Paardendieven gaan aan de haal met twee Tinkers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juno1

Paardendieven gaan aan de haal met twee Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 21:58

Dinsdag 31 mei 2005 - MAARHEEZE – Zoals elke dag wilde Jolanda van de Vorst uit Maarheeze gistermorgen haar vier paarden voeren. Maar toen ze om kwart over acht arriveerde bij de wei aan het Driebos bleken er nog maar twee paarden te staan: het Tinker-veulen Savannah en de Shetlandpony Blacky van de kinderen. De twee volwassen Tinkers – ruin Swieber en de drachtige merrie Tess – waren spoorloos. Gestolen. De dieven hebben volgens Van de Vorst het slot van het hek opengebroken. Het gaat, zegt de eigenaresse, vrijwel zeker om kenners van het ras. Want de zwart-witte, forsgebouwde Tinkers laten zich volgens haar niet zo maar meenemen. „Het zijn heel vriendelijke paarden. Maar je loopt er niet zo maar mee weg. Je moet ze echt lokken met iets lekkers.“ Met name het meenemen van de merrie zit Van de Vorst dwars. „Ze draagt een veulen en is niet helemaal in orde. Ze kan niet goed lopen.“.

De diefstal van de paarden heeft plaatsgevonden tussen zondagavond negen uur en gistermorgen. „Kennissen van ons hebben de dieren ’s avonds om negen uur nog zien staan“, vertelt Van de Vorst. Maar een andere kennis, die kranten rondbrengt, zag ze gistermorgen om zes uur niet meer.

Overstuur
Van de Vorst en haar zoontje (7) en dochtertje (4) waren gisteren behoorlijk overstuur. „Ik ben al de hele dag bezig. Ik heb meteen aangifte gedaan bij de politie. En daarna heb ik de diefstal op forums op internet gezet, maneges, dierenartsen, paardenhandelaren en stichting Amivedi (voor vermiste en gevonden huisdieren, red.) gebeld.“ Ook hing Van de Vorst gisteren bij winkels in Maarheeze en Budel flyers op met foto’s van de paarden. Ik sta nog te shaken op mijn benen“, aldus de eigenaresse. „En de kinderen waren helemaal over de rooie. Ze hebben op school aan iedereen gevraagd of ze de paarden gezien hebben. Maar nog zonder resultaat.“

De paarden zijn voor Jolanda en haar kinderen pure hobby. „Een vriendin en ikzelf reden op de volwassen Tinkers, de kinderen op Blacky. Gelukkig dat die niet ook weggehaald is“, zegt ze.

De dieven zijn waarschijnlijk gewoon op geld uit, vermoedt Van de Vorst. Samen zijn de twee Tinkers ongeveer 5.500 euro waard.

Om te voorkomen dat ook haar twee andere paarden gestolen worden, hield Van de Vorst vannacht een oogje in het zeil bij de wei. Samen met een flink aantal buurtgenoten, die gisteren meteen hun hulp aanboden. „We wisselen elkaar om het uur af“, zei Van de Vorst gisteravond. „Ik wil gewoon mijn paarden terug. Ze geven mij de broodnodige afleiding bij de dagelijkse zorg voor mijn gehandicapte man.“

bron http://www.eindhovensdagblad.nl

Paradise

Re: Paardendieven gaan aan de haal met twee Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 02:26