Staarten afgeknipt bij pony's in Schalkwijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Staarten afgeknipt bij pony's in Schalkwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:34

Ik las net de ingezonden brief in "het Groentje" (regionaal krantje) en het viel me op vanwege de titel (paardenliefhebbers opgelet!!) en ik zag de woorden Kaaidijk en schalkwijk staan. Mijn verzorgpony staat namelijk heel vlak bij de Kaaidijk.

Dit is het bericht (ik kon hem niet op het internet vinden dus ik heb hem overgetypt):

Paardenliefhebbers opgelet!!

Aan de Kaaidijk te Schalkwijk zijn bij meerdere paarden/pony's de laatste weken de staarten afgeknipt. Het betreft een Shetland pony en een IJslands paard. Als eerste werd bij de Shetland pony de zeer mooie en zeer lange staart tot net onder de staartwortel afgeknipt.

De eigenaar had de avond ervoor nog naar de pony gekeken en gezien dat de staart nog aanwezig was. De volgende avond was de staart afgeknipt. Of dat dit ’s nachts of overdag is gebeurd kan nog niet worden nagegaan. De overbuurvrouw van de familie van Dijk heeft overdag niets bijzonders gezien, maar dat is geen garantie dat het toch niet overdag is gebeurd. Enkele dagen later zag de heer van Dijk dat bij het IJslands paard ook de staart tot op dezelfde hoogte was afgeknipt. Het IJslands paard loop niet in dezelfde weide als de Shetland pony. De pony loopt in de weide gelegen aan de Kaaidijk en het IJslands paard loopt in een weide verder weg van de Kaaidijk.
De persoon of personen die hier verantwoordelijk voor zijn geweest moeten hebben geweten dat er meerdere paarden/pony’s aanwezig waren. Voordat de staarten weer zijn aangegroeid tot op dezelfde lengste zijn de dieren 2 jaar ouder. Beide dieren zijn voskleur en hebben dan ook een lichte staart.

De staart heeft als functie om vliegen van het lichaam te verdrijven en als er dan geen meer aanwezig is, is hun natuurlijke afweermiddel dus wel en kun je wel spreken van dierenmishandeling. Het zich toe eigenen van paardenhaar is bovendien diefstal. Om die redenen heeft de familie van Dijk dan ook aangifte bij de politie gedaan. De politie heeft een proces verbaal opgemaakt.

De redenen waarom men tot dergelijke dingen in staat is, zou zijn gelegen in de handel. Paardenhaar zou worden gebruikt om dit bij andere paarden zonder een mooie lange staart in te vlechten zodat die paarden op een keuring of concours beter voor de dag komen. Het moeten dus haast wel personen zijn geweest die zich toch op enigerlei wijze met paarden bezig houden. Dat zij het echter dan niet zo nauw nemen met het dierenleed dat zij andere paarden of pony’s aandoen valt dan ook in het geheel niet te begrijpen. Echte dierenliefhebbers zijn het dan toch zeker niet. Het gaat hun kennelijk meer om het financiële gewin. Schande.

De familie van Dijk is op zijn hoede en bezint zich op maatregelen om herhaling te voorkomen. Voor andere eigenaren van paarden op pony’s: wees alert op vreemde personen die interesse tonen in uw paarden of pony’s.

Fam. Van Dijk

Bah zeg..... ze moeten echt niet bij Dev of één van de andere 2 dames in de buurt komen

Sommige mensen....echt

Dus voor de mensen met een pony in Schalkwijk: Wees op je hoede!

Kuzz Jenn

IvysToeter

Re: Staarten afgeknipt bij pony's in Schalkwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:09

Jeetje! dit is echt erg!
Ik schrok wel, want mijn pony's staan ook in schalkwijk.
Gelukkig staan die 's nachts binnen en hebben ze op het erf 2 big rottweilers lopen.
Maar overdags lopen die honden er ook en die gaan blijven als er een vreemd iemand komt.

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:15

ontzettend raar!
bij ons op de manege is ook zoiets gebeurt,
door de week was er naar de manege gebeld:
hallo, hebben jullie misschien nog paardenhaar?
niet dus..
een week erna zijn er dus s'nachts mensen op de manege geweest,
echt zonde! allemaal staarten afgeknipt, lange manen afgeknipt,
vreselijk raar!
ik ben blij dat ik geen paardje op de manege had!
ik hoop dat jullie paardjes niet het slachtoffer van haargierige mensen worden

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:18

ai.. shetlanderstaarten afgeknipt?? in de buurt van schalkwijk??
allemaal vosjes??

MIJN 5 VERZORGSHETS ZIJN ALLEMAAL VOSJES EN STAAN DAAR IN DE BUURT
aah ze moeten het niet wagen!
gelukkig staan ze binnenkort in een weide achter slot en grendel, maar alsnog...

wat zijn dat voor stomme mensen!!

Riann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:28

Neee! ze moeten het niet proberen om bij Syl, Dev en Libby in de buurt te komen hoor aargh, ben nu al pislink en doodsbezorgd!
Stomme mensen zijn dat, echt totaal geen dierenliefhebbers of verstand van likmeversje!

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:31

Wat een rare snuiters joh.
Hopelijk blijft het bij deze 2

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:16

zulke mensen zijn echt zielig.
Als ik ze zou betrappen al woon ik een eindje verder