Kampenaren moeten mest van straat opruimen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cmbarfl

Kampenaren moeten mest van straat opruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 16:17

KAMPEN (ANP) - Ruiters en amazones in de gemeente Kampen moeten
voortaan de poep opruimen die hun paarden op openbare wegen laten
vallen. De opruimplicht is ingesteld na een aanhoudende stroom
klachten over de paardenuitwerpselen op straat, zei een zegsvrouw
van de gemeente maandag. Met name vanuit het dorp IJsselmuiden
kwamen veel klachten binnen over paardenpoep op straat. ,,Dat waren
er zoveel, daar moest wat mee gebeuren.''
De opruimplicht is opgenomen in de Algemeen Plaatselijke
Verordening en geldt sinds 1 oktober. ,,Mensen die zich er niet aan
houden, worden gewaarschuwd. Na een aantal waarschuwingen kunnen ze
een aanschrijving op de deurmat vinden'', aldus de woordvoerster.
In de gemeente Kampen staan drie maneges en zijn vijf
rijverenigingen actief.

Anoniem

Re: Kampenaren moeten mest van straat opruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:20

Kan me daar goed wat bij voorstellen

En als ruiter vind ik het eigenlijk ook heel normaal als je in de woonwijk rijd, je de stront iig ff in de goot of struiken veegt.
Buiten de kom vind ik het wel een ander verhaal worden om eerlijk te zijn

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:14

ik kan het me voorstellen dat omwonenden er last van hebben. Toch... waar maken ze zich druk om! gratis mest voor de rozentuintjes hahaha. Mijn paard mest best heel erg veel als hij het spannend vind en gisteren na een buitenrit heeft ie wel 5 keer gescheten op de weg... ja dan denk je toch niet echt dat ik met een kruiwagen en schepje langs de route ga lopen om de mest op te ruimen.
Ik vraag me trouwens af of dit niet het werk is van de gemeente... Als agenten te paard gaan door amsterdam zie ik ze ook niet afstappen om hun mest op te ruimen hoor! Waarom zouden wij "brave" burgers dat dan wél moeten doen!?

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:19

Ik snap de gemeente en de burgers wel hoor. Alleen vraag ik mij af of dit in de praktijk realiseerbaar is. Je neemt geen zakje mee, zoals bij een hond (of het moet een vuilniszak zijn... ).

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:22

Casjuh ik ben het helemaal met je eens, en wat denken ze dan van al die hondenpoep, misschien niet zo groot maar daar hebben in de loop van de jaren waarschijnlijk veer meer mensen last van gehad. Tuurlijk is het midden in een woonwijk wel zo sociaal om het op te ruimen, maar daarbuiten???

louskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:41

en aan een zakje heb je nog niks aan.. We binden gewoon voortaan een schep achterop En dan komt alles goed..
Als het voor ons geen probleem was zouden veel mensen het ook doen..
Maar ik denk dat het niet veel uithaalt..

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:06

heey mensen ik woon in ijsselmuiden en ik rij in kampen op een manege maar ik weet niet waat ze over zeuren want ik heb nog nooit paarden poep in de stad gezien (wel heel veel honden poep) dus ik snap niet waar ze over lopen te zeuren.
Ik vind het wel een goed iedee om de paarden poep op te ruimen maar dat mogen ze dan ook wel met de honden poep doen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:20

Ik ben blij dat ik op het platteland woon BUITEN die vieze ongelukkige, drukke, mensvolle bebouwde kom.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:27

Ik snap de burgers en de gedachten wel. Het is natuurlijk niet fijn dat als je met je auto of fiets de straat in komt rijden, je eerst 6 hopen mest moet ontwijken. Maar ik betwijfel of het in de praktijk gaat werken. Ik bedoel, niet iedereen kan met zijn/haar paard eventjes afstappen en die troep opruimen. Als er dan tenminste iets in de buurt is waar je dat kunt laten. Want eeuh... om nou boterhammenzakjes mee te nemen, zoals bij een hond.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:53

Ik zit in het bestuur van een van de 5 rijverenigingen en ben (in mijn vakantie) over dit onderwerp gebeld door het NRC Handelsblad en ook door Man Bijt Hond. Als het enigszins mogelijk is willen we er een korte reportage over maken voor Man Bijt Hond, maar daar moet ik eerst nog mensen voor zoeken die mee willen werken . Wordt vervolgd dus!!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:02

Bij ons in de Gemeente heeft er zelfs een verzoek van B&W in het lokale krantje gestaan of de paardenbezitters er voor willen zorgen dat de mest van de weg geruimd wordt.
Hoe moet dat dan als je ment?
Moet ik mijn pony aan een lantaarnpaaltje knopen om de mest van de weg te ruimen?

Nu moet je weten dat ik in een agrarisch gebied woon. En inderdaad... er zijn bij ons in het dorp 2 meiden die altijd met hun pony over de stoep lopen (terwijl dat dus niet nodig is) en die pony's poepen altijd op mijn oprit
Dat vind ik dus ook irritant. Vooral omdat ze hel goed op de weg kunnen rijden.

Als mijn pony in het dorp wat laat vallen (gebeurd niet zo vaak) dan rij ik later even op de fiets langs om het aan de kant te vegen. Als Jorrit op de doorgaande weg mest dan laat ik het liggen. Een paar keer een auto die erover rijdt en weg is het.

Ik begrijp het dus heel goed dat het vervelend is als je weer door de paardenstornt moet rijden maar het ligt er wel even aan waar het ligt. En de oplossingen die de B&W van de Gemeente Noordenveld van de ruiters/menners enz verwacht zijn vast aangedragen door iemand die niets van paarden weet.

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:12

ik woon in kampen t is wel vervelend als ik met mn aankomende verzorgpaadje buiten ga rijden en dan steeds die stront op moet ruimen maja

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:14

t is wel irri

safari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:48

Tot nu toe heb ik zowel hier als op de site van de krant geen constructieve ideeen gezien.
Mijn paard staat aan het rand van het dorp en we moeten onder een bruggetje door om bij mooie zandpaden te komen. En als de paarden wat angstig zijn dan weet je het wel.
Ik ga zelf altijd na de rit ff terug met een emmer en een scheppie.
Maar als hij het in het volgende dorp laat vallen dan kijk ik schuchter om me heen en rijd snel door.....
De poep van m'n hond ruim ik binnen de bebouwde kom wel op maar meestal doet hij het netties in het hondentoilet