www.destensor.nl
Cross in Barchem populair
door JOHAN KIEKEBOSCH
7 NOVEMBER 2005 - BARCHEM - De samengestelde wedstrijd is het summum van de paardensport. Van de drie disciplines is cross veruit het populairst. Dit viel te zien en te beluisteren in Barchem, waar de nationale titelstrijd plaatsvond. Emmy Bijsterveld uit Diepenveen was de best presterende regionale vertegenwoordigster.
Perswoordvoerder Gerrit Boeijink van de organiserende rijvereniging De Bergruiters probeerde de faam van de samengestelde wedstrijd in één poëtische zin samen te vatten. ‘Eén dag één zijn met je paard in alle elementen’. Met elementen duidde Boeijink op de drie onderdelen die paard en berijder moeten beheersen: dressuur, springen en cross. Hij doelde echter ook op de steeds wisselende weers- en terreinomstandigheden.
De natuurlijke omgeving waarin de samengestelde wedstrijd zich afspeelde, was ongetwijfeld weer een belangrijke charme van de discipline. De hippische bond had De Bergruiters als organiserende vereniging uitverkoren, onder andere vanwege het prachtige coulissenlandschap rond Barchem. In die afwisselende omgeving, met de Lochemse Berg en de Kale Berg als achtergronddecor, had parcoursbouwer Hendrik Jan Arendsen Raedt een selectieve en afwisselende cross uitgezet, dwars door bosschages en weilanden. Het merendeel van de toeschouwers bleef dan ook niet rondhangen bij één van de spectaculaire barrières, zoals de waterbak of enkele samengestelde obstakels. Velen wandelden onder een stralend herfstzonnetje het parcours af. Altijd was er ergens wel een combinatie te zien, op volle snelheid of juist bezig met een technisch onderdeel. Het ritme van galopperende paardenhoeven droeg honderden meters ver over de Barchemse akkers en weilanden. Meestal was ook het gesnuif en het heftige ademen van de keihard werkende viervoeters te horen. Wie dichterbij kwam kon horen dat de communicatie tussen ruiter en paard niet louter bestond uit aanwijzingen met handen, voeten en benen. Een aanmoedigende ‘kom op’ of goedkeurende ‘fantastisch’ viel regelmatig te beluisteren.
Flitspaal
Arendsen Raedt had zijn hindernissen zoveel mogelijk afgestemd op het Achterhoekse decor, af en toe met een vleugje humor. ‘Eén van de hindernissen verwijst naar de Barchemse beesten’, aldus Arendsen Raedt, ‘en eergisteren bedachten we nog om op een snel gedeelte van het parcours een flitspaal neer te zetten.’
De 21-jarige Emmy Bijsterveld, een fervent liefhebster van de cross, werd zesde in de M-klasse: ‘Ik krijg een kick van het crossen. Het is een risicovolle sport, en dat maakt het voor mij zo bijzonder.’
De cross is het mooiste, maar ook het zwaarste onderdeel. De wedstrijddag wordt zo opgebouwd, dat de beslissing doorgaans tijdens de afsluitende cross valt. Voor Bijsterveld was dat zaterdag ook het geval. Na twee onderdelen stond ze nog fier aan kop in de M-klasse. Bij de cross viel ze door één fout terug naar de zesde plaats. Bijsterveld: ‘Hindernis vier, vijf en zes, een ingewikkelde combinatie, technisch de moeilijkste van het hele parcours. Ik nam het risico door voluit te gaan, maar door een communicatiefoutje met Kunigonda ging het mis. Ik ben dit jaar al tweemaal eerste geworden, en baal ervan dat het vandaag niet lukte. Maar ik kan Kunigonda niets verwijten, ze is een superknokker en heeft vandaag supersafe gelopen. Binnenkort mag ik met haar de overstap naar de Z-klasse maken.’