Veulen geboren op 16 oktober 05!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Veulen geboren op 16 oktober 05!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 18:40

Citaat:

Bonnie nu pas moeder van Gotcha

Een veulentje dat geboren wordt in
oktober
. Opmerkelijk laat in het jaar. Sandra Klein Gunnewiek, eigenaresse van de Groenlose manege Marhulzen, kijkt er van op. Vooral omdat ze niet wist dat moeder Bonnie drachtig was.

Sandra Klein Gunnewiek is nog geen jaar eigenaresse van de Groenlose manege Marhulzen, maar is in die tijd al van de ene in de andere verbazing gevallen. Worden de meeste veulens in mei, juni of juli geboren, merrie Magnum schonk op 24 februari het leven aan Surprise, wat dus zeer vroeg was. En merrie Bonnie werd vorige week moeder van Gotcha.

‘Augustus is al laat’, reageert Klein Gunnewiek. ‘Maar dat veulens in oktober worden geboren, is heel ongebruikelijk. De meeste merries worden in de zomer gedekt, ik denk dat Bonnie pas in december is gedekt.’

Ze vermoedt, op basis van opmerkingen van haar dierenarts Floor Huurneman, dat dat is gebeurd bij de paardenbloedtapperij, waar hormonen uit bloed worden gehaald. ‘En daar hebben ze drachtige merries voor nodig. Daarna worden ze verkocht’, zegt Klein Gunnewiek, die het dier kocht van een handelaar. ‘Die had van alles in de weide staan.’

Toen de Groenlose Bonnie kocht, wist ze niet dat die zwanger was. ‘Ze was verwaarloosd. De ribben staken eruit, ze was ondervoed. En ze vertoonde alle tekenen van wormen.’ Pas vier weken geleden, toen Huurneman Bonnie had onderzocht, kreeg Klein Gunnewiek te horen dat de merrie drachtig was. ‘De dierenarts kon de voorbenen al voelen, maar het kon twee weken of twee maanden duren voordat het veulen geboren zou worden. Omdat ze ondervoed was, hebben we haar goed laten eten.’

Gotcha werd om 11.00 uur geboren, hetgeen ook al ongebruikelijk is. Want de meeste veulens komen ’s nachts ter wereld. Dan is het namelijk rustig en lopen er geen mensen rond. ‘Maar nu liepen er drie mensen in en vijf buiten de stal rond.’

Klein Gunnewiek heeft Surprise verkocht, maar ze is van plan Gotcha te houden. Ze hoopt dat het veulen hetzelfde karakter heeft als haar moeder. ‘Bonnie is een brave merrie met een superkarakter. Ze is nog maar vier, maar kinderen kunnen al op haar rijden. Ik hoop dat dat straks ook met Gotcha kan.’
Bron: Tubantia Twente

Nu pas en het is al eind oktober
(heb het veulen al mogen bewonderen nog geen fotos van,waarschijnlijk volgende week wel )

Ellebel

Re: Veulen geboren op 16 oktober 05!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:15

Nou, dan sta je toch wel even raar te kijken! Blijkt je merrie ineens drachtig...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 23:35

Ellebel schreef:
Nou, dan sta je toch wel even raar te kijken! Blijkt je merrie ineens drachtig...

Dat stond ze ook idd!!
Ik had vorige week dinsdag springles van de club,en toen werd er verteld dat dat beestje waarschijnlijk dragend was,maar hoe lang het zou duren voordat het geworpen werd was niet bekend...(zowieso dat het diertje dragend was,was al een hele verrassing)
En afgelopen dinsdag was het veulentje al geboren!
Echt een leuk ding

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:52

Dat is inderdaad een hele verrassing!

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 16:18

Ja ja!
Maar het kleine ding groeit goed!
Het is ook alsof het lente is met dit weer

rnetscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 08:58

Hoi, ik lees net dat er bij jou een veulen is geboren in oktober, leuk zeg!! Mijn merrie is eergister per ongeluk gedekt en zou als het "raak" is ook een veulen in oktober krijgen. Veel mensen zeggen dat ik het beter kan laten weg spuiten, maar ik zou het graag houden. Ze zeggen dat veulens het land op moeten en dat het daar te koud voor is, hoe doe jij dat en zie je dat als een probleem?? Wat zei de dierenarts, ziet hij het als probleem?? Is het veulentje helemaal gezond?? En hoe pak je dat aan??

Veel vragen hè, haha, maar ik ben aan het uitzoeken of ik het veulentje kan houden

Groetjes Robin

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:16

bij ons stal wordt ene merrie waarschijnlijk in december geboren dus een kerst veulen.
die merrie was ook onverwachts drachtig

rnetscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:33

Hallo daar ben ik weer....
Maar hoe doen jullie dat dan met een kerst veulen?? Hoe krijgt die dan beweging. Of kunnen ze bij jullie in de winter ook op het land?? Maar krijgt het veulen het dan niet te koud??

Het wordt mij namelijk afgeraden om het veulen te laten komen, maar ik wil het zooo graag!!

Groetjes

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:55

Ik heb gereden op manege 't Marhulzen.
Was heel leuk! Kent iemand van die manege Barney of Shadow??
Daar heb ik namelijk op gereden.
2 schatten!!!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:58

Slotje.
Topic is erg oud...