Van Penny tot eigen stal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Van Penny tot eigen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:25

Quote schreef:

Voor veel mensen is het helaas niet weggelegd: van je hobby je beroep maken. Voor amazone Maartje Elbers wel. Als kind was ze al een echt 'penny' meisje, nu runt ze haar eigen paardenbedrijf, stal Elbers in Ossenisse. Vierentwintig was ze toen ze zich inschreef als ondernemer. Twee jaar later heeft ze veertien stallen, vijf eigen paarden en tien die er 'logeren'.

"Toen ik vier was, begon ik met rijden. Ik wist eigenlijk altijd al dat ik hiervan mijn beroep wilde maken.. Daarom ben ik gaan studeren aan de paardensschool in Deurne", vertelt Maartje. De opleiding was precies in haar straatje. "Ik heb er veel geleerd, vooral tijdens de stages. Verder kreeg ik vakken als management, boekhouden en verzorging."

IJzeren discipline

In Deurne heerste een ijzeren discipline. Om elf uur binnen zijn en om half zes 's ochtends weer present in de stallen. "Tja, op stap gaan mocht wel, maar dan heel vroeg in de avond. Gelukkig wist de omgeving heel goed dat de Meisjes van Deurne in de kroegen zaten, zodat het toch altijd erg gezellig was."
Na haar studie werkte ze op de maneges in Spui en Magrette. Leuk voor de ervaring, maar ze kon niet wachten om voor zichzelf te beginnen. Haar stal staat op het erf van haar ouderlijk huis.
Maartje krijgt veel hulp van haar moeder en haar vriend David, een paardenleek toen ze hem leerde kennen. Dat Maartje voornamelijk buiten werkt, is goed te zien aan haar bruine kleurtje en de mooie rode blos op haar wangen.
"Het is hard werken en ik maak lange dagen. Maar het is het liefste wat ik doe." Haar schaarse vrije tijd besteedt ze vaak ook nog aan paarden. Ze gaat dan bijvoorbeeld naar wedstrijden kijken. Heel sporadisch gunt Maartje zichzelf een weekje vakantie. "En ik ga zeker drie keer per jaar op stap!"

Schattige Rambo

Het erf is groot en geeft een prachtig uitzicht op de Snisse polders. Er staan twee drachtige merries, waaruit ieder moment een veulentje geboren kan worden. Om dit spektakel niet te hoeven missen, hangen er camera's in de stal en is er een systeem gemonteerd dat een seintje geeft wanneer het dier gaat liggen. Behalve paarden lopen er nog flink wat honden rond en staat er een schattige Shetlandpony die luistert naar de angstaanjagende naam Rambo. Het bedrijf zelf is mooi onderhouden. "Het is ook meer een luxe pension en trainingsstal geworden", vertelt ze lachend. "We hebben onlangs een wasplaats gebouwd met warm water en de stapmolen is bijna klaar. Daarin kunnen de paarden getraind worden."
Op de meeste maneges staan de dieren de hele dag binnen en moeten ze vaak door de eigenares in de wei gezet worden. Niet bij Stal Elbers..
Alle paarden worden fulltime verzorgd en buiten gezet. Ook is het mogelijk om paarden door Maartje te laten africhten of trainen om bijvoorbeeld de dieren op een zo hoog mogelijk niveau te brengen voor wedstrijden. Daarnaast geeft ze rijlessen, zowel op haar eigen stal als op locatie. Haar leerlingen zijn allemaal al redelijk ervaren en bloedfanatiek.

In het zadel
Natuurlijk klimt ze zelf ook nog vaak in het zadel. Sterker nog, Maartje is een talent in het dressuurrijden. Ze heeft het inmiddels geschopt tot de nationale klasse ZZ-zwaar. Er prijken verschillende schitterende prijzen in de kamer.
"Een kandelaar en een klokje bijvoorbeeld", glimlacht ze cynisch. Maartje laat zich hierdoor echter niet ontmoedigen en probeert tussen de bedrijven door steeds hogerop te komen, met de Grand Prix als glorieus einddoel. Gelukkig is de paardensport niet leeftijdgebonden, zoals bij veel sporten wel het geval is. "Anky van Grunsven is ook al rond de veertig, dus ik heb jaren de tijd!" Haar wedstrijdpaard Julano is echter al veertien. Daarom is ze nu begonnen met het rijklaar maken van twee driejarige merries, waarvan haar verwachtingen hoog gespannen zijn.

Broodwinning
Het opvoeden van paarden is voor Maartje een echte uitdaging. "Stapje voor stapje leer je ze dingen aan en vooral ook af. Je moet erg consequent zijn en belonen of straffen als dat nodig is. Op den duur leer je ook de gemoedsrust van het dier herkennen." Maartje is erg gehecht aan haar paarden, maar beseft dat het ook broodwinning is. En dat ze daarom ook weleens een dier moet verkopen als het ouder wordt of niet geschikt is om mee te rijden. "Behalve Julano, daar ben ik erg aan gehecht. Die mag hier later van zijn pensioen gaan genieten."

http://img212.echo.cx/img212/710/maartje0011gq.jpg

Ik plaats deze advertentie omdat ik les heb gehad van Maartje Elbers toen ik nog op Spui reed! Ze was best wel streng, maar gaf wel heel erg goed les!