Eerste manege zonder paardenboxen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw1515

Eerste manege zonder paardenboxen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 01:08

jentel

Re: Eerste manege zonder paardenboxen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 01:11

volgens mij is dit niet nieuw.. er zijn er wel meer met boxen voor meerdere paarden..

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:49

Bij mij op de manege hebben ze dat ook gehad, maar dat was omdat de stallen veranderd werden

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:16

Bij de manege waar ik vroeger kwam hadden ze dat 20 jaar geleden al. Nu nog trouwens. Is alleen jammer dat daar het totale oppervlakte niet overeenkomt met de hoeveelheid pony's die er staan.... dus nog steeds hutje mutje en altijd een aantal die de baas zijn en al t eten krijgen en een aantal dat daar de dupe van wordt en flink in conditie achteruit gaat. Maar mag toch aannemen dat dat bij die andere manege wel goed geregeld is.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:18

Het gaat hier om stal mansour, de zogenoemde actiefstal waarbij het voer geregeld word met computers die geregeld worden door een zendertje(chip) in de hals van de pony zodat elk paard zijn eigen hoeveelheid van alles krijgt...

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:30

Heb de site van Stal Mansour even bekeken. Ziet er goed uit maar ben benieuwd hoeveel paarden ze per ha hebben en of er geen geruzie komt.

Vrouw1515

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:40

Ik heb het ook bekeken ziet er echt goed uit !!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:24

Lisjuh87 schreef:
Het gaat hier om stal mansour, de zogenoemde actiefstal waarbij het voer geregeld word met computers die geregeld worden door een zendertje(chip) in de hals van de pony zodat elk paard zijn eigen hoeveelheid van alles krijgt...

Nóg een chip?
Of is het iets aan een halsband ofzo?

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:01

ja dat vroeg ik me ook al af, anders wordt het wel druk in die hals..

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:33

Nee het is echt een chip met info voor de voerdingen, kijkl maar op de site bij de foto´s daar zie je dat ze worden ingebracht...Echt net als een echtte chip

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:24

even over die chip he
die doen ze alleen om de paarden te voeren en het gaat niet snel mis een paardje krijgt een handje en handje en handje enzo als hij zij er uit wort gejaagt dan krijgt het paard na hem niet te veel brok

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:34

Klinkt leuk, maar dan op een dag lomt er een manege kindje die "haar" pony uit de "kudde"wil pakken. Pony's gaan lopen, onstaat onrust, natuurlijke reactie is dat er dan ook getrapt wordt en dan zul je net zien dat dat meisje toch een opdonder krijgt..... Wachten op ongelukken noemen ze zoiets!

Ik spreek helaas uit ervaring, mijn zusje heeft een soortgelijk iets meegemaakt op ponykamp 5 jaar geleden. Zij was 14 jaar, het ponykampgroepje moesten pony's uit de "kudde" pakken. Was een begeleider bij en volgens hem ging alles goed en rustig.
Todat er onrust ontstond door 2 pony's die niet gepakt wilde worden en zich langs/tegen andere pony's wurmden. Die waren daar niet van gediend, draaiden ranzend snel om en gaven een mep. Vol mijn de buik van mijn zusje.
Gevolg? Met gillende sirene's naar ziekenhuis, geperforeerde milt en long door ( 6) gebroen ribben, een operatie van 3 uur en 4 weken ziekenhuis.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:44

Uthrick schreef:
Klinkt leuk, maar dan op een dag lomt er een manege kindje die "haar" pony uit de "kudde"wil pakken. Pony's gaan lopen, onstaat onrust, natuurlijke reactie is dat er dan ook getrapt wordt en dan zul je net zien dat dat meisje toch een opdonder krijgt..... Wachten op ongelukken noemen ze zoiets!

Ik spreek helaas uit ervaring, mijn zusje heeft een soortgelijk iets meegemaakt op ponykamp 5 jaar geleden. Zij was 14 jaar, het ponykampgroepje moesten pony's uit de "kudde" pakken. Was een begeleider bij en volgens hem ging alles goed en rustig.
Todat er onrust ontstond door 2 pony's die niet gepakt wilde worden en zich langs/tegen andere pony's wurmden. Die waren daar niet van gediend, draaiden ranzend snel om en gaven een mep. Vol mijn de buik van mijn zusje.
Gevolg? Met gillende sirene's naar ziekenhuis, geperforeerde milt en long door ( 6) gebroen ribben, een operatie van 3 uur en 4 weken ziekenhuis.

Paarden dan ook maar niet meer in een weiland zetten maar gewoon 24/7 in een box opsluiten? Wie met paarden omgaat, wéét dat dit soort dingen kunnen gebeuren. En zoiets kan ook in andere omstandigheden gebeuren... Neemt niet weg dat op zo'n ponykamp de leiding gewoon die pony's uit de wei moet halen. Ik haal zelf ook niet graag een onbekend paard op uit een wei vol met onbekende paarden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:46

AnnetteH schreef:
http://www.nosteletekst.nl (pag 120, dinsdag"ochtend" 01:10 uur)

schaarsbergen

Een stal in Schaarsbergen heeft als eerste manege in Nederland de aparte paardenboxen afgeschaft. Alle dieren staan nu bij elkaar en dat zou voor kuddedieren natuurlijker zijn.

Manege mansour? dit is al 2 jaar zo. ?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:48

Je zegt t zelf al. Op een ponykamp halen de ( jonge) ruitertjes niet zelf de pony's uit het land maar doet de leiding dat. Ik heb een paar jaar les/leiding gegeven op een kamp en daar mochten ze pas vanaf 16 jaar zelf de paarden/pony's ophalen.
Daarbij zal een leerling toch ook minder snel een land van de manege inlopen omdat ze ( over het algemeen wel) weten dat dat niet mag. Dat ze de box/kuddestal in stappen is mijn inziens logiser.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:51

Ja, kijk, het topic is ook twee jaar oud, iemand heeft het omhoog geschopt. Haha!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:52

Uthrick schreef:
Je zegt t zelf al. Op een ponykamp halen de ( jonge) ruitertjes niet zelf de pony's uit het land maar doet de leiding dat. Ik heb een paar jaar les/leiding gegeven op een kamp en daar mochten ze pas vanaf 16 jaar zelf de paarden/pony's ophalen.
Daarbij zal een leerling toch ook minder snel een land van de manege inlopen omdat ze ( over het algemeen wel) weten dat dat niet mag. Dat ze de box/kuddestal in stappen is mijn inziens logiser.

Ik schreef wei, ik bedoelde de stal. Groepsstal is in dat opzicht hetzelfde als een wei. Laat de leiding dat maar mooi doen, die kennen de paarden. Lachen

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:00

Uthrick schreef:

En al die paarden in stallen dan die de oren in de nek leggen, dreigen met de achterbenen en staart er zijn er zelfs bij die ook echt slaan alsje niet snel genoeg bij het hoofd bent.
Of paarden die steigeren als je de stal inkomt, ik denk dat er bij zo'n kudde minder kans is op een ongeluk dan die paarden die stalnijd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:43

Oud topic. Je kan beter een nieuw topic hiervoor openen dan zo'n oude omhoog schoppen lisaamor.