje die erg braaf is, want de voor de manege kreeg ze geen subsidie meer

NoireIdylle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:09

Bij deze is een ieder van harte uitgenodigd om de ruiters en amazones te komen aanmoedigen! Misschien zijn er idd mensen die ook zoiets willen organiseren, neem dan gerust eens contact op met ons. Op dit moment worden er landelijk nog te weinig wedstrijden georganiseerd voor ruiters met een beperking. Hooguit maar 2 of 3 per jaar. Wil je weten waar je manege aan moet voldoen en de organisatie ervan, pb of mail gerust!

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:01

Super dat er weer een wedstrijd georganiseerd wordt voor deze groep ruiters/amazones.
Ik hoop dat het een geslaagde dag gaat worden.

Normaal gesproken ben ik ook altijd van de partij om een vriendin van ons te groomen en te supporteren maar helaas deze keer niet.

Noeps

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:23

Wat een leuk initiatief! Toppie

blackdevil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:51

haaawj,,_!!
Ik Vind het egt gOew werk..!!
En Gehandicapten vinden het Owk nOg us Leuwk,,!
Op de boerderij waar mijn verzOrgPaardjj Staat.. wOont Owk een Gehandicapte jOngen.. en hij vind het super Om bij de Meisjes en Bij de Paarden te lOpen.. ik vind het egtr een gOed plan..!!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 11:14

Blackdevil,
welkom op bokt..
Maar MSN-taal is niet toegestaan. De reden is dat dergelijke berichten simpelweg niet te lezen zijn voor de meerderheid van de gebruikers.

eszie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:21

super menduh echt leuk voor ze

Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:22

wat leuk dat ze dat organiseren

Lolleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:23

Goed, het is zaterdag geweest..wie heeft er gewonnen???

Amytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:50

leuk voor die mensen!

Ezel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:03

Ik vind het super dat ze voor hun ook evenementen organiseren, ik weet zeker dat ze beter dan mij kunnen rijden.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:09

Hi,

We waren er om 15.00 uur en hebben er een paar zien rijden, maar dit was al in de hogere klasse, nou ik moet je eerlijk zeggen dat deze mensen tussen de gewone ruiters ook nog wel punten kunnen rijden. Klasse werk van zulke mensen.

Er was ook een meisje dat mee reedt en dat was blind ,nu hoorde ik van Sylvana (NoireIdylle) dat dat een hele beleving was om mee te maken ze moesten met meerdere mensen in de bak gaan staan om aan te geven waar de letters zich bevonden door middel van het opnoemen, maar mischien dat NoireIdylle hier meer over kan vertellen.

Maar kampioen van Gelderland is geworden Erik Monster.
Gefeliciteerd Erik !!!!

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:30

Vind ik dus een super goede actie!
Maar er zijn toch ook grote wedstrijden voor mensen met een beperking?
Ik heb namelijk een bit met een interview van iemand die een halve arm mist...
En die rijd dus in een speciale wedstrijd...

plutak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:43

wat leuk dat ze dat organiseren... ja het is ook leuk voor de mensen die wedstrijden willen rijden op niet zo hoog niveau