Mathijs van Asten Nederlands Kampioen springen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Showjumper

Mathijs van Asten Nederlands Kampioen springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:59

MIERLO - De nieuwe Nederlands kampioen van de springruiters luistert naar de naam Mathijs van Asten, is 26 jaar en woonachtig in het Limburgse Ysselsteyn. Twee jaar nadat zijn oudere broer Leopold zich in Mierlo tot Nederlands kampioen had laten kronen was het nu de beurt aan het twee jaar jongere broertje. Mathijs bleef als enige in alle vier rondes van het twee wedstrijden tellende kampioenschap foutloos.

In de tweede manche, toen parcoursbourwer Louis de Koning de hindernissen tot respectabele hoogte en breedte had opgetrokken, zette de olympisch kampioen van 2000 Jeroen Dubbeldam uit Weerselo, nu met de goedgekeurde dekhengst BMC Nassau, de zaak op scherp. Dubbeldam, die als één na laatste starter het parcours binnenreed, was foutloos op de hindernissen, maar had 0.64 sec. te lang werk over het parcours, wat hem een strafpunt bezorgde. Met dat in zijn achterhoofd moest Mathijs an Asten foutloos blijven en dat deed hij, waardoor Dubbeldam tweede werd in het kampioenschap.
Voor het brons moest een barrage de beslissing brengen, want Gerco Schröder (Tubbergen) met Eurocommerce Milano en Harry Smolders (Hoge Mierde) met Oliver stonden beide op acht punten. In de barrage was Schröder sneller en pakte daarmee het brons.

Bonscoach Rob Ehrens (Weert) wilde nog niet vooruit lopen op de beslissingen ten aanzien van het team dat naar de Europese kampioenschappen eind deze maand in het Italiaanse San Patrignano gaat. "Het beeld wat ik heb richting EK is in Mierlo duidelijker geworden, want ik zie het nu vrij helder wat voor vlees ik in de kuip heb. We hebben veel tegenslagen in het afgelopen seizoen te verwerken gekregen, maar de prestaties vandaag waren zonder meer goed te noemen. Op maandag hebben we overleg en een vergadering en ik hoop maandagavond de beslissingen over de samenstelling van de equipe te kunnen nemen", aldus Ehrens.

Kersverse kampioen Mathijs van Asten loofde de instelling van zijn paard, de merrie Kwidanta van de Laarse Heide (v. Quidam de Revel). "De instelling van mijn paard is ongelooflijk en zij heeft mij nog nooit laten staan. Ik had er natuurlijk op gehoopt vooraan mee te kunnen rijden, maar van winnen heb ik niet kunnen en durven dromen. Dat we mentaal sterk zijn heb ik, dacht ik, in de beslissende rit laten zien. We moesten foutloos blijven en deden dat ook. Dus onder die druk kunnen we prestaties neerzetten en daar ben ik blij om", aldus Mathijs van Asten, die net als broer Leopold deel uitmaakt van het VDL Groep team. Aardig detail is nog dat Kwidanta van de Laarse Heide werd gefokt door Cees Zandbergen uit Zundert, die deze merrie nog steeds in eigendom heeft.

Ook Jeroen Dubbeldam was tevreden over de prestaties van zijn hengst BMC Nassau. "Na Rotterdam hebben we echt geoefend op de sloot en ik ben blij dat hij er nu alle keren foutloos overheen sprong. Dat ik iets te lang over het parcours heb gedaan waardoor ik geen barrage met Mathijs heb kunnen afdwingen is jammer. Aan de andere kant had ik een goed ritme en voor mijn gevoel heb ik nergens te veel tijd gebruikt. Maar BMC Nassau is een paard wat je wel iedere keer goed bij de hindernis moet rijden, en daar gaat soms iets tijd in zitten. De ervaring om echt door te kunnen rijden ontbreekt nog net iets", aldus Dubbeldam.

Gerco Schröder was uiterst content met zijn derde plaats. "Eurocommerce Milano staat sinds twee maanden bij ons op stal en het klikt goed tussen ons beiden. Zij heeft een super instelling en is heel voorzichtig. Ik kon er meteen mee verder rijden op internationaal niveau en dat geeft een goed gevoel. Aan de andere kant is het wel zo dat, mocht Rob Ehrens me selecteren voor het EK, ik toch denk dat ik de voorkeur geef aan Eurocommerce Monaco. Die heeft meer ervaring en dat heb je op een EK echt nodig!", aldus Gerco Schröder.

Het ziet er naar uit dat de organisatie van het Nederlands Kampioenschap, dat voor de derde maal
op rij tijdens het CH Mierlo werd verreden, ook de resterende twee optiejaren gaat invullen. "Wij zijn benaderd door de KNHS om het NK nog twee jaar op ons evenement te organiseren. De komende weken zullen wij dat met onze sponsors bespreken en wij doen dat met de insteek dat ook in 2006 en 2007 het NK in Mierlo wordt gehouden", aldus voorzitter Dick Boers.

Bron: KNHS

xJustMe

Re: Mathijs van Asten Nederlands Kampioen springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:11